رفتن به محتوای اصلی

ادعای جدید اپوزیسیون ترکیه درباره تجارت طلای تهران و آنکارا

ادعای جدید اپوزیسیون ترکیه درباره تجارت طلای تهران و آنکارا

روزنامه "حریت" مطرح کرد:

اپوزیسیون ترکیه با انتشار گزارشی گمانه زنی هایی درباره ارتباط میان افزایش جریان سرمایه ای ناشناخته به اقتصاد ترکیه با موضوع مبادله نفت در برابر طلای ایران و ترکیه را مطرح می کند.

حزب "جمهوری خلق" به رهبری "کمال قلیجداراوغلو" در طول ماه های گذشته بیش تر انتقادات از دولت "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه در ارتباط با پرونده فساد مالی و رابطه وزرای مستعفی دولت او با "رضا ضراب" بازرگان ایرانی الاصل را مطرح کرده است. اکنون گزارشی از سوی آن حزب منتشر شده که گمانه زنی ها درباره ارتباط میان افزایش جریان سرمایه ای ناشناخته به اقتصاد ترکیه با موضوع مبادله نفت در برابر طلای ایران و ترکیه را مطرح می کند. 

به گزارش "تدبیر"، روزنامه "حریت" با اشاره به گزارش تازه منتشر شده از سوی حزب "جمهوری خلق" جریان اصلی اپوزیسیون ترکیه می نویسد:"حزب جمهوری خلق معتقد است که جریانی سرمایه ای "ناشناخته" اما "هدفمند" در طول ماه های گذشته اقتصاد ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است. حزب جمهوری خلق در گزارشی که منتشر کرده مدعی شده منشا سرمایه راه یافته به بازار ترکیه در این فاصله زمانی مشخص نیست و در بخشی از این گزارش می افزاید:"در حدود 12.7 میلیارد دلار سرمایه به اقتصاد ترکیه در طول مدت 12 ماه گذشته جریان یافته است. این بزرگترین حجم سرمایه راه یافته به بازار ترکیه در کل تاریخ معاصر کشور است."

حزب جمهوری خلق در نود و دومین گزارش خود درباره چشم انداز اقتصادی ترکیه به ارتباط میان این موضوع با تجارت نفت در برابر طلای ایران و ترکیه اشاره می کند و در این باره می افزاید:"حدود 3 میلیارد دلار از 5.1 میلیارد دلار بازگشت سرمایه به اقتصاد ترکیه در سال گذشته از تجارت طلا به دست آمده است. از هر 100 دلار بازگشت سرمایه 58 دلار ناشی از تجارت طلا بوده است. در ادامه این گزارش اشاره شده که تجارت نفت در برابر طلای ایران و ترکیه در سال 2012 میلادی به اوج رسید در ماه های آغازین سال 2013 میلادی با افول مواجه شد اما بار دیگر از فوریه سال 2014 میلادی از سرگرفته شد."

حزب جمهوری خلق در بخش دیگری از گزارش خود به ابهام موجود درباره تغییر مقصد صادرات طلا از ترکیه به ایران اشاره کرده و در این باره افزوده است:"هنوز مشخص نیست که چرا صادرات طلای ترکیه به ایران به سوئیس تغییر جهت داد. علت تغییر مقصد صادرات طلا  هنوز نامشخص است."

روزنامه "حریت" در پایان اشاره کرده که آنکارا به دلیل تحریم های اعمال شده از سوی دولت امریکا علیه ایران پول واردات نفت با ایران را از طریق صادرات طلا به آن کشور جبران می کرده که این موضوع باعث ایجاد کسری در تراز تجاری خارجی ترکیه شده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید