رفتن به محتوای اصلی

تولدت مبارک

تولدت مبارک


دو روزی هست که درفراری تلخ و دلهرهآور از مرز ایران وافغانستان عبور کرده ایم . در هتلی متعلق به کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق افغانستان که مخصوص پذیرائی از مهمان  حزبی است ،جایمان داده اند.
هتل پر از مشاوران ومترجمان روسی است ،که عمدتا تاجیک زبان هستند.
روز دوم آمدنمان است  که در حیاط هتل مردی بلند قد بمن نزذیک می شود. چشمان درشت وسیاهی دارد.  باصورتی محجوب و خوب اصلاح شده .
بفارسی با لهجه تاجیکی،  با نوعی شعف و کم روئی خود را معرفی می کند .نامش "صمد" است. عضو کمیته مرکزی تاجکستان و مسئول مترجمان تاجیک مسقر در افغانستان.
خوش آمدی می گوید و بلافاصله می پرسد "رفیق  من ، همکاران من ،وخلق تاجیک  یک سوال مهم از شما داریم ؟"
منتظرم که چیزی در ارتباط با سازمان ما ، یا اوضاع سیاسی ایران بپرسد .اما سوالش سوالی غیر منتظره وتعجب آور است.
"حال خانم گوگوش  که تمام ملت تاجیک عاشقشان هستند چطور است ؟امیدوارم خبر های خوبی از ایشان داشته باشید ."
لحظه ای در مقابل سوالی که انتظار نداشتم ، جا می خورم .مکث می کنم .با نوعی بی قیدی که چیزی جز حاصل نگاه متفرعانه چپ به هنرمندان  مدرن ، موسیقی جاز وهر هنر سنت شکن  دیگری که بوئی از غرب وزندگی بسبک غربی می داد،نیست.
می گویم:" خبری از خانم گوگوش ندارم ."
جوابی کوتاه واز نظر او بی مسئولانه .
می گوید :"ممکن نیست! یعنی شما وحزب شما نمی داند خانم گوگوش حالشان چطوراست؟"
تکرار می کنم:"  متاسفانه هیچ خبری از ایشان نداریم ." 
دیگرسخنی نمی گوید. با نوعی رنجش وناراحتی جدا می شود وبر میگردد ." اگر خانم گوگوش به تاجکستان می آمد .ما از فرودگاه تا هتلشان فرش پهن می کردیم وگل می ریختیم."
هم او تعحب کرده وهم من .
منی که نه خودم .نه سازمانم هر گز به سرنوشت هنرمندان  مدرن و متجدد و نو آور زمان شاهی فکر نگردیم . دسته کلی تقدیمشان نکردیم .خبر از حال وروزشان نگرفتیم. ونفهمیدیم چه بر سرشان آمده است.برایمان مهم نبود وهرگز اعتراضی به حکومت بخاطر بر خورد خشن وسرکوبگرش با هنر مندانی چون گوگوش و فریدون فرخزاد نگردیم.
تعجب او از یک ایرانی که نمی دانست  هنرمندی بسیار بزرگ ودوست داشتنی برای بسیاری از مردم  تاجیک،آذری،افغان وپاکستان چه وضعیتی در ایران دارد.
حزبی سیاسی که نمی دانست خانم گوگوش کجاست ؟
بر تعجبمان زمانی افزوده شد،.که دیدیم پر بیننده ترین برنامه تلویزیون افغانستان ،برنامه میخک نقره ای است. برنامه ای که از زبان رئیس رادیو تلویزیون افغانستان آقای "عبدالله شادان ":"یک هفته پخش نشد.بینندگان افغانی با تلفن های متعدد  ونامه  مسئولان تلویزیون را کلافه کردند.ما مجبور شدیم بهر طریق نوارهای بیشتری از خانم گوگوش تهیه کنیم وپخش نمائیم."
روز های بعد هرکس که بما رسید .مهم ترین سوالش خانم گوگوش بود.
سفیر فرهنگی  ومعنوی ایرانی مدرن  که الگوی منطقه بود.پر فروش ترین کبریت  منطقه  کبریتی بود که تصویری از خانم گوگوش داشت باتور نازک سیاه بر چهره.
چهل واندی سال از آن روز ها می گذرد .هنوز خانم گوگوش محبوب بسیار ایرانی ها و خلق های منطقه است .هنوز او سمبل زیبای هنر سرزمینی است که روزی هنرمندان نو آورش از آهنگساز تا کارگردان های جوان سینمائی تا نقاشان و مجسمه سازان وشاعران   می خواستند وتلاش می کرد قدم در راه تجدد ونوآوری بگذارند.
خانم گوگوش هنرمندی ارزشمند که هرگز از خاطره تاریخی مردم حذف نشد وبا هزاران رشته با نسل جدید امروز  ایران پیوند یافت.
روزی" زرتشت با سرود این سرزمین را کاشت."
روزی دیگر "عزیزی با نام گوگوش از" صدایش را به تاریخ قرض  داد و از گریه  آواز ی ساخت ماندگار.""من گریه را آواز خواهم کرد."
تولدت مبارک هنرمندی که همیشه درصحنه  قلب مردم بودی و خواهی بود . ابوالفضل محققی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

نظرات رسیده

تاریخ ایران از نگرش ضد ملی چپ ضررهای بسیاری دیده. چپ چشم بصیرت نداشت که تاثیر رشد و پیشرفت سریع ایران در منطقه و جذب مردم منطقه و نفوذ فرهنگی ایران را حتی در میان احزاب چپ! منطقه ببینند. چپ مثل اخوند ها هنرمندان را نجس و ابزار سرمایه داری میدانستند. چپ بجای پیشرفت ایران در انزمان بر عکس پروپاگاندای ایدیولوژیک خودش را باور کرده بود که ایران ویرانه و جهنمی است که سگ زنجیری امریکا و ژاندارم منطقه است و باید به هر قیمتی مردم را نجات داد و ایران را تبدیل به قبرستان امپریالیسم کرد. نتیجه ان دیدگاه وضعیت چپ امروز ایران بعد از نیم قرن است.

ی., 05.05.2024 - 03:36 پیوند ثابت
هوشنگ اسدی

نه تنها بی علاقگی و اکراه خود را علیه هنر مدرن پنهان نمی کردیم، بلکه خشونت کلامی ، توهین و مسخره به سبک حزب الهی علیه هنرمندانی چون فرخزاد ، آغاسی و دیگران را مناسب می دانستیم . من واقعا به همگامی ارتجاع سرخ در کنار ارتجاع سیاه در تمام عرصه های زندگی باور دارم . «ما» بدرستی در جبهه ارتجاع ضد ملی عمل می کردیم

ی., 05.05.2024 - 03:33 پیوند ثابت
نظرات رسیده

محققى گرامى خاطره اى دل انگيز و عبرت انگيز اما از ان حقيقت بيش از ٤٠ سال اندى مى گذرد با كمال تاسف هنوز اوضاع همان هست هيچ تغير و تحولى صورت نگرفته است همچنان حزبى ها و سازمان هاى چپ و روشنفكران در رويا و تخيل و ضديت مدرنيته در همين جوامع غربى خود را بخواب زده اند و در تخيلات هستند و چشم بصيرت بر خود بسته اند و نمى خواهند به بينند از ترس و وحشت واقعيت هاي كه با ذهن تنگ و تعصب پر است

ی., 05.05.2024 - 03:32 پیوند ثابت
نظرات رسیده

چپ ایران نگاهش به هنر وآهنگ بگونه ای دینی بود که همسانی با مسلمانان سیاسی داشت و ساختار سازمانهای چپ و اسلامی هم همخوانی فراوان داشت در بالا یک رهبر یا امام یا ولایت فقیه ( آیت اله العضمی) وسپس کمیته مرکزی یا آیت اله وسپس هواداران یا حجت السلام بودند که همه بدون چند وچون بایستی گوش بفرمان رهبر و کمیته مرکزی باشند که آنان در باره همه گفتمانهای سیاسی فلسفی،تاریخی... نظر میدادند و کرکره گفتمان زایشگری شخصی پایین وبسته بود.
برخورد ناپسندچپ ایران به زنده یاد فرخزاد چه در زمان شاه وپس از آن درخورواکاوی وچالش است ودریغا نه جامعه ،نه هنرمندان، و نه سیاست ورزان نتوانستند زنده یاد فرخزاد را دریابند با آنکه یکی از پیشتازان هنر نوین وچالش سنتهای اسلامی وزن ستیزی بود وشوهای او هنری،فرهنگی،نوگرایی و سیاسی بود وهمینکه تابوی بوسیدن دست زن را شکست وهنربرابری جنسیتی را آموزش داد که در آن هنگام پایه های اسلام گرایی ،اخوند و بازاریان لرزید وبیخود نبود که اینگونه به او کینه داشتند ودریغا اندیشکاران کشور هرگز او را در هنگامه زندگی و مرگ درنیافتند و خیلی گذرا از او گذشتند با آنکه زنده یاد فریدون این هنرمند آگاه وجانباخته همواره با واپسگرایی پیکار کرد وبچالش کشید واز مرگ نهراسید وهمه ما درسپهر روان و وجدان یک پوزش تلخ به این هنرمند بزرگ تابو شکن و فرهیخته بدهکاریم

ی., 05.05.2024 - 03:31 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید