رفتن به محتوای اصلی

ندر حكایت رفتار نمایندگان دو بینش مذهبی (اسلام – بهائی) در برنامه نسیم شمال

ندر حكایت رفتار نمایندگان دو بینش مذهبی (اسلام – بهائی) در برنامه نسیم شمال

چند سال است كه شاهد جلسات گفتگو و مباحثه بین نمایندگان تفكرات مختلف دینی از شبكه های ماهواره ای فارسی زبان هستیم . یكی از اینگونه برنامه ها و شاید پر بیننده ترین از این سبك، برنامه "نسیم شمال" به مجری گری فرامرز فروزنده می باشد. البته در بسیاری از این برنامه ها معمولا نماینده ای از تفكر اسلامی حضور ندارد ولی حدود یك سال است كه فردی به نام حمید میرزا آقاسی كه همواره پیراهنی سیاه بر تن با دكمه های تا بالا بسته شده – بدون كراوات – با ریشی پر و صدای گرفته صحبت می كند (دقیقا مشابه نسخه های آخوندهای وطنی بی عبا و عمامه) در این جلسات به عنوان نماینده تفكر اسلامی – مدل شیعی آن – حاضر می شود.

طبق معمول در برنامه نسیم شمال روز یكشنبه ۱۸ سپتامبر(1) نامبرده تحت عنوان نماینده تفكر شیعی – اسلامی در كنار فردی بهائی به نام حسن فیروزی (كه در برنامه های قبلی هم حضور داشته) و یك تازه وارد بهائی به نام دكتر عرفان ثابتی حاضر می شود ولی این جلسه ظاهرا" به روال مطلوب همیشگی آقای میرزا آقاسی برگزار نمی شود و موجب عصبانیت و پرخاشگری نامبرده می گردد (نشانه بروز فرهنگ خشونت نهفته در اندیشه اسلامی ایشان) چرا كه آقای میرزا آقاسی در اینگونه برنامه ها معمولا" با بهائیانی مواجه شده اند كه دارای اطلاعاتی اندكی از مذهبشان می باشند در واقع معمولا بهائیانی در این برنامه ها شركت داشته اند كه مانند بسیاری از مؤمنان ادیان دیگر فقط "بهائی"، "مسلمان"، "مسیحی" یا "یهودی" هستند و اطلاعاتشان هم در حد یك پیرو ساده یك مذهب خاص می باشد نه بیشتر!

در چنین حالتی همانطور كه آقای میرزا آقاسی هم در برنامه مزبور ادعا می كنند حتی اگر همه جامعه بهائی عالم از بالا تا پائین جمع شوند ایشان در كمتر از سه دقیقه خواهند توانست به آنها پاسخ بدهند و بهائیت را زیر سؤال ببرند ولی در برنامه نسیم شمال ۱۸ سپتامبر ناگهان با یك فرد بهائی به نام دكتر عرفان ثابتی كه اطلاعات وسیعی از دو آئین بهائیت و اسلام داشت مواجه می گردد و چون توان پاسخگویی به استنادات قرآنی دكتر ثابتی را در خود نمی بیند (در حالیكه خود ایشان درابتدای برنامه از دكتر ثابتی می خواهد برای اثبات سخنانش به آیات قرآن استناد كند) ناگهان برافروخته و عصبانی می شود بطوریكه فرامرز فروزنده - مجری برنامه - نیز كه تا كنون چنین حالتی را از وی ندیده بود ایشان را به خویشتنداری و آرامش دعوت می كند و رفتار خشونت آمیز ایشان را مشابه برخورد جمهوری اسلامی با دگراندیشان می داند ولی آقای میرزا آقاسی كه پیش از آن سه دقیقه وقت را برای پاسخ به همه بهائیان عالم كافی می دانست ناگهان از كمبود وقت شكایت می كند.

آقای میرزا آقاسی یا همان نماینده تفكر شیعی – اسلامی بر خلاف ادعای خود دقیقا از همان دو روش مرسوم پاسخگویی مسئولین نظام جمهوری اسلامی در برابر پرسش های جامعه بین المللی استفاده می كند یعنی: ۱- فرافكنی (گاهی همراه با تهدید) ۲ - توهین و تمسخر (لودگی)

۱- مسئولین نظام جمهوری اسلامی در برابر سوال جامعه جهانی از نقض حقوق بشر در ایران به جای پاسخ ادعا می كنند در كشورهای غرب و آمریكا هم نقض حقوق بشر می شود. آقای میرزا آقاسی در پاسخ به این سوال كه چرا عموی پیامبر اسلام یعنی ابوطالب به ایشان ایمان نیاورده اظهار می دارد "بهاءالله تنها پیامبری است كه خواهرش اولین ردیه را بر وی نوشته همچنین برادرش نیز وی را رد كرده پس تنها پیامبری كه نزدیكانش وی را رد كرده اند بهاء الله است این پاسخ آن است كه چرا ابوطالب به پیامبر اسلام ایمان نیاورده است." ظاهرا" آقای میرزا آقاسی فراموش كرده كه پیامبر اسلام تك فرزند و یتیم بوده پس خواهر و برادری نداشته كه بخواهد ایشان را تائید یا رد كند و در عوض در دامان عموی خود یعنی ابوطالب بزرگ شده و ابوطالب نزدیك ترین فرد مانند پدر یا برادر ایشان بوده است كه به اسلام ایمان نیاورد حتی عموی دیگر پیامبر یعنی ابولهب از دشمنان ایشان محسوب می شدند اما در تاریخ بهائیت از ایمان و جانفشانی برادر بهاءالله به نام موسی كلیم بسیار ذكر شده است.

و یا ایشان پس ازخواندن آیات قرآن توسط دكتر ثابتی تهدید می كند كه اگر قرار است دروغ بگوئیم ایشان هم می تواند آیاتی را از كتاب بیان (2) و كتاب اقدس (3) بخواند سپس یك آیه نامرتبط به موضوع بحث یعنی "حقوق زن در اسلام و بهائیت" را از كتاب بیان می خواند (در واقع همین تهدید ایشان نشان میدهد كه آیاتی كه دكتر ثابتی از كتاب قرآن خواند ترجمه درستی بوده است كه موجب شد نماینده تفكر شیعه اسلامی از وقتش به جای پاسخ گویی، متوسل به چنین برخوردی شود)

۲- همانطور كه هر روزه شاهد هستیم مسئولین جمهوری اسلامی در رسانه ها در برابر پرسش جهانیان به نقض گسترده حقوق بشر در ایران با دادن پاسخ هایی تمسخر آمیز و توهین آمیز سعی در منحرف كردن افكار دارند. آقای میرزا آقاسی هم دقیقا از زمانیكه دكتر ثابتی آیات قرآنی را خواندند به جای پاسخ قانع كننده بر همین سیاق، توسن كلام را می رانند. یكجا در مورد دكتر ثابتی اظهار می دارند "بی سوادند" در جایی دیگر به میان حرف ایشان می پرند "بی ربط می گوید" و حتی به باب پیامبر و بنیانگذار آئین بابی كه دكتر ثابتی هم به ایشان اعتقاد دارد توهین می كند و می گوید "حضرت باب دنبال قدرت بودند مانند زعمای فعلی ایران ... و بزرگترین دروغ ها را به انسان ها گفتند."

روش جالب توجه دیگر در سخنان نماینده تفكر شیعی – اسلامی برخورد ایشان با آیات كتاب قرآن است ایشان هر كجا لازم می داند فقط به قرآن آن هم با معنا و تفسیر ذهنی خودشان استناد می كند و روایات، احادیث و تفاسیر دیگران را كلهم اجمعین نفی می كند ولی هر كجا ناتوان از پاسخ است كتاب قرآن را به كناری گذاشته و روایات و تفاسیر مذهبی خاصی را ملاك قرار می دهد.

مثلا پس از خوانده شدن آیه ۲۸۲ سوره بقره(4) توسط دكتر ثابتی كه به صراحت به شهادت دو زن در برابر یك مرد دلالت دارد این آیه را به طرز عجیبی تفسیر می كند و میگوید مقصود این است كه اگر یك زن چیزی فراموش كرد زن دیگر جای وی را بگیرد (همین تفسیر هم مؤید این مطلب است كه طبق این آیه فقط زنان دچار نقص عقل و فراموشی می شوند لذا همیشه باید در دعاوی حقوقی یك زن به عنوان یدك دیگری برای شهادت دادن حاضر باشد) آقای حمید میرزا آقاسی با این تفسیر عجیب كلیه عملكردها، قوانین شرعی و فتواهای حقوقی و فقهی ۱۴۰۰ ساله علمای اسلامی را كه در محاكم اسلامی حتی در دوران معاصر هم جاری است، رد می كند و معنای جدیدی را كه فقط تراوش شده از ذهن خودشان می باشد - و شاید چند مسلمانی كه می خواهند اسلام را با دنیای مدرن وفق دهند - را برای این آیه بكار می برند. (در واقع با پذیرش افكار و نظریات آقای میرزا آقاسی و امثالهم خط بطلانی كشیده می شود بر همه نظریات و تفاسیر قرآنی علمای اسلام از ابتدا تا اكنون و از طرف دیگر مؤید این است كه امت اسلام بعد از درگذشت پیامبر اسلام همه دانسته هایشان از كتاب قرآن، اشتباه و درطی ۱۴۰۰ سال گذشته در گمراهی بسر می برده اند !)

از طرف دیگر به نقش امامان - چه با سمت رهبری چه بدون این سمت و با كاركردی دیگری - اشاره می كند در حالیكه در هیچ سوره یا آیه ای از كتاب قرآن كوچكترین اشاره ای به امامت نشده كه ایشان سنگ آن را به سینه می زند. جالب تر آنكه در برابر طرف مقابل هم از همین روش استفاده می كنند یعنی دیگر به آیات كتاب مقدس بهائیان استناد نمی كند بلكه رفتار (روایات) بهائیان را ملاك قرار داده و طبق آن به نتیجه گیری می پردازند مثلا می گوید عبدالبهاء كتاب قرآن را همواره در بغل می گرفته و در نماز جماعت مسلمانان شركت می كرده و این دلیل آن است كه آئین بهائی بر قرآن بنا شده است (روایتی كه صحت و سقم آن مشخص نیست و حتی با وجود درستی باز هم دلیلی بر بنا شدن بهائیت بر قرآن نمی باشد آیا یهودی بودن مسیح نشان بر آن است كه مسیحیت بر یهودیت بنا شده و كتاب مقدسش تورات می باشد ! ؟)

از طرف دیگر باید به رفتار نا متعارف حسن فیروزی یكی از دو نماینده تفكر بهائیت هم اشاره ای داشت رفتاری كه حتی موجب آن شد مجری برنامه هم از ایشان بخواهد دست از رفتار غیر علمی و نامانوس خود بردارد كه شایسته یك جلسه گفتگو علمی نمی باشد. آقای فیروزی پس از مشاهده عصبانیت و برافروختگی نماینده تفكر شیعی – اسلامی به عذرخواهی از ایشان و تكرار عباراتی نظیر "من شما را دوست دارم، عاشق شما هستم!" می پردازد و حتی با ایشان به نشانه دوستی و جانبداری در بین برنامه دست هم می دهد! و از طرف دیگر به جای آنكه به توضیح عقاید و نظریات دین بهائی در مورد زنان بپردازد به نقد و نكوهش رفتار دكتر عرفان ثابتی مشغول می شود (حتی نقد سخنان دكتر ثابتی را نیز انجام نمی دهد) مثلا می گوید چرا ایشان می خندد، چرا سرش را اینور آنور می كند یا چرا جواب دندان شكن داده و از این قبیل ...

آقای فیروزی برای بدست آوردن دل حمید میرزا آقاسی رفتار نامتعارف خود را تا بدان حد می رساند كه عجیب ترین و نادرست ترین سخن كل برنامه را هم اظهار می دارد و می گوید: "پایه های دیانت بهائی بر اساس قرآن است." متاسفانه در ابراز چنین رفتارهایی از ایشان بیش از آنكه نشان از باور و اطلاع رسانی نامبرده از بهائیت باشد مؤید این است كه سمت ایشان در بنیاد مهرگان لوس آنجلس و ارتباطی كه این بنیاد با امثال آقای میرزا آقاسی دارد برهمه عقاید و رفتارهایشان نفوذ و چیرگی داشته كه حتی در چنین شرایطی اعتقاد اصلی بهائیت كه همانا پایه گذاری دیانتی نوین با پیامبر و كتاب مقدسی جدید و اعلام نسخ دیانت گذشته (اسلام) می باشد را - عمدا یا سهوا – نادیده می گیرند و فراموش می كنند كه در همین زمان بسیاری از پیروان دیانت بهائی در كشور ایران بخاطر همین اعتقاد، آواره، زندانی و از كار و تحصیل محروم شده اند.

_________________________________________________________

1- برنامه مذكور را می توان در لینك زیر مشاهده كرد :

http://www.youtube.com/watch?v=HWJu2j0G44E&feature=share

2- كتاب " بیان " كتاب مقدس پیروان آئین بابی می باشد به مثابه قرآن برای مسلمانان

3- كتاب " اقدس " كتاب مقدس پیروان آئین بهائی می باشد به مثابه قرآن برای مسلمانان

4- " ای كسانیكه ایمان آورده اید هرگاه به وامی تا سررسیدی معین ، با یكدیگر معامله كردید آنرا بنویسید و باید نویسنده ای بر اساس عدالت میان شما بنویسد و هیچ نویسنده ای نباید از نوشتن خودداری كند همانگونه كه خدا او را آموزش داده است. و كسی كه بدهكار است باید املاء كند و او بنویسد. و از خدا كه پرودگار اوست پروا نماید و از آن چیزی نكاهد. پس اگر كسی كه حق بر ذمه اوست ، سفیه یا ناتوان است ، یا خود نمی تواند املاء كند ، پس ولی او باید با عدالت املاء نماید. و دو شاهد از مردانتان را به شهادت طلبید پس اگر دو مرد نبودند مردی را با دو زن از میان گواهانی كه ( به عدالت آنان ) رضایت دارید ( گواه بگیرید ) تا یكی از آن دو زن فراموش كرد زن دیگر وی را یادآوری كند... " ترجمه آیه 282 سوره بقره ( ترجمه استاد محمدمهدی فولادوند)

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید