رفتن به محتوای اصلی

بازداشت حداقل ۹ تن از جوانان معترض در زاهدان

بازداشت حداقل ۹ تن از جوانان معترض در زاهدان
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

جوانان و مردم معترض زاهدان روز چهارشنبه ۱۲ مهر با تاریک شدن هوا تجمع اعتراضی برگزار کرده و برعلیه خامنه‌ای و سیاست‌های سرکوب‌گرانه حکومت شعار می‌دادند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران شامگاه روز چهارشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲ نیروهای امنیتی با حمله به منازل مردم زاهدان حداقل ۹ تن از جوانان بلوچ را بازداشت کردند. این بازداشت ها در ادامه بازداشت‌های گسترده در چند هفته گذشته می‌باشد. این بازداشت‌ها در منطقه چمن کریم‌آباد به وقوع پیوست.

با گذشت کمتر از یک ساعت نیروهای امنیتی به این منطقه سرازیر شده و با حمله به منازل مردم اقدام به بازداشت جوانان و مردم معترض کردند. این نیروها متعلق به کلانتری ۱۵ کریم آباد بوده که در سرکوب جوانان این منطقه نقش فعالی داشته است.

از هویت بازداشت شدگان اطلاع دقیقی در دست نیست.

بازداشت‌های گسترده در چند هفته گذشته

نیروهای امنیتی در تلاش برای برگزار نشدن سالگرد جمعه خونین زاهدان اقدام به بازداشت‌های گسترده و فله‌ای کرده بودند. پس از تظاهرات روز جمعه نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت گسترده در سطح استان بخصوص شهرهای زاهدان، خاش و… کردند. در این دستگیری‌های گسترده بیش از ۶۰ تن از جوانان بازداشت شده که اسامی بیش از ۳۰ تن از آنها تا کنون منتشر شده است.

سران حکومت با حضور گسترده نیروهای امنیتی در خیابان‌ها و ایجاد جو رعب و وحشت تلاش می‌کنند که از شکل‌گیری اعتراضات و گسترش آن جلوگیری کنند.

تظاهرات زاهدان در سالگرد جمعه خونین

روز جمعه ۷مهر۱۴۰۲ مردم زاهـدان در سالگرد جمعه خونین زاهدان، تظاهرات اعتراضی برپا کردند. این تظاهرات در شرایطی برگزار شد که سران حکومت از ۲هفته قبل با گسیل نیروهای نظامی و امنیتی به زاهدان، شهر را به یک پادگان نظامی تبدیل کرده بودند. نیروهای امنیتی با دستگیری‌های گسترده تلاش کردند که جو رعب و وحشت را بر شهر حاکم کنند.

جوانان و مردم معترض در زاهدان پس از پایان نماز جمعه به خیابان‌ها آمده و برعلیه خامنه‌ای و سیاست‌های سرکوبگرانه او شعار دادند. نیروهای امنیتی در ابتدا تلاش کردند، مانع شکل‌گیری تظاهرات شوند اما با مقاومت مردم مجبور به عقب‌نشینی شدند. مردم با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر بسیجی» به تظاهرات خود ادامه دادند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید