رفتن به محتوای اصلی

بایدن بر «حمایت آهنین» آمریکا از اسرائیل در مقابل ایران تاکید کرد

بایدن بر «حمایت آهنین» آمریکا از اسرائیل در مقابل ایران تاکید کرد

همزمان با بالا گرفتن نگرانی از حمله تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل در پاسخ به انهدام ساختمان کنسولگری این کشور در دمشق، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه یک بار دیگر بر «حمایت آهنین» کشورش از امنیت اسرائیل در برابر هرگونه تهدید ایران تاکید کرد و گفت آمریکا برای دفاع از اسرائیل از «هر آنچه که بتواند» دریغ نخواهد کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همزمان با این اظهارات نسبت به تهدیدهای ایران نسبت به انجام «یک حمله جدی» علیه اسرائیل پس از حمله هوایی به ساختمان کنسولگری این کشور در دمشق، هشدار داد و گفت: «ما هر آنچه که از دستمان بربیاید را برای تامین امنیت اسرائیل انجام خواهیم داد».

همزمان خبرگزاری‌های ایران و مقام‌های این کشور در ساعات گذشته در اظهاراتی از «حتمی و قریب‌الوقوع بودن» حمله تلافی‌جویانه ایران در پاسخ به انهدام کنسولگری این کشور در دمشق خبر داده‌اند.

این سخنان رئیس جمهوری آمریکا می تواند واکنش به اظهارات روز چهارشنبه آیت‌الله علی خامنه ای باشد که طی آن گفته بود حمله به کنسولگری ایران در دمشق از نظر او حمله به خاک ایران است.

جو بایدن که این اظهارات را روز چهارشنبه در کاخ‌سفید و در حضور نخست‌وزیر ژاپن عنوان می‌کرد گفت: «همان طور که به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیری، گفتم، تعهد ما در قبال امنیت اسرائیل و در برابر این تهدیدهای ایران و گروه‌های نیابتی‌آن، تعهدی آهنین است - اجازه دهید دوباره بگویم، آهنین».

در همین حال، روز چهارشنبه رسانه‌های آمریکایی نوشتند که کاخ سفید در تلاش است از هر طریق ممکن به تهران این پیام را منتقل کند که برغم اختلاف نظر و تنش میان جو بایدن و بنیامین نتانیاهو بر سر جنگ در غزه، هرگونه حمله علیه اسرائیل با پاسخ قاطع آمریکا روبرو خواهد شد.

نشریه اکسیوس در همین رابطه خبر داد که وزاری خارجه عربستان، امارات، قطر و عراق، روز چهارشنبه در تماس با همتای ایرانی خود پیغام سفیر ویژه جو بایدن درامور خاورمیانه، برت مک‌گورک، مبنی بر این که تهران باید در پی کاهش تنش باشد، برسانند.

رسانه‌های ایران هم از گفتگوی تلفنی حسین امیرعبدالهیان، وزیرخارجه این کشور با همتایان خود در منطقه نوشته‌اند هر چند محتوای این تماس‌های تلفنی را «تبریکات عید فطر» و بررسی «مسائل منطقه» از جمله جنگ در غزه عنوان کردند.

رویترز از لغو موقت پروازهای لوفت‌هانزا به تهران خبر داد

Image removed.

 

ساعتی قبل از اظهارات جو بایدن، خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که هواپیمایی لوفت‌هانزا پروازهای خود از مبدا و به مقصد تهران را فعلا و «احتمالا تا پنجشنبه» لغو کرده است.

بر اساس این گزارش، شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا، با تاکید بر اولویت ایمنی مسافرانش گفته که وضعیت خاورمیانه را «تحت نظر» دارد.

خبرگزاری رویترز تصمیم لوفت‌هانزا برای لغو پروازهایش به مقصد ایران یا از مبدا این کشور را در حد فاصل زمانی ۶-۱۱ آوریل اعلام کرده است.

تهدیدهای ایران به انتقام از اسرائیل پس از حمله به کنسولگری‌ جمهوری اسلامی در دمشق، به نگرانی از تنش نظامی دامن زده است.

همزمان خبرگزاری دولت ایران - ایرنا - هم بامداد پنجشنبه (۲۳ فروردین) یکی از خبرهای اصلی صفحه اول خود را به یادداشتی تحت عنوان «وقت مجازات اسرائیل رسیده است» اختصاص داد.

ایرنا در این مطلب نوشته: «آن‌طور که از شواهد و مواضع مقامات عالی‌رتبه ایرانی بر می‌آید ضربه به اسرائیل قطعی شده و درباره سناریوها و نحوه پاسخ جمع بندی نهایی صورت گرفته است».

قرار گرفتن چنین یادداشتی در صدر اخبار این خبرگزاری می‌تواند «پیش‌خبری» از احتمال آغاز قریب‌الوقوع «عملیات تلافی‌جویانه» ایران در پاسخ به هدف قرار گرفتن ساختمان کنسولگری این کشور در دمشق تلقی شود.

این خبرگزاری همچنین در خبری که روز چهارشنبه -۲۲ فروردین - از حساب کاربری محسن رضایی در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد به نقل از فرمانده اسبق سپاه پاسداران نوشت: «عیدی صبر راهبردی ملت ایران و کودکان و مردم مظلوم ‎غزه در راه است». شبکه ایکس - توییتر سابق - برای کاربران عادی در ایران فیلتر است.

پیام هشدار آمریکا به ایران از طریق چهار کشور؛ بایدن: با تمام قوا از اسرائیل دفاع می‌کنیم

 


ایران اینترناشینال :  منابع آگاه گزارش داده‌اند که آمریکا از طریق عربستان سعودی، عراق، امارات متحده عربی و قطر به جمهوری اسلامی هشدار داده است که از افزایش تنش با اسرائیل بپرهیزد. هم‌زمان گزارش شده که اسرائیل نیز از آمریکا خواسته با هشدارهای خصوصی و عمومی و نمایش نیروی خود، واکنش تهران را محدود کند.

هر چهار کشوری که وزیران امور خارجه آنها پیام آمریکا را به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی منتقل کرده‌اند، میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه هستند.

روزنامه جروزالم پست، چاپ اسرائیل، شامگاه چهارشنبه ۲۲ فروردین، به نقل از یک مقام آگاه گزارش داد که وزیران امور خارجه چهار کشور عربستان سعودی، قطر، امارات و عراق پس از گفت‌وگو با مشاور ارشد رییس‌جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه، در تماسی تلفنی با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی این پیام آمریکا را منتقل کردند که تهران باید از افزایش تنش با اسرائیل پرهیز کند زیرا تشدید تنش‌ها، تلاش‌ها برای آتش‌بس در غزه را بی‌اثر می‌کند.

یک مقام ارشد اسرائیلی، که نامش اعلام نشده، هم به وبسایت آکسیوس گفت که اسرائیل از ایالات متحده خواسته است که با ارسال پیام‌های هشدار خصوصی و عمومی به ایرانی‌ها و نمایش نیروی خود در منطقه، به محدود کردن واکنش جمهوری اسلامی کمک کند. فرمانده سنتکام هم قرار است به اسرائیل سفر کند.

این مقام اسرائیلی، روز چهارشنبه ۲۲ فروردین گفت: «اسرائیل و آمریکا در روزهای اخیر در حال هماهنگی برای پدافند هوایی و موشکی مشترک در منطقه پیش از حمله احتمالی جمهوری اسلامی بوده‌اند.»

به گفته این مقام اسرائیلی، جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه در یک نشست مطبوعاتی با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، هشداری عمومی به جمهوری اسلامی ارسال کرد.

جو بایدن ، رییس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه گفت: «ما همچنین می‌خواهیم به تهدید ایران برای راه‌اندازی یک حمله مهم بپردازیم. آنها تهدید می‌کنند که حمله مهمی به اسرائیل انجام می‌دهند.»

او افزود:«همان‌طور که به نخست‌وزیر اسرائیل گفته‌ام، تعهد ما به امنیت اسرائیل در برابر این تهدیدات از سوی ایران و نیروهای نیابتی آن کاملاً آهنین است. اجازه دهید دوباره آن را بگویم، با تعهدی آهنین، تمام تلاشمان را برای محافظت از امنیت اسرائیل انجام می‌دهیم.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه در تماس با وزیر دفاع اسرائیل تاکید کرد در صورت هر تهدیدی از سوی ایران، ایالات متحده در کنار اسرائیل می‌ایستد. دو طرف در این تماس همچنین درباره تلاش‌ها برای آزادی همه گروگان‌ها از طریق یک توافق آتش‌بس فوری در غزه گفت‌وگو کردند.

با وجود این، مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت:«اسرائیل با تهدید حمله قریب‌الوقوع مستقیم ایران مواجه است و در همین حال هدف حمله‌های هماهنگ حزب‌الله، حوثی‌ها و نیروهای نیابتی ایران در عراق و سوریه قرار دارد. جو بایدن باید از انتقاد شدید از اسرائیل به عنوان تنها دموکراسی حامی آمریکا در منطقه دست بردارد و به این کشور اطمینان دهد که آمریکا در برابر چنین حمله‌هایی و در پاسخ دادن به آنها، از اسرائیل حمایت می‌کند.»

وبسایت آکسیوس در عین حال به نقل از دو مقام اسرائیلی خبر داد که مایکل کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) برای گفت‌وگو با مقام‌های اسرائیل درباره تهدیدهای جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه به اسرائیل سفر خواهد کرد.

رهبران جمهوری اسلامی به طور علنی تهدید کرده‌اند که حمله هفته گذشته اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را که به کشته شدن یکی از ارشدترین فرماندهان سپاه منجر شد، تلافی خواهند کرد. محمدرضا زاهدی، ارشدترین فرمانده سپاه پاسداران بود که از زمان کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله آمریکا در سال ۲۰۲۰، کشته شد.

حمله به اسرائیل می‌تواند به تشدید درگیری‌ها در منطقه بینجامد.

به گزارش آکسیوس، فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، قرار است در سفر خود با اسرائیل با قرماندهان ارشد ارتش اسرائیل و یواو گالانت، وزیر دفاع این کشور دیدار کند.

اسرائیل می‌گوید در حال آماده شدن برای حمله مستقیم احتمالی و بی‌سابقه جمهوری اسلامی به اسرائیل از خاک ایران و با استفاده از موشک‌های بالستیک و کروز و نیز پهپادهای تهاجمی است.

وزیر امور خارجه اسرائیل، در اقدامی کم‌سابقه، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، حساب کاربری علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را منشن کرد و به زبان فارسی نوشت:« در صورت حمله ایران به اسرائیل از خاک خود، اسرائیل واکنش نشان خواهد داد و در ایران دست به حمله خواهد زد.»

یواو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز در جریان بازدید از یک واحد دفاع موشکی گنبد آهنین گفت: «هرکسی که بخواهد به ما حمله کند، با دفاعی قوی و بلافاصله با پاسخی قوی در قلمرو خود مواجه خواهد شد.»

یک مقام دفاعی ایالات متحده به آکسیوس گفت که سیاست وزارت دفاع این است که به دلایل امنیتی در مورد سفر افسران خود اطلاع‌رسانی نکند.»

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید