رفتن به محتوای اصلی

ممنوع شدن استفاده از فیلترشکن را از صداوسیما شنیدم

ممنوع شدن استفاده از فیلترشکن را از صداوسیما شنیدم
وزیر ارتباطات ایران:

یک روز پس از اعلام ممنوع شدن استفاده از فیلترشکن در مصوبه شورای عالی فضای مجازی در ایران، وزیر ارتباطات این کشور گفته «این موضوع به صورت رسمی به ما ابلاغ نشده» است.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران امروز پس از جلسه هیات دولت ایران به خبرنگاران گفت «جرم بودن استفاده از فیلترشکن‌ها را از صدا و سیما شنیده‌ام» و خطاب به خبرنگارانی که از او سئوالات بیشتری درباره این مصوبه می‌پرسیدند گفت «اجازه بدهید ابلاغ شود ببینیم چیست.»

آقای زارع‌پور گفته است «مرجع تصویب این موضوع شورای عالی فضای مجازی است و دبیر محترم شورا این موضوع را تبیین کرده‌اند.»

محمدامین آقامیری، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی و ریاست مرکز ملی فضای مجازی یک روز پیش از این خبر داد که مصوبه این شورا در ممنوعیت استفاده از فیلترشکن به تایید آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، رسیده است.

در این مصوبه از اصطلاح «پالایش‌شکن» برای اشاره به فیلترشکن استفاده شده است.

خبرگزاری ایسنا از قول آقای آقامیری نقل کرده که «مصوبه مربوط به استفاده از پالایش‌شکن‌ها مخاطب عمومی ندارد و برداشت‌های صورت گرفته در این باره نادرست است.»

بر اساس این گزارش آقای آقامیری گفته است: «مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی یک سند سیاستی است و مخاطب آن، دستگاه‌های قید شده در ابتدای ابلاغیه هستند.»

در ابتدای این مصوبه آمده است که « وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است ظرف مدت یک ماه طرحی را برای ترغیب تولید کنندگان محتوا و کسب و کارهای فعال در سکوهای خارجی به منظور فعالیت آنها صرفاً در سکوهای داخلی آماده کند و برای تصویب در شورای معین ارائه دهد.»

در سطور بعدی مصوبه، «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان صدا و سیما، فرماندهی کل انتظامی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و قوه قضائیه مکلف به اجرایی سازی و تأمین لوازم» اهداف مصوبه شدند.

جمهوری اسلامی ایران به سانسور گسترده و سرکوب مخالفانش متهم است و همین حالا نیز برخی از شهروندان به دلیل انتشار نظراتشان در شبکه های اجتماعی با احکام حبس رو به رو یا در حال تحمل مجازات زندان هستند.

در این مصوبه تاکید شده که تمامی خدمات دولتی باید از طریق سکوهای داخلی ارائه شود و تبلیغ افراد حقوقی در سکوهای خارجی ممنوع شده است.

شورای عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹۰ به فرمان علی خامنه‌ای تاسیس شد. این شورا با ریاست رئیس جمهوری تشکیل می شود و ماموریت آن بر اساس فرمان آیت الله خامنه ای «مواجهه فعال» با فضای مجازی «از حیث سخت افزاری، نرم افزاری و محتوایی» است.

این شورا در مصوبه جدید خود مقرر کرده است که دسترسی به سکوهای پرطرفدار خارجی باید از طریق «پوسته‌های حکمرانی‌پذیر» میسر شود. این موضوع باعث ابراز نگرانی کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی شده است.

گروهی از شهروندان ایرانی نگران تلاش حکومت برای ساخت نسخه‌های بدل و ساختگی در ایران مانند اپلیکیشن موسوم به «تلگرام طلایی» این بار برای اینستاگرام و واتس‌اپ شده‌اند که سرور اطلاعات کاربران آن به گفته مسئولان، در داخل ایران و در دسترس حکومت است.

اینستاگرام، محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران و پیام‌رسان واتس‌اپ، در پی اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ فیلتر شدند. این اعتراضات با جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد و به جنبش «زن، زندگی، آزادی» انجامید.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید