رفتن به محتوای اصلی

آتش در دبستان؛ بررسی در بهارستان !!

آتش در دبستان؛ بررسی در بهارستان !!
تفسیر از:
دکتر کامران محسنی

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس می‌گوید که بیشترین میزان سوختگی‌ در ناحیه صورت دانش‌آموزان بوده است

در حالی که گزارش‌ها از وخامت حال تعدادی از دانش‌آموزان حادثه دیده در آتش‌سوزی اخیر در روستایی در آذربایجان حاکی است، نماینده پیرانشهر از تشکیل جلسه‌ای در این رابطه در مجلس ایران خبر می‌دهد.

رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر گفت که قرار است نمایندگان استان آذربایجان غربی روز یکشنبه ۱۹ آذر درباره آتش‌سوزی دبستان روستای شین‌آباد و نحوه برخورد با وزیر آموزش و پرورش جلسه‌ای در ساختمان مجلس (در بهارستان تهران) تشکیل دهند.

آقای خضری روز شنبه ۱۸ آذر، ۸ دسامبر تاکید کرد که حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش در این باره مسئول است و باید نسبت به چنین "حوادث تلخی" پاسخگو باشد.

او پیشتر در تذکر شفاهی خود در مجلس، خواستار پاسخگویی مقام های دولتی و استعفای وزیر آموزش و پرورش شده بود.

وزیر آموزش و پرورش می‌گوید که این مدرسه در سطح استاندارد بوده است.

هفته گذشته بر اثر آتش‌سوزی ناشی از نشت بخاری نفتی در کلاس چهارم دبستان دخترانه‌ای در روستای شین‌آباد در شهر پیرانشهر در آذربایجان غربی حدود ۳۷ دانش آموز مصدوم شدند که از میان آنها ۳۲ دانش آموز به دلیل سوختگی زیاد در بیمارستان بستری هستند.

در همین رابطه خبرگزاری مهر گزارش داد که وزیر آموزش و پرورش در واکنش طرح مساله استعفا، از خبرنگاران انتقاد کرده و گفته است: خبرنگاران را چی؟ خبرنگاران را برکنار کنیم یا نه؟ اگر به موقع خبر می‌دادید مواظب مدرسه شین‌آباد پیرانشهر باشید این اتفاق روی نمی‌داد.

او همچنین با انتقاد از عدم گازکشی به این مدرسه گفته بود که‌ بر اساس گزارشات به دست آمده مدرسه روستای شین‌آباد پیرانشهر در حد و اندازه استاندارد بوده و این حادثه بر اثر خام سوزی بخاری نفتی و در زمان انتقال آن به بیرون از کلاس درس رخ داده است.

آقای خضری پیشتر انتقاد کرده بود که چرا در منطقه ای که گازکشی صورت گرفته، همچنان از بخاری نفتی در مدرسه استفاده می‌شده است. او گفت که در این رابطه از ابزارهایی مثل تحقیق و تفحص و سوال استفاده خواهد شد تا مشخص شود بودجه نوسازی مدارس چگونه هزینه شده است.

همچنین فرهاد بشیری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که برای بررسی این حادثه به شهرستان پیرانشهر سفر کرده بود با توجه به میزان سوختگی بالا در مصدومین این حادثه از "نگرانی خانواده‌های دانش‌آموزان درباره آینده درمان آنها و کمک به بازگشت آنها به جامعه" خبر داد.

او گفت که وزیر آموزش و پرورش و استاندار آذربایجان غربی "قول مساعد" داده‌اند و همچنین رییس سازمان بهزیستی ایران موافقت کرده است که این دانش‌آموزان تحت پوشش بهزیستی قرار گیرند.

وزیر آموزش پرورش پیشتر و پس از بازدید از تعدادی از مصدومین که به بیمارستانی در ارومیه منتقل شده بودند گفت که دولت تمامی هزینه درمان تا زمان بهبودی کامل دانش آموزان را بر عهده می‌گیرد.

عکس‌های این حادثه یادآور حادثه مشابهی است که شش سال پیش در مدرسه‌ای در روستای درودزن استان فارس رخ داد

در روزهای اخیر تصاویر تکان‌دهنده‌ای از مصدومین این حادثه توسط خبرگزاری‌های ایران منتشر شده است. اغلب دانش‌آموزان از ناحیه صورت و دست و پا دچار سوختگی شده‌اند.

خبرگزاری فارس به نقل از یکی از دانش‌آموزان حادثه دیده نوشته است: ساعت ۸ صبح بخاری نفتی کلاس‌مان آتش گرفت و وقتی معلم‌ ما رفت تا کمک بیاورد، در کلاس بسته شد و ما در میان آتش گرفتار شدیم. ما فریاد می‌زدیم و کمک می‌خواستیم تا نجاتمان دهند.

ایسنا روز شنبه ۱۸ آذر به نقل از رئیس اورژانس آذربایجان غربی گزارش داد که حال ۱۰ نفر از این دانش‌آموزان به دلیل سوختگی‌بالای ۵۰ درصد، وخیم است.

رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس ایران از دانش‌آموزان حادثه دیده عیادت کرده و گفته که ۱۵ نفر از دانش‌آموزان به دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان تبریز فرستاده شده‌اند که حال سه تن از آنها که با دستگاه تنفس می‌کنند، وخیم گزارش شده است.

در همین حال توکل حیدری، رئیس دادگستری آذربایجان غربی در ایران نیز از دستور دادستان پیرانشهر برای تحقیق درباره آتش‌سوزی هفته گذشته در دبستان دخترانه روستای شین‌آباد خبر داده است.

آقای حیدری روز شنبه ۱۸ آذر به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت که برای یافتن مقصر باید منتظر تحقیقات ماند اما به گفته او از آنجایی که این حادثه "عمدی نبوده"، اتهامی متوجه شخص خاصی نیست و قرار قضایی هم صادر نخواهد شد.

به گفته مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی، بیش از ۵۰ درصد مدارس این استان از سیستم گرمایشی نفتی استفاده می‌کنند.

حادثه اخیر یادآور حادثه مشابهی است که حدود شش سال پیش در مدرسه‌ای در روستای درودزن استان فارس اتفاق افتاد. عکس‌هایی که ۵ سال بعد از این حادثه از مصدومان آتش سوزی منتشر شد، نشان می داد که اقدامی اساسی برای ترمیم چهره‌های آسیب دیده دانش آموزان مصدوم از آتش سوزی، صورت نگرفته است.

در چنین وضعیتی به نظر می‌رسد شنیدن خبرهای دلخراش از آتش‌سوزی در مدارس و سوختگی دانش‌آموزان در فصل سرما همچنان ادامه دارد به طوری که این بار نمایندگان مجلس ایران را هم به تشکیل جلسه و بررسی موضوع واداشته است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
منابع داخلی و خارجی
منبع:
خبرگزاری ها

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید