رفتن به محتوای اصلی

وزیر بهداشت ترکیه: در ایران ۷۵۸ مبتلا به کرونا است
21.02.2020 - 18:07

وزیر بهداشت کشور ترکیه با اعلام مبتلایان ویروس کرونا در ایران از چک کامل مسافران ایرانی به ترکیه خبر داد. وی اعلام کرد که «همه مسافران که از ایران وارد ترکیه می‌شوند ابتدا چک شده و در صورت داشتن علائم بیماری از ورود آنان به ترکیه جلوگیری می‌شود.».

به گفته وزیر بهداشت ترکیه تاکنون ۷۵۸ بیمار مشکوک به کرونا در ایران شناسایی شده و پنج نفر کشته شده‌اند که طبق اخبار منتشر شده در ایران آمار کشته شدگان بسیار بیشتر است.


وزیر بهداشت ترکیه در گفت‌وگو با تلویزیون تی‌آر‌تی این کشور گفته است طی مذاکراتی که با سعید نمکی،‌ وزیر بهداشت ایران داشته او از پنج قربانی،‌ ۱۸ مورد ابتلای قطعی و ۷۵۸ نفر مشکوک به کرونا در ایران خبر داده است.

این مقام دولت ترکیه اعلام کرد که کشورش در کنار مردم ایران خواهد بود و در این زمینه کمک خواهد کرد.

***

کویت، افغانستان و عراق مرز با ایران را بستند؛ ورود مسافران از تهران به کانادا و لبنان با ویروس کرونا

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران می‌گوید کویت و عراق به خاطر شیوع ویروس کرونا در ایران پذیرش ایرانی‌ها را رسما متوقف کرده و افغانستان هم به صورت شفاهی درباره لغو پروازهای ایران و این کشور حرف زده است.

مقصود اسعدی سامانی روز جمعه دوم اسفند به خبرگزاری ایلنا گفت کشور عراق به صورت رسمی اعلام کرده که دیگر هیچ مسافر ایرانی را نمی‌پذیرد و ویزا برای مسافران ایرانی صادر نمی‌کند.

وی همچنین گفت کویت به صورت رسمی اعلام کرده که هیچ پروازی را از ایران نمی‌پذیرد و تمامی پروازها بین ایران و کویت لغو شده است.

***

وزیر بهداشت لبنان از مشاهده یک فرد مبتلا و ۲ مورد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در هواپیمایی از مبدأ ایران خبر داد.

حسن حمد، وزیر بهداشت لبنان روز جمعه ۲۱ فوریه، دوم اسفند اعلام کرد نخستین مورد ابتلا به بیماری کورونا در این کشور مشاهده شده است. به گفته حمد، فرد مبتلا یک زن لبنانی است که پیش از این در قم بوده و با هواپیما از ایران وارد فرودگاه بیروت شده است.

به گفته وزیر بهداشت لبنان، دو تن دیگر از سرنشینان همین هواپیما با علائم مشابه فرد مبتلا، مشکوک به بیماری کرونا هستند.

***

مینو محرز،‌ عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران،‌ اعلام کرد که «احتمالا» کارگران چینی شاغل در قم منشا بیماری کرونا در کشور بوده‌اند.

محرز، روز جمعه دوم اسفندماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت: «به هر حال اپیدمی ویروس کرونا در کشور شروع شده و با توجه به ابتلای چند نفر در قم که با چینی‌ها ارتباط نداشته‌اند، معلوم است که ویروس کرونای جدید در کشور چرخیده است و احتمالا منشا این بیماری کارگران چینی بوده‌اند که در شهر قم کار می‌کنند و به چین تردد داشته‌اند.»

***

بی بی سی - یک مسافر ایرانی در کانادا به ویروس کرونا مبتلا بوده و تحت مراقبت قرار گرفته است. در ایران، وزیر بهداشت آخرین گزارش وضعیت بروز ویروس کرونا را توصیف کرده و گفته است که در حال حاضر فقط در استان قم مراکز آموزشی برای روز شنبه تعطیل است و در مورد سایر مناطق در صورت لزوم بعدا تصمیم‌گیری خواهد شد.

شامگاه گذشته مسئول امور بهداشتی ایالت بریتیش کلمبیا در کانادا گفته است که یک زن سی ساله که از ایران به کانادا آمده مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شده و تحت مراقبت قرار گرفته است. این زن هفته گذشته از ایران به کانادا سفر کرده و مقامات بهداشتی مشغول بررسی مسافران هواپیما و تماس‌ها و معاشرت‌های او در این مدت هستند.

به گفته این مقام کانادایی، ابتلای فردی که از ایران بازگشته یک مورد جدید است.

‏وزیر بهداشت کانادا در توییت خود از مردم خواسته است که اگر از کشوری به کانادا سفر می‌کنند که حتی یک مورد ابتلای به ویروس کرونا در آن تایید شده، از جمله از ایران، در صورت احساس کسالت از معاضرت با دیگران خودداری کنند و مراکز درمانی محلی را در جریان قرار دهند.

در پی شیوع کرونا، شرکت هواپیمایی کویت تمام پروازهایش را به ایران متوقف کرد

پس از توقف پروازهای خطوط هوایی عراق به ایران، شرکت هواپیمایی کویت نیز پروازهایش به ایران را متوقف کرد

شرکت هواپیمایی کویت، کویت ایرویز، شامگاه پنج‌شنبه در صفحه توییتر خود خبر توقف پروازهایش به ایران را اعلام کرد. این شرکت اشاره کرد که به دستور وزارت بهداشت کویت و اداره کل هواپیمایی این کشور، تمام پروازهای خود را به ایران، به‌دلیل شناسایی مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در این کشور تا اطلاع ثانوی تعلیق کرده است.

***

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، تعداد افرادی که در بیمارستان «کامکار عرب‌نیا» در شهر قم بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند، به هشت نفر رسیده است. علاوه بر این، یک زن ۳۵ ساله نیز در بیمارستان امام رضای قم بر اثر ابتلا به این ویروس درگذشته است.

رییس بیمارستان کامکار-عرب‌نیا اعلام کرده تا اطلاع ثانوی فقط متخصصان عفونی در درمانگاه این بیمارستان حضور داشته باشند.

همچنین منابعی به ایران اینترنشنال گفته‌اند چند مورد ابتلا به کرونا نیز در شهر مشهد شناسایی شده است. هنوز مقام‌های رسمی ایران در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

***

شرکت هواپیمایی عراق پرواز‌های خود به ایران را لغو کرد

در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، شرکت هواپیمایی عراق اعلام کرد پرواز‌های خود به این کشور را متوقف کرد.

وزارت کشور عراق هم در بیانیه‌ای هرگونه سفر شهروندان این کشور به ایران و بالعکس را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد.

***

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران، ابتلای سه نفر از بیماران بستری در قم و اراک به بیماری کرووید ۱۹ (بیماری ناشی از ویروس جدید کرونا) را تایید کرد و گفت آنها در حال حاضر در بیمارستان تحت مراقبت قرار دارند.

***

مصطفی جوانیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل، از شناسایی دو فرد مشکوک به آلودگی به ویروس جدید کرونا در شهر بابل خبر داد. او افزود این دو فرد هم‌اکنون در قرنطینه‌اند و نمونه‌گیری از آنها در حال انجام است.

***

محمد مولایی، عضو شورا، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رکنا گفت در طول یک‌ هفته‌ای که برادرش با حال نامناسب در بیمارستان بستری بود، از وی نمونه‌برداری کرونا نشد و تنها در روز آخر، با «اصرار» این پزشک این کار انجام شده و پاسخ آن نیز مثبت بوده است.

به گفته وی، خودداری مقام‌های بیمارستانی در قم از نمونه‌برداری کرونا در حالی بوده که «ده‌ها نفر با این علائم در قم فوت کرده‌اند و علت را پنومونی [ذات‌الریه] و عفونت ریه اعلام کرده‌اند».

آقای مولایی تاکید کرد که برادر ۶۰ ساله‌اش «هیچ بیماری زمینه‌ای نداشته، هیچ سفری هم به هیچ جایی نداشته و در کوچه و بازار دچار کرونا شده است.»

***

فرنوش نوبخت، مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران، از انتقال یک مسافر بیمار از ایستگاه مترو شوش به بیمارستان خبر داد.

او ادامه داد: «پس از مشاهده فرد مشکوک برای دقایقی توقف در ایستگاه ممنوع شد.»

نوبخت همچنین با رد کردن اخبار مربوط به قرنطینه ایستگاه مترو شوش، تصریح کرد: «تردد قطارها در تمام خطوط متروی تهران عادی و در جریان است» و هیچ مشکلی در این زمینه اعلام نشده است.

***

تخلیه بیماران در بیمارستان «‌شهید بهشتی» قم با هدف تبدیل این بیمارستان به محل قرنطینه:

یک پزشک متخصص از قم در توضیحاتی که به دست رادیو زمانه رسیده، به تشریح آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا (covid-۱۹) پرداخته است. به گفته او،‌ مقام‌های مسئول از چندی پیش اجرای تست کرونا در ایران را ممنوع کرده بودند. پزشکان با استفاده از روش‌هایی به غیر از استفاده از کیت‌های تشخیص ویروس کرونا، بیمارانی را که علایم بیماری دارند تشخیص می‌دهند.

به گفته این پزشک، کرونا به تهران، البرز و چند شهر شمالی نیز رسیده است. نوشته‌های دیگری از جامعه پزشکان و درمانگران در شبکه‌های اجتماعی سخنان این پزشک را تأیید می‌کنند. نام این پزشک نزد زمانه محفوظ است.

این گزارش را «مریم» شهروندخبرنگار ایران وایر از بیمارستان ولی‌عصر شهر قم تهیه و ارسال کرده است. «مریم» در توضیح نوشته است: «امروز بعد از انتشار خبر ویروس کرونا در قم ترس عجیبی در بین همه ایجاد شده است. در کل شهر «ماسک» کمیاب شده است به شکلی که در بیمارستان‌ها هم کمبود ماسک وجود دارد. امشب به بیمارستان ولی‌عصر رفتم، همه پرسنل از کادر پزشکی و خدماتی همه مجهز به ماسک بودند اما وقتی از یکی از پرستاران درخواست ماسک کردم گفت نداریم. صبح اعلام کردند که یک بیمارستان را برای پیشگیری به قرنطینه تبدیل کرده‌اند اما ساعت ۱۲ شب که من به بیمارستان ولی‌عصر نگهبان گفت که ۳ بیمارستان را تخلیه و قرنطینه کرده‌اند. هنگام خروج از بیمارستان فردی که در حراست بیمارستان کار می‌کرد و نگهبان در بود بعد از توصیه به اینکه حتما از ماسک استفاده کنم گفت که سه بیمارستان «شهید بهشتی»، «فرقانی» و «کامکار» را تخلیه‌ کرده‌اند و به قرنطینه تبدیل کرده‌اند. از صبح بازار شایعات در قم زیاد شده است. عده‌ای از وجود ۶ فرد مبتلا به این ویروس حرف می‌زنند و عده‌ای هم تکذیب می‌کنند، دولت هم که در خبررسانی مهارت خوبی در مخفی کاری و دروغ دارد، در نتیجه نه می‌شود تایید کرد و نه تکذیب. فعلا بازار شایعه داغ است.»

 

مدارس و دانشگاه‌های استان قم تعطیل شدند

 

به گزارش خåبرگزاری ایرنا، امروز پنجشنبه، ۱ اسفند (۲۰ فوریه)، تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سراسر استان قم "به منظور پیشگیری و بررسی بیشتر وضعیت استان در موضوع کرونا" تعطیل شدند.

 

علی لاریجانی، نماینده قم و رییس مجلس شورای اسلامی بعد از تماس با وزیر آموزش و پرورش خواهان اتخاذ فوری تصمیماتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در مدارس قم شد.

 

این درحالی است که کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار ویدیوهایی از تردد پر شمار خودروهای یگان ویژه، از اعزام گسترده این نیروها به شهر قم خبر دادند. رسانه‌های محلی در قم اخبار ضد و نقیضی درباره احتمال قرنطینه شهر قم منتشر کردند.

 

ماشین های ضد شورش در راه قم:

 

روز گذشته، چهارشنبه ۳۰ بهمن، ریيس‌ دانش‌گاه علوم پزشکی قم، «محمدرضا قدیر» در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت بهداشت: از مرگ ۲نفر که مبتلا به ویروس بوده‌اند خبر داد. به گفته این مقام مسئول؛ «در آزمایشات اولیه مشخص شد که این دو نفر از نظر کرونا مثبت هستند ولی هنوز نتیجه تست‌های ژنتیک اعلام نشده است. یک بیمارستان برای بیماری‌های ویروسی در قم آماده شده و یک بیمارستان دیگر هم خالی می‌شود تا به‌عنوان بیمارستان پشتیبان استفاده شود».

خبار چهارشنبه:

مرگ دو بیمار مبتلا به کرونا در قم + ۲۵ نفر در قرنطینه، جلسه اضطراری در استانداری تهران

وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که نتیجه آزمایش اولیه از دو فرد مشکوک به ابتلا به ویروس جدید کرونا در شهر قم مثبت است.

محمدرضا قدیر بعد از ظهر چهارشنبه ۳۰ بهمن که در محل دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد، با بیان اینکه طی ۴ روز گذشته شاهد گسترش بیماری‌های تنفسی در قم بودیم، گفت: «طی این مدت ۲ نفر در یکی از بیمارستان‌های قم بر اثر بیماری تنفسی فوت کردند که امروز تست اولیه این دو فرد در مورد بیماری کرونا مثبت اعلام شد.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه یک بیمارستان برای مقابله با بیماری‌های ویروسی در قم آماده شده است، گفت: «یک بیمارستان دیگر هم در حال تخلیه است که در صورت لزوم به عنوان بیمارستان پشتیبان استفاده خواهد شد.»

به گزارش بی بی سی کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت هم در حساب توییتر خود نوشت: "به دنبال پیک بیماری‌های حاد تنفسی ظرف روزهای اخیر در قم، دو مورد در آزمایشات اولیه از نظر کرونا ویروس مثبت گزارش شدند، متاسفانه هر دو بیمار با توجه به کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت‌های ویژه فوت کردند".

آقای جهانپور به ایرنا گفته بود که موارد مشکوک ظرف دو روز گذشته در شهر قم مشاهده و گروه‌های شناسایی و مدیریت بیماری‌های واگیر و تیم‌های واکنش سریع در این شهر مستقر شده‌اند.

در همین حال بی‌بی‌سی مطلع شده که ۲۵ نفر در این بیمارستان که مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستند تحت مراقبت ویژه قرار گرفته‌اند.

احتمال ابتلای اطرافیان ۲ بیمار فوت شده به کرونا زیاد است

ایرنا نوشت: عضو کمیته کشوری بیماری های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فوت دو نفر به علت ابتلا به ویروس کرونا نشان می دهد که احتمالا افراد دیگری ار نزدیکان آنها نیز به این ویروس مبتلا شده‌ و باید قرنطینه شوند و تعداد بیماران احتمالا بیشتر است.

وی افزود: با توجه به دوره این بیماری ۱۰۰ درصد موارد دیگری از این بیماری وجود دارد و مردم باید مراقبت و پیشگیری از این بیماری را جدی بگیرند.

مردانی ادامه داد: کیت تشخیصی ویروس جدید کرونا به تعداد معدود در اختیار انستیتو پاستور وجود دارد و برای موارد معدودی که آزمایش اولیه کرونا مثبت باشد و پزشک عفونی تایید کند این آزمایش انجام می شود.

این متخصص عفونی گفت: برای جلوگیری از همه گیری این بیماری باید راه ارتباط افراد مشکوک با افراد دیگر گرفته شود. افرادی با دو فرد فوت شده در تماس بوده اند باید به سرعت شناسایی شوند. این افراد حتما باید جداسازی شوند و تحت درمان قرار بگیرند تا این بیماری به دیگران منتقل نشود.

گزارش‌ها حاکی است که افراد مشکوک به ابتلای به ویروس کرونا قرنطینه شده‌اند. رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفته که "بیمارستان کامکار به عنوان مرکز بیماران ویروسی در نظر گرفته شده و یک بیمارستان دیگر (نکویی - فرقانی) هم قرار است که پشتیبان باشد".

***

رکنا - امین بابایی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره اقدامات استانداری تهران برای مقابله با شیوع و ورود ویروس کرونا به پایتخت اظهار کرد: با شناسایی دو مبتلا به کروناویروس در قم و نزدیکی این استان به تهران، اقدامات لازم برای ممانعت از ورود کروناویروس به پایتخت آغاز شد و تمهیدات لازم صورت گرفته است همچنین فردا نیز جلسات تخصصی با دستور استاندار برگزار خواهد شد

ابایی تاکید کرد: مورد مشکوک نزدیک به ابتلا به کروناویروس در تهران مشاهده نشده است اما باید اقدامات پیشگیرانه صورت بگیرد.

البته فردا جلسه کارگروه اضطرار داریم تا اقدامات لازم دیگر نیز پیش بینی شود.

***

ویروس کرونا چقدر کشنده است؟

۱۴ درصد افراد‌ آلوده شده در گروه سنی بالای ۸۰ سال جانشان را از دست داده‌اند اما تنها نیم درصد افراد زیر ۴۰ سال از این ویروس مرده‌اند.

canvas111.jpg

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت به همگان به خصوص اهالی قم توصیه کرده است که توصیه‌های بهداشتی فردی و عمومی را رعایت به کار ببندند و در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا به آن توجه کنند.

آقای جهانپور هفته گذشته با تکذیب مطالبی در رسانه‌های اجتماعی در مورد بروز بیماری کرونا در ایران و پرده‌پوشی مقامات در این باره، تاکید کرد که وزارت بهداشت با شفافیت عمل خواهد کرد و در صورت مشاهده این بیماری، مردم در جریان قرار خواهند گرفت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.