رفتن به محتوای اصلی

"زن ،زندگی آزادی." تولدت مبارک دخترم .
31.05.2023 - 07:22

 

با یک روز پیشی جستن بر زمان، روشنائی صبح امروزرا آغاز می کنم .فردا چهار دهه از تولدت، عزیزنشسته برجان می گذرد.تمامی این چهل سال حدیث کشیدن بار رنجی است که که من ومادر،بیشتر من ! بر تو تحمیل کردیم! بی آن که خواست تو باشد.

اما عزیز تر از جان، پذیرفتی تمام این سختی ها را وگذر کردی از تنگنا ها نه با شکایت !نه با محکوم کردن ما بخاطراین همه سختی که بر تو وارد کردیم .بل با مهرو عطوفتی که خاص مریم من است!بر ما بخشیدی.

اگر فشارهای بیرونی ناشی از در بدری مهاجرت بفریادت آورد ،به خشمت کشید. فرو خوردی! بجز عشق ،بجز مهر با من ومادر نگفتی. اگر بسیارانی از سختی سالها زندگی در مهاجرت ،در افغانستان گفتند .اما تو دخترم به خاطرات آن سال ها ، به آن سرزمین ومردمان رنج دیده آن با عشق نگریستی ودر کار انسانی خود که در این سال های اخیر داشتی کار کردن و یاری رساندن به نوجوانان وجوانان افغانی پناه جسته در سوئد بخشی از دغدغه خاطر توگشت.سرنوشت آن ها نگرانی توگردید.

با هر نوجوان وجوان افغانی که اقامت گرفت و موفقیت حاصل کرد. تو شادمان گردیدی .در سختی هایشان در حد توان یاریشان دادی .

در حق دوستانت نیز چنین هستی .

دخترم اگر زندگی بسیار رنج ها بر تو تحمیل کرد! اما این قدرت رشگ بر انگیز را نیز در وجود تو نهاد .قدرت خندیدن در اوج سختی ودرد ،قدرت دوست داشتن،گذشت کردن .قدرت بخشیدن و نیک خواهی همراه با سخت گوشی !که حاصل آن مدارگ دانشگاهیت هست که امروز جایگاه اجتماعی ارزشمندی در اختیارت نهاده است. هر چند دردا! که پدر در هیچکدام از این فارغ التحصیلی ها نبود. بر من خواهی بخشید. چرا که پیوسته روح وفکرم با تو بود. دخترم خاطره تولد تو با سراسیمگی مادرم در نبود من که ناگزیر از ترک خانه بودم. برای یافتن یک ماشین که فراست عزیزرا که بار دار تو بود به زایشگاه برساندعجین است.این که چگونه شما را با التماس با ماشین حمل نفت به زایشگاه رساند.

می نویسم تا باز گو کنم .روزهای سختی را که بر ما رفت . خاطره نخستین دیدارتو در اوج روزهای وحشت ، تعقیب وگریز .دیداری کوتاه از پشت درب شیشیه ای بخش زنان .موجودی کوچک با موهای پرپشت و سیاه در میان دست های مهربان زنده یاد دکتر "علی خوش نویس "که تمام زیبائی جهان را در لبخند ملیح نشسته بر چهره اش داشت.

""بهروز دختر سالمی است خوش بنیه !خوب دیدی !حال برو ونگران نباش من مواظبم "وهمان خنده آرام بخش!

بر می گردم با شادی وغرور پدر شدن !دختر داشتن ! غرور تعلق داشتن به یارانی چون دکتر "خوش نویس" که در این ساعات هراس با لبخندی که آرامشت می بخشند وزنی که راه ناهموار زندگی سختی که به نکبت انقلابی بس تلخ بر رویمان گشوده شده پا بپای من طی خواهد کرد. به بهائی سنگین ،رنجی سخت وتلاشی فرا تر از حد تصور.

ما گذر می کنیم از آن روزها ، گذر می کنیم با اندوهی عمیق نشسته بر جان ! مرز های جغرافیائی را پشت سر می نهیم ، جا می گداریم عزیزانمان را ! کودکی ،نوجوانی وجوانیمان رادر آن سرزمین گرامی ! با دنیائی از خاطره

مهاجرتی ناگزیر را همراه تو دخترک کوچک می پذیریم ! تاب می آوریم

تجربه می کنیم غم را ، اندوه وشادی را در دوره جدیدی که آغاز شده بی آن که یک لحظه فراموش کنیم آن سرزمین را آن مردم را ! آن خاطرات عجین شده با جان را !

بهر مناسبتی از دفتر خاطرات برگی بیرون می کشیم بیاد می آوریم لحضات تلخ وشیرین را

در این گرامی ترین روزتاریخ! "روز کودک" !

من از دفتر خاطراتم زیبا ترین وعزیز ترین روز زندگیم را بیرون می کشم !روزی که دخترم مریم پای بر هستی نهاد ومن را پدر و فراست را مادر کرد .تجربه جدیدی از زندگی و نگاه دیگر گونه ای به حیات .حیاطی که امروز نسل جدید سرزمینمان دختران وپسران با شعار"زن زندگی ،آزادی" با گرفتن جان برکف حماسه آفریدند و آنرا مفهومی نو بخشیدند. شکستند دیوار های مرد سالاری ، نگاه دین سالاری به زن راو مهر قدرتمندی زن این پیکر اصلی و تکمیل کننده حیات و زیبائی بخش زندگی را بر آن کوبیدند.شادی دختر داشتن را در دل پدران ومادران افزون ساختند .

قدمت مبارک دخترم با دنیائی آرزو های نیک برای تو و تمامی کودکان جهان آرزوئی که سرفصل آن زندگی درجهانی خالی از جنگ باشد .جهانی انسانی با حقوق برابر زن ومرد.

جهانی آزاد مبتنی برعدالت دور از زشتی وابتذال که در آن کودکان بی هراس در دستهای مهربان پزشگانی چونان علی خوش نویس نه پزشگان تاجر ! با آن خنده همیشگی بر لب ! پای بر جهان هستی بگذارند ولذت نخستین لبخند گرم انسانی را در چشمان خود منعکس سازند.

مرا چنین جهانی آرزوست ! با عشق ابوالفضل محققی.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.