رفتن به محتوای اصلی

۱۲ نفر همزمان تیم حفاظت فخری‌زاده را زیر آتش گلوله گرفته‌اند!
29.11.2020 - 17:14

اما خبرگزاری فارس در یکی از تازه‌ترین گزارش‌ها درباره این حمله، ادعایی را مطرح کرده که با تمام روایت‌های قبلی متفاوت است. این خبرگزاری نوشته است: "هیچ عامل انسانی در محل ترور حضور نداشته و تیراندازی‌ها تنها توسط سلاح خودکار انجام شده است."

محسن فخری‌زاده، از چهره‌های اصلی و پشت پرده برنامه هسته‌ای ایران بود که روز جمعه هفتم آذر در جاده‌ آبسرد در حدود ۸۰ کیلومتری شرق تهران ترور شد. روایت‌هایی از چگونگی این حمله منتشر شده که در جزییات اختلاف‌هایی دارند. سپاه حفاظت انصارالمهدی که وظیفه حفاظت از مقام‌ها را بر عهده دارد هنوز درباره جزییات این حمله توضیحی نداده است.

فریدون عباسی دوانی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت مهاجمان عملیات خود را با تیراندازی شروع کرده‌اند با این هدف که خودرو آقای فخری‌زاده کنار نیسان حامل مواد منفجره توقف کند و بعد با انفجار نیسان او را بکشند.

اما این نماینده مجلس به نقل از "محافظان" گفت که بعد از تیراندازی اولیه، محسن فخری‌زاده ماشینش را قبل از رسیدن به نیسان و دور از آن نگه می‌دارد و پیاده می‌شود.

آقای عباسی دوانی می‌گوید احتمال دارد آقای فخری‌زاده با شنیدن صدای تیراندازی نگران آسیب دیدن همسرش شده که در خودرو همراهش بوده و به همین دلیل خودرو را متوقف کرده است.

پیشتر حامد فخری‌زاده، فرزند محسن فخری‌زاده در گفت‌وگویی تلویزیونی تایید کرده بود که مادرش در تمام طول این حمله در خودرو بوده است.

خبرگزاری فارس در توضیح وضعیت خودروهای محافظان نوشته است که "ماشین ضدگلوله" حامل محسن فخری‌زاده و همسرش، به همراه ۳ ماشین تیم حفاظت از شهر رستمکلای مازندران به سمت آبسرد دماوند حرکت می‌کردند که با نزدیک شدن به مقصد "ماشین پیشرو تیم حفاظت چند کیلومتر مانده به محل حادثه، اسکورت را برای چک و خنثی محل مقصد ترک می‌کند."

مهاجمان "مسلط"

آقای عباسی دوانی در ادامه روایت خود می‌گوید: "نمی‌دانم که آیا خودش (محسن فخری‌زاده) مسلح بوده و با اسلحه بیرون آمده یا نه... اما بعد از پیاده شدن تیری به کتف او اصابت می‌کند و همین باعث می‌شود محافظانی که پشت سر او در حرکت بودند پیاده شوند و او را پوشش دهند."

اما به گفته این نماینده ضاربان، یک محافظ را با سه یا چهار تیر می‌زنند و او بعد از تیر خوردن "از روی بدن آقای فخری‌زاده کنار می‌رود" و بعد به خود او شلیک می‌کنند. بعدا اعلام شد که نام این محافظ حامد اصغری بوده که از قهرمانان ورزش‌های رزمی در ایران بوده است.

"در همین فاصله نیسان را هم منفجر می‌کنند و ذهن محافظان بیشتر به سمت تله انفجاری می‌رود... که به اشتباه می‌گویند انتحاری، ولی انتحاری نبوده چون کسی نیسان را نمی‌رانده است."

نقشه

"عملیات سه دقیقه‌ای"

خبرگزاری فارس در گزارشی که امروز یکشنبه ۹ آذر منتشر شده، نوشته است "یک کیلومتر جلوتر از ورودی شهر آبسرد و نزدیک باغی معروف به باغ سرهنگ خودرو با رگبار متوقف می‌شود و پس از آن یک نیسان که در آن پر از الوارهای چوبی بوده است منفجر می‌شود."

پیشتر این خبرگزاری گزارش داده بود که بعد از انفجار "تا شعاع ۵۰۰ متری خیابان پر از تکه‌های خودرو و چوب شده و بر اثر انفجار آسیب به دکل برقی مجاور نیسان برق شهر آبسرد نیز قطع می‌شود."

آقای عباسی دوانی می‌گوید بعد از این انفجار بقیه محافظان شاید دچار موج‌گرفتگی شده‌اند و باعث شده "ذهن آنها به سمت انفجار برود و آثاری که غلظت غبار و انفجار ایجاد می‌کند، باعث می‌شود دید کافی نداشته باشند."

به گفت این نماینده مجلس مهاجمان "چون مسلط بودند به صورت تک‌تیرانداز یا با اسلحه خاصی که دوربین داشته، از راه دور می‌توانستند شلیک بکنند. این که کسی آمده و در جاده شلیک کرده هنوز مشخص نیست."

اما خبرگزاری فارس مدعی شده است که "در این عملیات که حدود ۳ دقیقه طول کشیده است، هیچ عامل انسانی در محل ترور حضور نداشته و تیراندازی‌ها تنها توسط سلاح خودکار انجام شده است و به جز محافظ شهید که مجروح می‌شود، هیچ فرد دیگری در این حادثه آسیب نمی‌بیند."

این خبرگزاری همچنین گزارش داده که مالک خودروی نیسان، ۸ آبان ماه امسال از ایران خارج شده است.

خودرو محسن فخری‌زاده

 

خودرو محسن فخری‌زاده بعد از حمله

"گروهان تروریستی"

پیش از این هم رسانه‌ها، مقامات و افرادی در شبکه‌های اجتماعی روایت‌هایی از نحوه کشته شدن محسن فخری‌زاده ارائه داده بودند.

از جمله روایت‌ها که در رسانه‌ها منعکس و در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد، پست اینستاگرام جواد موگویی، نویسنده و مستندساز نزدیک به محافظه‌کاران بود که با لحنی انتقادی از ناکارآمدی اطلاعاتی منجر به این ترور منتشر شد.

او در روایت خود این حمله را به "فیلم‌های اکشن آمریکایی" تشبیه کرده و مدعی شده است که علاوه بر نیسان حامل مواد منفجره "آن دستِ بلوار نیز خودروی سانتافه با ۴ سرنشین در انتظار بوده، به علاوه‌ چهار موتورسوار و دو تک‌تیرانداز."

آقای موگویی در این روایت نوشته است که محسن فخری‌زاده بعد از اصابت سه گلوله به دست و پایش از خودرو پیاده می‌شود و بعد "خودروی اسکورت۲ می‌رسد. حامد اصغری پیاده می‌شود، خود را روی دکتر می‌اندازد و چهار گلوله می‌خورد. ناگهان نیسان با ریموت منفجر می‌شود."

بنا بر این روایت که جزییات آن تایید نشده، بعد از انفجار "همزمان سرنشینان سانتافه و موتورسواران شلیک می‌کنند‌؛ ۱۲ نفر همزمان. تیم حفاظت زیر آتش گلوله قرار می‌گیرد."

به نوشته آقای موگویی فرود آمدن هلی‌کوپتر امداد برای انتقال محسن فخری‌زاده به دلیل "انفجار ترانس و کابل‌های برق در بلوار" با اختلال روبرو شده و ناچار شده‌اند مجروحان حمله را به "انتهای بلوار در پارک الغدیر" ببرند تا بتوانند آنها را سوار هلی‌کوپتر کنند.

"حفره بزرگ اطلاعاتی"

راوی این سوال را مطرح کرده که "چگونه یک 'گروهان تروریستی' در پایتخت با تمام تجهیزات عملیات کردند".

آقای موگویی با اشاره به این که ترورهای قبلی چهره‌های هسته‌ای در دولت‌های قبلی صورت گرفته "جدال‌های جناحی بر سر انتقام یا برجام" را دامی برای سرپوش گذاشتن روی "حفره بزرگ اطلاعاتی" توصیف کرده و خواهان "پاکسازی سیستم" شده است.

بعد از این ترور مخالفان مذاکرات و توافق هسته‌ای ایران، دولت حسن روحانی را متهم کردند که با نشان دادن نرمش بیش از حد در برابر "دشمنان" زمینه چنین اتفاقاتی را فراهم کرده و خواهان "انتقام سخت" شدند.

اما دیگران با اشاره به زمان ترورهای قبلی چهره‌های هسته‌ای که پیش از برجام و در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد بود، این تحلیل را رد می‌کنند و آن را بهانه‌ای برای تسویه حساب سیاسی می‌دانند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.