رفتن به محتوای اصلی

" نئولیبرالیسم و آبان ۹۸"
16.10.2021 - 01:38

فایل صوتی جلسه تلگرامی جمعه ۲۳ مهر - ۱۵ اکتبر - ساعت ۹ شب به وقت ایران
میهمان: امیر خراسانی ، پژوهشگر اجتماعی
این جلسات هر جمعه در کانال تریبون سرزمین من و گروههای دیگر تلگرامی برگزار می شود از جمله در گروه تلگرامی " به یاد رفیق رئیس دانا، برای اتحاد عدالتخواهان" لینک زیر:

https://t.me/joinchat/xZhninEzfr8xMjBh

سوالات مطرح شده در جلسه: 

  • ·        درود و خوشامد به شما. لطفا رابطه مشخص آسیب دیدگی نظم اجتماعی را با سیاست های نئولیبرالی بیشتر توضیح دهید
  • ·       اگر بازار را به معنای ساختاری که در آن مبادله و فروش کالا و گردش سرمایه صورت میگیرد در نظر گیریم  و بزرگ شدن آن به شکل هایپر مال ها و انواع زنجیره ای آن بشناسیم آیا خود این بازار به عنوان بخشی از نظم اجتماعی و یک ضلع ان به کل نظم اجتماعی  آسیب نرسانده است اگر درست است چه رابطه ای بین بازار و نئولیبرالیسم ترسیم می کنید ؟
  • ·       درود جناب خراسانی گرامی بر پایه تحلیل شما که وضعیت اجتماعی آبان ۹۸ همچنان پا برجا است و شاید هم آن جوشش مد نظر شما به مراتب شدید تر هم باشه الان ایا فکر میکنید ما دوباره شاهد اعتراضات اجتماعی وسیعی خواهیم بود در اعتراض به وضعیت معیشتی بسیار بد که به مراتب بدتر از سال ۹۸ است؟ ایا جامعه ایران با این همه مصیبتی که در دوسال گذشته تحمل کرده ایا توان خیزش دوباره را دارد؟ ایا اکر حکومت موفق به واکسیناسیون کامل بشه و با دولت های غربی بر سر مسایل هسته ایی کنار بیاد ایا باز هم امکان این خیزش خواهد بود یا جامعه به آرامش نسبی خواهد رسید؟ سپاس از حضورتون.
  • ·       با درود جناب خراسانی اینطور به نظر ما اید که دولت و۵+۱  اماده میشوند برای مذاکره دید شما در این باره چیست ایا اگر مذاکره صورت گیرد وضعیت مردم به چه صورت خواهد بود ایا بهتر از قبل مبشود ویا نه ؟
  • ·       بادرود، آیاعامل اصلی خیزش آبان ۹۸ ناشی از سلطه اقتصادی واجتماعی نئولیبرالیسم حاکم بود؟،ویاافزایش قیمت بنزین که خود نقش مهمی بطورمستقیم وغیرمستقیم درمعیشت اقشار محروم داشت،؟ اما بعنوان چاشنی شعله ورنمودن آتش خشم انباشته مردم نسبت به ستم نظام نئولیبرالیستی حاکم را ایفا نمود؟آیا تنهابا ادامه این خیزشها درجهت  ایجاد نظم اجتماعی نوین، ممکن است به قهر انقلابی منجر شود؟
  • ·       با درود جناب اقای خراسانی در خبرها امده که به زمینهای کشاورزی سند میدهند البته به خاطر نبود اب اکثر مردم ان منطقه زمینها را تبدیل به ساخت ویلا کردند حال دادن سند به زمین کشاورزی بدون اب چه تاثیری برای کشاورز دارد لطفا نظرتان را بفرمایید
  • ·       هر چقدر قراداد ها بیشتر موقتی باشد آزادی   کارگران بیشتر سلب می شود این طور نیست ؟   هر چقدر اختلاف طبقاتی  بیشتر افزایش یابد- آنچه در سیستمهای نئولیبرالی اتفاق می افتد - مردم   کمتر میتوانند مطالعه کنند و حتی اگر حق رای داشته باشند رای دادن با دسترسی به اطلاعات و با آگاهی نخواهد بود- پس آیا  میتوان گفت که سیستم نئو لیبرالیستی در واقعیت خودش یک سیستم ضد دمکراتیک است؟
  • ·       نظام اقتصادی ایران را ممکن است بصورت ریز تر آنالیز بفرمایید و طبقه اقتصادی که در این نظام قدرت و تسلط بیشتر را دارد بفرمایید چه طبقه ای است؟ایا نقش تولید برای تامین مصرف داخلی، یک نقش ترقیخواهانه هست یا خیر؟ آیا در طبقات فوقانی جامعه ما لایه هایی هستند که با گرایش به سرمایه داری تولیدی و صنعتی نقش مترقی داشته باشند و در مقابل اقتصاد بازاری دلالی کالای خارجی در حال مبارزه باشند؟
  • ·       شما در گفتگویی بیان داشتید که مسیر توسعه در جمهوری اسلامی مسیری نادرست است و موجب بیعدالتی شده است و این مسیر باید تغییر پیدا کند با توجه به اینکه این توسعه را کل حاکمیت رقم زده است و برابر صحبت های امشب شما نهاد های میانجی از همین توسعه ی نادرست آسیب دیده است  چه تضمینی وجود دارد که این توسعه ادامه نیابد و نطم اجتماعی بازسازی شود ؟
  • ·       در زمان شاه، سرمایه داران صنعتی که در حاکمیت ایران حصور داشتند، برای گسترش تولید صنعتی، حاکمیت دربار را با وجود پیوند همه جانبه به غرب به سمت شوروی و کشورهای سوسیالیستی سوق داد و ذوب آهن، ماشین سازی، تراکتورسازی و آموزشگاههای فنی و حرفه ای را به ایران آورد. بنظر شما اقتصاد تجاری دلال و آن بخش از اقتصاد بازار که دلال کالای خارجی است نه توزیع کننده کالای تولیدی داخلی، انقلاب ایران را کاملا تسخیر نکرد و سرمایه داران صنعتی و تولیدی ایران را حتی نسبت به زمان شاه عقب نراند؟ آیا نیروهای مردمی طبقات دیگر در این مورد غفلت نکردند و به آسیبی که به سرمایه داری صنعتی و تولیدی ایران وارد می شد بی توجهی نکردند، و هم اکنون هم به این بخش از طبقه بالای اقتصادی جامعه بی توجه نیستند؟
  • ·       یکی از مسایل مذاکره نظارت بر اف ای تی اف است که دیگر دست دولت باز نیست در اختلاس ونکته دیگر ایا قرارداد چین وایران ۲۵ ساله از نظر شما مورد تایید است ؟
  • ·       درود آیا از‌بین‌رفتن‌ نهادهای ‌میانجی ‌ضرورت تاریخی‌ نیست.؟ آیا‌ نباید ‌بجای‌ نهادهای ‌میانجی ‌تشکلهای کارگری ‌مانند ‌شورا‌‌ وسندیکای‌ کارگری ایجاد ‌کرد؟ آیا‌ از ‌بین‌رفتن ‌نهادهای‌ میانجی ‌که‌ ریشه ‌در‌سنت‌ دارد ‌یک‌ گام ‌به ‌پیش نیست؟
  • ·       برخی برآنند که نئولیبرالیسم را به جناحی از حکومت نسبت دهند و مثلا همواره هاشمی رفسنجانی و احزاب کارگزاران و اصلاح طلب را بانیان این سیاست معرفی کنند در حالیکه در زیر لوای این حکومت وهمین رهبری و حتی پیش از آن در دوره بنیانگزار جمهوری اسلامی این سیاست کلید خورده است و جریانات حامی سرمایه از سپاه و قوای نظامی و امنیتی و همچنین قوه قضاییه در بستر سازی نئولیبرالیسم نقش جدی داشته اند . در عین حال در بین اصولگرایان سعی میشود جریاناتی به نام عدالتخواه ایجاد شود و پزیشن ضد نئو لیبرالی بخود بگیرند  نظر شما در این مورد چیست ؟
  • ·       رسانه های وابسته به عربستان و اسرائیل مثل من و تو و ایران (سعودی ) اینترنشنال با ایجاد هیجان کاذب  فعالیت های مطالباتی نهادهای مدنی را از مطالبه به مقابله تبدیل میکنند - این چه تاثیری بر روی جنبش مردم علیه بی عدالتی  خواهد داشت؟
  • ·       آیا روشنفکران ایران بین دو مفهوم ترقیخواهی و تجدد خواهی دچار سردرگمی نیستند؟ آیا از گذشته تا کنون ترقیخواهی در لایه هایی از حاکمیت ایران وجود نداشته است و باعث نشده عملی تر به امر ترقیخواهی بپردازند تا لایه های میانی که  نه نقش نیروی کار تولیدی قوی دارند و نه نقش سرمایه دار بودن را دارند، و در نتیجه بیشتر به تجددخواهی بدون برنامه عملی برای ترقی جامعه پرداختند.
  • ·       با درودبه شما؛نظر شما در مورد واردات بی رویه و خصوصی کردن اموال دولتی چیست ؟آیا اینها از خصوصیات نئولیبرالیسم نیست.
  • ·       رسانه های وابسته به عربستان و اسرائیل مثل من و تو و ایران(سعودی) اینترنشنال با ایجاد هیجان کاذب  فعالیت های مطالباتی نهادهای مدنی را از مطالبه به مقابله تبدیل میکنند - این چه تاثیری بر روی جنبش مردم علیه بی عدالتی  خواهد داشت؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.