رفتن به محتوای اصلی

سبزه‌هایی که به «امید آزادی ایران» گره خورد

سبزه‌هایی که به «امید آزادی ایران» گره خورد

«گره زدن سبزه» و رفتن به طبیعت از رسوم تاریخی سیزده‌بدر، آخرین روز نوروز است. امسال برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات اخیر به یاد عزیزانشان، خاطرات سیزده‌بدر سال گذشته را مرور کردند.

مخالفان جمهوری اسلامی هم سبزه‌ها را به امید آزادی برای ایران گره زدند.

Image removed.

 

سیزده بدر پارسال کیان پیرفلک به همراه پدرش میثم پیرفلک،‌ شبی که در طبیعت و در کنار آتش گذراندند

‌زینب (ماه‌منیر) مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک،‌ کودک کشته شده در اعتراضات ایذه عکسی از سیزده بدر پارسال خانواده را منتشر کرده است.

او با شرح سیزده بدر پارسال که همراه همه فامیل به کوهستان رفته بودند و شب پیش از سیزده‌بدر را در چادر خوابیده بودند با افسوس نوشته: «چه روزگار قشنگی که دیگه بر نمی‌گردن»

خانم مولایی با مرور خاطرات سال گذشته نوشت:‌ «اصرار داشتی قبل از طلوع خورشید بیدارت کنم تا اولین اشعه های خورشید که از پشت کوه نمایان میشه رو ببینی، ... چه خوشبخت وخوشحال بودم که تو همراه وهمدلم بودی.»

«صبح شد ومثل همیشه سحر خیز بودی، چادر را کنار زدی و چند لحظه بعد خورشید زندگی بخش رخ نمایان کرد، یادم نمیره چشم بر نمی‌داشتی تا لحظه لحظه بالا آمدنش رو ببینی، اونقدر محو تو بودم که یادم رفت خودم هم سرمو از چادر بیرون ببرم واون لحظه رو ببینم، گوشیمو برداشتمو شروع کردم به عکس گرفتن از تو، دوست داشتم دوست داشتنی هات رو ثبت کنم.

او با انتشار تصاویری به یاد پسرش نوشت: «الان‌که نیستی برات تا صبح بیدار می‌مونم به انتظار طلوع خورشید، وصبح سیزده را کنارتو بدر می‌کنم و مثل همیشه سبزه گره می‌زنم برای آرزوهای قشنگمان. امسال آرزوی همه متفاوت ست، تو هم گره بزن عزیزکم.»

خودرو خانواده پیرفلک درجریان اعتراضات در شهر ایذه هدف گلوله قرار گرفت و کیان پیرفلک در اثر اصابت گلوله کشته شد و پدرش میثم پیرفلک به شدت مجروح شد و همچنان توانایی راه رفتن را از دست داده است.

تصویر

 

گلشیفته فراهانی، بازیگر سرشناس ایرانی که فعالانه از اعتراض‌های اخیر در ایران حمایت کرده و از جمله مخالفان جمهوری اسلامی‌ست، عکسی از خود با دامنی که روی آن شعار «زن زندگی آزادی» نوشته شده،‌ منتشر کرد.

او با اشاره به سیزدهمین روز فروردین در اینستاگرامش نوشت: «سيزدتون به در باشه. سبزه را گره زدم براى پايانی جمهورى اسلامى و آزادى مردان و زنان ايران.»

او به رسم آرزو کردن و گره زدن سبزه اشاره کرد.

نازنین بنیادی،‌ بازیگر ایرانی بریتانیایی هم در توییتی به سبزه گره زدن امسال اشاره کرد و نوشت: «در روزهایی که پایداری دلاورانه جوانان سرزمینمان در برابر ماشین کشتار و خشونت جمهوری اسلامی جهان را به شگفتی واداشته در این سیزده بدر سبزه ها را با آرزوی پیروزی انقلاب با شکوه ملت قهرمان ایران گره بزنیم. زنده باد آزادی.»

Image removed.

 

عکسی که گلشیفته فراهانی برای سیزده بدر منتشر کرد و نوشت: «سبزه را گره زدم براى پايانِ جمهورى اسلامى و آزادى ِ مردان و زنان ايران»

Image removed.

 

همزمان با سیزده بدر جمعی در شمال تهران با در دست گرفتن پلاکاردهایی از وحید بهشتی فعال سیاسی که در بریتانیا دست به اعتصاب غذا زده خواستند به اعتصاب غذایش پایان دهد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید