رفتن به محتوای اصلی

آمریکا با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد

آمریکا با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد دولت جو بایدن پیش‌نویسی برای «آتش‌بس فوری» به شرط «آزادی گروگان‌های اسرائیلی» که در دست گروه افراطی حماس هستند، به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده است.

آنتونی بلینکن این خبر را چهارشنبه شب اول فروردین در سفر به عربستان سعودی در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور بیان کرد.

به گزارش شبکه الحدث، او گفت آمریکا «بسیار امیدوار» است که کشورهای دیگر (اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت) از این پیش‌نویس حمایت کنند.

آقای بلینکن ارزیابی کرد دستیابی به توافق دیگری میان اسرائیل و گروه حماس «نزدیک» است و شکاف‌های مواضع طرفین در این زمینه «در حال کم شدن است».

با این حال، وزیر خارجه آمریکا به الحدث گفت «حماس مطالبات و توقعات دیگری هم عنوان کرده و مذاکره‌کنندگان (قطر و مصر به عنوان میانجی مذاکرات جاری در دوحه) در حال کار بر روی آن هستند»، ولی «من معتقدم که این (رسیدن به توافق) امری شدنی و بسیار ضروری است».

آقای بلینکن در اشاره به وضعیت انسانی در غزه گفت کمک‌های بشردوستانه وارد غزه می‌شود «اما کافی نیست» و باید به روی «غیرنظامیانی که در معرض آسیب هستند و به طرز وحشتناکی رنج می‌برند، تمرکز کرد».

آنتونی بلینکن افزود لزوم اطمینان از افزایش کمک‌ها و دسترسی بیشتر مردم غزه به کمک‌ها که اسرائیل باید آن را «در اولویت قرار دهد»، «موضوع محوری» در گفت‌وگوهای او با مقامات اسرائیل خواهد بود.

او در ادامه سفر منطقه‌ای خود و پس از دیدارهایی که روز پنجشنبه با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه مصر در قاهره دارد، جمعه سوم فروردین به اسرائیل خواهد رسید.

وزیر خارجه آمریکا در این ششمین سفر خود به منطقه از زمان حمله غافلگیرانه گروه حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته، روز چهارشنبه در دیدارهایش با وزیر خارجه امارات و سپس با ولیعهد و وزیر خارجه عربستان در جده بر «تعهد آمریکا به دستیابی به صلح پایدار در خاورمیانه» و «ایجاد یک کشور مستقل برای فلسطینیان» تأکید کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل در آستانه سفر آقای بلینکن چهارشنبه شب در یک پیام ویدیویی به مردم اسرائیل گفت این عملیات «با کمی تأخیر» انجام خواهد شد. او به دلیل «تأخیر» اشاره نکرد.

بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته بر عملیات زمینی ارتش اسرائیل در رفح، بر خلاف خواسته آمریکا، تأکید کرده بود.

آقای نتانیاهو در گفت‌وگوی تلفنی دوشنبه شب با جو بایدن موافقت کرد تیمی از مقامات نظامی و اطلاعاتی این کشور را به آمریکا بفرستد تا بر اساس خواسته رئیس‌جمهور آمریکا، پیشنهادات واشینگتن برای اقدامات جایگزین به جای عملیات نظامی در رفح را بشنوند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص دوم فروردین نوشت دولت بایدن با تأکید بر وابستگی اسرائیل به حمایت آمریکا، در نظر دارد مانع از اجرای طرح تصویب شده در کابینه جنگ اسرائیل برای عملیات زمینی در رفح شود.

چهار عضو دائم دیگر و ده عضو غیردائم شورای امنیت هنوز در مورد پیش‌نویس جدید آمریکایی اظهارنظر نکرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه که متن پیش‌نویش را مشاهده کرده، خبر داد که متن آمریکایی خواهان «آتش‌بس فوری و پایدار برای محافظت از غیرنظامیان دو طرف، امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز و کاهش آلام مردم ضمن آزادی گروگان‌های اسرائیلی در دست حماس» شده است.

آمریکا یا شورای امنیت هنوز موعدی برای بحث و رأی‌گیری بر سر این قطعنامه پیشنهادی ارائه نکرده‌اند.

آمریکا ماه گذشته یک بار دیگر از وتوی خود در زمان مباحثات بر سر پیش‌نویس ارائه شده از سوی الجزایر به شورای امنیت که خواهان آتش‌بس فوری بود، استفاده کرد و از این‌که آن پیش‌نویس بر آزادی گروگان‌های اسرائیلی تأکید نمی‌کرد، ناخشنود بود.

در پنج ماه و نیم از جنگ غزه، آمریکا سه بار پیش‌نویس قطعنامه‌های ارائه شده به شورای امنیت را وتو کرد.

در نبود قطعنامه‌ شورای امنیت با درخواست برای آتش‎‌بس، مجمع عمومی سازمان ملل یک قطعنامه را تصویب کرد که قدرت اجرایی نداشت.

سفر منطقه‌ای آنتونی بلینکن به موازات مذاکراتی است که از روز دوشنبه این هفته با هدف دستیابی اسرائیل و حماس به یک توافق دیگر در قطر در جریان است.

گزارش‎‌های پیشین حاکی است توافق مورد نظر حول آزادی حدود ۴۰ تن از ۱۳۴ اسرائیلی گروگان در دست حماس است و این گروه آزاد کردن کودکان، زنان، مردان سالخورده و بیمار را به آزادی صدها تن از زندانیان امنیتی خود از زندان‌های اسرائیل و یک سری مطالبات دیگر مشروط کرده است.

آنتونی بلینکن چهارشنبه در جده گفت یک «پیشنهاد قوی» به روی میز گذاشته شده و باید دید آیا حماس می‌تواند به آن بله بگوید یا نه، که اگر این کار را بکند، «این، فوری‌ترین راه برای کاهش بدبختی مردم غزه است، و همان چیزی است که ما می‌خواهیم».

جنگ ارتش اسرائیل و حماس در غزه روز دوم فروردین یکصد و شصت و هفتمین روز خود را پشت سر می‌گذارد که طولانی‌ترین جنگ در تاریخ ۷۵ ساله اسرائیل است.

 

در طرف اسرائیلی از روز ۱۵ مهر حدود یک هزار و پانصد تن کشته و ۱۳۴ تن در گروگان حماس هستند، و در طرف فلسطینی، بدون تفکیک شبه‌نظامیان و مردم عادی، بیش از ۳۲ هزار نفر از پای درآمده و غزه متحمل ویرانی عظیمی شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
radio farda

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید