رفتن به محتوای اصلی

١٠ کشور امریکا را همراهی می کنند! پوتین: گزینه نظامی را نادیده نمی‌گیریم!

١٠ کشور امریکا را همراهی می کنند! پوتین: گزینه نظامی را نادیده نمی‌گیریم!
تفسیر از:
اقبال اقبالی

به نظر می رسد تنها ملاهای ایران بر مواضع حماقت آمیز دفاع از دیکتاتور سوریه ایستادگی می کنند و آماده اند تا در سکوت حاکم در جامعه، از هستی ایران و ایرانیان برای اسلام و اسلامگرایان هزینه کنند.

*******

کری: 10 کشور در حمله نظامی به سوریه آمریکا را همراهی می کنند
با تاکید بر عدم دخالت روسیه درصورت حمله نظامی به رژیم اسد
پنج شنبه 29 شوال 1434هـ - 5 سپتامبر 2013م

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز پنجسنبه 5-9-2013 اعلام کرد، دست کم 10 کشور در اقدام نظامی علیه سوریه ایالات متحده را همراهی می کنند. اما وی نام این 10 کشور را ذکر نکرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز فرنسه و ترکیه از مهمترین قدرت های نظامی شرکت کننده در این حمله نظامی خواهند بود.

پاریس وآنکارا پیشاپیش آمادگی خود را برای شرکت در یک اقدام نظامی علیه سوریه، تا سرنگونی رژیم  بشار اسد اعلام کرده اند.

در همین حال روز گذشته جان کری در جلسه کمیته امور خارجی در مجلس سنای آمریکا گفت:" حمله نظامی آمریکا به سوریه که به هدف مجازات اسد به خاطر بکارگیری سلاح های شیمیایی صورت می گیرد، باعث برخورد نظامی با روسیه نخواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا افزود :" ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری وسرگی لاروف وزیر خارجه روسیه به وی اطمینان داده اند که ارزش سوریه در حدی نیست که کشورشان به خاطر آن وارد جنگ شود".

پوتین روز سه شنبه گفت:" اگر ثابت شود که رژیم سوریه اسلحه شیمیایی علیه مردم خود به کار گرفته است در آن صورت مسکو با اقدام نظامی موافقت خواهد کرد".
منبع: العربیه

*******

پوتین: گزینه نظامی در سوریه را نادیده نمی‌گیریم
ولادیمیر پوتین می‌گوید بر اساس قوانین بین‌المللی، تنها شورای امنیت است که می‌تواند مجوز اعمال زور علیه یک کشور مستقل را صادر کند.
۱۳۹۲/۰۶/۱۳
رئیس جمهور روسیه می‌گوید اگر ثابت شود که دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی اخیر در حومه دمشق بوده، ممکن است کشورش با حمله نظامی موافقت کند. او با این‌حال تأکید دارد که این اقدام باید از کانال شورای امنیت انجام شود.

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه،  ۱۳ شهریورماه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس و  شبکه یک تلویزیون دولتی روسیه اگرچه اظهار کرد که در صورت اثبات صورت گرفتن حمله شیمیایی ۳۰ مردادماه از سوی دولت بشار اسد، گزینه نظامی را نادیده نمی‌گیرد، افزود که روسیه خود را وارد درگیری‌های سوریه نمی‌کند.

وی همچنین در خصوص گزینه نظامی علیه سوریه گفت: «بر اساس قوانین بین‌المللی، تنها شورای امنیت است که می‌تواند مجوز اعمال زور علیه یک کشور مستقل را صادر کند. روی آوردن به گزینه نظامی با هر روش و توجیه دیگری، غیر مجاز و به منزله تجاوز به کشوری  مستقل است.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده تصمیم دارد خارج از مجرای سازمان ملل، گزینه نظامی علیه سوریه را مورد بررسی قرار دهد.

باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور، گفته است که شخصا با گزینه نظامی «محدود» علیه دولت سوریه موافق است، اما افزوده است که برای هماهنگی‌ بیشتر خواهان موافقت کنگره با این تصمیم است.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ۱۲ شهریورماه با طرح اقدام نظامی محدود در سوریه موافقت کرد و کنگره قرار است ۱۸ شهریورماه درباره این تصمیم بحث و رأی‌گیری کند.

فرانسه: اقدام نظامی در سوریه توازن ایجاد می‌کند
 
در حالی که آمریکا و فرانسه موافق گزینه نظامی علیه سوریه هستند و بر مسئول بودن دولت سوریه در خصوص بمباران شیمیایی ۳۰ مردادماه تأکید دارند، روسیه می‌گوید هنوز ثابت نشده است که این بمباران شیمایی از سوی چه افرادی صورت گرفته است.

سخنگوی دولت فرانسه می‌گوید اقدام نظامی می‌تواند در سوریه توازن ایجاد کند.سخنگوی دولت فرانسه می‌گوید اقدام نظامی می‌تواند در سوریه توازن ایجاد کند.
ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه با اشاره به تصاویری که از بمباران شیمیایی موجود است، گفت: «این تصاویر وحشتناک است. سوال این است که چه کسی مسئول این اقدام است... برخی معتقدند که این اقدام از سوی شورشیانی که با القاعده در ارتباطند و همیشه با خشونت فوق‌العاده‌شان شناخته می‌شوند، صورت گرفته است.»

در مقابل اما آمریکا و فرانسه معتقدند که مسئول این حمله شیمیایی، دولت بشار اسد است.

فرانسه نیز همچون آمریکا بر اقدام نظامی علیه دولت بشار اسد تأکید دارد. نِژاد وَلو بِلکاسِم، سخنگوی دولت فرانسه، ۱۳ شهریورماه گفت اقدام تنبیهی علیه دولت بشار اسد، موجب ایجاد توازن در سوریه می‌شود.

قانون‌گذاران فرانسه ۱۴ شهریورماه در مورد واکنش به بمباران شیمیایی در سوریه تصمیم‌گیری می‌کنند و برخلاف آمریکا، رئیس جمهور فرانسه برای تصمیم‌گیری در این زمینه اختیار تام دارد.

آمریکا نیز می‌گوید شواهد معتبری دارد که نشان می‌دهد دولت سوریه مسئول بمباران شیمیایی حومه دمشق بوده است، بمبارانی که به گفته آمریکا «هزار و ۴۲۹ کشته» بر جای گذاشته است. 

با این‌ حال پوتین روز ۱۴ شهریورماه گفت: «اگر شواهدی وجود دارد که تسلیحات شیمیایی از سوی ارتش سوریه مورد استفاده قرار گرفته است، این شواهد باید در اختیار شورای امنیت قرار بگیرد و این شواهد باید قانع‌کننده باشد.»

بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز ۱۲ شهریورماه در مورد «مشروعیت» اقدام آمریکا علیه سوریه ابراز تردید کرد و گفت استفاده از زور تنها زمانی مشروع است که برای دفاع از خود بوده یا شورای امنیت سازمان ملل اجازه آن را صادر کند.

منبع رادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید