رفتن به محتوای اصلی

زنی که دقایقی پس از حضور در فرودگاه، جسدش در ساحل اسکاتلند پیدا شد

زنی که دقایقی پس از حضور در فرودگاه، جسدش در ساحل اسکاتلند پیدا شد
  • هازل مارتین
  • شغل,بی‌‌بی‌سی اسکاتلند
  •  
  • پس از آنکه جسد آنی بوریسون در سال ۲۰۰۵ در ساحلی در اسکاتلند پیدا شد، پلیس معتقد بود علت مرگ او خودکشی یا تصادف بوده است. خانواده و دوستان آنی سال‌ها خواستار تحقیقات بیشتر در زمینه مرگ او بودند و اکنون بی‌بی‌سی در یک مجموعه مستند به این پرونده پرداخته است.

آنی در سال ۲۰۰۴ از سوئد به ادینبورگ، یکی از شهرهای تاریخی اسکاتلند، رفت. سپس در کلاس‌های زبان انگلیسی ثبت نام کرده و در یک مرکز توریستی شروع به کار کرد.

این زن ۳۰ ساله می‌توانست به شش زبان زنده دنیا صحبت کند؛ خواننده‌ای با استعداد بود و دوستانش او را فردی «پرحرف و سرزنده» توصیف می‌کنند.

ماریا یانسون، از نزدیک‌ترین دوستان آنی می‌گوید: «آنی زن جوان زیبایی بود. برای من مثل یک خواهر بود. زنی مستقل و قوی با موهای بلوند بلند و پرپشت. مثل یک شاهدخت وایکینگ بود.»

آنی در دسامبر ۲۰۰۵ به دوستان و خانواده خود در سوئد گفت که قصد دارد برای تعطیلات کریسمس به خانه بازگردد.

او بعدازظهر روز شنبه ۳ دسامبر چمدان و گذرنامه‌اش را برداشت و آپارتمان خود در ادینبورگ را به مقصد وطن ترک کرد. آنی اجاره آپارتمان خود را پیش‌پرداخت کرده بود، قرار اصلاح مو در یکی از سالن‌های مو در سوئد رزرو کرده و کتاب‌های کتابخانه‌ای در سوئد را هم برای بردن به کشورش با خود به همراه داشت.

دوربین مداربسته فرودگاه «پرست‌ویک» گلاسگو فیلمی از ورود آنی به ترمینال در ساعت ۱۵:۱۴ همان روز را ثبت کرده است. در این فیلم دیده می‌شود که آنی تنها پنج دقیقه در فرودگاه می‌ماند و سپس از همان راهی که وارد شده بود، دوباره خارج شده و فرودگاه را ترک می‌کند.

مشخص نیست که چرا آنی فرودگاه را ترک کرد. تصویر بعدی که از آنی مشاهده شد جسد او بود که کمی بعدتر در ساحل پرست‌ویک، کمی بیش از یک مایل دورتر از فرودگاه پیدا شد.

Image removed.

شخصی که سگی را می‌گرداند، جسد آنی را در حالی پیدا کرد که چمدان و وسایلش در اطراف او پراکنده شده بود.

پلیس در آن زمان محتمل‌ترین علت مرگ آنی را خودکشی یا تصادف می‌دانست، اما نزدیکان او همواره در این زمینه سوالاتی داشتند.

اکنون بی‌بی‌سی در یک مستند یک سال را به بررسی مجدد پرونده آنی پرداخته است و می‌گوید سوالاتی در مورد تحقیقات اولیه مقامات وجود دارد که باید به آن پاسخ داده شود و در عین حال چیزهای جدیدی مرتبط با این حادثه در طی سال‌های پس از وقوع آن پدیدار شده است.

تیم سازنده این مستند با ارسال یک نامه رسمی به واحد تحقیقات مرگ‌ومیر اسکاتلند، که مرگ‌های ناگهانی، مشکوک، و غیرمنتظره را بررسی می‌کند، خواستار بررسی مجدد پرونده آنی شده است.

علت مرگ آنی خودکشی گزارش شده است. خانواده او نظر متفاوتی دارند.

آنی بوریسون چگونه درگذشت؟ هازل مارتین، خبرنگار بی‌بی‌سی، سراغ پرونده آنی رفته است.

هرچند پلیس می‌گوید هیچ مدرکی دال بر دخیل بودن جنایت در مرگ آنی وجود ندارد، ماریا مدت‌هاست که خواستار بررسی مجدد پرونده مرگ او است.

او می گوید ۱۸ سال «زمان غیرانسانی طولانی» برای عزیزان آنی است تا این همه سال منتظر پاسخ باشند.

 

«فراموش نمی‌شود»

در میان ۱۱ نکته‌ای که در گزارش واحد تحقیقات مرگ‌ومیر اسکاتلند آمده است٬ اختلاف در مورد معاینات پس از مرگ و بررسی نشانه‌ها روی بدن آنی وجود دارد.

در گزارش معاینات پزشکی، که سه روز پس از پیدا شدن جسد آنی انجام شد، هیچ مدرکی دال بر ضربه جسمی بر بدن او وجود ندارد.

اما گان دانبرگ، متصدی کفن و دفن، که جسد آنی را پس از بازگشت به سوئد دریافت و برای مراسم تشییع جنازه آماده کرده بود، به بی‌بی‌سی گفت که در طول چهار دهه فعالیت حرفه‌ای خود «تا به حال هرگز چنین چیزی را تجربه نکرده است، فراموش نشدنی است.»

هرچند از گان به طور رسمی خواسته نشده بود تا جسد آنی را معاینه کند، اما او می‌گوید: وقتی تابوت را باز کردیم، هنوز به یاد دارم که آثار انگشت را در اطراف گردن او دیدم. هنوز هم آن دو نشانه را به‌وضوح به یاد دارم.

Image removed.

به علاوه، در این نامه رسمی اشاره شده که پلیس و همچنین نهاد مسئول پیگردهای قانونی و تحقیقات مربوط به مرگ در اسکاتلند حاضر نشدند اطلاعات مرتبط با پرونده آنی، از جمله عکس‌هایی را که پلیس هنگام آزمایش‌های پزشکی از جسد او گرفت، دراختیار خانواده‌اش قرار دهند.

پلیس استدلال کرده است که علاقه کافی به دیدن این عکس‌ها وجود نداشته و دیدن آن برای خانواده آنی هم ممکن بود ناراحت‌کننده باشد.

این نامه در ادامه به شواهد آزمایشگاهی می‌پردازد که حاکی از وجود انواع میکروارگانیسم‌ها دربدن آنی است، چیزی که احتمال می‌دهد آنی به جای آب شور، یعنی آب سواحل پرست‌ویک، در آب شیرین غرق شده باشد.

 

اگرچه آنی در روزهای پایانی عمرش به نزدیکان خود گفته بود که مضطرب است، اما دوستانی که او را از نزدیک دیده بودند موضوع خودکشی او را رد می‌کنند.

آنی دو روز قبل از مرگش به ملاقات کت دالمو، یکی از دوستان و همکارانش رفت بود. کت می‌گوید: حالش خوب بود. اصلا افسرده به نظر نمی‌رسید.

مایکل نیل، کارآگاهی که در روز پیدا شدن جسد آنی سرکار بود، با تایید یافته‌های تحقیقات پلیس، می‌گوید: «هیچ‌ اثری وجود نداشت که نشان دهد پای جنایتی در میان است.»

Image removed.

توضیح تصویر،

مایکل نیل، کارآگاهی که در روز پیدا شدن جسد آنی سرکار بود، با تایید یافته‌های تحقیقات پلیس، می‌گوید: «هیچ‌ اثری وجود نداشت که نشان دهد پای جنایتی در میان است.»

بی‌بی‌سی برای تهیه این مستند پای مشورت با دکتر استوارت همیلتون، پزشک قانونی با سابقه ۱۵ سال نشست.

دکتر همیلتون گفت معتقد است که بررسی مجدد پرونده آنی، کمک به خانواده‌اش خواهد بود.

به باور آقای همیلتون شرایطی که آنی در آن غرق‌ شده هنوز روشن نیست و تحقیقات بیشتر در مورد این پرونده شاید «ارزشمند» باشد.

دکتر همیلتون گفت: من فکر می‌کنم دست کم برای آرامش خاطر کسانی که او را دوست داشتند باید این کار انجام شود.

نهاد ناظر بر کارکرد واحد تحقیقات مرگ‌ومیر در اسکاتلند می‌گوید با آنکه از نظر این نهاد، نتایج اولیه علت مرگ آنی با شواهد موجود همخوانی دارد، اما همواره آماده پذیرفتن شواهد جدید است و خانواده آنی را از هرگونه پیشرفتی در این زمینه مطلع می‌سازد.

یکی از مسئولان بخش تخصصی جرایم در پلیس اسکاتلند در این مورد گفت: ما درک می‌کنیم که این موضوع چقدر برای خانواده و دوستان آنی ناراحت‌کننده است. او در ادامه افزود که پرونده مرگ آنی به طور کامل بررسی شده و هیچ مدرکی دال بر وقوع جنایت در ارتباط با مرگ او وجود نداشته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید