رفتن به محتوای اصلی

جان دهها کولبر بازداشت شده در مرز نوسود در خطر است
08.07.2021 - 21:36

خبرهای رسیده از نوسود حاکی است ماموران هنگ مرزی اقدام به ضرب و شتم و بازداشت دهها کولبر کرده اند. دهها کولبر بازداشت شده در معرض حبس، جریمه های سنگین و کار اجباری قرار دارند و جان خود و خانواده هایشان، که نان شب آنها بریده می شود، در خطر است.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام به نقل از شاهدان عینی، امروز پنجشنبه ۱۷تیر۱۴۰۰، ماموران هنگ مرزی با لباس نظامی و لباس شخصی اقدام به ضرب و شتم و توقیف دهها کولبر کردند. از آمار دقیق کولبران بازداشت شده تا این لحظه اطلاعی در دست نیست اما تعداد بازداشت شدگان تا صد نفر تخمین زده می شود. بازداشت شدگان بقدری زیاد هستند که به گفته شاهدان عینی در ستاد هنگ مرزی دیگر جا نبوده و انبوهی کولبران بازداشت شده در آنجا بوده اند.

یک منبع موثق که نخواست نامش فاش شود گفت:‌ «ماموران هنگ مرزی بسیاری کولبران را مورد ضرب و شتم قرار دادند، آنها کولبران را تا داخل خاک عراق نیز دنبال کرده و کولهای بسیاری را گرفتند».

این منبع افزود: «نیروهای هنگ مرزی بسیاری از کولبران را بدون حکم قضایی توقیف کرده به زور و با ضرب وشتم به داخل هنگ مرزی نوسود بردند. ماموران در هنگ مرزی از کولبران تعهد کتبی گرفته اند که دیگر برای کولبری به نوسود نیایند. این درحالی است که تنها راه امرار معاش کولبران فقط وفقط کولبریست».

در عین حال یک کولبر که خود شاهد این صحنه بوده است گفت: «از دو روز پیش چند دستگاه تویوتا نیرو لباس شخصی آمدند و یکدفعه ریختند توی خیابان، آنها خانه هایی را که کولبران در آن بودند تخلیه کردند، نیروهای هنگ مرزی تمام کولبرها را بازداشت کردند».

این منبع افزود: «نیروهای هنگ مرزی تمام کولها را ضبط کردند و کولبرها را بازداشت کرده و بدون هیچ حکمی آنها را در بازداشتگاه انداختند».

این کولبر گفت: «قابل توجه اینکه وقتی این کار را میکنند تمام کسانی که بازداشت می شوند مستقیم به زندان منتقل می شوند. و این بازداشت تا زمانی است که برای بارشان جریمه بپردازند و بعد کولبران را دادگاهی میکنند. اگر جریمه را بپردازند آزاد می شوند ولی اگر وسع پرداختن جریمه را نداشته باشند، زندانی می شوند و یا به کار اجباری گماشته می شوند».

این منبع که خود یک کولبر است و سالهاست با این امور بخوبی آشنایی دارد توضیح داد: «در مورد جریمه ای که کولبران باید بپردازند مثلا اگر کسی کول پوشاک مثل لباس بچه حمل کند، متناسب با هر دست لباس جریمه میشود! برای مثال اگر در کولش ۵۰۰ دست لباس داشته باشه برای هر دست دستکم ۵۰تا ۱۰۰هزار تومان باید جریمه بپردازد و تازه به اینهم قناعت نمی کنند. آنها به کولبر یک مهلت یک هفته ای می دهند، اگر جریمه را به حسابشان نریزیم آنرا سه برابر می کنند و بعد زندان و کار اجباری در پیش است.»

این کولبر در ادامه گفت: « این برخورد قانونی ماموران حکومتی با یک کولبر است!! خدا شاهد است که اگر یک کولبر ده سال کار کند نمی تواند جریمه یک کول را بپردازد. تازه این مثالی که من گفتم پوشاک است. در نظر بگیرید اگر کولبر سیگار حمل کند به اندازه هر نخ ده هزار تومان جریمه دارد. یعنی یک کول دستکم صدمیلیون تومان جریمه دارد و اگر سیگار نوع گران باشد تا ۲۰ تومان هم می‌رسد».

گفتنی است این اعمال وحشیانه دلیلی جز غارت و چپال ندارد. به گفته کولبران، ماموران حکومتی هر چند وقت که «جیبشان خالی می شود» دست به چنین وحشی گری و غارت و چپاول کولبرانی که خودشان محتاج یک لقمه نان شب هستند می زنند.

ماموران حکومتی هر چند وقت یکبار چنین محدودیتهایی ایجاد میکنند و بعد مجددا اجازه کار به کولبران می دهند- بگذریم که این اجازه کار هم همراه با شلیکهای مستمر و مستقیم و کشتار کولبران است.

شایان ذکرا ست کشتار کولبران در روزها و هفته های اخیر بالا گرفته است، تا آنجا که نماینده کردستان در مجلس از کشته شدن ۴ کولبر دیگر در دو هفته اخیر خبر داده و گفت معیشت و اشتغال کولبران را تامین کنید.

رحیمی گفت: درحالی که ما بارها به مسئولین تذکر داده‌ایم که اگر به مواردی مشکوک شدند، این افراد را بازداشت کنند یا با گلوله پلاستیکی بزنند اما مستقیم به قلب و سر آنها شلیک می‌کنند.

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام از همه سازمان های حقوق بشری و جهانی میخواهد برای نجات جان دهها کولبری که بازداشت شده یا روزانه هدف گلوله ماموران حکومتی قرار میگیرند اقدام فوری بعمل بیاورند و مانع از دست رفتن جانهای بیشتر و بی خانمان شدن خانواده کولبرانی که بازداشت شده اند بشوند.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.