رفتن به محتوای اصلی

بازپرسی از پدر و خواهر ابوالفضل آدینه‌زاده، محاکمه همسر شیرین علیزاده در اصفهان

بازپرسی از پدر و خواهر ابوالفضل آدینه‌زاده، محاکمه همسر شیرین علیزاده در اصفهان

فشار، تهدید، احضار و محاکمه خانواده‌های دادخواه در ایران همچنان ادامه دارد و با اقدامات دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، یکشنبه، ۱۴ آبان (۵ نوامبر)، علی و مرضیه آدینه‌زاده، پدر و خواهر ابوالفضل آدینه‌زاده، در مشهد مجبور شدند در «جلسه بازپرسی» حاضر شوند، و شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان نیز دوشنبه، ۱۵ آبان، جلسه محاکمه محمد وزیری، همسر دادخواه شیرین علیزاده، را برگزار می‌کند.

خسرو علی‌کردی، وکیل خانواده آدینه‌زاده، یکشنبه، ۱۴ آبان، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «امروز به اتفاق علی آدینه‌زاده و مرضیه آدینه‌زاده، پدر و خواهر ابوالفضل آدینه‌زاده، در شعبه ۹۰۳ بازپرسی مشهد حاضر شدیم، جهت اخذ آخرین دفاع اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی»، و دفاع کردیم.

وکیل خانواده دادخواه آدینه‌زاده، اتهام‌های وارده به این خانواده را رد کرد و افزود: «صرفا پیگیر دادخواهی خون به‌ناحق ریخته ابوالفضل آدینه‌زاده بوده‌ایم و نه فعالیت تبلیغی علیه نظام.»

ابوالفضل آدینه‌زاده، نوجوان دانش‌آموز، شنبه، ۱۶ مهر ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری در مشهد،  مقابل دانشگاه فردوسی مشهد با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از فاصله نزدیک و در اثر اصابت ده‌ها گلوله ساچمه‌ای، کشته شد.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی، خانواده ابوالفضل آدینه‌زاده را واداشتند تا پیکر او را در آرامستان روستای نجف‌آباد، در شهرستان فاروج خراسان شمالی خاکسپاری کنند.

خانواده آدینه‌زاده در یک سال گذشته و به دلیل تاکید بر دادخواهی، بارها هدف اقداماتی از قبیل احضار، تهدید و بازداشت قرار گرفته‌اند.

نیروهای حکومتی جمعه، ۲۶ خرداد سال جاری، خواهر، پدر و عموی ابوالفضل آدینه‌زاده را در کنار آرامگاه این نوجوان کشته‌شده بازداشت کردند و شامگاه همان روزآ با هجوم نیروهای حکومتی به روستای نجف‌اباد فاروج، گلدسته حسینی جهان‌آباد، مادر ابوالفضل آدینه‌زاده، و همه اقوام و بستگان این نوجوان کشته‌شده را در آستانه سالگرد تولد او، بازداشت کردند.

بستگان ابوالفضل آدینه‌زاده چند روز بعد، و پدر، خواهر و مادر او نیز ۳۰ خرداد با تودیع وثیقه از زندان‌های بجنورد و شیروان آزاد شدند.

پس از آن، در تیر سال جاری، خسروعلی‌کردی، وکیل خانواده آدینه‌زاده، اعلام کرد که «دادستانی مشهد برای علی آدینه‌زاده و مرضیه آدینه‌زاده، به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، پرونده قضایی تشکیل داده است.

اقدام شعبه ۹۰۳ بازپرسی مشهد در احضار پدر و خواهر دادخواه ابوالفضل آدینه‌زاده برای «اخذ آخرین دفاع»، در عمل مقدمه ارسال پرونده پدر و خواهر دادخواه ابوالفضل آدینه‌زاده به دادگاه و برگزاری محاکمه اعضای خانواده این نوجوان معترض کشته‌شده به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی است.

از سوی دیگر، پیام درفشان، از وکلای خانواده دادخواه شیرین علیزاده، از کشته‌شدگان به دست نیروهای حکومتی در جریان اعتراضات سراسری، اعلام کرد که  دوشنبه، ۱۵  آبان (۶ نوامبر)، محمد وزیری، همسر دادخواه شیرین علیزاده، در شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان محاکمه می‌شود.

شیرین علیزاده، شهروند اهل اصفهان، در جریان سفر خانوادگی به مازندران، ۳۱ شهریور ۱۴۰۱، حین فیلمبرداری از تظاهرات مردم در متل‌قو، در داخل خودرو شخصی، با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی و در مقابل دیدگان خانواده‌اش کشته شد.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در یک سال گذشته با حربه‌هایی همچون احضار و تهدید، در صدد خاموش کردن صدای دادخواهی خانواده شیرین علیزاده بوده‌اند و آن‌ها را از برگزاری هرگونه مراسمی بر مزار او منع کرده‌اند.

نیروهای حکومتی ۲۶ مرداد،در سالگرد تولد شیرین علیزاده، اقدام به بازداشت محمد (کوروش) وزیری، همسر دادخواه او، کردند و چند روز بعد هم نسرین علیزاده، خواهر شیرین علیزاده، را بازداشت کردند.

همسر و خواهر دادخواه شیرین علیزاده تا چند هفته تحت بازداشت موقت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بودند و اینک به گفته وکیل آنان، قرار است دوشنبه، ۱۵ آبان، جلسه محاکمه محمد وزیری، همسر شیرین علیزاده برگزار شود.

پیام درفشان، وکیل خانواده دادخواه شیرین علیزاده، شنبه، ۱۳ آبان، در مصاحبه با کانال خبری امتداد در ایران، گفت: «شیرین علیزاده روز ۳۱ شهریورماه سال گذشته، وقتی خانواده در حال مسافرت و عبور از عباس‌آباد مازندران بودند، بی‌دلیل و ناگهانی داخل خودرو شخصی مورد اصابت گلوله قرار گرفته و فرزند خردسال و همسرش شاهد صحنه قتل و جان دادن مادر نزد خانواده بودند.»

وکیل خانواده دادخواه شیرین علیزاده  افزود: «خانواده شیرین علیزاده بلافاصله اقدام به طرح شکایت در مراجع محلی می‌کنند، اما هر کدام از این مراجع ادعا کردند که صلاحیت رسیدگی نداشته و قبول مسئولیت نکردند که شنونده دادخواهی اولیای دم و شکات باشند.»

زهرا کاظمی، از وکیلان خانواده شیرین علیزاده، نیز درباره اقدام دادستانی انقلاب اصفهان در تشکیل پرونده علیه محمد وزیری، همسر دادخواه شیرین علیزاده، گفت: «[محمد وزیری] صرفا به بیان و انعکاس دردها و گلایه‌ها در فضای مجازی کرده که عاقبت منجر به دستگیری ایشان به خاطر برگزاری مراسم تولد خانوادگی برای روحیه دادن به فرزند خردسال بر مزار مادر، شده است.»

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی و دادگاه انقلاب اصفهان هنوز اعلام نکرده‌ است که محمد وزیری را به چه اتهامی محاکمه خواهد کرد. اما با توجه به اظهارات وکیل و سوابق موجود درباره محاکمه دیگر خانواده‌های دادخواه، احتمالا «تبلیغ علیه نظام» از طریق برگزاری مراسم تولد بر مزار شیرین علیزاده در آرامستان، از جمله اتهامات او خواهد بود.

بی‌خبری از ماشاالله کرمی، پدر دادخواه محمدمهدی کرمی، معترض اعدام‌شده در کرج، نیز همچنان ادامه دارد و کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان گزارش داده است که در پی بازداشت این پدر دادخواه در اواخر مرداد  و در اثر هجوم چندین‌باره نیروهای امنیتی به منزل خانواده کرمی، برادر و مادر محمدمهدی کرمی هم مجبور به ترک خانه خود شده‌اند.

جمهوری اسلامی افزون بر چهار دهه سرکوب خانواده‌های دادخواه، در فاصله سال‌های ۹۶ تاکنون نیز به شدت با خانواده‌های دادخواه معترضان کشته‌شده برخورد کرده است و در حال حاضر، ناهید شیرپیشه و منوچهر بختیاری، پدر و مادر پویا بختیاری، معترض کشته‌شده در اعتراضات آبان ۹۸، نیز همچنان زندانی‌اند.

بنا به گزارش سایت حقوق بشری هه‌نگاو، فقط تا دهم شهریور، دو ماه پیش، دست‌کم ۷۰ نفر از اعضای خانواده‌های دادخواه معترضان کشته‌شده در جریان خیزش سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شده بودند. این تعداد، افزون بر صدها نمونه دیگر از احضار اعضای خانواده‌های دادخواه، و نیز صدور احکام مختلف زندان برای آنان در شهرهای مختلف ایران است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید