رفتن به محتوای اصلی

حمله‌ موشکی سپاه به اقلیم کردستان عراق و سنتکام حمله را محکوم کرد

حمله‌ موشکی سپاه به اقلیم کردستان عراق و سنتکام حمله را محکوم کرد

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران بامداد دوشنبه ۳۰ آبان، بار دیگر اردوگاه‌های احزاب کرد از جمله اردوگاه غیرنظامیان و یک بیمارستان در اقلیم کردستان را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داد. این سومین حمله گسترده سپاه پاسداران به مقر احزاب کرد در هفته‌های اخیر است.

مهسی امینی

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، بامداد دوشنبه، چهار فروند موشک به مقر حزب دموکرات کردستان در کویسنجق اقلیم کردستان عراق اصابت کرد. هم‌زمان، مقر حزب کومله در مناطق زرگویز و پاناکوره در نزدیکی سلیمانیه عراق نیز هدف حمله پهپادهای انتحاری سپاه پاسداران قرار گرفت. این پهپادهای انتحاری به اردوگاه حزب دموکرات کردستان ایران در جانیکان، در نزدیکی روستای بهارکا اقلیم کردستان هم حمله کردند.

کانال تلگرامی صابرین‌نیوز گزارش داد که هم‌زمان با حملات پهپادی و موشکی سپاه پاسداران، آژیر خطر در کنسولگری ایالات‌متحده آمریکا در اربیل هم به صدا درآمد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو با تایید حمله‌های سپاه پاسداران، به احزاب کرد هشدار داد که «جمهوری اسلامی در حال ارتکاب نسل‌کشی علیه کردستان است». این سازمان حقوق بشری مقام‌های جمهوری اسلامی را «جنایتکار جنگی» خواند و اعلام کرد که در حمله‌هی موشکی و پهپادی بامداد دوشنبه، کمپ غیرنظامیان حزب دموکرات و بیمارستان داخل آن هدف حمله موشکی قرار گرفته‌اند. برمبنای این گزارش، شدیدترین حمله به اردوگاه جژنی کان و گردەچال در نزدیکی فرودگاە بین‌المللی اربیل بوده است.

حمله گسترده موشکی و پهپادی به مقر احزاب کرد در اقلیم کردستان در حالی انجام شد که اعتراض‌های گسترده در شهرهای کردنشین ایران همچنان ادامه دارد و حکومت ضمن سرکوب شدید معترضان، ده‌ها تن از مردم را کشته یا زخمی کرده است.

بولتن‌نیوز، رسانه وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی، روز شنبه ۲۸ آبان، خبر داده بود که سپاه پاسداران خود را برای حمله دوباره به اقلیم کردستان آماده می‌کند. هم‌زمان، آسوشیتدپرس به نقل از فعالان سیاسی مستقر در کردستان عراق گزارش داد که اسماعیل‌ قاآنی، فرمانده سپاه قدس، در سفری به عراق، مقام‌های این کشور را به حمله نظامی تهدید کرده است.

حملات بامداد دوشنبه سپاه پاسداران واکنش احزاب کرد و ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) را در پی داشت. حزب دموکرات کردستان ایران در بیانیه‌ای، اعلام کرد که حملات پیاپی در زمانی رخ می‌دهد که «رژیم تروریستی ایران» قادر نیست اعتراض‌ها در کردستان ایران را متوقف کند. حزب کومله نیز در اطلاعیه‌ای، از هدف قرار گرفتن مقر خود در اقلیم کردستان خبر داد و اعلام کرد که در آماده‌باش کامل به سر می‌برد. سنتکام نیز با صدور بیانیه‌ای، حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان را محکوم کرد.

از طرفی، مجلس نمایندگان فدرال عراق هم اعلام کرد که در نشست روز سه‌شنبه، حملات جمهوری اسلامی به اقلیم کردستان را بررسی می‌کند. شاخوان عبدالله، معاون رئیس مجلس نمایندگان، در مصاحبه با کانال کردستان ۲۴، گفت که برای توقف این حملات، پیشنهاد قانونی جدیدی را ارائه می‌کند. او تاکید کرد که دولت عراق باید از قدرت خود برای جلوگیری از تجاوز ایران و ترکیه به خاک عراق و اقلیم کردستان استفاده کند. همچنین ضروری است که اقلیم کردستان در خصوص شکایت به مجامع بین‌الملل بابت تجاوز به حاکمیت قانونی خود، اختیار تام داشته باشد.

حمله‌ موشکی سپاه به اقلیم کردستان عراق هم‌زمان با خیزش انقلابی مردم در مناطق کردنشین

 

هم‌زمان با خیزش انقلابی مردم در سراسر ایران و به ویژه در مناطق کردنشین، سپاه پاسداران در بامداد دوشنبه ۳۰ آبان‌ماه حمله‌ای موشکی و پهپادی به مواضع حزب دموکرات کردستان ایران انجام داد که در آن سه موشک به کوی سنجق اقلیم کردستان عراق اصابت کرد.

بنا بر گزارش‌ها دست‌کم سه موشک به اماکن حزبی، از جمله بیمارستان حزب، اصابت کرد که تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز در خبری از این حملات نوشت «مقرها و کمپ‌های مدنی حزب دموکرات کردستان ایران» به دست سپاه پاسداران جمهوری اسلامی مورد هدف قرار گرفته است.

هم‌زمان، عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومله کردستان ایران به ایران‌اینترنشنال گفت پهپادهای سپاه، مراکز کومله در «زرگویز» اقلیم کردستان را بمباران کردند که به گفته او تلفاتی در پی نداشت.‌

حمله سپاه پاسداران، که در ماه‌های اخیر چندین بار تکرار شده است، موجب واکنش ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید