رفتن به محتوای اصلی

همبستگی نیروهای اپوزیسیون خارج از کشور و شکسته شدن حلقه موسوم به ائتلاف جرج‌تاون

همبستگی نیروهای اپوزیسیون خارج از کشور و شکسته شدن حلقه موسوم به ائتلاف جرج‌تاون

 

 

🔸پس از مرگ سهراب نوشدارو 🔸
باید منتظر شد تا همه رودررو با مردم حرفهای خود را بزنند از دقیقه  ۱۶:۱۰ ⛅
✍️مسیح علی‌نژاد
رسانه‌ها مثل پایه‌ میکروفون نیستند که فقط بیانیه اپوزوسیون را منتشر کنند، تک تک اعضای نشست جورج‌تاون را دعوت کنند در کنفرانس مطبوعاتی و‌ نه مصاحبه‌‌ی فرمایشی، تا پاسخگو باشند. راه رهایی از شر جمهوری اسلامی شکل‌گیری اپوزوسیون متحد و دموکراتیک است،

$$$$$$

مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال به پیامدهای اختلاف میان اپوزیسیون پرداخت و ضمن اشاره به از هم پاشیدن حلقه ائتلاف مخالفان جمهوری اسلامی در جرج‌تاون گفت رهبران کشورهای غربی درباره عبور از جمهوری اسلامی تردیدی ندارند.

علینژاد روز جمعه، چهارم اسفندماه، با حضور در استودیوی ایران‌اینترنشنال گفت پس از آنکه متوجه شد موضوع ایران و شرارت‌های جمهوری اسلامی از کنفرانس امنیتی مونیخ حذف شده است، وزرای امور خارجه کشورهای غربی را درباره تروریستی نشناختن سپاه پاسداران به چالش کشید.

او گفت خطاب به نمایندگان دولت‌های غربی تصریح کرده که «تا زمانی که نخواهید با علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران شبیه رفتاری را داشته باشید که با ولادیمیر پوتین دارید، شما نمی‌توانید حتی از پایان جنگ اوکراین حرف بزنید.»

این فعال سیاسی اشاره کرد کشورهای غربی تردیدی ندارند که جمهوری اسلامی عامل اصلی جنگ‌افروزی در منطقه و بیش از ۵۰۰ ترور در خاک آنان است، اما در دیدارهای خصوصی می‌گویند در صورت قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، ممکن است این نهاد «عملیات تروریستی بیشتری انجام دهد».

علینژاد ادامه داد: «غربی‌ها می‌خواهند مطمئن شوند که اپوزیسیون کارآمدی در ایران وجود دارد که بعد از رفتن جمهوری اسلامی می‌تواند انتخاباتی آزاد برگزار و از بروز هرگونه آشوب و ناامنی جلوگیری کند.»

او در ادامه به هم‌بستگی نیروهای اپوزیسیون خارج از کشور و شکسته شدن حلقه موسوم به ائتلاف جرج‌تاون اشاره کرد و گفت «نه تنها غربی‌ها بلکه مردم ایران هم این سوال را دارند که دولت‌های خارجی چطور می‌توانند به اپوزیسیونی اعتماد کند که مانند جزیره‌های سرگردان پراکنده‌اند.»

شورای هم‌بستگی برای دموکراسی و آزادی در ایران در روز ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ اولین نشست خود را در دانشگاه جرج‌تاون در واشینگتن‌ دی‌سی برگزار کرد.

این شورا که شاهزاده رضا پهلوی، حامد اسماعیلیون،‌شیرین عبادی، عبدالله مهتدی، مسیح علینژاد و نازنین بنیادی اعضایش بودند، در روز ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ «منشور هم‌بستگی و سازماندهی برای آزادی» خود را به‌ نام «مهسا» منتشر کرد.

علینژاد در ادامه گفت‌وگویش با ایران‌اینترنشنال، اشاره کرد که در جریان دیدارهای سال گذشته‌اش با امانوئل مکرون،‌ رییس‌جمهوری فرانسه، مارک روته، نخست‌وزیر هلند و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هم موضوع اپوزوسیون ایران مطرح شد و افزود: «جهان نه فردمحور، بلکه سیستم‌محور است.»

این فعال سیاسی یادآور شد که در دیدارهای اخیرش با مقام‌های غربی نیز آن‌ها می‌گویند «در عبور از جمهوری اسلامی دیگر تردیدی ندارند، چراکه نه تنها انقلاب مهسا و اتحاد مردم در کف خیابان‌های ایران غرب را تسلیم کرد، بلکه آنچه در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل اتفاق افتاد هم باعث شد بار دیگر نگاه‌ها به جمهوری اسلامی به‌عنوان رژیمی معطوف شود که پشت این حملات قرار داشت.»

به گفته او، «همه می‌دانند جمهوری اسلامی رفتنی است»، اما مشکل این است که نمی‌دانند باید با چه کسی گفت‌وگو کنند، چراکه ایران سرشار از نگاه‌های متکثر است و غرب از این نگران است که مبادا ایران پس از رفتن حکومت فعلی، به شرایط سیاسی مشابه عراق یا سوریه دچار شود.

علینژاد در این مصاحبه تاکید کرد که دیدارهای فردی نیروهای اپوزیسیون با مقام‌های غربی برای انعکاس صدای مردم ایران و ایجاد فشار بیشتر بر آنان تاثیر دارد، اما تا وقتی به جامعه جهانی ثابت نشود که اپوزیسیون ایران در عین داشتن دیدگاه‌های متفاوت، توانایی برگزاری انتخابات را دارد این دیدارها نمی‌تواند به نتیجه مطلوب برسد.

او در ادامه خواهان این شد که رسانه‌ها از تمامی افراد حاضر در حلقه اتحاد جرج‌تاون برای بررسی اختلافات پیش آمده دعوت کنند و در این زمینه با مردم ایران شفاف باشند.

این فعال سیاسی بار دیگر به مرور اختلافات رخ داده در ائتلاف پرداخت و گفت این حلقه قرار بود شورا و جمعی برای دوران گذار تشکیل دهد و در آینده، نوع حکومت آینده ایران در پای صندوق رای تعیین شود.

علینژاد در شرح ماجرا به درخواست شاهزاده رضا پهلوی برای افزوده شدن شش نفر به حلقه اولیه ائتلاف پرداخت. او گفت وقتی اعضای ائتلاف در حال بحث و بررسی بر سر پیوستن سه نفر دوم بودند، شاهزاده رضا پهلوی در توییتی نوشت که اعضا با این مساله موافقت نکرده‌اند.

به گفته علینژاد، در حالی که هنوز اعضای ائتلاف رای بلی یا خیر نداده بودند، شاهزاده رضا پهلوی از گروه هم‌بستگی بیرون رفت و در ادامه حامد اسماعیلیون یکی دیگر از اعضای اصلی ائتلاف، با وجود درخواست برای ماندن، گروه را ترک کرد.

او خواستار آن شد که شاهزاده رضا پهلوی و حامد اسماعیلیون و دیگر چهره‌ها در رسانه‌ها حاضر شده و درباره اختلاف‌ها و دلیل از هم پاشیدن ائتلاف به ابهامات و سوالات پاسخ بدهند.

این فعال سیاسی خطاب به این افراد گفت شما باید می‌توانستید آنان (کشورهای غربی) را قانع کنید که آمادگی و توانایی گردهم آوردن احزاب و چهره‌های سیاسی را در فردای براندازی برای برگزاری یک انتخابات دارید.

علینژاد تاکید کرد: «ما باید بتوانیم با دست پر خطاب به غرب بگوییم که ملت ایران برای عبور از جمهوری اسلامی آماده است.»

او در عین‌حال اظهار امیدواری کرد که باوجود اختلاف‌های پیش ‌آمده میان چهره‌های اپوزیسیون خارج از کشور، ملت ایران در داخل کشور از هر عقیده و گروه سیاسی، هنوز باهم متحدند و مبارزه‌شان را ادامه می‌دهند.

----------------------------------------------------------------------------------

Hoshang Asadi

Image removed. به گمانم علت اصلی از هم پاشیدگی گروه همبستگی مهسا این نبود که رضا پهلوی آنگونه واکنش نشان داد، و با یک تويیت همه چیز بهم هم خورد .

Image removed. این جمع شدن بدون زمینه سازی و خطوط اشتراک پایه ای شروع شد

Image removed. بدون زمینه های عینی سیاسی نوشتن منشور بسیار شتابزده بود

Image removed. بخش از فرمول‌بندی محتوای منشور خواست واقعی مبارزاتی مردم را انعکاس نمی‌داده است . به این معنی وقتی موضوع ملی که عملا برای اکثریت قاطع مردم ایران تعیین کننده است ، اینگونه آمد که جمع با بی میلی کوشش می کند که این نگرش ملی خواهی و یا ایرانیت را در فرمول‌بندی و پیام خود در اتاق انتظار نگه داشته باشد .

Image removed.یکپارچگی جغرافیایی ایران با توجه به سوءظن به حضور یک گروه مسلح در جمع قانع کننده نبود

Image removed. وزنه سیاسی حضور هر فرد و با گروه اجتماعی برای شرکت در همبستگی از همان شروع کار، نامنناسب بوده است .

مسیح

Image removed. مسیح به عنوان تعیین کننده ترین فرد برای جمع کردن این گروه ، هیجانی ، غیر سیاسی و ناپخته عمل کرد .

Image removed.نقش مشاوران سیاسی مسیح برای شروع کار در رابطه با همبستگی مهسا را کسی نمی‌داند، اما نتیجه کار نشان می دهد که همان اندازه می توان از رضا پهلوی انتقاد کرد ، از مسیح هم باید انتقاد کرد .

رضا پهلوی

Image removed.حرکت رضا پهلوی چه ورودش و چه خروجش بسیار نسنجیده بود ، اینکه بدون یک مشاوره سیاسی همه جانبه وارد شد و آن بیانیه را پذیرفت و سپس خروج ناگهانی اش ، گواه این شتابزدگی و عدم درایت سیاسی او می تواند باشد

جریان پادشاهی خواهی

Image removed. جریان پادشاهی خواهی در ایران از هر طبفش ، خود را عملا جریان اصلی می فهمد و سازش با دیگران را زیر چتر نگرش خودش قابل قبول می داند .

Image removed.عملا این تمامیت خواهی بیماری عمومی است که البته وفاداران جنبش انقلابی زن زندگی آزادی از این امر مستثنی هستند .

Image removed. با اشاره به نکات بالا، شکست گروه همبستگی اجتناب ناپذیر بود . اما درسی بود برای هر جمعی که در آینده احتمالا شکل خواهند گرفت .

---------------------------------------------------------

هوشنگ اسدی

Image removed.دوستان علاقمند به شاهزاده، کامنت ها را با دقت بخوانند

 به شما بر نخورد اگر من از کمبود درایت سیاسی شاهزاده نوشتم . این یک نظر سیاسی است ، برخورد شخصی و توهین نیست . همین دوستان در همان کامنت من، در رابطه با مسیح که نوشتم «هیجانی ، غیر سیاسی ، ناپخته » است . برایشان بسیار عادی آمد که راجع به شخصیت دیگر هر چیزی را بشنوند، اما اشاره به بالای ابروی شاهزاده را سخت می گیرند ، بلافاصله با کلی گویی به برخورد متقابل دست می زنند اینکه «تو به شاهزاده احتمالا بی‌جهت تاختی و...»

Image removed.در بیشترین اظهار نظرها خود این دوستان در جداسازی سلطنت طلبان با پادشاهی خواهان دچار سردرگمی هستند ، هیچ نقد جدی از آنها به جریان سلطنت طلبی و تمامیت خواهی دیده نمی شود، انگار که عادی است . آقای رضا پهلوی عملا رهبر ملی است و بس و هر اشاره ای به او خدشه وارد کردن به مبارزات براندازانه است . در این وسط اگر مسیح دهن باز کند دیگر جرم نابخشودنی است .

Image removed.شما دوستان از شاهزاده بخواهید که میز گردی مشابه جرج تاون تشکیل دهد و به قضیه فیصله دهد . هدف این نیست که من نوعی جانب این و آن را بگیرم ، هدف شفاف سازی و اعتماد است .

Image removed.نقد من به کل جریان همبستگی بسیار رادیکال تر از بعضی پادشاهی خواهان است ،اما این دوستان سراغ آدمها رفتند ، حامد این است ، مسیح تکلیفش مشخص است و

این سطح درجا زدن نتیجه اش روشن است . دور و بر شما دوستان پادشاهی خواه حداقل در خارج کشور خلوت شده است ، الان خودتان ماندید و بس . تا خانه تکانی سیاسی در درون شما صورت نگیرد به سمت یک جریان محدود میهندوست بی بال و پر، با توده خیابانی هیجانی تنها خواهید ماند.

Image removed.استدلال شما این است که مردم ایران به شاهزاده رای می دهند ، و در اینجا در خارج کشور بگذار چپولو ها و ۵۷ تی نق خودشان را بزنند که می زنند . دوستان، فاصله امثال من لیبرال دموکرات از چپولو ها و « ۵۷ تی ها » از شما اگر بیشتر نباشد ،کمتر نیست . اما اینکه شاهزاده رای بیاورد و برای یک ایران سکولار دموکرات پرچم ملی ما را در دست گیرد ،من در جلوی صف یک تحول ملی هستم. اگر زنده بمانم در کنارش خواهم بود ، اگر چه میدانم که دوستان اتنیک کنشگر حداقل در خارج کشور ، بشدت کینه ضد پهلوی دارند، و من نگران ادامه این احساس کینه ورزانه هم هستم .

Image removed.در پایان تاکید می کنم من شخصا حاضر نیستم در کنارجریانی قرار بگیرم که حزبش ، سازمانش اسلحه در دست دارد حتی برای دفاع خود ، مگر پای سند مشترک ملی امضا زند که فردای پیروزی علیه نکبت اسلامی بلافاصله اسلحه خود را تحویل ارتش ملی دهد. از این رو کل نشست همبستگی مهسا را من بعد از ارزیابی دوباره قبول نداشته و در جمع بندی خود در رابطه با علت شکست توضیح دادم .

Image removed.امیدوارم این بگوش مسیح برسد که بحق از برچسب تجزیه طلبی انتقاد می کند، در کنارش باید به خلع سلاح گروههای مسلح در فردای آزادی به عنوان شرط پایه ای همکاری هم سخن گوید .

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

هوشنگ اسدی
برگرفته از:
https://www.iranintl.com/202402231202

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید