رفتن به محتوای اصلی

حمله جیش‌العدل به خودروهای سپاه پاسداران در منطقه مرزی سراوان
02.03.2021 - 16:57

 Missing media item.

 

Missing media item.

ناآرامی سراوان؛ سپاه پاسداران از حمله «مسلحانه» به خودروی حامل نیروهایش خبر داد

Missing media item.

 در حالی که سراوان از هفته گذشته با کشتار سوخت‌بران بلوچ در مناطق مرزی توسط ماموران حکومت ایران دچار ناآرامی شد، رسانه‌های دولتی اکنون از حمله «مسلحانه» به یک خودروی متعلق به سپاه پاسداران خبر می‌دهند.

صداوسیمای جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۲ اسفندماه گزارش داد یک خودروی حامل «نیروهای یگان مهندسی» سپاه پاسداران در شهرستان سراوان هدف حمله «مسلحانه» قرار گرفته است.

جزییات بیشتری از تلفات و کشته‌های احتمالی این حادثه منتشر نشده است.

طی روزهای گذشته و در پی ناآرامی‌ها و اعتراضات شهرهای سیستان و بلوچستان کاربران رسانه‌های اجتماعی تصاویر و ویدیوهایی از انتقال خودروها و نیروهای نظامی به این منطقه منتشر کرده بودند.

رسانه‌های حکومت ایران در حالی اکنون این حمله به خودروی سپاه پاسداران را به گروه جیش‌العدل نسبت می‌دهند که پیش از این نیز مقام‌های استانداری اعتراضات خانواده‌های سوخت‌بران بلوچ کشته‌شده را هم به تحریک این گروه عنوان کرده بودند.

محمدهادی مرعشی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری، در این زمینه گفته بود گروه جیش‌العدل و برخی «سودجویان» با اخلال در طرح «رزاق» تنش‌ها و درگیری‌های سراوان را ایجاد کردند. 

«رزاق» عنوان طرحی است که به گفته مقام‌های محلی سیستان و بلوچستان با توافق میان سپاه پاسداران با استانداری و برخی نهادهای دیگر به اجرا در آمده و هدف آن از سوی استانداری «تبدیل قاچاق سوخت به تجارت قانونی» عنوان شده است.

استانداری علاوه بر این اعتراضات اخیر را به «گروه‌های ضدانقلاب» نسبت داده بود.

هفته گذشته ماموران مرزبانی حکومت ایران ده‌ها سوخت‌بر بلوچ را در منطقه صفر مرزی سراوان هدف تیراندازی‌های خود قرار دادند که دست‌کم ۱۰ نفر کشته و پنج نفر مجروح و بستری شدند. استانداری سیستان و بلوچستان این تیراندازی را به ماموران کشور پاکستان نسبت داد.

در پی این حادثه، اهالی منطقه و خانواده قربانیان تیراندازی در جریان تجمعی اعتراضی وارد ساختمان فرمانداری سراوان شدند و برخی از تجهیزات آن را آتش زدند. 

این اعتراضات در شهرهای دیگر استان نیز گسترش یافت و همزمان با گزارش‌هایی درباره کاهش سرعت و دسترسی به اینترنت، فضای شماری از شهرها با حضور ماموران انتظامی امنیتی شد که اعتصاب و تعطیلی بازار و همچنین تجمع در نقاط مختلف را در پی داشت.

############################

عبداله عارف مدیر کمپین فعالان بلوچ نیز به بی بی سی فارسی گفت در این حمله مسلحانه دستکم دو خودروی سپاه هدف قرار گرفتند که "پنج نیروی سپاه" در این حمله کشته شدند، و چند تن دیگر "گروگان" گرفته شدند.

"رصد بلوچستان" به نقل از منابع مطلع می‌گوید در این درگیری "۵ تن از نیروهای سپاه کشته شده و سه تن دیگر به گروگان گرفته شده‌اند".

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محمد مرعشی، معاون امنیتی انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان، هم اعلام کرد "این حمله مسلحانه عصر امروز در منطقه کشتگان بخش بم‌پشت شهرستان سراوان رخ داده است".

به گفته معاون امنیتی انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان، "این خودروی حامل نیروهای یگان مهندسی سپاه پاسداران بود".

او درباره تلفات این حمله اظهار نظری نکرد.

رصد بلوچستان گزارش داد که "گروه جیش العدل با حمله به این دو خودرو باعث انهدام یکی از آن دو شده و خودروی دیگر به همراه سرنشینان آن توسط نیروهای جیش العدل به گروگان گرفته شدند."

جیش العدل خود را "ارتش عدالت و برابری" و سنی به ویژه در استان سیستان و بلوچستان ایران معرفی می کند. این گروه در موارد متعدد، درگیری‌هایی مسلحانه با نیروهای نظامی و امنیتی ایران داشته است و مسئولیت چند حمله مسلحانه در مناطق مرزی جنوب شرق ایران را هم به عهده گرفته است. حکومت ایران این گروه را "تروریستی" می‌داند.

Missing media item.

جیش‌العدل (به فارسی: ارتش برابری) یک گروه شبه‌نظامی اهل تسنن در استان سیستان و بلوچستان ایران است.این گروه توسط ایران، ایالات متحده آمریکا، ژاپن و نیوزلند به عنوان یک گروهک تروریستی شناخته می‌شود.

جیش‌العدل با نظام جمهوری اسلامی ایران به مبارزه مسلحانه می‌پردازد به ادعای برخی منابع ایرانی این گروه بعد از نابودی جندالله، با سازمان‌دهی تشکیلاتی‌تر برخی از اعضای آن، شروع به فعالیت و اعلام موجودی کرد. رهبری این گروه را صلاح‌الدین فاروقی به عهده دارد.

جیش العدل از جمله حامیان معارضین در جنگ داخلی سوریه است و یکی از دلایل اقدامات خود علیه جمهوری اسلامی را حمایت از معارضین دولت سوریه اعلام کرده‌است. این گروه خود را مدافع حقوق اقلیت سنی بلوچستان ایران و مخالف «مداخله» جمهوری اسلامی در حمایت از حکومت سوریه معرفی می‌کند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.