رفتن به محتوای اصلی

پوشش لحظه به لحظه با بحران اوکراین

پوشش لحظه به لحظه با بحران اوکراین
  1. احتمال تحریم از طرف آمریکا

    مارک ماردل، سردبیر اخبار شمال آمریکای بی‌بی‌سی: وزارت امور خارجه آمریکا می گوید که برای اعمال تحریم علیه روسیه آماده می شود.

  2.  
     

    رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان به بی‌بی‌سی گفت: وحشت عمده من از این است که مقامات روسیه تبلیغات خودشان را باور کنند، مرتکب اشتباهات مهلک شوند و دروازه دوزخ را باز کنند.

  3.  
     

    هرمن ون رومپوی، رئیس شورای اروپا توییت کرده است: اجلاس فوق العاده روسای جمهوری و نخست وزیران اتحادیه اروپا به منظور کمک به کاهش تنش در اوکراین روز سه شنبه برگزار می شود.

  4.  
     

    دولت آمریکا اعلام کرد که در اعتراض به دخالت روسیه در اوکراین، به نمایندگی از رئیس جمهور اوباما هیئتی را به مراسم افتتاحیه پارالمپیک سوچی نخواهد فرستاد. اما ورزشکاران آمریکایی طبق برنامه قبلی در پارالمپیک شرکت می کنند.

  5.  
     

    Image removed.

  6.  
     

    خبرگزاری اینترفکس روسیه هم از قول سخنگوی ناوگان نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه صدور اولتیماتوم خطاب به نیروهای اوکراینی در کریمه را تکذیب کرده است: "ما به دریافت روزانه گزارش هایی عادت کرده ایم که در آن به آماده شدن برای اقدام نظامی علیه همکاران اوکراینی خود متهم می شویم. ما به سمت رویارویی مستقیم کشیده نخواهیم شد."

  7. خبر فوری
     
     

    'تکذیب' روسیه

    یک سخنگوی وزارت دفاع روسیه در گفت و گو با روزنامه روسی ودوموستی گزارش های مربوط به اولتیماتوم نظامی این کشور به نیروهای اوکراینی در کریمه را تکذیب کرده و آن را "کاملا بی اساس" خوانده است.

  8.  
     

    دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه دستور احداث پلی را صادر کرده است که شهر کرچ در کریمه را به خاک روسیه متصل می کند. این پل دسترسی منطقه کراسنودار در جنوب روسیه را با شبه جزیره کریمه فراهم خواهد کرد. مقامات دولت موقت اوکراین می گویند که خودروهای زرهی روسیه در حال حاضر در این منطقه تجمع کرده اند.

  9. خبر فوری
     
     

    اولتیماتوم به کشتی‌های اوکراینی

    ماکسیم پروتا، سخنگوی وزارت دفاع اوکراین به آسوشیتدپرس گفت که کشتی های نظامی روسیه جلوی یک کشتی ضد زیردریایی و یک کشتی فرماندهی نیروی دریای اوکراین را در بندر سواستوپول گرفته اند و به سرنشینان این دو کشتی یک ساعت مهلت داده اند که تسلیم شوند، وگرنه نظامیان روسیه کشتی ها و سرنشینان آنها را به زور خواهند گرفت.

  10.  
     

    ریچارد گپلین، خبرنگار بی بی سی در مسکو می گوید که سخنگویان نظامی روسیه حاضر نیستند گزارش های مربوط به اولتیماتوم به نیروهای اوکراینی در کریمه را تأیید یا تکذیب کنند. خبرنگار ما می گوید که اگر اولتیماتومی داده شده باشد، طبیعی است که ارتش روسیه در مورد آن سخن نگوید.

  11.  
     

    سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع اوکراین در گفت و گو با بی‌بی‌سی تأیید کرد که نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه به نیروهای اوکراینی در کریمه اولتیماتوم داده است که تا پنج صبح فردا تسلیم شوند وگرنه مورد حمله قرار خواهند گرفت.

  12.  
     

    سرویس مطبوعاتی دولت روسیه گزارش داده که دمیتری مدودف، نخست وزیر این کشور در مورد وضعیت اوکراین با جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا تلفنی گفت و گو کرده است.

  13. خبر فوری
     
     

    اولتیماتوم روسیه

    خبرگزاری اینترفکس اوکراین به نقل از منابعی در وزارت دفاع اوکراین گزارش داده است که ناوگان روسیه در دریای سیاه تا پنج صبح فردا به وقت محلی به نیروهای اوکراینی در شبه جزیره کریمه مهلت داده است که تسلیم شوند، در غیر این صورت با حمله تمام عیار مواجه خواهند شد. به گفته این منابع "اگر این نیروها تا پنج صبح فردا تسلیم نشوند، حمله ای واقعی علیه تمام نیروهای مسلح اوکراین در شبه جزیره کریمه آغاز خواهد شد."

  14.  
     

    وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای جان کری وزیر خارجه آمریکا را به استفاده از ادبیات دوران جنگ سرد متهم کرد و گفت آمریکا بجای آنها که یک کودتا را سازماندهی کرده‌اند می‌خواهد روسیه را مجازات کند.

  15.  
     

    آرسنی یاتسنیوک وزیر کشور اوکراین گفته این کشور به روسیه اجازه ورود به مناطق شرقی اوکراین را نخواهد داد.

  16.  
     

    وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای تصمیم کشورهای جی هفت را برای تعلیق گفتگوهای مقدماتی اجلاس سران هشت کشور صنعتی بی‌اساس خوانده است. اجلاس آینده قرار است به ریاست روسیه قرار در سوچی برگزار شود."

  17.  
     

    رمضان قدیروف رییس جمهور چچن از تصمیم ولادیمیر پوتین در مورد اوکراین و کریمه حمایت کرده است.

     

     

  18.  
     

    ویکتوریا نولند معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا می‌گوید : "ما از تمام راه‌های ممکن برای گفتگو با روسیه استفاده خواهیم کرد تا این موضوع را روشن کنیم که اوضاع نباید اینگونه باشد، باید از گزینه‌های قرن بیست و یکمی استفاده کنیم و مسئله با گفتگو و از راه‌های سیاسی حل کنیم نه از راه قدرت نظامی."

  19.  
     

    وزارت امور خارجه روسیه اظهارات اخیر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد اوکراین را حاوی تهدید علیه روسیه و "غیرقابل قبول" خوانده است.

  20.  
     

    ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است که تمام دنیا از اوکراین حمایت می کند و این کشور را تنها نخواهد گذاشت. خبرگزاری اینترفکس اوکراین گزارش داده است که آقای هیگ در کیف گفت: "آنچه در کریمه در حال وقوع است، نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین است. ما قدم های موثری برای توقف این اقدامات بر خواهیم داشت. دنیا اوکراین را به حال خود رها نخواهد کرد".

  21. خبر فوری
     
     

    پارلمان جمهوری خودمختار کریمه، دهم فروردین ماه سال ۱۳۹۳ (سی‌ام مارس) را بعنوان تاریخ رفراندوم تصویب کرد. پیش از این قرار بود این رفراندوم چهارم خرداد برگزار شود. در این رفراندوم مردم رای خواهند داد که آیا جزئی از خاک اوکراین باقی بمانند یا کشوری مستقل شوند. 

     

  22.  
     

    تظاهرات طرفداران روسیه در چند روز گذشته در دونتسک ادامه داشته است.

    Image removed.

  23. خبر فوری
     
     

    به گزارش رویترز، تظاهرکنندگان طرفدار روسیه طبقه اول ساختمان مرکزی دولت محلی دونتسک در شرق اوکراین را تصرف کرده و پرچم روسیه را بر بالای این ساختمان برافراشته‌اند.

  24.  
     

    سکوت ولادیمیر پوتین همچنان ادامه دارد و هیچ حرف و نظری از او منتشر نمی‌شود و خودش هم در جمع خبرنگاران و رسانه حضور پیدا نمی‌کند.

    امروز دمیتری پسکوف معاون رسانه‌ای آقای پوتین هم درباره اینکه رییس جمهوری روسیه دیروز در گفتگوی تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان درباره چه موضوعاتی صحبت کرده از پاسخ خودداری کرد.

  25.  
     

    آقای لاوروف که امروز با بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل دیدار خواهد کرد در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنین گفت : "حقوق بشر مهمتر از آن است که برای چانه زنی ژئوپلتیک یا تحمیل اراده به دیگران استفاده شود، چه برسد به اینکه بهانه تغییر رژیم شود."

  26.  
     

    ایموجین فولکس خبرنگار بی‌بی‌سی در ژنو: سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه متن سخنرانی از پیش آماده شده خود را در شورای حقوق بشر سازمان ملل را کنار گذاشت و بجایش از اقدامات روسیه در اوکراین دفاع کرد. او گفت سوپر-ملی‌گراهای تندرو با تمایلات ضدیهودی مسئول بسیاری از مشکلات هستند. آقای لاوروف گفت روسیه به این دلیل مداخله کرده که جان شهروندانش در اوکراین در خطر بوده است. او همچنین گفت حضور روسیه تا زمانی که اوضاع به حال عادی برگردد ضروری است.

  27.  
     

    لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه: "روس‌ها نمی‌خواهند کشورهایی که زمانی در قلمرو امپراتوری‌شان بودند زیاد از کنترلشان خارج شوند. در مورد کریمه، آنها از قبل در سواستوپول پایگاه داشتند، با توجه به آنچه در اوکراین اتفاق افتاد، یعنی سرنگونی یا کناره گیری یانوکوویچ، آنها می‌خواهند دوباره کریمه را در کنترل بگیرند. روشن است که این از نظر حقوق بین‌المللی کاملا غیر قابل قبول است."

     

  28.  
     

    ارزش روبل در مقابل دلار و یورو هیچگاه به این اندازه پایین نبوده است.

    Image removed.

  29.  
     

     ریچارد گلپین خبرنگار بی‌بی‌سی در مسکو: دمیتری ترنین تحلیلگر برجسته روسیه معتقد است این "خطرناک‌ترین" برهه در تاریخ اروپا بعد از جنگ سرد است.

  30.  
     

    تحلیلی از مارک لوون خبرنگار بی‌بی‎‌سی در سواستوپول: نگرانی اوکراین این است که کریمه را سرانجام از دست داده است، اگر روسیه کریمه را ضمیمه خاک خود کند یا همانطور که قرار است ماه آینده در آن رفراندوم مستقل برگزار شود، آیا این اتفاق به شرق اوکراین، به دونتسک و خارکف که در آن تظاهرات بزرگ در حمایت روسیه برگزار شده، گسترش خواهد یافت؟ آیا روس‌های این مناطق، به کریمه نگاه خواهند کرد و خواهند گفت اگر آنها می‌توانند پس ما هم می‌توانیم؟"

  31.  
     

    آرسنی یاتسنیوک وزیر کشور اوکراین در کنفرانسی خبری در کیف گفت: "ما اوکراین را به هیچ کسی نخواهیم داد. روسیه هیچ پایگاهی ندارد و با استفاده از زور علیه مردم اوکراین و شهروندان صلح‌طلب یا اعزام نیرو، هیچوقت هم پایگاهی بدست نخواهد آورد."

     

  32.  
     

    رویترز به نقل از معامله‌گران ارز گزارش کرده بانک مرکزی روسیه برای جلوگیری از سقوط ارزش روبل ده میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را به فروش رسانده است.
    در پی بحران اوکراین، ارزش روبل به پایین میزان تاریخ خود تنزل یافته است.

  33. خبر فوری
     
     

    خبرگزاری اینترفاکس گزارش کرده نمایندگان مجلس علیای روسیه از ولادیمیر پوتین خواسته‌اند سفیر روسیه را از واشنگتن فراخواند. این نمایندگان به اظهارات باراک اوباما معترضند که گفته روسیه در صورت تهاجم نظامی به اوکراین باید بهای سنگینی بپردازد.

  34.  
     

    به گزارش خبرگزاری مستقل اوکراین مردان مسلح با یونیفرم‌های بدون آرم، مرکز عملیات نیروی دریایی اوکراین در باغچه‌سرای و مرکز اطلاعات نیروی دریایی در کیپ فیولنت را محاصره کرده‌اند اما نیروهای داخل این مراکز از تسلیم شدن خودداری می‌کنند.

  35.  
     

    کوین بیشاپ خبرنگار بی‌بی‌سی در سواستوپول: در داخل سرفرماندهی نیروی دریایی اوکراین در سواستوپول دو دریادار در تلاشند تا نیروهای داخل پایگاه را متقاعد کنند به نفع آنها اعلام وفاداری کنند.

    به احتمال زیاد، منظور، دریادار دنیس برزوفسکی فرمانده برکنار شده و سرهی هایدوک فرمانده فعلی نیروی دریایی اوکراین هستند.

     

  36.  
     

    ریچارد گلپین خبرنگار بی‌بی‌سی از سرگی مارکف نماینده سابق پارلمان روسیه نقل کرده که ولادیمیر پوتین به دنبال حمله نظامی به اوکراین نیست فقط می‌خواهد حقوق انسانی روس‌زبانان اوکراین در قانون اساسی این کشور به رسمیت شناخته شود.

  37.  
     

    شرکت دولتی گازپروم روسیه هشدار داده که در سه ماهه بعدی ممکن است قیمت گاز صادراتی به اوکراین را افزایش دهد. گازپروم البته تایید کرده اوکراین پول گاز را پرداخت می‌کند اما مقدار آن را با توجه به قیمت‌های فعلی "نگران‌کننده" خوانده است.

  38.  
     

    آنتون سیلوانوف وزیر بازگانی روسیه می‌گوید مسکو امروز درباره کمک‌های اقتصادی به کریمه تصمیم خواهد گرفت. آقای سیلوانوف به میزان این کمک‌ها اشاره‌ای نکرد.

  39.  
     

    سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه که در ژنو است به خبرنگاران گفته بعضی شهرهای اوکراین در کنترل "تندروها" هستند.

  40.  
     

    خبرگزاری ایتارتاس روسیه گزارش کرده جمعیتی هوادار روسیه، در مقابل ساختمان دولت محلی در دونتسک در شرق اوکراین تجمع کرده و از مقامات محلی می‌خواهند به انتصاب سرهی تاروتا بعنوان فرماندار جدید اعتنا نکنند. آقای تاروتا را دولت جدید بعنوان فرماندار دونتسک منصوب کرده است.

  41.  
     

    سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه از کشورهای خواست از محاسبات ژئوپلتیک دست بکشند و به فکر مردم اوکراین باشند.

  42.  
     

    وزارت کشور اوکراین در وبسایت خود اطلاعیه‌ای منتشر کرده و در آن ویکتور یانوکویچ رییس جمهور برکنار شده بعنوان "تحت تعقیب" معرفی کرده است. در این اطلاعیه آمده آقای یانووکویچ برای جلوگیری از تحقیقات پیش از محاکمه، مخفی شده است.

  43.  
     

    با اینکه اوضاع اوکراین در صدر اخبار جهان است و تمام نگاه‌ها به این کشور معطوف، در صفحه اول سایت وزارت خارجه ایران، هیچ اشاره‌ای به این موضوع دیده‌نمی شود.

    محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیروز با رادوسلاو شیکورسکیوزی وزیر خارجه لهستان، کشور همسایه اوکراین دیدار کرد اما در خبر مربوط به این دیدار هیچ اشاره‌ای به اوکراین دیده نمی‌شود.

    اما در خبر مربوط به مصاحبه خبری پس از این دیدار، آقای ظریف در پاسخ یک خبرنگار لهستانی گفته است: "معتقدیم تحولات اوکراین که با دخالت بیرون همراه بوده به بهبود شرایط کمک نکرده است.

    "مردم اوکراین خودشان باید آینده کشور خود را تعیین کنند تا شاهد وضعیت درگیری و بازگشت روابط خشونت آمیز در این کشور نباشیم."

    البته آقای ظریف هیچ اشاره‌ای به روسیه نکرده است. امروز هم مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه فقط "حادثه تروریستی" در مرکز استان یون‌نان چین را شایسته توجهدانسته و آن را محکوم کرده است.

  44.  
     

    این ظاهر مردان مسلحی است که در تمام نقاط حساس کریمه مستقر شده‌اند. با اینکه تقریبا همه معتقدند این افراد، نیروهای ویژه ارتش روسیه هستند اما هیچ نشانی از این کشور در یونیفرم‌هایشان دیده نمی‌شود و صورت اکثر آنها به این شکل پوشیده است.

    Image removed.

  45.  
     

    سازمان نظارت بر اینترنت روسیه، سیزده سایت اینترنتی طرفدار دولت جدید اوکراین را که در اعتراضات بر ضد دولت قبلی فعال بودند، فیلتر کرده است.

  46.  
     

    به گزارش خبرگزاری اینترفاکس اوکراین، فرماندهان نیروی دریایی این کشور در جلسه‌ای در سواستوپول بر وفاداری خود به دولت جدید تاکید کردند.

    این خبرگزاری می‌گوید امروز صبح نظامیان روسی به همراه دریادار برزوفسکی وارد سرفرماندهی نیروی دریایی اوکراین در سیمفروپول شدند اما افسران اوکراینی بدون سلاح مقاومت کردند و حاضر نشدند به نیروهای هوادار روسیه در کریمه اعلام وفاداری کنند.

    دریادار برزوفسکی بیست و چهار ساعت بعد از انتصاب به فرماندهی نیروی دریایی اوکراین، به هوادران روسیه در کریمه اعلام وفاداری کرد. پس از آن دولت اوکراین او را برکنار و متهم به خیانت کرد.

  47.  
     

    بتانی بل خبرنگار بی‌بی‌سی: "سازمان امنیت وهمکاری اروپا نشست ویژه‌ای در باره اوکراین در وین برگزار کرده است. با توجه به اینکه آمریکا، روسیه، اوکراین و کشورهای غرب و شرق اروپا عضو این سازمان هستند، در این نشست عملا تمام طرف‌های درگیر و ذی‌نفع با هم بر سر یک میز مذاکره حاضرند."

    سازمان امنیت و همکاری اروپا بزرگترین سازمان بین‌المللی امنیت-محور در دنیاست و با اینکه سازمانی اروپایی است اما کشورهایی از آسیا، آمریکا و مدیترانه عضو آن هستند. این سازمان ۵۷ عضو دارد.

     

  48.  
     

    پرچم روسیه در مقابل یک ساختمان دولت محلی در سیمفروپول، مرکز جمهوری خودمختار کریمه

    Image removed.

  49.  
     

    به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیدیه بورک‌هالتر وزیر خارجه سوییس که کشورش ریاست دوره‌ای سازمان امنیت و همکاری اروپا را دارد، در پاسخ به درخواست نماینده آمریکا اعلام کرد این سازمان گروهی را برای بررسی اوضاع اوکراین به این کشور اعزام خواهد کرد."

  50.  
     

     نماینده آمریکا در سازمان امنیت و همکاری اروپا از این سازمان خواسته تا "فورا" یک گروه ناظر به اوکراین اعزام کند.

  51.  
     

    جلسه شورای امنیت ملی بریتانیا امروز درباره اوضاع "وخیم" اوکراین به ریاست دیوید کامرون نخست وزیر برگزار خواهد شد.

  52.  
     

    لسیا اوروبتس نماینده مستقل پارلمان اوکراین به بی‌بی‌سی گفت: "اوکراین به کمک جامعه بین‌المللی نیاز دارد."

    "ما از دنیای متمدن می‌خواهیم ما را برای متوقف کردن متجاوز هدایت کند چون با توجیه و چشم پوشی از تجاوز، مشکلی بزرگتری بوجود خواهد آمد، مشکل بی‌ثباتی منطقه. این دیگر مشکل اوکراین نخواهد بود، مشکلی خواهد بود در مرز ناتو و اتحادیه اروپا."

  53.  
     

    ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا در گفتگو با بی‌بی‌سی اوضاع اوکراین را "بزرگترین بحران اروپا در قرن بیست و یکم" نامید و گفت: "این اصلا راه قابل قبولی برای روابط بین‌المللی نیست و هزینه‌های قابل توجهی خواهد داشت."

  54.  
     

     مارک لوون خبرنگار بی‌بی‌سی: مرزبانان اوکراینی می‌گویند روسیه خطوط تلفن را در برخی مناطق کریمه قطع کرده است. نیروهای ویژه روسیه که وارد منطقه شده‌اند تعدادشان بسیار بیشتر از نیروهای نظامی اوکراینی در کریمه است. راه‌های ارتباطی در کریمه مسدود شده‌اند و امکان ورود خودروها به شبه جزیره وجود ندارد.

  55.  
     

    نفت‌وگاز، شرکت نفت دولتی اوکراین، واردات گاز خود از شرکت گازپروم، شرکت گاز دولتی روسیه افزایش داده است. این خبر را رویترز به نقل از دو کمپانی انرژی روسی مخابره کرده است.

  56.  
     

    برخی گزارش‌ها حاکیست نیروهای روس کنترل کامل کریمه را در دست گرفته‌اند. مرزبانان اوکراینی از تجمع خودروهای زرهی روسیه در نزدیکی آبراهه باریکی که کریمه و روسیه را از هم جدا می‌کند خبر داده‌اند. خط‌‌ های موبایل در مناطقی قطع شده و ناوهای روسیه وارد بندر سواستوپول می‌شوند.

  57.  
     

     استیون روزنبرگ خبرنگار بی‌بی‌سی از مسکو: روزنامه اقتصادی ودوموستی روسیه نوشته جنگ روسیه با اوکراین "ترمزی" برای اقتصاد این کشور خواهد بود. این روزنامه دولت روسیه را به تحریک برای شروع جنگ متهم کرده است.

    روزنامه‌های جنجالی روسیه پر از تصاویر و شعارهای میهن‌پرستانه است. روزنامه پرطرفدار کومسولسکایا پراودا نوشت آقای پوتین با رهبری دنیا چند قدم بیشتر فاصله ندارد و مهمترین چهره مستقلی است که زیربار سلطه آمریکا نرفته است.

  58.  
     

    جیرد لتو که ساعاتی پیش اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای فیلم کلوپ خریداران دالاس بدست آورد پس از دریافت جایزه خطاب به مردم اوکراین و ونزوئلا گفت "ما امشب به فکر شما هستیم."

  59.  
     

    به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته روسیه و چین در مورد اوکراین اتفاق نظر دارند.

  60.  
     

    سارا رینزفورد خبرنگار بی‌بی‌سی خبر داده که در تمام اوکراین برگه‌های فراخوان به خدمت توزیع شده و از نیروهای ذخیره خواسته شده از امروز خود را برای یک دوره آموزشی ده روزه معرفی کنند.

    اوکراین دیروز تمام یک میلیون نیروی ذخیره خود را به خدمت فراخواند.

  61.  
     

    ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا که به کیف سفر کرده امروز از سنگرهای خیابانی در این شهر بازدید کرد.

  62.  
     

    کوین بیشاپ خبرنگار بی‌بی‌سی خبر داد که کشتی مین‌روب توربینیست از ناوگان دریای سیاه روسیه امروز وارد بندر سواستوپول در کریمه شد.

  63.  
     

    بحران اوکراین بتدریج آثار خود را بر اقتصاد روسیه نشان ‌می‌دهد؛ بازار سهام در روسیه امروز با ۶ درصد سقوط روبرو شد و ارزش روبل واحد پول به پایین‌ترین حد خود در مقابل نسبت به یورو و دلار رسید. کاهش یافت. بانک مرکزی روسیه هم نرخ بهره را از ۵.۵ درصد به ۷ درصد افزایش داد.

  64. خبر فوری
     
     

    ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا که به کیف سفر کرده می‌گوید روسیه کنترل عملیاتی شبه جزیره کریمه را بدست گرفته است.

  65.  
     

    یک نظامی روس در نزدیکی یک پایگاه نظامی اوکراین در روستای پره‌والون در نزدیکی سیمفروپول، مرکز جمهوری خودمختار کریمه

    Image removed.

مهمترین تحولات

به روز شده: 3 مارس 2014
 
  • وزارت امور خارجه آمریکا می گوید که برای اعمال تحریم علیه روسیه آماده می شود.
  • وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا "نقض آشکار تمامیت ارضی و حاکمیت ملی اوکراین در اثر اقدامات تهاجمی نیروهای مسلح روسیه" را به شدت محکوم کردند.
  • وزارت دفاع اوکراین گزارش داد که ناوگان روسیه در دریای سیاه به نیروهای اوکراینی در شبه جزیره کریمه هشدار داده‌اند که اگر تسلیم نشوند، به آنها حمله خواهد شد. اما یک سخنگوی وزارت دفاع روسیه این گزارش را تکذیب کرد.
  • روسای جمهوری و نخست وزیران اتحادیه اروپا روز سه شنبه در مورد اوکراین اجلاس فوق العاده خواهند داشت.
  • نمایندگان مجلس علیای روسیه از ولادیمیر پوتین خواسته‌اند سفیر روسیه را از واشنگتن فراخواند. این نمایندگان به اظهارات باراک اوباما معترضند که گفته روسیه در صورت تهاجم نظامی به اوکراین باید بهای سنگینی بپردازد.
  • رویترز به نقل از معامله‌گران ارز گزارش کرده بانک مرکزی روسیه برای جلوگیری از سقوط ارزش روبل ده میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را به فروش رسانده است.
    در پی بحران اوکراین، ارزش روبل به پایین میزان تاریخ خود تنزل یافته است.

  • هفت کشور بزرگ صنعتی جهان (گروه هفت) با صدور بیانیه‌ای اقدام نظامی روسیه علیه منطقه استراتژیک کریمه در اوکراین را محکوم و حمایت خود از تمامیت ارضی اوکراین را اعلام کرده‌اند.
  • دولت باراک اوباما اعلام کرده است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، به زودی به اوکراین سفر خواهد کرد.
  • وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز نشستی اضطراری در بروکسل خواهند داشت.
  • دولت موقت اوکراین تحرکات نظامی روسیه را اعلان جنگ خوانده و دستور آماده‌باش به قوای نظامی خود داده است.
  • روسیه اقدامات خود را دفاع از روس زبانان اوکراین در مقابل دولتی تندرو و نامشروع توصیف کرده است.
  • چندین ناو روسیه وارد بندر سواستوپول در کریمه شده‌اند.
  • نیروهای روسیه حداقل دو پایگاه نظامی اوکراین را در کریمه محاصره کرده‌اند.
  • دریادار بزوفسکی بیست و چهار ساعت پس از انتصاب به فرماندهی نیروی دریایی اوکراین به هواداران روسیه در شبه جزیره کریمه پیوست.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید