رفتن به محتوای اصلی

" آسیب شناسی معضلات محیط زیستی و شهری خوزستان " - فایل صوتی
23.07.2021 - 22:00

فایل صوتی جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی این جمعه شب
موضوع: آسیب شناسی معضلات محیط زیستی و شهری خوزستان
میهمان:محمد کریم آسایش، پژوهشگر و کنشگر شهری و مدنی
در کانال تلگرامی تریبون سرزمین من ، گروه به یاد رفیق رئیس دانا ، برای اتحاد عدالتخواهان و ...
لینک:
https://t.me/joinchat/Ru44FyS4mMdhNWMx

سوالات مطرح شده در جلسه: 

سوالات جلسه با  رفیق محمد کریم آسایش

  • وضعیت محیط زیست بخصوص در حوزه آب را در خوزستان و سراسر ایران را فعلا و در آینده  چگونه می‌بینید؟ آیا کشور در باتلاق گرفتار شده؟ اگر جوابتان مثبت است  چرا؟  و اگر شرایط را باتلاقی نمی‌دانید ، چگونه است ؟
  • تشکر از شما برای توضیحات تان . سوء مدیریت رژیم عامل اصلی این شرایط است ، مطالبات مردم مطالبات برحقی ست، حاکمیت و  سوء مدیریتش مسئول این شرایط است و باید با صدای بلند سرکوب وحشیانه مردم را محکوم کرد -  در عین حال به نظر می رسد که این شرایط فضا برای سوء استفاده نیروهای وابسته به اسرائیل و عربستان سعودی و... را هم مهیا کرده است - کما اینکه چند روز پیش در یک گروه کلاب هاوسی در کانال گونز یک افسر امنیتی اسراییل خانم برندا شیفرد را دعوت کرده بودند تا در مورد معضل  و مصایبی که مردم خوزستان درگیر آن هستند با او مطرح کنند و از او کمک فکری بگیرند!!  - به نظر شما در  مورد مداخله نیروهای تجزیه طلب و وابسته چه باید کرد؟
  • بادرود رفیق آسایش،شمابه مشکلات عمده محیط زیستی اشاره فرمودید، آیا بنظر شما راه حل کوتاه مدتی درقبال وخامت ناشی ازناکارآمدی رژیم وجود دارد؟ ( البته بجز سرکوب وگلوله)
  • فرمودید سیاست سد سازی چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب غلط بود و سدسازی در ترکیه با طراحی اسراییل و سد سازی در عراق هم به بی آبی در ایران کمک کرد. از طرفی کشورهای غربی پیش بینی جنگ آب در جاهای مختلف کردند، از جمله در خاورمیانه و از جمله ایران. با توجه به حضور دیگر عیان شده عوامل موساد در جای جای حاکمیت ایران، چقدر این برنامه های سد سازی رو در جهت تئوریزه کردن غرب در مورد جنگ آب در منطقه می بینید؟
  • سرمایه داری ایران همواره در پی توسعه میدان سود و انباشت خود ازهمه امکانات از جمله هجوم به زیست محیط مردم و همه امکانات آن به شکل های مختلف داشته و بهره برداری به سود خود کرده است اشاراتی به ایجاد صنایع آب بر و همجنین موضوع ساخت سد ها و حضور مافیای آب داشتید . طبعا این همانگوه که اشاره کردید همه دولت ها نیز در ایجاد این شرایط نقش داشته اند  . مشخص است که این تمایل طبقاتی سرمایه داری چنین اقتضائاتی پیش برده و این یعنی منافع طبقه به زیان سایر مردم و بویژه زحمتکشان شهر و روستا  آیا بار طبقاتی  خیزش های اخیر را به رسمیت می شناسید  واگر نه چرا؟
  • چقدر فکر می کنید جامعه ایران در کلیت خود قادرست پس از بحران آبی خوزستان، گفتگوی ملی و تخصصی برای حل مشکلات عدیده را به حاکمیت ایران تحمیل کنند؟
  • به نظر میرسد طبق معمول حاکمیت برای حل این بحران آب هم دست به دامن ارگانهای فرا دولتی (خصولتی) شده کما اینکه چند روز پیش اعلام شد بنیاد برکت با اداره آب و فاضلاب خوزستان توافق نامه ای امضا کرده تا ۱۵۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به مناطق بی آب اختصاص دهد . آیا وارد کردن بخش خصوصی میتواند به بهبود شرایط کمک کند ؟
  • جناب اسایش فرمودید اولین قدم اعتماد سازی شود بعد چه برنامه ای برای اب وجود داره خشکسالی هر ده سال یکبار ایران شاهدش بود ولی در حاِ ل حاضر  این کمبود اب حتی پایتخت رو تهدید میکند به نظر شما چه باید کرد به جز اعتماد سازی چون این خشکسالی دارد گسترش پیدا میکند
  • در خبرها آمده که اعراب به خوزستان امدند و خانه های مردم را به چند برابر قیمت خریدند و خوزستانیهای پولدار تر  به تهران آمدند و کم پولترها به کرج رفتند. چقدر رابطه بین ایجاد بحران آب و این خرید های چند برابری قیمت خانه در خوزستان به وسیله اعراب غیر ایرانی می بینید؟
  • چند‌درصد‌از‌زمینهای‌کشاورزی‌خوزستان‌ بعلت‌شور‌شدن‌برگشت‌ناپذیر‌ند.آیاجغرافیای‌ جمعیت به‌تبع‌آن‌تغییر‌خواهندکرد در اینصورت‌مشکلات‌چندین‌برابر‌نخواهد شد
  • ایا اب گتوند رو میشود به دریای عمان هدایت وتخلیه کرد ؟ با سپاس
  • در رابطه با سد گتوند چاره چیست؟ که این ابر مشکل حل شود؟
  • رفیق آسایش بحران آب در واقع تجمیعی است از همه ی بحران ها و از جمله بحران مشروعیت را نیز کاملا آشکار کرده است  آیا شما برای این بحران  راه برون رفتی را می بینید ؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.