رفتن به محتوای اصلی

۵۲۹ کشته در اعتراضات سراسری؛ تیراندازی به معترضان

۵۲۹ کشته در اعتراضات سراسری؛ تیراندازی به معترضان

با حضور معترضان در شهرهای مختلف ایران  در خیابان‌ها در شامگاه پنج‌شنبه ۲۷ بهمن و ادامه برگزاری تجمع‌ها به مناسبت چهلم دو معترض اعدام شده سید محمد حسینی و محمد مهدی کرمی،  کاربران در شبکه‌های اجتماعی شنیده شدن صدای تیراندازی در دست‌کم دو محله در تهران را گزارش کرده‌اند.

به گفته کاربران، ماموران سرکوب جمهوری اسلامی در حوالی میدان انقلاب تهران و همچنین تهرانپارس دست به تیراندازی زده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی اما گفته نشده آیا ماموران معترضان را هدف گرفته‌اند و همچنین از زخمی شدن مردم در این تجمع‌ها اطلاعی در دست نیست.
در ویدیوهای منتشرشده ازایذه خوزستان  نیز صدای تیراندازی ماموران شنیده شده است.

ویدئوهایی از تخریب خودروی کسانی که از تجمع‌ها فیلم گرفته و یا بوق زده‌اند توسط نیروهای سرکوبگر در محله صادقیه تهران منتشر شده است.
ویدئوهای ارسالی از کردستان از خشونت در اعتراضات مردمی در سنندج حکایت دارند. معترضان در سنندج ضمن سر دادن شعار "دلار چهل و هفت هزاری، خامنه‌ای بیداری" بر اتحاد میان همه اقوام و اقشار ایرانی تاکید کردند و گفتند دشمن مشترک همه "جمهوری اسلامی" است.
آمار کشته شدگان و بازداشتی‌های اعتراضات

هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تازه‌ترین آمار خود در ارتباط با اعتراضات سراسری در ایران را روز جمعه ۲۸ بهمن (۱۷ فوریه) به روزرسانی کرد.

طبق این آمار شمار کشته‌شدگان به ۵۲۹ نفر و تعداد بازداشتی‌ها نیز به ۱۹ هزار  و ۷۶۳ نفر رسیده است. در این گزارش به بازداشت ۷۲۲ دانشجو و ۱۸۱ نوجوان و کودک نیز اشاره شده است.

خبرگزاری هرانا در گزارشی دیگر به آزادی ۸ زندانی عقیدتی شناخته شده طی ۲۴ ساعت گذشته اشاره کرده است. به گفته هرانا، علی اصغرحسنی راد، احمد رئیسی، یاسین جمالی، علیرضا حاتمی از زندان اوین، سکینه پروانه از زندان وکیل آباد مشهد، عبدالله ایتوک از زندان بهبهان، آیت عارفی‌نیا از زندان ایلام و مصعب سدیجی معترض ۱۶ ساله اهل جاسک طی ۲۴ ساعت گذشته آزاد شده‌اند.

نازنین بنیادی: اعتراض‌ها در ایران ادامه دارد

نازنین بنیادی، فعال حقوق بشر ایرانی-آمریکایی و از چهرهای شاخص اپوزیسیون جمهوری اسلامی، تجمع‌های اعتراضی شامگاه دیشب در ایران را گواهی بر زنده بودن اعتراضات سراسری دانست. او در توئیتی نوشت: «برای هر کسی که معتقد است انقلاب در ایران به پایان رسیده است می‌گویم معترضان بار دیگر در خیابان‌ها حاضر شده‌اند. مردم دلیر ایران تا این رژیم خونریز را با یک نظام دموکراتیک سکولار جایگزین نکنند، از پای نمی‌نشینند.»
در خواست آزادی زندانیان سیاسی از سوی ۵ زن زندانی سیاسی سابق

پنج زن که از چهره‌های شناخته شده در مبارزه مدنی علیه جمهوری اسلامی و از زندانیان سیاسی سابق در این رژیم به‌شمار می‌آیند، در بیانیه‌ای مشترک آزادی همه زندنیان سیاسی از زندان‌های ایران را خواستار شدند.

عالیه مطلب‌زاده، رها عسگری‌زاده، نوشین جعفری، ملیحه جعفری و هستی امیری که به تازگی از زندان آزاد شده‌اند، در بیانیه‌ای در ۲۷ بهمن ۱۴۰۱  به همبستگی در میان اقشار مختلف مردم معترض به حکومت در خیزش "زن، زندگی، آزادی" اشاره کردند و آن را یکی از عوامل منتج به آزادی برخی زندانیان سیاسی در روزهای اخیر برشمردند.

 آنها همچنین بر لزوم ادامه حمایت‌های مردمی و تلاش جامعه جهانی در حمایت از مردم ایران تاکید و ابراز امیدواری کردند تداوم آنها به آزادی همه زندانیان سیاسی مرد و زن بیانجامد.

این پنج فعال مدنی ضمن نام بردن از شمار زیادی از زندنیانی ساسی زن خواستار آزادی هر چه سریعتر آنها شدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
دویچه وله

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید