رفتن به محتوای اصلی

گزارش فایننشال‌تایمز، درباره مذاکره محرمانه ایران و آمریکا در عمان

گزارش فایننشال‌تایمز، درباره مذاکره محرمانه ایران و آمریکا در عمان

دیدار «مخفیانه» ایران و آمریکا در مسقط؛ «رفع تحریم» یا «رفع تنش در دریای سرخ»

 

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از یک «منبع آگاه» گزارش داده است که «تبادل پیام‌ها» و گفتگوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در عمان انجام شده اما «صرفاً به چارچوب مذاکرات رفع تحریم بوده است.»

پیشتر روزنامه فایننشال تایمز نوشت که آمریکا اخیرا با تهران «مخفیانه» مذاکراتی انجام داده است.

به نوشته این روزنامه، هدف از این مذاکرات قانع کردن ایران به استفاده از نفوذ خود در میان شورشیان حوثی‌ یمن برای پایان دادن حملات موشکی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ است.

گزارش فایننشال تایمز همچنین به نقل از مقام‌های آمریکا و ایران حاکی است که این مذاکرات در ماه ژانویه به صورت غیرمستقیم در عمان برگزار شد و اولین تماس دو کشور از این نوع، در ۱۰ ماه گذشته بود.

اما این «مقام آگاه» در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، این گزارش‌ها را تکذیب کرده است و آن را «بخشی از راهبرد آمریکا برای جبران ناکامی خود در صحنه دیپلماسی»‌ توصیف کرده است.

گفته شده که برِت مک‌گورک، مشاور کاخ سفید در امور خاورمیانه و آبرام پیلی فرستاده آمریکا در امور ایران و علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران و مسئول مذاکرات اتمی، هدایت هیات دو کشور را به عهده داشتند.

مقام‌های عمان در مسقط این میانجیگری را میان مقام‌های آمریکا و ایران انجام داده‌اند و به این ترتیب گفت‌وگوی مستقیم میان ایران و آمریکا صورت نگرفته است.

یک مقام آگاه به فایننشال تایمز گفت که آمریکا کانال غیرمستقیم با ایران را «روشی برای مطرح کردن طیف کامل تهدیدهایی که از ایران سر می‌زند» می‌داند که شامل طرح این موضوع است که «چه کار باید بکنیم تا از مناقشه‌ای وسیع‌تر جلوگیری شود، چنانچه ایران ادعا می‌کند خواهان آن است.»

Image removed.

 

ایران حامی بزرگ حوثی‌هاست اما اتهام آمریکا دایر بر ارسال سلاح و پشتیبانی از عملیات حمله به کشتی‌ها در منطقه را انکار می‌کند

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا هم گفت: «ما کانال‌های زیادی برای انتقال پیام به ایران داریم.»

مقام‌های آمریکا که با فایننشال تایمز صحبت کردند جزئیاتی درباره این مذاکرات ارائه نکردند و فقط تاکید کردند که «لازم است ایران به تشدید تنش در سراسر منطقه پایان بدهد.»

ایران حامی بزرگ حوثی‌هاست اما اتهام آمریکا در مورد ارسال سلاح و پشتیبانی از عملیات حمله به کشتی‌ها در منطقه را تکذیب می‌کند.

آمریکا از ماه ژانویه بارها – در مواردی با مشارکت مستقیم بریتانیا – به مواضع حوثی‌ها حمله کرده است که به نظر نمی‌رسد تاثیرملموسی بر حملات حوثی‌ها گذاشته باشد. با این حال این نیروها بسیاری از پهپادها و موشک‌های شلیک‌شده حوثی‌ها در آسمان منطقه را دفع کرده‌اند.

تازه‌ترین گزارش فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت کام) حاکی است که دیروز حوثی‌ها یک موشک بالستیک ضد کشتی از یمن به طرف خلیج عدن شلیک کردند، اما خسارت یا تلفاتی گزارش نشده است.

Image removed.

ارتش آمریکا همچنین اعلام کرد که ۴ پهپاد و یک موشک را در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن منهدم کرده است.

گفته شده که این تسلیحات تهدیدی‌قریب‌الوقوع برای کشتی‌های تجاری و قایق‌های نیروی دریایی آمریکا در منطقه بوده است.

حوثی‌ها از ماه نوامبر «برای اعلام همبستگی با فلسطینی‌ها در غزه و حماس» به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن حمله کرده‌اند که در یک مورد به کشته شدن سه خدمه یک کشتی منجر شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید