رفتن به محتوای اصلی

مصاحبه ایران گلوبال با دکتر حسن ماسالی در باره مسئله ملی _ قومی

مصاحبه ایران گلوبال با دکتر حسن ماسالی در باره مسئله ملی _ قومی

مصاحبه توسط کیانوش توکلی

حسن ماسالی

hmassali@aol.com

اول نوامبر 2010

1- بنظر شما، آیا در ایران مشکل تبعض ملی- فرهنگی وجود دارد و یا بعبارت دیگر، آیا ما مشکلی بنام مسئله ملی – قومی و اتنیکی – فرهنگی در ایران داریم؟ اگر آری چگونه و اگر خیر چرا؟

پاسخ 1- در کشور ما همه نوع تبعیض وجود دارد؛ تبعیض قومی ، اتنیکی ، فرهنگی ، جنسی ، اقتصادی و...

اینگونه تبعیضات نه تنها از طریق حکومت ، بلکه از طریق افراد و گروههای اجتماعی مختلف و حتی در درون خود اقوام و اتنیک ها ، نسبت بهمدیگر اعما ل میشوند. که دلایل آنرا از جمله میتوان در واپسگرائی فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی در درون جامعه جستجو کرد.

2- آیا در صورت حاکم شدن یک حکومت دمکراتیک در ایران فردا و برقراری حقوق شهروندی در کشور؛ مشکلات اتنیکی – ملی ما قابل حل هستند؟ اگر پاسختان منفی ، چرا؟

پاسخ 2- با استقرار یک حکومت دمکراتیک قابل حل هستند در صورتیکه حکومت دمکراتیک مفروض آینده، از همبستگی سراسری مردم و پشتیبانی احزاب و گروههای سیاسی – اجتماعی که ادعای طرفداری از دمکراسی ، سکولاریسم و حقوق بشر میکنند، برخوردار باشد.

3- آیا تقسیمات کشوری بر اساس اقوام و مناطق اتنیکی وهمچنین تدریس زبان مادری در مدارس کشور، می تواند قدمی در جهت حل مشکلات ملی – قومی در ایران باشد؟

پاسخ - 3 تقسیمات کشور را نمیتوان بر اسا س " اقوام " تقسیم کرد. زیرا در آمیختگی اقوام و اتنیک ها در ایران سابقه چند هزار ساله دارد . ممکن است در یک منطقه یک قوم اکثریت داشته باشد، اما اتنیک های مختلف بطور گروههای اجتماعی – فرهنگی نیز حضور دارند که باید حقوق آنان نیز محترم شناخته شوند. لذا به نوعی " فدرالیسم " ( عدم تمرکز قدرت سیاسی – اداری) اعتقاد دارم که هر یک از اتنیک ها که در اقلیت هستند بتوانند " کمون" خود را تشکیل بدهند و از حقوق مساوی و دمکراتیک برخوردار باشند.

تدریس زبان مادری هر یک از اقوام و اتنیک ها ، همراه با زبان واحد رسمی کشور میتواند تدریس شوند و این اقدام میتواند گام مثبتی برای تفاهم و همبستگی سراسری در ایران بشود.

4- نظرتان درباره جریانات هویت طلبی آذربایجان و جنبش کردان( کردها)، بلوچ ها ، عرب ها ، ترکمن ها چیست؟

پاسخ 4- هر یک از اقوام و اتنیک های ایرانی که به " هویت خود" تکیه میکند، امر مثبتی است. بطور مثال خودم از اهالی تالش هستم و با همدیگر تالشی صحبت میکنیم و همدیگر را دوست داریم و به هویت خود نیز افتخار میکنیم.

اما متاسفانه برخی عناصر و محافلی را می شناسم که با اتخاذ سیاست های غلط و انحرافی، به خواست های حق طلبانه اقوام و اتنیک های مختلف در ایران، لطمه میزنند که ناشی از بیسوادی است. حتی در پاره ای موارد ، مشاهده میشود که آگاهانه و یا ناخود آگاه، بازیچه سیاست بازی های قدرتهای خارجی میشوند.

بطور مثال: شناخت درستی از جامعه ایران ندارندو تئوری کاذ بی بنام" ستم ملت فارس ،علیه سایر ملل ایران " ارائه میدهند. این تئوری دروغین، موجب تفرقه و پراکندگی نیروهای مردمی داخل کشور میشود و از طرف دیگر ، حکومت ارتجاعی حاکم و قدرتهای خارجی از آن سود می برند؛وبرخی از محافل دنبال سودجوئی شخصی و فرقه ای خود نیز هستند و خواستهای حق طلبانه قومی و اتنیکی را فدای جاه طلبی وسیاست بازی های ماجراجویانه خودمیکنند.

-5- بنظر شما چه رابطه ای می تواند میان جنبش سبز و جنبش های اتنیکی در سراسر ایران بوجود آید؟

پاسخ 5- بنظرم ، جنبش ایران ، جنبش رنگین کمان است و انتخاب نام " جنبش سبز" بوسیله " جناح های درون رژیم" بمنظور " اسلامیزه " کردن و بانحراف کشیدن جنبش مردم ، صورت گرفته است. بنابراین، حل مشکلات قومی و اتنیکی و رفع تبعیض در جامعه ایران، بوسیله یک جنبش با خصلت سکولاریستی و دمکرات و با همبستگی سراسری مردم ایران ( همه اقوام و اتنیکها) میتواند تحقق یا بد.

6-نظر شما درباره سیستم فدرال چیست ؟ آیا سیستم فدرال تضمینی برای تمامیت ارضی ایران فرداست و یا منجر به تجزیه کشور خواهد شد؟

پاسخ 6- برداشتم از " فدرالیسم" عدم تمرکز قدرت سیاسی – اداری ، سپردن قدرت بطرز دمکراتیک به خود مردم میبا شد. فدرالیسم را نمیتوان کپی برداری کرد ، بلکه باید با خصوصیات و ویژگی های سیاسی ، قومی و اتنیکی جامعه ایران انطباق داد.

برخی ها ، برداشت نوعی " ملوک الطوایفی " از فدرالیسم دارند. مشاهده میکنیم که برخی گروهک ها، برای مقابله با دیکتاتوری و تبعیض مبارزه نمیکنند، بلکه میخواهند " دیکتاتوری فرقه خویش " را بنام فدرالیسم جایگزین کنند. در آمریکا ، سویس و آلمان " تمامیت ارضی " بمخاطره نیافتاده اند، برای اینکه نیروهای سیاسی ، قومی و اتنیکی از آگاهی و شعور سیاسی و فرهنگی برخوردار هستند؛ اما در ایران برخی هوس میکنند که بالای هر تپه یک حکومت مستقل تشکیل بدهند!! بنا براین با فدرالیسم نباید مخالفت کرد ، بلکه با جهالت و شعور کاذب باید مبارزه کرد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید