رفتن به محتوای اصلی

آمادگی خامنه‌ای برای توافق هسته‌ای

آمادگی خامنه‌ای برای توافق هسته‌ای

 

علی خامنه‌ای، امروز در دیدار با جمعی از مدیران سازمان انرژی اتمی آن کشور با تمرکز بر برنامه هسته‌ای گفته است، با حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای ایران، توافق اشکالی ندارد.

این دیدار در شرایطی برگزار شده است که مذاکرات غیر مستقیم هسته‌ای ایران و آمریکا با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) با کشورهای گروه ۱+۵ از اواخر تابستان سال گذشته به بن‌بست خورد و پس از آن هر دو سمت توافق یکدیگر را به طرح مطالبات غیرمنطقی متهم کرده‌اند.

اکنون آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی تازه خود گفته است که «در طول سالهای قبل، مدیران و مسئولان و فعالان صنعت هسته‌ای، زیرساخت‌های مهمی ایجاد کرده‌اند که در توافقات مراقب باشید این زیرساخت‌ها دست نخورد».

«زیر بار چیزی بیشتر از مقررات پادمانی نروید»

رهبر جمهوری اسلامی، حفظ ارتباط و همکاری با آژانس را در چارچوب مقررات پادمانی، «ضروری» دانست و در عین حال خطاب به مدیران برنامه هسته‌ای گفت که «نه درخواست‌های زورگویانه را قبول کنید نه ادعاهای گاه و بیگاه و خلاف واقع را که مثلاً‌ فلان وقت فلان کار را کرده‌اید».

او همچنین بار دیگر از «مصوبه» مجلس یازدهم در خصوص برنامه هسته‌ای دفاع کرد و گفت «بر خلاف تصور اشتباه برخی افراد، مصوبه مجلس، قانونی خوب و به نفع کشور و صنعت هسته‌ای است که باید به آن عمل شود و در دادن دسترسی‌ها و اطلاعات از آن تخطی نشود».

این قانون در آذر ۱۳۹۹ همزمان با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مشخص شدن پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ تصویب شد.

قانون مورد اشاره، دولت وقت را به ریاست حسن روحانی، مکلف کرد تا اگر تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در ماه اول ریاست جمهوری آقای بایدن رفع نشد، غنی سازی ۲۰ درصدی را دوباره آغاز کند، سطح بازرسی‌های آژانس را کاهش دهد و ذخایر اوارنیوم کم غنی شده را بالا ببرد.

Image removed.

آیت‌الله خامنه‌ای در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای ایران

 

«نمی خواهیم طرف سلاح برویم، والا نمی‌توانستند جلویش را بگیرند»

آقای خامنه‌ای در ادامه سخنرانی امروز خود گفت که «ما روی مبنای اسلامی‌مان نمی‌خواهیم طرف سلاح برویم والا اگر این نبود جلویش را نمی‌توانستند، بگیرند؛ همچنانی که جلوی پیشرفت‌های هسته‌ای ما را تا الان نتوانستند بگیرند.»

رهبر جمهوری اسلامی گفته: «دشمنان بیست سال است برای ما چالش هسته‌ای درست کرده‌اند چون می‌دانند که حرکت در صنعت هسته‌ای در حکم کلید برای پیشرفت‌های علمی کشور است؛ بهانه‌ سلاح هسته‌ای دروغ است و خودشان هم می‌دانند.»

علی خامنه‌ای در سال ۱۳۸۹ هم در فتوایی، تولید و انباشت سلاح هسته‌ای و دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی، شیمیایی و میکروبی را «حرام» دانسته بود.

او همچنین گفت: «در خصوص تعهداتی که اسفند ماه سال گذشته انجام شد، طبق گزارش جدیدی که مشاهده کردم، آژانس به تعهدات خود عمل نکرده است».

اوایل اسفندماه سال گذشته در حالی که نگرانی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران افزایش یافته بود، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرد. دو طرف بر سر موضوعاتی از جمله پیدا شدن آثار غنی‌سازی اورانیوم ۸۴ درصدی در تاسیسات اتمی فردو و موضوع قدیمی‌تری که بر سر کشف ذرات اورانیوم در سه مرکز از پیش اعلام نشده به آژانس است، اختلاف نظر داشتند.

اخیر رافائل گروسی در گزارشی به شورای حکام آژانس گفته بود که ذخایر اوارنیوم غنی شده ایران ۲۵ درصد افزایش یافته و موضوع یافت شدن ذرات اورنیوم در دو مکان از پیش اعلام نشده هنوز خاتمه نیافته و ایران درباره انفجار آزمایشی در آباده توضیحات فنی نداده است.

در مقابل ایران هم بار دیگر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مواد هسته‌ای اعلام نشده یا مرکزی اتمی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آن اطلاعی نداشته باشد، ندارد.

دولت های غربی از ایران خواسته اند که همکاری کاملی با بازرسان آژانس انجام دهد.

اما امروز آیت‌الله خامنه‌ای «توقعات فراتر از قراردادهای پادمانی رائج در دنیا» را بار دیگر «زورگویی» خوانده است.

به گزارش رسانه‌های ایرانی، آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز به مدت یک ساعت و نیم از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای ایران بازدید کرد. این نمایشگاه در درون «بیت رهبری» برگزار شده بود.

Image removed.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید