رفتن به محتوای اصلی

سروش دباغ در باره پیشنهاد میرحسین موسوی برای «گذار مسالمت‌آمیز»

سروش دباغ در باره پیشنهاد میرحسین موسوی برای «گذار مسالمت‌آمیز»

 

در این بیانیه  زندانیان سیاسی گفته‌اند که «تنها راه خروج بن‌بست، تسلیم شدن حاکمیت به حق تعیین سرنوشت مردم توسط خود آنان است».

مصطفی تاجزاده، فائزه هاشمی، سعید مدنی، امیرسالار داوودی، مهدی محمودیان، مصطفی نیلی و حسین رزاق این نامه را امضا کرده‌اند.

بیانیه آنها یک روز پس از آن منتشر می‌شود که میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز، در پیامی از حبس خانگی خواهان تدوین یک قانون اساسی جدید شد.

آقای موسوی گفت شعار «اجرای بدون تنازل قانون اساسی» دیگر موضوعیت ندارد. این شعاری بود که او در سال ۱۳۸۸ و پس از اعتراضات جنبش سبز بر آن پایفشاری می‌کرد.

گروهی از اصلاح‌طلبان در دو دهه گذشته از این سیاست دفاع می‌کردند که از ظرفیت‌های قانونی در چهارچوب جمهوری اسلامی برای بهبود اوضاع استفاده شود، اما در سال‌های گذشته و به ویژه پس از کشتار معترضان در اعتراضات آبان ۱۳۹۸، بخش بزرگی از بدنه اصلاح‌طلبان دیگر جمهوری اسلامی را اصلاح‌پذیر نمی‌داند.

در تحولی مرتبط، محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران و رهبر اصلی اصلاح‌طلبان، به شکست اصلاحات اعتراف کرده، اما همزمان گفته بهبود شرایط «منوط به تغییر و اصلاح قانون اساسی (که حتماً در جای خود لازم است) نیست بلکه با بازگشت به روح (و حتی نصّ ) همین قانون اساسی اینهمه اصلاحات میسر است.»

 

 

 

 

سروش دباغ پژوهشگر و مترجم ایرانی حوزه دین، فلسفه، ادبیات و روان‌درمان‌گر است.او هم‌اکنون مدیریت مؤسسه معرفت و پژوهش در تهران و بنیاد فرهنگی سهروردی در تورنتوی کانادا را بر عهده دارد و در دانشگاه تورنتو به عنوان پژوهش‌گر مشغول به فعالیت است.

[۴] او در سال ۱۳۸۱ راهی بریتانیا شد و در دانشگاه وارویک برای مقطع دکترای فلسفه تحلیلی نام‌نویسی کرد و به‌طور عمده به مطالعه در فلسفه ویتگنشتاین و فلسفه اخلاق با گرایش تحلیلی پرداخت. او پس از دفاع از رساله‌اش در موضوع فلسفه اخلاق و اخذ مدرک دکترا در سال ۱۳۸۵، به ایران بازگشت و در دانشگاه‌هایی از جمله تربیت مدرس، مفید، شهید بهشتی تهران، پیام نور و آزاد، دروس فلسفه اخلاق، فلسفه ویتگنشتاین و تاریخ فلسفه تحلیلی را ارائه داد.[۵] کتاب‌ها و درس‌گفتارهای دباغ به همراه آثار مالک حسینی جزو اولین آثار به زبان فارسی دربارهٔ فلسفه ویتگنشتاین به‌شمار می‌روند. دباغ همزمان با تدریس در دانشگاه‌های ایران، مدتی استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه بود. او از شهریور ۱۳۹۰ تا مرداد ۱۳۹۵، دوره پسادکترای خود را در دپارتمان مطالعات تاریخی دانشگاه تورنتو گذراند و هم‌اکنون در آن دانشگاه مشغول پژوهش است و کلاس‌هایی در بنیاد سهروردی در پیرامون تاریخ اندیشه معاصر ایرانی و تاریخ فلسفه غرب به زبان فارسی برای ایرانیان مقیم کانادا برگزار می‌کند.[۶] در همین دوره تحصیلاتی در روان‌شناسی انجام داد و وارد عرصهٔ روان‌درمان‌گری در کنار فلسفه شد.

دباغ از نواندیشان دینی ایرانی محسوب می‌شود و کتاب‌هایی در این حوزه منتشر کرده‌است که حجاب در ترازو نام‌آورترین‌شان است. کتاب از منظر فلسفه اخلاق به مقوله حجاب پرداخته‌است. دباغ استنتاج می‌کند که نپوشاندن موی سر زنان، هیچ‌گونه قبح اخلاقی ندارد و حجاب اجباری، غیراخلاقی است.[۷] این کتاب مورد تحسین و انتقاداتی قرار گرفته‌است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید