رفتن به محتوای اصلی

سران کشورها: تخلفی نکرده‌ایم، تحقیق می‌کنیم

سران کشورها: تخلفی نکرده‌ایم، تحقیق می‌کنیم

 

اسناد پاندورا یکی از بزرگترین افشاگری‌های مالی است که ثروت ۳۵ رهبر فعلی و سابق و بیش از ۳۰۰ نفر از چهره‌های سیاسی شناخته‌شده کشورهای مختلف را فاش کرده است.

این افشاگری براساس لو رفتن اسناد ۱۴ شرکت‌ مالی و حقوقی در پناهگاه‌های مالیاتی از جمله جزایر ویرجین بریتانیا، پاناما، بلیز، قبرس، امارات متحده عربی، سنگاپور و سوئیس بوده است.

بررسی این اطلاعات زیرنظر "کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاری تحقیقی" (آی‌سی‌آی‌جی) انجام شده که ۶۵۰ گزارشگر در ۱۱۷ کشور را گردهم آورد. برنامه تحقیقی پانورامای بی‌بی‌سی با همکاری روزنامه بریتانیایی گاردین و دیگر رسانه‌ها بر روی این اسناد کار کردند.

Image removed.

اسناد پاندورا نشان می‌دهند ملک عبدالله از سال ۱۹۹۹ که به پادشاهی رسیده بیش از صدمیلیون دلار ملک و مستغلات در آمریکا و بریتانیا خریده است.

کاخ سطلنتی اردن در واکنش تاکید کرد که هیچ تخلفی صورت نگرفته و خرید املاک و مستغلات کاری است "نه نامعمول نه نامناسب".

کاخ سلطنتی اردن این گزارش را غیردقیق و تحریف‌شده دانست و گفت این املاک با سرمایه شخصی خریداری شده‌اند و پادشاه اردن این سرمایه را برای رفاه مردم هم بکار می‌گیرد.

اسناد پاندورا همچنین ولادیمیر پوتین و حلقه نزدیکانش را با دارایی‌هایی در موناکو مرتبط می‌کنند اما دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین این گزارش‌ها را قابل‌اعتنا ندانست و گفت: "فعلا که روشن نیست این اطلاعات اصلا چیست و درباره چیست."

"ما که هیچ ثروت مخفی پوتین و حلقه نزدیکانش را در آن ندیدیم."

املاک بریتانیا متعلق به رهبران خارجی

برای دیدن مجموعه فراساحلی از املاک رهبران کشورهای دیگر در بریتانیا، اینجا را کلیک کنید

 
 
پادشاه اردن به طور مخفیانه خانه های مجلل در مالیبو و واشنگتن دی سی در ایالات متحده و هشت ملک در لندن و جنوب شرقی انگلستان خریداری کرده است
Image removed.
در مالیبو ، کالیفرنیا ، او ۶۸ میلیون دلار را صرف سه عمارت کرده که بر کوه های ساحلی وقع شده
Image removed.
املاک پادشاه همچنین شامل آپارتمان هایی در واشنگتن دی سی است که پسرش در آنجا تحصیل می کرد
Image removed.
و در بریتانیا، املاک پادشاه اردن شامل دو دستگاه در نزدیکی کاخ باکینگهام است. او ملک سمت چپ و سه واحد آپارتمان در ساختمان سمت راست خرید
Image removed.
خانواده علی اف حاکم آذربایجان ، که مدتها متهم به فساد بودند ، یک شبکه گسترده دریایی برای پنهان کردن پول خود ایجاد کرده اند
Image removed.
این پرونده ها نشان می دهد که چگونه خانواده علی اف و همکاران نزدیک او در معاملات املاک در بریتانیا به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون پوند شرکت داشته اند
Image removed.
این شامل یک ملک ۳۳ میلیون پوندی در مرکز لندن است که برای پسر ۱۱ ساله رئیس جمهور خریداری شده است
Image removed.
آنها همچنین در سال ۲۰۱۸ ملکی را به ارزش ۶۶ میلیون پوند به شرکت کراون استِیت فروختند و ۱۰ سال قبل ۳۵ میلیون پوند برای آن پرداخت کرده بودند.
Image removed.
 
 

از دیگر کسانی که اسناد پاندورا دارایی‌هایشان را فاش کرده می‌توان به چهره‌های زیر اشاره کرد:

  • آندری بابیش نخست‌وزیر جمهوری چک یک شرکت سرمایه‌گذاری را در فهرست دارایی‌هایش اعلام نکرده است. این شرکت که در یک پناهگاه مالیاتی ثبت شده، دو ویلا به ارزش ۱۲ میلیون پوند در جنوب فرانسه برای آقای بابیش خریده است.

آقای بابیش در یک رشته توییت این گزارش‌ها را تلاشی برای تاثیرگذاری بر انتخابات دانست که چند روز دیگر برگزار می‌شود و تاکید کرد "هیچ‌وقت تخلف یا کار غیرقانونی نکرده است."

  • اوهورو کنیاتا رئیس‌جمهور کنیا و شش نفر از اعضای خانواده‌اش مالک شبکه‌ای از شرکت‌های ثبت‌شده در پناهگاه‌های مالیاتی هستند. آنها با یازده شرکت مرتبطند که فقط یکی از آنها ۳۰ میلیون دلار دارایی دارد.

آقای کنیاتا گفت اسناد پاندورا "در غنی‌تر کردن شفافیت و گشودگی نظام مالی که ما در کنیا و سراسر دنیا نیاز داریم راهی طولانی را پیموده" و قول داد پس از بازگشت از سفر به کشورش، پاسخی "جامع" به این گزارش‌ها بدهد.

در اسناد پاندورا هیچ مدرکی دیده نمی‌شود که خانواده آقای کنیاتا پول یا دارایی نامشروعی را در شرکت‌هایی که در پناهگاه‌های مالیاتی دارند مخفی کرده باشند.

  • سباستین پینیه‌را رئیس‌جمهور شیلی که تاجری میلیارد است، به گزارش روزنامه ال‌پائیس اسپانیا یک معدن مس و آهن را در یک منطقه آسیب‌پذیر از نظر محیط‌زیستی را به دوست دوران بچگی‌اش فروخته است.‌

دفتر آقای پینیه‌را در بیانیه‌ای هرگونه دخالت یا اطلاع از فروش معدن دومینگا را تکذیب کرد.

بر اساس اسناد پاندورا، حلقه نزدیکان عمران خان نخست‌وزیر پاکستان از جمله وزیران دولت و خانواده‌هایشان، پنهانی مالک شرکت‌ها و تراست‌هایی هستند به ارزش میلیون‌ها دلار.

نخست‌وزیر پاکستان وعده داد که درباره صدها شهروند پاکستان که در اسناد پاندورا دارایی‌هایشان فاش شده تحقیق کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید