رفتن به محتوای اصلی

سازمان ملل خواهان تحقیق درباره تراژدی کاروان کمک‌ها شد

سازمان ملل خواهان تحقیق درباره تراژدی کاروان کمک‌ها شد
جنگ اسرائیل و غزه

چندین کشور با پیوستن به سازمان ملل متحد خواهان تحقیق در مورد کشته شدن بیش از ۱۰۰ فلسطینی در جریان ارسال کمک‌رسانی در غزه شدند.

دست‌کم ۱۱۷ نفر در روز پنج‌شنبه در اطراف کامیون‌های کمک‌رسانی جان باختند و بیش از ۷۶۰ نفر دیگر زخمی شدند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، این حادثه را محکوم کرد و گفت که «غیرنظامیان ناامید» به دریافت کمک فوری نیاز دارند.

حماس، اسرائیل را متهم کرد که به سمت غیرنظامیان شلیک کرده است، اما آوی هیمن، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که مردم برای «غارت» کامیون‌ها هجوم بردند و ده‌ها نفر در نتیجه «هل دادن و زیر دست و پا ماندن و زیر کامیون رفتن» کشته شدند.

همزمان با افزایش انتقادهای جهانی از اسرائیل، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت که غیرنظامیان «هدف سربازان اسرائیلی» قرار گرفته‌اند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این حادثه را «قتل عام کاملا غیرقابل قبول» توصیف کرده است.

آقای گوترش در واکنش به این حادثه در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «من حادثه روز پنجشنبه غزه را محکوم می‌کنم که براساس گزارش‌ها بیش از ۱۰۰ نفر در هنگام جستجوی کمک‌های نجات، جان خود را از دست دادند یا زخمی شدند.»

آقای گوترش تاکید کرد که «غیرنظامیان مستاصل غزه به کمک فوری نیاز دارند، از جمله غیرنظامیان در شمال غزه که سازمان ملل در بیش از یک هفته گذشته قادر نبود به آنجا کمک ارسال کند.»

فرانسه، ایتالیا و آلمان نیز روز جمعه (۱۱ اسفند ۱۴۰۲) خواهان تحقیقات مستقل در مورد واقعه کاروان کمک‌رسانی شدند.

Image removed.

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

فلسطینی‌های مجروح برای مداوا به بیمارستان الشفاء شهر غزه منتقل شدند

اداره بهداشت غزه که توسط حماس اداره می‌شود این حادثه را «قتل عام» خواند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد یک نشست اضطراری پشت درهای بسته را برای بحث در مورد این حادثه برنامه‌ریزی کرد که طی آن الجزایر، نماینده عرب این سازمان، پیش‌نویس بیانیه‌ای را ارائه کرد که در آن «شلیک»‌ نیروهای اسرائیلی را مقصر این واقعه دانست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، به نقل از ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل، در حالی که ۱۴ عضو از ۱۵عضو شورا از این طرح حمایت کردند، ایالات متحده آن را مسدود کرد. رابرت وود، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که حقایق این حادثه همچنان نامشخص است.

ماجرا از کجا آغاز شد

حادثه روز پنجشنبه اندکی پس از ساعت ۰۴:۴۵ (۰۲:۴۵ به وقت گرینویچ) در میدان نابلسی، در حاشیه جنوب غربی شهر غزه به وقوع پیوست.

رمزی محمد ریحان که در آن ازدحام مجروح شده است، آنچه را که دیده بود برای بی‌بی‌سی تعریف کرد.

او گفت: «به ما اطلاع دادند که یک محموله آرد از خیابان النابلسی می‌رسد و تیراندازی نمی‌شود. رفتیم آرد بگیریم تا بچه‌هایمان را سیر کنیم، به آن خیابان رفتیم و قبل از رسیدن کامیون‌ها صدای تیراندازی شنیده شد.»

او ادامه داد که «با ورود کامیون‌ها به سمت آنها حرکت کردیم و در حالی که می‌خواستیم اولین کیسه آرد را از کامیون خارج کنیم، آنها به سمت ما تیراندازی کردند.»

آقای ریحان گفت که او را با یک گاری به بیمارستان منتقل کردند و عکس‌برداری اشعه ایکس او به دلیل کمبود برق به تاخیر افتاده است.

خالد الطراویش که در آن ماجرا زخمی شده است، به بی‌بی‌سی گفت که عمل جراحی او نیز به دلیل کمبود سوخت در بیمارستان العوضه به تعویق افتاده است.

خالد می‌گوید: «برای گرفتن یک کیسه آرد به خیابان نابلسی رفتم. به دلیل ازدحام جمعیت زیر ماشین رفتم، به بیمارستان عودا منتقل شدم و در آنجا به من گفتند که باید عمل کنم، اما چون سوخت گازوئیل نبود، به من گفتند که سه روز بعد مرا عمل می‌کنند.»

تنها چیزی که می‌خواهم این است که سوخت گازوئیل برای بیمارستان فراهم کنند تا بتوانم تحت عمل جراحی قرار بگیرم و درمان خود را انجام دهم.»

Image removed.

کاروانی متشکل از ۳۰ کامیون حامل کمک‌های مصر در مسیری به سمت شمال حرکت می‌کردند، در امتداد آنچه که ارتش اسرائیل به عنوان یک «راهروی بشردوستانه» توصیف کرده‌ است و می‌گوید که نیروهایش در حال ایمن‌سازی این مسیر هستند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، گفت که غیرنظامیان کاروان را محاصره کردند و مردم شروع به بالا رفتن از کامیون‌ها کردند.

او گفت: «برخی شروع کردند به هل دادن، حتی زیر پا گذاشتن دیگران و غارت منابع بشردوستانه. این حادثه ناگوار منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از شهروندان غزه شد.»

او گفت که تانک‌های اسرائیلی «با احتیاط سعی کردند با چند تیر هشدار‌دهنده اوباش را متفرق کنند» اما زمانی که جمعیت صدها هزار نفر شد، اوضاع از کنترل خارج شد و تانک‌ها عقب‌نشینی کردند.»

این واقعه ساعاتی پیش از آن اتفاق افتاد که مقام‌های بهداشتی غزه اعلام کردند، بیش از ۳۰ هزار نفر از جمله ۲۱ هزار کودک و زن در غزه از زمان آغاز درگیری‌ها در هفتم اکتبر کشته شده‌اند. بر اساس این گزارش، حدود ۷۰۰۰ نفر مفقود شده‌اند و مجروحان این جنگ به ۷۰ هزار و ۴۵۰ نفر رسیده است.

Image removed.

 

آقای گوترش افزود: «من از تلفات انسانی غم انگیز درگیری در غزه وحشت‌زده هستم و طبق گزارش‌ها بیش از ۳۰ هزار نفر کشته و بیش از ۷۰ هزار نفر زخمی شده‌اند.»

او بار دیگر درخواست خود را برای «آتش‌بس فوری بشردوستانه» و «آزادی بی‌قید و شرط همه گروگان‌ها» تکرار کرد.

ناتالی رابرتز، مدیر اجرایی سازمان پزشکان بدون مرز در بریتانیا، گفت که رساندن کمک به جمعیت گرسنه بدون امنیت کافی و با خطر فاجعه مواجه است.

او در گفت‌وگو با برنامه امروز رادیو بی‌بی‌سی ۴ گفت: «ما می‌دانیم که در هفته‌های گذشته کاروان‌های کمک‌های بسیار کمی در شمال وجود داشته است، مردم نتوانسته‌اند چیزی برای خوردن داشته باشند.»

خانم رابرتز افزود: «ما از همکارانمان دریافتیم که مردم گاهی اوقات برای روزها بدون غذا می‌مانند و مجبورند غذای حیوانات بخورند. بنابراین مردم کاملا مستأصل می‌شوند و از لحظه‌ای که شما شروع به تلاش برای رساندن غذا به منطقه می‌کنید مواردی از این دست اتفاق می‌افتد.»

سازمان ملل درباره قحطی قریب‌الوقوع در شمال این قلمرو هشدار داده است، جایی که تخمین زده می شود ۳۰۰ هزار نفر با غذای کم یا آب آشامیدنی زندگی می‌کنند.

ارتش اسرائیل پس از کشتن حدود ۱۲۰۰ نفر در جنوب آن کشور در هفتم اکتبر و به گروگان گرفتن ۲۵۳ نفر توسط افراد حماس، شروع به عملیات هوایی و زمینی در این باریکه کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی‌بی‌سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید