رفتن به محتوای اصلی

خواهر کیومرث پوراحمد: برادرم را شکنجه کردند و به دار آویختند

خواهر کیومرث پوراحمد: برادرم را شکنجه کردند و به دار آویختند

توران پوراحمد، خواهر کیومرث پوراحمد، کارگردان و هنرمند نامدار ایرانی، در اولین سالگرد جان باختن برادرش، در بخش نظرهای یک مطلب اینستاگرامی درباره جزئیات قتل حمیدرضا روحی در زندان نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، برای اولین‌ بار عنوان کرد که کیومرث پوراحمد کشته شده است.

خواهر این کارگردان معترض و جان‌باخته ایرانی نوشت: «عزیز دلم... برادر من پایش به جایی گیر نکرد، ولی اول شکنجه‌اش کردند و بعد جسد بی‌جانش را به دار آویختند.»

این عضو خانواده پوراحمد درباره عاملان این «شکنجه و قتل» توضیح بیشتری ارائه نکرده و حساب اینستاگرام او نیز خصوصی است، اما پگاه، دختر کیومرث پوراحمد، هم در اردیبهشت‌ماه گذشته گفته بود «خودکشی» را به‌عنوان علت مرگ پدرش باور ندارد و مرگ او را به دلیل «بدن زخمی، کبود و آسیب‌دیده‌» او مشکوک خوانده بود.

پس از انتشار خبر پیدا شدن پیکر بی‌جان و حلق‌آویز شده این کارگردان ۷۳ ساله ایرانی در ویلای شخصی‌ او در بندر انزلی در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۲، دادستان گیلان، مقام‌های پزشکی قانونی و فرمانده انتظامی این استان اعلام کردند که بر اساس دست‌نوشته به‌جا‌مانده از این کارگردان و شواهد موجود، او خودکشی کرده است. مجله سینمایی فیلم امروز نیز به نقل از نزدیکان کیومرث پوراحمد مدعی شده که این فیلمساز «از سر افسردگی، ناامیدی و بی‌آیندگی» به زندگی‌اش پایان داده است.

اما اکنون سخنان توران پوراحمد این پرونده جنجالی را مبهم‌تر کرده و باعث شده است گمانی‌زنی‌های قبلی درباره احتمال «قتل» و دست داشتن نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در مرگ این فیلمساز معترض و منتقد جدی‌تر مطرح شود.

کیومرث پوراحمد پس از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در پاییز ۱۴۰۱، در اقدامی اعتراضی به کشتار وسیع معترضان، از حضور در نشست خبری جشنواره فیلم فجر آن سال امتناع کرد و سپس در حساب شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت: «جشنواره فیلم فجر دیگر جشن سینمای ایران نیست و جشن دو سه ارگان خاص است. در این چندساله جشنواره برای من هیچ ارزش و اهمیتی نداشت، به‌ویژه در این سال خونبار و دردناک. با این همه داغی که بر دل داریم، دیگر چه جشنی؟ چه جشنواره‌ای؟»

او همچنین با نگارش رمان «همه‌ ما شریک جرم هستیم»، که در زمان حیاتش با نام مستعار «حمید حامد» منتشر شد، دیدگاه انتقادآمیزش به انقلاب ۱۳۵۷ و عملکرد نظام جمهوری اسلامی را بیان کرده بود. ناشر این کتاب بعد از درگذشت کیومرث پوراحمد فاش کرد که نویسنده واقعی رمان مذکور این فیلمساز مطرح بوده است.

پگاه پوراحمد، دختر کیومرث پوراحمد، سی‌ام اردیبهشت ۱۴۰۲ در چهلمین روز درگذشت پدرش، با انتشار یادداشتی طولانی در اینستاگرام، درباره تردید در خودکشی کیومرث پوراحمد نوشت: «این انسان پرکار و پویا که هیچ لحظه‌ از زندگی‌اش را به بیهودگی نگذراند و همیشه حتی تا ساعت‌های آخر داشت کار می‌کرد، یک دفعه ناگهان در طول دو سه ساعت (چون همه تماس‌هایش با همکاران و دوستان و فامیل و من تا حدود دو سه ساعت قبل از مرگ، شاد و پرامید با تبادل از ایده برای کارهای آینده و قرارهای مختلف و خنده و شوخی گذشت)، تصمیم می‌گیرد به زندگی خودش خاتمه بدهد؟! خودش را با دست و بدن زخمی، کبود و آسیب‌دیده حلق‌آویز کند؟! باشد؛ ما را که باکی نیست، زمین گرد است، خدا بزرگ و مهربان است. پرونده هم باز است.»

این گمانه‌زنی‌ها درحالی مطرح می‌شود که ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در دهه‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ و در پرونده معروف به «قتل‌های زنجیره‌ای» با هدف ایجاد رعب و وحشت در قشر فرهنگی، ده‌ها از تن از نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران منتقد و معترض را به قتل رسانده بودند.

کیومرث پوراحمد با ساخت سریال «قصه‌های مجید»، بر اساس مجموعه داستان‌هایی از هوشنگ مرادی کرمانی، در دهه ۱۳۷۰ از صداوسیما پخش شد، محبوبیت زیادی کسب کرد و سپس با ساخت فیلم‌هایی همچون «شب یلدا» و «اتوبوس شب» به جایگاهی قابل‌احترام در سینمای ایران دست یافت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایندیپندنت فارسی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید