رفتن به محتوای اصلی

آمادگی اسرائیل برای حمله احتمالی ایران، روز شنبه در بالاترین سطح قرار دارد

آمادگی اسرائیل برای حمله احتمالی ایران، روز شنبه در بالاترین سطح قرار دارد
  •  

  • هلند گفت فردا سفارتش را در تهران تعطیل می‌کند، اقدامات احتیاطی خطوط هوایی جهان

  •  
  • با ادامه نگرانی از تشدید تنش میان ایران و اسرائیل، شماری از کشورها به شهروندان و دیپلمات‌های خود در این دو کشور هشدار امنیتی داده‌اند. وزارت امور خارجه هلند روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور به عنوان یک اقدام احتیاطی فردا سفارت خود در تهران و همچنین کنسولگری‌اش را در اربیل عراق تعطیل می‌کند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، هم گفته انتظار دارد ایران «به‌زودی» به اسرائیل حمله کند. منابع نظامی آمریکا از ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به اسرائیل خبر داده‌اند. مقام‌های اسرائیل با فرمانده نیروهای آمریکا در منطقه دیدار کرده‌اند.

    جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در سخنان کوتاهی در جمع خبرنگاران گفت تصور می‌کند ایران «به‌زودی» به اسرائیل حمله کند.

    آقای بایدن گفت پیامش به ایران این است: «این کار را نکنید!»

    او گفت: «ما به دفاع از اسرائیل متعهد هستیم و به اسرائیل کمک می‌کنیم. ایران موفق نخواهد شد.»

    شبکه خبری سی‌ان‌ان و خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام نظامی آمریکا، که هویتش ذکر نشده، گزارش کرده‌اند که پنتاگون برای «تقویت بازدارندگی در منطقه و افزایش توان محافظت از نیروهای آمریکا، قوای کمکی بیشتری به منطقه اعزام می‌کند.»

  • نایب‌رییس مجلس: برخی نیرو‌های مسلح را به ترس از پاسخ به اسرائیل متهم می‌کنند

    مجتبی ذوالنوری،‌ نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی روز شنبه درباره پاسخ ایران نسبت به حمله اسرائیل به کنسولگری آن در دمشق واکنش نشان داد.

    ذوالنوری گفت: ‌«گاهی گفته می‌شود که چرا جمهوری اسلامی واکنش نشان نمی‌دهد و حتی برخی‌ها، نیرو‌های مسلح را متهم به ترس از پاسخ‌گویی می‌کنند.»

    او در ادامه گفت: «ایران پاسخ شدید را حق خودش می‌داند اما کیفیت پاسخ دست جمهوری اسلامی است.»

  •  

    آمادگی اسرائیل برای حمله احتمالی ایران، روز شنبه در بالاترین سطح قرار دارد

    خبرنگار ایران‌اینترنشنال در اسرائیل، به بررسی آخرین تحولات در این کشور در واکنش به حمله تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی پرداخت و تاکید کرد اسرائیل در روز شنبه و برای دومین روز متوالی، همچنان در حداکثر آمادگی برای برخورد با این حمله احتمالی قرار دارد.

    بر اساس این گزارش، سطح آمادگی اسرائیل در روز جمعه به بالاترین حد خود رسیده بود.

    روز جمعه گزارش‌هایی، از جمله در سی‌بی‌اس مبنی بر این منتشر شده بود که حمله جمهوری اسلامی قطعی و قریب‌الوقوع است و در روزهای جمعه یا شنبه انجام خواهد شد.

    در همین زمینه، کابینه سیاسی – امنیتی اسرائیل عصر روز جمعه تشکیل جلسه داد و درباره واکنش احتمالی جمهوری اسلامی به کشته شدن شماری از فرماندهان سپاه در دمشق و نیز واکنش اسرائیل به سناریوهای مختلف حمله از سوی ایران رایزنی کرد.

    یک مقام بلندپایه و یک مقام دیگر آمریکا که در جریان مسائل اطلاعاتی است به سی‌ان‌ان گفتند ایالات متحده انتظار دارد که ایران به چندین هدف درون اسرائیل از خاک ایران حمله کند و هم‌زمان، شماری از نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی نیز در این حمله مشارکت داشته باشند.

    دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل در کنفرانس مطبوعاتی شبانه خود در شامگاه جمعه گفت که ارتش در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در پی اظهارات مقامات جمهوری اسلامی و گزارش‌ها درباره حمله احتمالی از ایران، طرح‌هایی را برای سناریوهای مختلف تصویب کرده است.

    هاگاری اقدامات جمهوری اسلامی را «بی‌ثبات‌ کننده» توصیف کرد و با اشاره به اینکه سامانه دفاعی اسرائیل در حداکثر آمادگی است، گفت: «ما می‌دانیم چطور از تمام توانایی‌های تهاجمی خود استفاده کنیم.»

    در حالی که توصیه‌های دفاع پشت جبهه اسرائیل برای شهروندان هنوز هیچ تغییری نکرده است، رسانه‌های این کشور گفتند که دولت پس از نشست دیروز، از مدیرکل‌های وزارتخانه‌های مختلف خواسته است که برای هر سناریویی آماده باشند.

    بنا بر گزارش‌ها در این درخواست تاکید شده است که هیچ اطلاعات قانع‌کننده‌ای مبنی بر قریب‌الوقوع بودن حمله از سوی ایران وجود ندارد.

    با این‌حال جو بایدن در پیامی خطاب به رهبران جمهوری اسلامی گفت که دست به هیچ اقدامی علیه اسرائیل نزنند و ضمن اعلام تعهد آمریکا با اسرائیل، خبر داد که اطلاعات طبقه‌بندی شده حاکی از «قطعی و نزدیک بودن» حمله انتقام‌جویانه جمهوری اسلامی است.

    آمریکا به شکلی رسمی تایید کرده که نیروهای خود را در منطقه به دلیل نگرانی از تشدید تنش‌ها تقویت می‌کند.

    پیش‌تر پایگاه خبری اکسیوس و روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده بودند که تهران به واشینگتن اطلاع داده است تا زمانی که اقدامی عملی علیه جمهوری اسلامی نکند، نیروهایش در منطقه در امان خواهند بود.

    هم‌زمان با این تحولات، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا شامگاه جمعه با همتای اردنی خود صحبت کرد و طرفین درباره مواردی از جمله لزوم جلوگیری از تشدید تنش در منطقه از سوی جمهوری اسلامی رایزنی کردند.

    نگرانی از تشدید تنش‌ها در شرایطی است که کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری، هشدارهای سفر برای شهروندان خود صادر کرده یا پروازهایشان به ایران را لغو می‌کنند. در جدیدترین نمونه، آلمان از شهروندان خود خواست فورا ایران را ترک کنند.

    وزارت خارجه آلمان گفت در صورت تشدید تنش بین ایران و اسرائیل، مسیرهای هوایی، زمینی و دریایی می‌توانند تحت تاثیر قرار گیرند و در عین‌حال درباره افزایش احتمال بازداشت خودسرانه شهروندان آلمانی در ایران هشدار داد.

    پیش‌تر لوفت‌هانزا اعلام کرده بود که پروازهای خود را به تهران به حالت تعلیق درآورده است.

    هواپیمایی اتریش نیز که زیرمجموعه لوفت‌هانزاست شامگاه جمعه اعلام کرد برای شش روز، پروازهای خود را تهران به حالت تعلیق درمی‌آورد.

    کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل با اشاره به این نگرانی‌ها گفت حتی حماس نیز منتظر دیدن واکنش تهران به کشته شدن فرماندهان سپاه در دمشق است.

    به گفته این شبکه تلویزیونی، حماس پاسخ خود را به پیشنهاد آتش‌بس تهیه شده در قاهره آماده کرده اما منتظر است تا نخست واکنش جمهوری اسلامی را ببیند و سپس آن را به میانجی‌ها بدهد.

  • .۲۵ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۰

    افزایش قیمت دلار و ریزش بورس در روز شنبه

    در پی تشدید نگرانی‌ها درباره حمله ایران به اسرائیل هر دلار آمریکا در بازار ارز تهران به ۶۶ هزار تومان رسید.

    در بورس تهران برای ۹۹ درصد نمادها صف فروش تشکیل و در ساعت اولیه معاملات ریزش ۴۲ هزار واحدی شاخص ثبت شد.

    تحلیل‌های بازار سهام نشان می‌دهد گزارش‌ها از حمله احتمالی ایران به اسرائیل، در هفته اخیر و به ویژه روز جمعه باعث شدیدترین افت شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ از ماه اکتبر تاکنون شد.

    این شاخص مربوط به فهرست ۵۰۰ سهام برتر بازار بورس سهام نیویورک و نزدک است.

    قیمت هر بشکه نفت خام برنت نیز از ۹۰ دلار فراتر رفته و قیمت نفت خام سبک تگزاس نیز به بیش از ۸۵ دلار به ازای هر بشکه رسیده است.

     

  •  

    تمسخر بایدن از سوی سفیر جمهوری اسلامی در باکو

    عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی در جمهوری آذربایجان در پستی در ایکس، به سخنان جو بایدن درباره حمله احتمالی ایران به اسرائیل واکنشی تمسخرآمیز نشان داد.

    جو بایدن روز ۲۴ فروردین در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در کاخ سفید گفت انتظار دارد حمله ایران به اسرائیل به زودی زود اتفاق بیفتد و در پاسخ به این پرسش که پیام شما در حال حاضر به جمهوری اسلامی چیست؟ گفت: «این کار را نکن!»

    موسوی با انتشار ویدیوی این بخش از کنفرانس خبری بایدن خطاب به او با کلمات فینگلیش (لاتین‌نویسی به فارسی) نوشت: «چشم عباس آقا.»

    سفیر ایران در باکو در ادامه تاکید کرد: «اما اسرائیل قطعا تحت هر شرایطی مجازات خواهد شد.»

    سخنان او اشاره به خطبه‌های نماز عید فطر علی خامنه‌ای دارد که با اشتباه خواندن اقدام اسرائیل در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق گفته بود: «اسرائیل باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد.»

  •  

    سفارت هلند در تهران به دلیل تنش‌ها روز یک‌شنبه بسته شد

    وزارت خارجه هلند در بیانیه‌ای با اشاره به افزایش تنش‌ها بین ایران و اسرائیل اعلام کرد که هلند روز یک‌شنبه سفارت خود در تهران را به عنوان یک اقدام احتیاطی می‌بندد.

    این وزارت‌خانه افزود که فردا در مورد بازگشایی سفارت در روز دوشنبه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

  •  

    رویترز: تهران به واشینگتن پیام داده که عجولانه حمله نخواهد کرد

    خبرگزاری رویترز درباره حمله احتمالی جمهوری اسلامی به اسرائیل گزارش داد تهران به واشینگتن پیام داده که عجولانه عمل نخواهد کرد.

    این خبرگزاری به نقل از منابع ایرانی و دیپلمات‌های آمریکایی، افزود که جمهوری اسلامی در این پیام خود تاکید کرده که می‌خواهد از تشدید تنش جلوگیری کند.

    راز زیمت محقق ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل به رویترز گفت: «برای ایران بسیار سخت خواهد بود که تلافی نکند.»

    او افزود: «من هنوز معتقدم که ایران نمی‌خواهد وارد یک رویارویی نظامی تمام عیار و مستقیم علیه اسرائیل شود، و قطعا نه با ایالات متحده. اما باید کاری انجام دهد.»

    خبرگزاری رویترز نوشت که این خطر وجود دارد که هرگونه واکنشی از کنترل خارج شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید