رفتن به محتوای اصلی

خنده با صدای بلند ممنوع، گریه با صدای بلند آزاد

خنده با صدای بلند ممنوع، گریه با صدای بلند آزاد

انسان همیشه باید مودب باشد. کلا رعایت ادب در فرهنگ ما ایرانی های چیزی است که از قدیم وجود داشته، تا جایی که شاعر می گوید: "بی ادب محروم ماند از لطف حق". بهاءالله، پیامبر بهائیان، در مورد ادب و رعایت آن چنین می گوید: "...شما را به ادب وصيّت می نمايم و اوست در مقام اوّل سيّد اخلاق طوبی از برای نفسی که بنور ادب منوّر و بطراز راستی مزيّن گشت دارای ادب دارای مقام بزرگست اميد آنکه اين مظلوم و کلّ به آن فائز و به آن متمسّک و به آن متشبّث و به آن ناظر باشيم..." (حضرت بهاءالله - منتخباتى از آثار حضرت بهاءالله – ص۶۹)

این مقدمه در باب ادب را گفتم تا بروم سر اصل مطلب. در اینکه ادب خوبه، و انسان باید مودب باشه هیچ شکی نیست، اما اینکه کسانی پیدا شدند که می خواهند به زور "بعضی ها" را ادب کند، که دست بر قضا این بعضی ها دانشجوی این مملکت هم هستند، دیگه از اون حرف هاست.

اخیرا دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آئین نامه جدیدی را در ارتباط با پوشش و نحوه رفتار دانشجویان ابلاغ کرده که در آن خنده با صدای بلند ممنوع شده است! البته تنها خنده با صدای بلند جزء ممنوعیت ها نبوده. دانشگاه علوم پزشکی شیراز آیین نامه پوشش و رفتار را در ۷ فصل و ۲۳ بند تنظیم و به دانشجویان ابلاغ کرده. در فصل ۶ این آیین نامه، ممنوعیت بحث و شوخی و خندیدن با صدای بلند در آسانسور، کافی شاپ و …دیده می شود!! صد البته برای اینکه این افاضات ضمانت اجرای هم داشته باشد دانشجویان تهدید شده اند در صورت تکرار تخلف به کمیته انظباطی ارجاع داده می شوند.

البته چنین آئین نامه ها، بخوانید زورنامه هایی، تنها در مملکت اسلامی ایران صادر می شود. بلاخره وقتی ورودی طهران بزرگ می نویسند به ام القرای جهان اسلام خوش آمدید، باید همه چیزش مثل همه چیزش بشود دیگر. واقعا من مانده ام که مسئولین دانشگاه چطور می توانند به شعور دانشجویانی توهین کنند که قرار است فردا دکتر این مملکت شوند؟

اصلا کاش یه کار بهتر می کردند و خیال همه را راحت می کردند، دولت یک مصوبه تصویب کند تا از این به بعد کسی حق خندیدن نداشته باشد، دانشگاه و زایشگاه هم فرقی ندارند. اصولا شما به چه حقی می خندید؟ اینجا ام القرای اسلام است و باید ۲۴ ساعت شبانه روز تو سر زنون داشته باشی، خنده گناهه، معصیت داره.

آدم باید خیلی پوست کلفت باشه که با این همه مصیبت و بدبختی و بیکاری و ...که ما توی ایران داریم بخواد بخنده، آن هم با صدای بلند... شما کافیه فکر کنی که از صبح که از خواب پا میشی امواج پرقدرت پارازیت که نشانه پیشرفت کشور عزیز اسلامی است، روی مخ شما اسکی بازی می کنند، می روید سرکار باید با هزار جور بی قانونی روبرو شوید، می آئید خانه، برنج پخته شده بنابه گفته وزارت بهداشت آلوده است، اما چکار می شود کرد؟ با این حقوق ها و درآمدهای پائین باید به همین برنج های آلوده رضایت داد. بگم، بازم بگم، خب شما اگر یکم فکر کنی اصلا خنده ات نمی گیره چه برسه به اینکه با صدای بلند هم باشه.

البته شاید هم اینقدر ها هم بد نباشه. از قدیم گفته اند "نخند مسواک گرون میشه". شاید این اقدام دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راستای کمک به بهداشت دهان و دندان و همچنین جلوگیری از گران شدن مسواک بوده. اگر اینطور باشد که واقعا خدا عمرشان بدهد که اینقدر خدمت گذار هستند. البته من احتمالش را میدهم که به زودی مصوبه تصویب شود که گریه را هم با صدای کم ممنوع کنند و شما مجبور باشید با صدای بالای ۱۲۰ دسی بل گریه کنید وگرنه هرچه دیدی از چشم خودت دیدی.

http://pen19.blogfa.com/post-224.aspx

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید