رفتن به محتوای اصلی

بلومبرگ به نقل از منابع اطلاعاتی: حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل قریب‌الوقوع است

بلومبرگ به نقل از منابع اطلاعاتی: حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل قریب‌الوقوع است

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد آمریکا و متحدانش بر این باورند که جمهوری اسلامی یا گروه‌های نیابتی آن، به زودی حملات موشکی یا پهپادی عمده‌ای را به اهداف نظامی و دولتی اسرائیل انجام خواهند داد. در همین حال، گزارش شده که سه فرزند اسماعیل هنیه در حمله هوایی اسرائیل در غزه کشته شده‌اند.

خبرگزاری بلومبرگ، روز چهارشنبه، ۲۲ فروردین،به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ایالات متحده و متحدانش بر این باورند که حملات موشکی یا پهپادی بزرگ جمهوری اسلامی یا نیروهای نیابتی آن علیه اهداف نظامی و دولتی در اسرائیل قریب الوقوع است.

حمله تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق که به کشته شدن هفت عضو سپاه پاسداران، از جمله محمدرضا زاهدی، فرمانده سپاه در لبنان و سوریه و عضو شورای فرماندهی حزب‌الله، می‌تواند به گسترش بیش از پیش درگیری‌ها در منطقه بینجامد.

منابعی که نخواستند نامشان برده شود، به خبرگزاری بلومبرگ گفتند که حمله احتمالی در روزهای آینده صورت خواهد گرفت و احتمالا جمهوری اسلامی با استفاده از موشک‌های با دقت بالا و نقطه‌زن، به اهداف اسرائیلی حمله خواهد کرد.

یکی از این منابع گفت براساس ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل، آنچه اکنون مبهم است زمان انجام این حمله است و نه اصل وقوع آن.

پس از انتشار این خبر، قیمت نفت خام برنت بیش از یک درصد افزایش یافت و به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه رسید. بهای نفت خام، در سال جدید میلادی، از جمله به‌دلیل افزایش خطر گسترش جنگ در خاورمیانه ۱۶ درصد افزایش یافته است.

تهدیدهای متقابل جمهوری اسلامی و اسرائیل

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح روز چهارشنبه در خطبه‌های نماز جمعه، حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را «اشتباه» اسرائیل خواند و بدون پرداختن به جزییات گفت که اسرائیل برای این «اشتباه» باید تنبیه شود و تنبیه خواهد شد.

در پی این سخنرانی، یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل با منشن کردن حساب کاربری رهبر جمهوری اسلامی در شبکه اجتماعی ایکس، او را به‌طور مستقیم مخاطب قرار داد و به زبان فارسی نوشت:« در صورت حمله ایران به اسرائیل از خاک خود، اسرائیل واکنش نشان خواهد داد و در ایران دست به حمله خواهد زد.»

از سوی دیگر، در حالی که دولت بایدن اسرائیل را برای آتش‌بس در غزه تحت فشار قرار داده است، بر این نکته نیز تاکید کرده که آماده حمایت کامل از اسرائیل در صورت حمله جمهوری اسلامی یا نیروهای نیابتی آن به این کشور است.

بایدن: حمایت ما از اسرائیل در برابر تهران آهنین خواهد بود

جو بایدن ، رییس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه گفت: «ما همچنین می‌خواهیم به تهدید ایران برای راه‌اندازی یک حمله مهم بپردازیم. آنها تهدید می‌کنند که حمله مهمی به اسرائیل انجام می‌دهند.»

او افزود:«همان‌طور که به نخست‌وزیر اسرائیل گفته‌ام، تعهد ما به امنیت اسرائیل در برابر این تهدیدات از سوی ایران و نیروهای نیابتی آن کاملاً آهنین است. اجازه دهید دوباره آن را بگویم، با تعهدی آهنین، تمام تلاشمان را برای محافظت از امنیت اسرائیل انجام می‌دهیم.»

در همین حال،وبسایت اکسیوس خبر داد که مایکل کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) برای گفت‌وگو با مقام‌های اسرائیل درباره تهدیدهای جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه به اسرائیل سفر خواهد کرد.

ابهام در ابعاد و پیامدهای حمله احتمالی جمهوری اسلامی

به گفته منابعی که با خبرگزاری بلومبرگ گفتگو کرده‌اند، به متحدان غربی اسرائیل گفته شده است که ممکن است تأسیسات نظامی اسرائیل هدف قرار گیرد، اما انتظار نمی‌رود که حمله‌ای به تأسیسات غیرنظامی صورت گیرد.

این منابع به بلومبرگ گفتند که مقام‌های آمریکایی در برنامه‌ریزی برای مقابله با این حملات احتمالی و به اشتراک‌گذاری ارزیابی های اطلاعاتی به اسرائیل کمک می‌کنند.

اسرائیل به متحدان خود گفته است که منتظر است تا این حمله قبل از شروع یک حمله زمینی دیگر علیه حماس و این بار در رفح در غزه انجام شود، هر چند مشخص نیست که عملیات تهران چه زمانی ممکن است آغاز شود.

به گفته این منابع آگاه، اطلاعات آمریکا و غرب نشان می‌دهد که ممکن است حمله جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن لزوما از شمال اسرائیل، یعنی از مواضع حزب‌الله لبنان اصلی‌ترین و قوی‌ترین گروه نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه، انجام نگیرد.

یکی از این منابع گفت که هیأت‌های دیپلماتیک خارجی در اسرائیل در حال آماده‌سازی خود برای حملات احتمالی هستند و برنامه‌های اضطراری برای تخلیه را پیش‌بینی کرده‌اند.

مقام‌های اسرائیلی خواستار تدارک دیدن اقدامات اضطراری از جمله آماده کردن ژنراتورهای برق و تلفن‌های ماهواره‌ای شده‌اند.

این منابع گفته‌اند که هیچ اطلاعی در این مورد ندارند که هیات‌های دیپلماتیک غربی قصد خروج فوری از اسرائیل را داشته باشند.

در همین حال، سخنگوی شرکت هواپیماپی لوفت‌هانزا، روز چهارشنبه در پاسخ به ایران اینترنشنال اعلام کرد که این شرکت تصمیم گرفته است که پرواز‌هایش از مبدا و به مقصد‌ تهران را تا تاریخ پنجشنبه ۲۳ فروردین به حالت تعلیق درآورد.

سخنگوی این شرکت گفت که لوفت‌هانزا شرایط خاورمیانه را رصد می‌کند و در تماس نزدیک با مقام‌هاست.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یکی از منابع آگاه خود نوشت:«هنوز مشخص نیست که آیا حمله احتمالی جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن، درگیری را به یک جنگ گسترده‌تر و طولانی‌تر تبدیل می‌کند یا این حمله مهار خواهد شد.»

حمله مستقیم جمهوری اسلامی به یک شهر در اسرائیل اولین حمله از این نوع خواهد بود و به تشدید عمده خصومت‌ها خواه انجامید. اسرائیل هفته گذشته، در اقدامی برای آماده شدن در مقابل یک حمله احتمالی، سیگنال‌های ناوبری (جی پی اس) را بر بر فراز شهر تل‌آویو مختل کرد.

کشته شدن سه فرزند اسماعیل هنیه

Image removed.
 

در همین حال، براساس گزارش‌های منتشر شده در روز چهارشنبه، محمد، امیر و هازم، سه فرزند اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس، در یک حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند. اسرائیل مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

به گزارش رسانه‌های نزدیک به حماس، فرزندان اسماعیل هنیه در نزدیکی ارودگاه آوارگان شاطی در شهر غزه هدف حمله قرار گرفته‌اند.

برخی از منابع فلسطینی گزارش داده‌اند که در این حمله چهار نوه اسماعیل هنیه نیز کشته شده‌اند. در گزارش اسرائیل اشاره‌ای به این سه نوه نشده است.

اسماعیل هنیه که در دوحه، پایتخت قطر زندگی می‌کند، اخیرا به تهران سفر و با مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی دیدار کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ابران اینترنشنال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید