رفتن به محتوای اصلی

اینستاگرام: سرگرم درخواست ایران برای نمایندگی در تهران نمی‌شویم

اینستاگرام: سرگرم درخواست ایران برای نمایندگی در تهران نمی‌شویم

یک سخنگوی متا به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «ما وارد مکالمه با مقام‌های ایران نمی‌شویم. همچنین سرگرم درخواست آنها برای تعیین یک نماینده در ایران نخواهیم شد.»

امروز، چهارشنبه، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات ایران گفت که ایران برای رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ شروطی تعیین کرده که آنها را برای شرکت متا ارسال کرده، اما این شرکت هنوز پاسخی نداده است.

پیش از این دولت ایران از یک ضرب‌الاجل ۱۰ روزه برای پاسخگویی متا خبر داده بود.

اینستاگرام و واتس‌اپ از آغاز اعتراضات جاری در ایران فیلتر شده‌اند.یک سخنگوی متا ضمن رد درخواست دولت ایران برای تعیین نماینده، به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «ما به شدت مخالف تلاش‌های مقام‌ها برای قطع ارتباط مردم ایران با بقیه جهان هستیم.«

سخنگوی متا افزود این شرکت افتخار می‌کند که مردم در جای جای جهان از شبکه‌ها و برنامه‌های این شرکت برای «مستندسازی و حمایت از اعتراضات جاری» استفاده می‌کنند.

دولت ایران هنگام طرح مساله ضرب‌الاجل برای رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ، شرکت متا را متهم کرد که به نشر اخبار جعلی، تشویق به خشونت، تجارت غیرقانونی اسلحه، نفرت‌پراکنی، هرزه‌نگاری، روسپی‌گری و نشر تصاویر نامناسب از کودکان کمک کرده و اقدام متناسب برای محدودیت چنین محتوایی در نظر نگرفته است.

هرچند متا نامه‌ای برای تعیین نماینده از دولت ایران دریافت کرده، مستندات مرتبط با چنین اتهامی نگرفته است.

متا می‌گوید سیاست‌های روشنی علیه «محتوای آسیب‌زا»، از جمله «نفرت‌پراکنی، هرزه‌نگاری، تجارت سکس، سوءاستفاده جنسی از بزرگسالان، سوءاستفاده جنسی از کودکان، تروریسم و تجارت اسلحه» دارد و چنین محتوایی را به طور مستمر حذف و درباره آن در گزارش‌های شفافیت فصلی خود اطلاع‌رسانی می‌کند.

روز سه‌شنبه جواد نیک‌بین، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «طبق گزارش‌های داده شده، به احتمال زیاد اینستاگرام و واتس‌اپ به ایران می‌آیند و تا جایی که مطلع هستم به اجمال شرایط ایران را قبول کردند.»

اما روز چهارشنبه وزیر ارتباطات این صحبت‌ها را تکذیب کرد.

آقای زارع‌پور در توصیح درخواست تعیین نماینده در ایران گفت: «واتس‌اپ و اینستاگرام در کشورهایی که پلتفرم غالب هستند، به درخواست آن کشور دفتر داشته و قواعد آن کشور را می‌پذیرند. نامه را مرکز ملی زده است و من صبح از آنها سوال کردم که گفتند هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم و آنچه از سوی یک نماینده مجلس مطرح شده، حدس و گمان است.»

سرکوب در خیابان، فیلتر در اینترنت

Image removed.

 

کاربران ایرانی محدودیت‌های زیادی در دسترسی به اینترنت دارند

اختلال در دسترسی به اینترنت یکی از پایه‌های ثابت مواجهه حکومت با اعتراضات در ایران است.

در سال ۱۳۸۸ و با بروز اعتراضات جنبش سبز، همزمان با سرکوب مرگبار معترضان در خیابان‌ها، توییتر و فیسبوک در ایران فیلتر شد.

اعتراضات سراسری دی ۱۳۹۶ هم همزمان با خشونت ماموران علیه شهروندان معترض، فیلتر تلگرام را به دنبال داشت که در آن مقطع محبوبترین پیامرسان میان کاربران ایرانی بود.

با بروز اعتراضات آبان ۱۳۹۸ مقام‌های ایرانی در اقدامی بی‌سابقه دسترسی به اینترنت را به کلی قطع کردند و در سکوت خبری کشتار کم‌سابقه معترضان را به راه انداختند.

اعتراضات جاری نیز که از شهریور ۱۴۰۱ آغاز شده علاوه بر کشتار صدها معترض و بازداشت هزاران نفر، با فیلتر شدن اینستاگرام و پیامرسان واتس‌اپ همراه بوده است.

انبوهی از کسب‌وکارهای کوچک اینترنتی به اینستاگرام متکی بودند و با فیلتر شدن آن از ضرر هنگفتشان گلایه دارند.

با وجود فیلتر بودن شبکه‌های اجتماعی اغلب مقام‌های ارشد ایران، از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، فعالیت گسترده‌ای در این شبکه‌های فیلترشده دارند.

علاوه بر این حکومت ایران انبوهی از کاربران هوادار خود را در قالب «ارتش سایبری» سازماندهی می‌کند، اما مقام‌های حکومت ناراضی هستند که این کاربران در پیش بردن خطوط تبلیغاتی موفق نیستند و عملا میلیاردها تومان را تلف می‌کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید