رفتن به محتوای اصلی

چشم‌انداز پیش روی صدا و سیما پس از برکناری معاون سیاسی سازمان

چشم‌انداز پیش روی صدا و سیما پس از برکناری معاون سیاسی سازمان

برکناری علیرضا خدابخشی، معاون سیاسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در پی مصاحبه مناقشه‌برانگیز حمید رسایی نماینده منتخب تهران در تلویزیون، واکنش‌های بسیاری را در رسانه‌های داخل ایران به همراه داشته که گمانه‌زنی‌هایی درباره چشم‌انداز پیش روی این سازمان مطرح کرده‌اند.

روزنامه اعتماد روز یکشنبه ۲۰ اسفند خدابخشی را «عجيب‌ترين معاون سياسي سازمان صداوسيما در تاريخ جمهوري اسلامی» توصیف کرد و نوشت او بارها در صحبت‌هایش خود را چریک خوانده و تاکید کرده بود قصد دارد تحولات بزرگی در صدا و سیما ایجاد کند.

به نوشته اعتماد، خدابخشی که پسرخاله وحید و سعید جلیلی -دو چهره‌ حکومتی و افراطی است- با داشتن سابقه‌ای کوتاه در برنامه‌های صبح رادیو که به تحلیل و تفسیر اخبار اختصاص داشت، به مسند معاونت سیاسی صدا و سیما رسید.

این روزنامه تاکید کرد رفتن خدابخشی از معاونت سیاسی را نباید «تغييری رويكردی يا عقب‌نشينی جريان پايداری» دانست زیرا محمد علی صائب، جایگزین خدابخشی، نیز از نزدیکان وحید جلیلی، قائم مقام فعلی صدا و سیما به شمار می‌رود.

اعتماد افزود: «صداوسيما و معاونت سياسی‌اش تنها يک تغيير مهره را پشت سر گذاشته و بعيد به نظر می‌رسد در قرار باشد بر پاشنه ديگری بچرخد.»

خبرگزاری تسنیم روز شنبه ۱۹ اسفند از برکناری خدابخشی خبر داد، اما ساعاتی بعد خبرگزاری مهر متن استعفای او از معاونت سیاسی صداوسیما را منتشر کرد.

برکناری خدابخشی یک روز پس از آن اتفاق افتاد که رسایی با حضور در بخش گفت‌وگوی ویژه شبکه خبر در پاسخ به سوالات و اصرارهای مجری برنامه، انتقاداتی را متوجه محمدباقر قالیباف، رییس مجلس و برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، مانند روزنامه جوان و خبرگزاری تسنیم کرد.

حسین شریعتمداری، مدیر مسوول روزنامه کیهان و از چهره‌های نزدیک به علی خامنه‌ای روز یکشنبه در یادداشتی تهیه‌کنندگان برنامه گفت‌وگوی ویژه را به دامن زدن به دعواهای سیاسی متهم کرد و افزود: «گویی تهیه‌کنندگان برنامه اصرار دارند که موارد و نمونه‌های اختلافات و دعوا‌های سیاسی مطرح شود و در پاره‌ای از موارد که آقای رسائی از ذکر نام افراد و یا طرف‌های مقابل خودداری می‌کند، با اصرار از ایشان می‌خواهند که مبهم صحبت نکند و از افراد اسم ببرد.»

شریعتمداری نوشت سوالات مجری برنامه از رسایی قاعدتا با هماهنگی و سفارش سردبیر بوده و به همین دلیل مدیران صدا و سیما باید برای «پیشگیری» از بروز رویدادهای مشابه، تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

 

محمد عکاف، سردبیر خبرگزاری مجلس، معاون سیاسی برکنار شده صدا و سیما را به سازمان‌دهی و هدایت مصاحبه رسایی در تلویزیون متهم کرد و نوشت شخص خدابخشی «توی گوشی به مجری برنامه می‌گفت آن سوالات را علیه‎ قالیباف و سپاه بپرسد».

روزنامه فرهیختگان هم برکناری خدابخشی و انتصاب صائب را نشان دهنده فقدان یک «نقشه‌راه تحولی و معقولانه‌» در صدا و سیما دانست و نوشت: «اقدامات جنجال‌برانگیز صدا و سیما بیش از آن‌که به‌ خاطر قصور افراد باشد، به ضعف در ایده‌ها ربط دارد.»

فرهیختگان افزود تغییر و تحولات اخیر حاکی از آن است که «مدیران سازمان درکی از شکست پروژه تحولی خود نداشته و عدم تحقق آن را ناشی از ضعف نیروهای زیرمجموعه می‌دانند.»

مهدی عربشاهی، تحلیل‌گر سیاسی در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال حذف خدابخشی از معاونت سیاسی صدا و سیما را نتیجه جنگ قدرت و منافع در میان اصولگرایان خواند و تاکید کرد تحولات اخیر نشان می‌دهد «رویای خامنه‌ای برای یک‌دست کردن حکومت قابلیت اجرا ندارد».

به گفته این تحلیل‌گر، اظهارات رسایی علیه قالیباف تنها چند ساعت پس از آن مطرح شد که خامنه‌ای از نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری خواست از اختلاف‌افکنی پرهیز کنند.

عربشاهی پیش‌بینی کرد نزاع میان گروه‌های مختلف نزدیک به ساختار قدرت در جمهوری اسلامی در آینده تشدید خواهد شد.

 

احمد صمدی، خبرنگار ایران‌اینترنشنال هم برکناری خدابخشی را به شکست معاونت سیاسی صداو سیما در تشویق مردم به مشارکت در انتخابات روز ۱۱ اسفند مربوط دانست و گفت خامنه‌ای از پیروزی کارزار تحریم و حضور حداقلی مردم در این رویداد خشنود نیست.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ابران اینترنشنال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید