رفتن به محتوای اصلی

سند افشا شده: حکم قضایی محرمانه برای روزنامه‌نگاران خارج از کشور+اسامی و ویدئو

سند افشا شده: حکم قضایی محرمانه برای روزنامه‌نگاران خارج از کشور+اسامی و ویدئو

 از میان اسناد هک شده توسط گروه هکری «عدالت علی» سندی منتشر شده است که نشان می‌دهد روزنامه‌نگاران و دست‌اندرکاران صدای آمریکا و دیگر رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران توسط دادگاه انقلاب به «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» محکوم شده‌اند.

شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران در بهمن سال ١۴٠٠ برای آرین ریسباف، سارا دهقان، مهدی فلاحتی، حمیده آرمیده، نیوشا بقراطی، روزبه بوالهری، مهتاب وحیدی‌راد، فهیمه خضرحیدری٬ پیام یزدیان، آرش سیگارچی، و مهدی آقازمانی، از روزنامه‌نگاران و همکاران صدای آمریکا، و همچنین بهروز صوراسرافیل، روزنامه‌نگار فقید و همکار پیشین، و ستاره درخشش، مدیر سابق بخش فارسی صدای آمریکا، حکم محکومیت صادر کرده است.

 روزنامه‌نگاران خارج از کشور

از دیگر چهره‌های مطرح رسانه‌ای می‌توان به بابک غفوری‌آذر و وحید پوراستاد از رادیوفردا، کیوان عباسی از تلویزیون من‌وتو، محمود عنایت، علی‌اصغر رمضانپور، مهدی پرپنچی و فرداد فرحزاد از ایران اینترنشنال، و سیما ثابت روزنامه‌نگار سابق ایران اینترنشنال، و نیز رزیتا لطفی و فرناز قاضی‌زاده از بی‌بی‌سی فارسی اشاره کرد.

جزئیات بیشتری از این حکم در دست نیست، اما این دادگاه به صورت مخفیانه و طبعا بدون حضور روزنامه‌نگاران نامبرده برگزار شده، به صورت دست‌جمعی برای آنها حکم صادر کرده، و پرونده را «مختومه» اعلام کرده است.

آزار روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشور سابقه‌ای طولانی دارد و جمهوری اسلامی برای وادار کردن آنها به توقف فعالیت، علاوه بر صدور احکام قضایی تا اقدام به قتل و آدم‌ربایی نیز پیش رفته است.

این اقدامات حتی چهره‌هایی را که به عنوان کارشناس در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران حاضر می‌شوند نیز در برگرفته است. در یکی از تازه‌ترین موارد، نوید جمشیدی روزنامه‌نگار ساکن ایران در مهر ۱۴۰۱ و پس از حضور در برنامه ویژه پوشش مجمع عمومی سازمان ملل صدای آمریکا بازداشت شد.

یولاندا لوپز، سرپرست وقت صدای آمریکا، در واکنش به این اقدام گفته بود: «ایران، یکی از سرکوبگرترین کشورها برای روزنامه‌نگاران است. ما نمی‌توانیم چشمان خود را بر آزار و اذیت روزنامه‌نگاران توسط رژیم‌های خودکامه در ایران یا هر جای دیگر در جهان ببندیم. ما در کنار همتایان خبرنگارمان در ایران ایستاده‌ایم، چون از آزادی مطبوعات دفاع می‌کنیم. مردم ایران استحقاق دسترسی بی قید و بند به مطبوعات آزاد هستند.»

صدای آمریکا با داشتن بیشترین مخاطب در میان همه رسانه‌های بین‌المللی ایالات متحده، اخبار و اطلاعات موثق و بی‌طرفانه را از طریق اینترنت، موبایل و رسانه‌های اجتماعی، رادیو، و تلویزیون، به ۴۸ زبان - از جمله روسی، فارسی، و سایر زبان‌ها - در اختیار بیش از ۳۲۶ میلیون مخاطب هفتگی خود در سراسر جهان قرار می‌دهد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
صدای آمریکا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید