رفتن به محتوای اصلی

قالیباف و میرسلیم در صدر فهرست نتایج اولیه تهران- در کمترین مشارکت درتاریخ چهل ساله
22.02.2020 - 17:46

محمد باقر قالیباف، فرمانده اسبق نیروی هوایی سپاه پاسداران است که فرماندهی نیروی انتظامی و ریاست بر شهرداری پایتخت را هم کارنامه‌اش دارد.

مصطفی میرسلیم هم از چهره‌های اصلی حزب موتلفه اسلامی است و در‌ سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اکبر هاشمی رفسنجانی را عهده‌دار بود.

پس از این دو اصولگرا مرتضی آقا تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی و الیاس نادران در فهرست نتایج اولیه تهران هستند. آقای نادران در سه دوره متوالی از مجلس هفتم بر کرسی نمایندگی نشسته بود.

عبدالحسین روح الامینی، پدر محسن روح الامینی از جان باختگان بازداشتگاه کهریزک در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ هم در جمع نامزدهای راه یافته به مجلس است.

از دیگر چهره‌های اصولگرایی که نامشان از حوزه انتخابیه تهران اعلام شده، می‌توان به وحید یامین پور و حمید رسایی اشاره کرد.

علی‌رضا محجوب، سهیلا جلودارزاده، مجید انصاری و مصطفی کواکبیان هم در انتهای این فهرست ۴۰ نفره هستند. حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ۳۰ کرسی دارد.

همراهان دولت محمود احمدی‌نژاد در بهارستان

نام هشت تن از استانداران وزارت کشور دو دولت محمود احمدی‌نژاد، در فهرست‌ نتایج اولیه انتخابات مجلس دیده می‌شود. علاوه بر این استانداران پیشین، فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی دولت دهم هم از حوزه انتخابیه کازرون و کوه چنار در کنار چهار تن از وزیران دولت‌های نهم و دهم به مجلس آینده راه یافته‌اند.

شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت دوم محمود احمدی‌نژاد از حوزه انتخابیه رامسر، تنکابن، عباس‌آباد، متل‌قو و کلارآباد، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دهم از حوزه انتخابیه همدان، اسدالله عباسی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دهم از حوزه رودسر و املش، عبدالرضا مصری، وزیر رفاه دولت نهم از حوزه انتخابیه کرمانشاه در فهرست نتایج اولیه هستند.

اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور از قطعی شدن نتایج ۸۰ حوزه از ۲۰۸ حوزه انتخابیه خبر داده است.

وزارت کشور و مقامات برگزارکننده انتخابات مجلس، هنوز برآورد یا آماری از میزان مشارکت اعلام نکرده‌اند. در حساب توئیتری خبرگزاری فارس نزدیک به اصولگرایان، میزان مشارکت کل واجدان شرایط رای دهی در سراسر کشور "حدود ۴۲ درصد" عنوان شده که نسبت به دور قبل کاهشی ۱۹ درصدی داشته است.

وزارت کشور شمار واجدان شرایط رای دهی در سراسر ایران را ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ تن اعلام کرده است.

همچنین خبرگزاری فارس درباره مشارکت در پایتخت گزارش کرده که "در شهر تهران یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند." انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران پیش‌تر شمار شهروندان واجد شرایط رای دهی در استان تهران را ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر عنوان کرده و گفته بود که ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تعرفه در این استان توزیع شده است.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز گذشته (۲ اسفند) در ۵۵ هزار شعبه اخذ رای برگزار شد. هیات اجرایی انتخابات تصمیم گرفته دور دوم این انتخابات را ۲۹ فروردین ماه سال آینده برگزار کند. بر اساس قانون انتخابات که خرداد ۱۳۹۵ اصلاح شده، نامزد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل ۲۰ درصد از کل آراء را کسب کند.

برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با رد صلاحیت گسترده داوطلبان از سوی شورای نگهبان قانون اساسی همراه بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.