رفتن به محتوای اصلی

آمریکا برای حمله اسرائیل به کنسولگری ما چراغ سبز داده بود

آمریکا برای حمله اسرائیل به کنسولگری ما چراغ سبز داده بود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در اولین سفر خود به سوریه پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، آمریکا را به موافقت با انجام این حمله متهم کرد. او هم‌زمان ساختمان جدیدی را به عنوان کنسولگری ایران در دمشق افتتاح کرد.

امیرعبداللهیان روز دوشنبه ۲۰ فروردین در یک نشست خبری مشترک با فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه در دمشق گفت: «به نظر نمی‌رسد [بنیامین] نتانیاهو بدون چراغ سبز آمریکا قادر به انجام چنین کاری بوده باشد.»

او برای این ادعای خود مدرکی را ارائه نکرد و صرفا گفت صادر نکردن بیانیه از سوی آمریکا در محکومیت این حمله «نشانه‌ای از چراغ سبز آمریکا به اسرائیل» است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اضافه کرد که آمریکایی‌ها با ارسال پیامی به ایران گفته‌اند هیچ هماهنگی‌ای بین آن‌ها با اسرائیل در حمله به کنسول‌گری ایران در دمشق وجود نداشته است.

روز دوشنبه امیرعبداللهیان کنسولگری جدید ایران در دمشق را با حضور همتای سوری خود افتتاح کرد.

 

ساختمان کنسولگری جدید در نزدیکی (چند ۱۰ متری) ساختمان ویران شده در حمله هفته گذشته واقع شده است.

در جریان حمله روز دوشنبه ۱۳ فروردين به ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی ایران در دمشق هفت نفر از فرماندهان و افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند.

محمدرضا زاهدی که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در پیام تسلیتش لقب «سردار» به او داده، به عنوان «هماهنگ‌کننده» و بالاترین مقام نیروی قدس سپاه پاسداران در حوزه سوریه و لبنان، مهم‌ترین فردی است که در جریان حمله به کنسولگری ایران در دمشق کشته شد.

تهران و دمشق، اسرائیل را عامل اصلی این حمله دانسته‌اند اما اسرائیل رسما اعلام نکرده که این حمله از سوی او بوده است.

مقامات اسرائیلی به تازگی اعلام کرده‌اند آمادگی دارند به هر واکنش جمهوری اسلامی پاسخ دهند.

امیرعبداللهیان در دمشق، بدون ارائه جزییات خاصی در این زمینه گفت: «چگونگی پاسخ به اسرائیل در میدان تعریف شده و در میدان روشن خواهد شد.»

هفته گذشته، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در پیام تسلیت خود در مورد این حمله، اسرائیل را تهدید کرد و نوشت که اسرائیل «مجازات» و «پشیمان» خواهد شد.

وب‌سایت عربی «جاده ایران» به نقل از یک منبع آگاه دیپلماتیک که هویت او را فاش نکرده، نوشت که جمهوری اسلامی به آمریکا اطلاع داده که در صورت برقراری آتش‌بس در غزه، از پاسخ به حمله هوایی علیه کنسولگری خود در دمشق خودداری خواهد کرد.

پس از انتشار این گزارش، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه ۲۰ فروردین گفت حاضر نیست درباره پیامی که جمهوری اسلامی به آمریکا فرستاده سخن بگوید اما تاکید کرد اگر تهران واقعا به دنبال آتش‌بس است باید به حماس فشار بیاورد تا با آتش‌بس موافقت کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ابران اینترنشنال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید