رفتن به محتوای اصلی

کابینه اسرائیل برای بررسی پاسخ به ایران تشکیل جلسه داد+ویدئو

کابینه اسرائیل برای بررسی پاسخ به ایران تشکیل جلسه داد+ویدئو

کابینه جنگ اسرائیل برای بحث درباره واکنش به حمله بی‌سابقه پهپادی و موشکی ایران به این کشور تشکیل جلسه داده است. 

دولت اسرائیل اما علنی نکرد که آیا به تصمیمی رسیده است یا نه.

متحدان این کشور قویا حملات ایران را محکوم کرده‌اند، اما دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را به خویشتن‌داری ترغیب می‌کنند.

درحالی که ایران می‌گوید از نظر آن موضوع اکنون خاتمه یافته است، رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت که عملیات ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند.

ژنرال هرتزی هالِوی گفت: «... پرتاب این همه موشک، موشک‌های کروز، و دستگاه‌های بی‌سرنشین پرنده به سوی خاک کشور اسرائیل با پاسخی روبرو خواهد شد.»

او ماهیت این پاسخ و زمان آن را مشخص نکرد.

تحلیلگران می‌گویند که اسرائیل ممکن است تصمیم بگیرد یک حمله محدود انجام دهد، مثلا یک حمله عمده سایبری، یا به یک تاسیسات زیربنایی که خطر کشته شدن افراد در آن کم است حمله کند؛ با این حساب که به واکنشی نظامی از سوی ایران دامن نزند اما حاوی پیامی روشن باشد. البته به گفته آنها امکان دارد اسرائیل دست به حمله‌ای خیلی گسترده‌تر بزند.

ژنرال هالوی در پایگاه هوایی نِواتیم در جنوب اسرائیل صحبت می‌کرد، که در حمله شنبه شب ایران دچار خسارت شد اما به گفته اسرائیل «همچنان فعال است.»

تهران گفت که این عملیات را به تلافی حمله روز اول آوریل به کنسولگری این کشور در سوریه که فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در آن کشته شدند انجام داده است.

ارتش اسرائیل گفت که در حمله ایران بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک به سوی اسرائیل شلیک شد که گفت تقریبا همه آنها پیش از رسیدن به هدف توسط نیروهای آن یا با کمک آمریکا، بریتانیا، فرانسه و سایر کشورها ساقط شدند. کسی در آن حمله کشته نشد و اسرائیل گفت که خسارات وارده محدود بود.

رهبران جهان در خلال احتمال بالا گرفتن تنش در خاورمیانه خواستار خویشتن‌داری شده‌اند.

رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن، در پی حمله ایران با آقای نتانیاهو صحبت کرد که در آن بار دیگر بر «تعهد آهنین آمریکا به امنیت اسرائیل» تاکید کرد.

اما به گفته یک مقام ارشد کاخ سفید، آمریکا روز یکشنبه به اسرائیل گفت که در عملیات متقابل اسرائیل علیه ایران شرکت نخواهد کرد.

آقای بایدن روز دوشنبه گفت «ما به آتش‌بسی که گروگان‌ها را به خانه بیاورد و مانع گسترش مناقشه از آنچه اکنون در جریان است بشود متعهدیم».

او به ۱۳۰ گروگانی که در حمله روز ۷ اکتبر حماس به اسرائیل ربوده شدند و عملیات متعاقب اسرائیل که ده‌ها هزار کشته در میان اهالی غزه به جا گذاشته است اشاره داشت.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، هم روز دوشنبه در پارلمان بریتانیا از «همه طرف‌ها» خواست «خویشتن‌داری نشان دهند.» او افزود که برای اعلام همبستگی و بحث درباره چگونگی جلوگیری از «تنش بیشتر» با آقای نتانیاهو صحبت خواهد کرد.

سایر تحولات

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، دوشنبه گفت که ایران درباره چارچوب زمانی حمله به اسرائیل به کاخ سفید هشدار نداده بود. او گفت هدف ایران به بار آوردن «خرابی قابل توجه» و کشتن یا زخمی کردن افراد بود.

او گفت: «ما گزارش‌هایی را دیده‌ایم که می‌گوید هدف ایرانی‌ها ناکام ماندن حمله بود، و این ناکامی تماشایی و خجالت‌آور عامدانه بود. همه این گزارش‌ها قطعا کذب است.»

آقای نتانیاهو پیشتر در بیانیه‌ای گفت که او عمیقا قدردان حمایت آمریکا، بریتانیا، فرانسه و سایر کشورها برای «خنثی» کردن حمله ایران است.

در این بیانیه که در شبکه ایکس منتشر شده آمده است که جامعه جهانی «باید به هبستگی برای مقاومت در برابر پرخاشگری ایران که صلح جهانی را تهدید می‌کند ادامه دهد.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در این روز گفت که حمله کشورش به اسرائیل استفاده از «حق دفاع مشروع» بود و گفت که در آینده هم برای حفاظت از منافع خود تردید نخواهد کرد.

علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گفت: «در صورت سرزدن خطای مجدد از سوی دشمن، صهیونیست‌ها [اسرائیل] بدانند که دیگر ۱۲ روز وقت نخواهند داشت و سرعت پاسخ ایران کمتر از چند ثانیه خواهد بود.»

در خبری دیگر رافائل گروسی، مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفته است که نگران است اسرائیل تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف بگیرد. اما او گفت که بازرسی این تاسیسات توسط ماموران آژانس روز سه‌شنبه از سرگرفته خواهد شد.

آقای گروسی گفت که ایران تاسیسات اتمی خود را روز یکشنبه به دلیل «ملاحظات امنیتی» بست و هرچند روز دوشنبه آنها را باز کرد اما او بازرسان آژانس را به این تاسیسات اعزام نکرد «تا زمانی که مطمئن شویم وضعیت کاملا آرام است.»

او در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران گفت: «ما همیشه نگران این احتمال هستیم» و خواستار «نهایت خویشتن‌داری» شد.

_____________________________________________________________________

اسرائیل درحال شکل دادن به روایت خود برای پاسخ به ایران است

تحلیل جیمز لندل، خبرنگار دیپلماتیک بی بی سی در بیت المقدس

سیگنال‌هایی که از کابینه جنگ اسرائیل دریافت می‌کنیم حاکیست که واکنشی به حمله ایران نشان خواهد داد اما این واکنش به دقت حساب شده خواهد بود.

رسانه‌های محلی به نقل از برخی اعضای کابینه گزارش می‌دهند که پاسخ اسرائیل «روشن اما قاطعانه» خواهد بود. سایرین می‌گویند که اسرائیل واکنش نشان خواهد داد اما «عاقلانه نه از روی عصبانیت.»

جالب اینکه هرچند نمی‌دانیم که تصمیم اسرائیل چیست، مقام‌های این کشور شروع به شکل دادن به روایتی درباره آن کرده‌اند.

اما همانطور که هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش، گفت روشن است که واکنشی در کار خواهد بود.

سوال این است که با چه شدتی می خواهند پاسخ دهند. سوال اول این است: آیا اسرائیل به خود ایران حمله خواهد کرد، یا به یکی از شبه نظامیان متحد آن در منطقه که به گروه‌های نیابتی معروفند.

انتظار می‌رود که اسرائیل مستقیما به ایران حمله کند، تا متناسب با حمله مستقیم ایران به اسرائیل باشد.

در آن صورت سوال این است که این حمله با چه سرعتی انجام خواهد شد تا موثر باشد، حاوی پیامی روشن باشد، و تاثیر بازدارندگی داشته باشد، بی‌آنکه متحدان آن را برنجاند و مهم‌تر از آن بدون آنکه به یک جنگ منطقه‌ای دامن بزند.

این توازنی است که باید برای رسیدن به آن تلاش کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید