رفتن به محتوای اصلی

سخنگوی وزارت خارجه خامنه ای ؛ مذاکرات با واسطه با آمریکا را تایید کرد+ویدئو

سخنگوی وزارت خارجه خامنه ای ؛ مذاکرات با واسطه با آمریکا را تایید کرد+ویدئو

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با اشاره به احتمال تبادل زندانی بین ایران و واشنگتن «در آینده نزدیک» گفت «ما منتظر نتیجه‌دهی گفتگوها و مذاکرات دیپلماتیک از طریق واسطه‌ها هستیم».

 

 

این اظهارات یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، دیروز در دیدار با جمعی از مدیران سازمان انرژی اتمی گفت «با حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای ایران، توافق اشکالی ندارد».

امروز هم آقای کنعانی در نشست خبری خود تاکید کرد «توافق هسته‌ای مورد توجه جدی ما و تیم مذاکره کننده است». او گفت در خصوص توافق با در نظر گرفتن دستورات آیت‌الله خامنه‌ای، منافع ملی و قانون مصوب هسته‌ای«کار را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهیم داد».

رهبر حکومت ایران دیروز در تازه‌ترین سخنرانی‌اش خطاب به مسئولان و مدیران برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد «کاری باید انجام شود را انجام دهند» اما «زیر بار چیزی بیشتر از مقررات پادمانی» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نروند.

اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر نزدیک شدن تهران و واشنگتن به توافقی موقت منتشر شده بود و تا کنون هیچ یک از دو طرف آن را رد نکرده‌اند.

آمریکا هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

مذاکرات غیر مستقیم هسته‌ای ایران و آمریکا با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) با کشورهای گروه ۱+۵ از اواخر تابستان سال گذشته به بن‌بست خورد و پس از آن هر دو سمت توافق یکدیگر را به طرح مطالبات غیرمنطقی متهم کردند.

اکنون سخنگوی وزارت خارجه ایران بار دیگر تاکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها را با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و روابط گسترده با همسایگان و کشورهای دوستدر دستور کار قرار داده، هیچ‌گاه فرآیندهای دیپلماتیک با هدف رفع تحریم‌ها را متوقف نکرده است».

او گفت: «تبادل پیام‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک از طریق کشورهای دوست که رابطه نزدیک با طرف مقابل دارند ادامه داشته و دارد».

ناصر کنعانی تبادل زندانیان با آمریکا را مشروط به «حسن‌نیت» طرف مقابل دانست و گفت ایران در این زمینه «جدیت» دارد.

سیامک نمازی، عماد شرقی که هنگام خروج از ایران بازداشت شده و مراد طاهباز دیگری زندانی ایرانی-آمریکایی از بنیانگذاران بنیاد میراث حیات وحش پارسیان از جمله زندانیان شناخته شده آمریکایی در ایران‌اند.

اسفندماه سال گذشته پس از آنکه حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران از توافقی بین ایران و آمریکا برای مبادله زندانیان خبر داده بود، وزارت خارجه آمریکا این موضوع را «دروغی ظالمانه» خواند که «فقط درد و رنج خانواده زندانیان را بیشتر می‌کند». آبان ماه سال گذشته نیز واشنگتن اظهارات آقای امیرعبداللهیان مبنی بر «ارسال پیام برای احیای برجام» را تکذیب کرده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید