رفتن به محتوای اصلی

تازه‌ترین واکنش‌ها در اسرائيل به حمله جمهوری اسلامی

تازه‌ترین واکنش‌ها در اسرائيل به حمله جمهوری اسلامی

در ساعات اولیه بامداد امروز به وقت ایران، جمهوری اسلامی با صدها پهپاد و موشک کروز و بالستیک به اهدافی در اسرائیل حمله کرد که این اولین رویایی مستقیم دو کشور در ۴۵ سال گذشته بوده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل پس از این حمله گفت که حدود «۲۰۰ پهپاد، موشک کروز و بالستیک» از سوی ایران به سوی اسرائیل پرتاب شده است.

با این حال گزارش‌های مختلف حاکی از رهگیری و منهدم شدن «اکثر قریب به اتفاق» این موشک‌ها و پهپادها است و ارتش اسرائیل می‌گوید بیشتر آنها «خارج از محدوده اسرائیل» سرنگون شده‌اند.

سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که که دستکم یک مکان در جنوب این کشور هدف قرار گرفته است اما آسیب «جدی» به این «مرکز نظامی» وارد نشده است.

به گزارش سرویس‌های اورژانس اسرائیل تاکنون در پی این حملات تنها یک دختر ۱۰ ساله بر اثر «اصابت ترکش» مجروح شده است.

در همین حال سفیر اسرائيل در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به رئيس شورای امنیت این سازمان خواستار برگزاری نشست اضطراری این شورا در واکنش به حمله هوایی ایران شد.

گزارش شده است که این نشست روز یکشنبه صورت خواهد گرفت.

گیلاد اردن، با انتشار نسخه‌ای از نامه خود در شبکه ایکس گفته است از شورای امنیت خواسته است که صریحا حمله ایران را محکوم کند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را سازمانی تروریستی اعلام کند.

آقای اردن گفته است «ایران تهدیدی برای صلح و امنیت جهان است».

در نامه اسرائيل به رئيس شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده است‌ «ایران نه تنها در نقض عریان مرامنامه سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی، مستقیما و از خاک خود با بیش از ۲۰۰ پهپاد، موشک کروز و بالستیک به اسرائيل حمله کرده که علنا به این حملات می‌بالد.»

اسرائيل جدیت و حجم این حملات را بی‌سابقه خوانده و آن را نقض عریان تمامیت ارضی خود، قوانین بین‌الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت خوانده است و خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت برای محکومیت ایران و تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای نسبت به «خطر واقعی گسترش تنش ویران‌گر منطقه‌ای» هشدار داد و حمله گسترده هوایی ایران به اسرائيل را قویا محکوم کرده و خواستار توقف فوری مخاصمات شده است.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا نیز در بیانیه‌ای حمله هوایی ایران به اسرائيل را قویا محکوم کرده است.

آقای سوناک در بیانیه‌ای نوشته است: «یک بار دیگر ایران نشان داده که برای آشوب‌افکنی در حیاط خلوت خود قاطع است. بریتانیا در کنار شرکای منطقه‌ای خود مانند اردن و عراق همچنان برای حمایت از امنیت اسرائيل آماده است.»

آقای سوناک تایید کرده که این کشور «در کنار متحدان خود با فوریت در تلاش برای تثبیت وضعیت منطقه‌ است تا از گسترش بیشترجنگ پرهیز شود.» به نوشته او «هیچکس نمی‌خواهد شاهد خونریزی بیشتری باشد.»

Image removed.

توضیح تصویر،فعال شدن گنبد آهنین اسرائیل در مقابل حملات پهپادی و موشکی ایران

رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از جلسه دو ساعته با مشاوران امنیت ملی‌اش با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تلفنی گفت‌وگو کرده،‌ اما تا لحظه تنظیم این خبر جزییات این تماس به طور رسمی اعلام نشده است.

کشورهای آمریکا، بریتانیا و اردن اعلام کرده‌اند که اقدام به سرنگون کردن پهپادها و موشک‌های شلیک شده از سوی ایران کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه مصر در شبکه ایکس نوشت که دولت این کشور با تمام طرف‌های درگیر در تماس است تا شرایط بحرانی در منطقه را مهار کند و جلوی افزایش تنش را بگیرد.

Image removed.

پس از آغاز حملات، نمایندگی ایران در سازمان ملل‌‌ متحد در حسابش در شبکه اجتماعی ایکس با تایید خبر حمله به اهدافی در اسرائیل آن را «بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات» اسرائیل خوانده است.

نمایندگی دیپلماتیک ایران اقدام نظامی علیه تل‌آویو را پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق خوانده و نوشته: «موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده دانست».

در ادامه هم تهدید کرده است «اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود».

ایران همچنین هشدار داده است که «این درگیری بین ایران و رژیم سرکش اسرائیل است که آمریکا باید از آن دور بماند!»

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در نامه‌ای به شورای امنیت نوشته است که «اگر رژیم اسرائیل مجددا دست به هرگونه اقدام نظامی بزند، پاسخ ایران مطمئناً قوی‌تر و قاطع‌تر خواهد بود.»

به گفته سفیر ایران در سازمان ملل به دلیل کوتاهی «شورای امنیت سازمان ملل متحد در انجام وظایف خود در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی» در خصوص حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق «موجب تشدید تنش‌ها در منطقه شده و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را به خطر» افتاده است.

همزمان با حمله ایران خبرهایی نیز از حمله گروه‌های مورد حمایت ایران به اسرائیل منتشر شد.

براساس گزارش‌ها حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان نیز همزمان دست به حملاتی علیه اسرائیل زده بودند.

محمدرضا قرایی‌آشتیانی، وزیر دفاع ایران در خصوص استفاده از حریم هوایی یا خاک کشورها برای حمله به ایران هشدار داده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از آقای آشتیانی نوشته است: «هر کشوری که حریم هوایی یا خاک خود را برای حمله به ایران به روی اسرائیل باز کند، پاسخ قاطع ما را دریافت خواهد کرد.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید