رفتن به محتوای اصلی

زلنسکی خواستار دیدار با شی جین‌پینگ شد تا درباره طرح صلح چین گفتگو کند

زلنسکی خواستار دیدار با شی جین‌پینگ شد تا درباره طرح صلح چین گفتگو کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین همزمان با نخستین سالگرد حمله نظامی روسیه به کشورش گفته مایل است با همتای چینی خود دیدار کند تا با شی جین‌پینگ درباره طرح صلح پکن گفتگو کند. آقای زلنسکی از تمایل چین برای پایان دادن به جنگ در اوکراین استقبال کرده اما جو بایدن، بزرگترین حامی غربی اوکراین در جنگ با روسیه، نسبت به حسن نیت چین در طرح صلح خود ابراز تردید کرده و آن را به نفع «ولادیمیر پوتین» دانسته است.

آقای زلنسکی روز جمعه - ۲۴ فوریه - گفت: «من واقعا مایلم که متقاعد شوم چین به دنبال دادن تسلیحات به روسیه نیست».

طرح صلح پیشنهادی چین خواستار آتش‌بس میان طرفین و احترام به تمامیت ارضی دو کشور است.

با این‌حال، در این طرح که ۱۲ محور دارد به این که روسیه باید از تمامی مناطق اشغال شده اوکراین عقب‌نشینی کند اشاره مستقیمی نشده و در عوض به تحریم‌های «یک جانبه» علیه روسیه انتقاد شده، موضوعی که می‌تواند به انتقاد تلویحی از حامیان غربی اوکراین و در راس آنها آمریکا تعبیر شود.

دولت چین هنوز رسما به ابراز علاقه آقای زلنسکی برای دیدار شی‌جین‌پینگ واکنش نشان نداده‌اند.

این ابراز علاقه تنها چند روز پس از دیدار جو بایدن از اوکراین و گفتگوی مستقیم با ولودیمیر زلنسکی در کی‌یف روی می‌دهد و چنانچه رهبر چین حاضر به سفر به اوکراین و دیدار با رئیس جمهوری این کشور شود، آن گاه می‌توان از جدی شدن تلاش‌های غرب و شرق برای کنترل جنگ اوکراین سخن گفت.

در همین حال، روسیه از طرح صلح چین استقبال کرده و وزارت خارجه این کشور طی بیانیه‌ای گفته: «ما با دیدگاه‌های پکن هم نظریم».

جان سیمپسون، خبرنگار ارشد اخبار بین المللی بی‌بی‌سی می‌گوید طرح صلح پکن را می توان تلاشی برای نجات آبرومندانه ولادیمیر پوتین از جنگ اوکراین هم تلقی کرد.
اما در غرب، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به طرح صلح چین به خبرنگار ای‌بی‌سی گفت: «اگر پوتین از اون استقبال کرده پس نباید چیز خوبی در آن وجود داشته باشد».

آقای بایدن روز جمعه که سالگرد حمله نظامی روسیه به اوکراین است به خبرنگاران گفت: «من در این طرح هیچ چیزی که بتوان آن را به نفع کسی به غیر از روسیه تعبیر کرد، ندیدم».

این اظهارت از سوی آقای بایدن تنها چند روز پس از آن ایراد می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، از مدنظر قرار دادن ارسال تسلیحات از سوی چین به روسیه سخن گفته بود. ادعایی که قویا از سوی چین رد شده است.

رسانه‌های آمریکایی روز جمعه گزارش‌هایی منتشر کردند که در آنها ادعا شده چین ارسال پهپاد و مهمات توپخانه به روسیه را مدنظر قرار داده است.

طرح صلح پکن برای جنگ اوکراین به دنبال سفر وزیرخارجه این کشور، ونگ یی به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین و همتای روسی خود، سرگئی لاوروف صورت می‌گیرد.

پس از این سفر، خبرگزاری شینهوآ چین به نقل از آقای ونگ نوشت که پکن از «عمیق‌تر کردن اعتماد سیاسی» میان مسکو و پکن استقبال می‌کند تا به این ترتیب «همکاری‌های استراتژیک قوی‌تری» با روسیه داشته باشد.

در بلوک غرب اما، رهبران استقبال سردی از طرح صلح چین کرده‌اند.

ینس استواتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته چین «اعتبار چندانی ندارد» چرا که به گفته او «هنوز نتوانسته اشغال غیرقانونی اوکراین را محکوم کند».


مراسم بزرگداشت قربانیان جنگ در شهر لویو، اوکراین

سالروز آغاز جنگ اوکراین؛ وعده حمایت غرب و سکوت روسیه
در همین حال، روز جمعه - ۲۴ فوریه - به مناسبت اولین سالروز تهاجم روسیه به اوکراین، در کی‌یف، پایتخت، سایر شهرهای این کشور و کشورهای دیگر مراسمی برگزار شد اما مقامات و رسانه‌های رسمی روسیه عمدتا اشاره‌ای به این سالگرد نکرده‌اند.

سخنگوی وزارتخارجه ایران کمک غرب به اوکراین و رویکرد این کشور نسبت به ایران را مورد انتقاد قرار داده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در مصاحبه‌ای به مناسبت سالروز حمله روسیه گفت که دوازده ماه گذشته «سال اثبات شکست‌ناپذیری اوکراین» بوده و افزود که در سال پیش‌رو «متعهد می‌شویم به هر اقدامی دست بزنیم تا به پیروزی نهایی برسیم».

در روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری که چند روز پیش در گردهمایی مقامات این کشور به دفاع از حمله به اوکراین پرداخته بود، در سالروز آغاز این جنگ اظهار نظری نکرد و شبکه‌های تلویزیونی عمده روسیه هم گزارش‌ ویژه‌ای به این مناسبت پخش نکرده‌اند.

روز ۲۴ فوریه سال گذشته، ارتش روسیه حمله غافلگیرانه خود به اوکراین را آغاز کرد و در ساعات نخست این عملیات، از شکست و تسلیم نیروهای اوکراینی و پیشروی سریع ارتش روسیه خبر داد. گفته می‌شود رئیس جمهوری روسیه انتظار داشت ظرف مدت کوتاهی کی‌یف را به تصرف درآورد و یک دولت طرفدار روسیه را در آن کشور مستقر کند.

برای این منظور، ارتش روسیه واحدهای زرهی خود را در مسیرهای منتهی به کی‌یف مستقر کرده بود اما پس از چند هفته، این نیروها هدف حملات نظامی اوکراین قرار گرفتند و با باقی گذاشتن تلفات و خسارات سنگین و همچنین نشانه‌هایی از آنچه که اوکراین و برخی نهادهای بین‌المللی جنایت علیه غیرنظامیان دانسته‌اند از مواضع خود عقب‌نشینی کردند.

در پی آن، ارتش روسیه عملیات خود را در جنوب اوکراین متمرکز کرده هرچند پیشروی در این جبهه نیز عموما چشمگیر نبوده است. در ماه‌‌های گذشته ارتش اوکراین توانسته است نظامیان روسی را در برخی جبهه‌ها به عقب براند هرچند اخیرا نیروهای روسی پیشروی‌هایی داشته‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید