رفتن به محتوای اصلی

حملات هوایی پیشروی داعش را در کوبانی کند کرد

حملات هوایی پیشروی داعش را در کوبانی کند کرد

ائتلاف تحت رهبری آمریکا روز سه شنبه پیوسته ترین حملات هوایی تا به امروز علیه مواضع پیکارجویان گروه دولت اسلامی (داعش) در اطراف شهر کوبانی سوریه در کنار مرز ترکیه را انجام داده است.

جنگجویان کرد سوریه که با داعش می جنگند می گویند که اینها موثرین حملات تاکنون است اما باید خیلی زودتر انجام می شد.

خبرنگاران می گویند که به نظر می رسد روند پیشروی داعش متوقف شده باشد.

پیشتر در این روز رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت که کوبانی درحال سقوط است. دولت او به خاطر خودداری از حمایت نظامی از کردهای کوبانی در مقابل داعش با اعتراضات گسترده کردها روبرو شده است.

دست کم سه تظاهرکننده در ترکیه کشته شده اند.

به گفته ناظران تاکنون حداقل ۴۰۰ نفر در سه هفته نبرد بر سر کوبانی کشته شده اند و ۱۶۰ هزار سوری هم به ترکیه گریخته اند.

تازه ترین بیانیه ارتش آمریکا تایید کرد که پنج حمله هوایی روزهای دوشنبه و سه شنبه در اطراف کوبانی انجام شده اما زمان دقیق آنها مشخص نشد.

پنتاگون گفت که این حملات باعث نابودی چهار وسیله نقلیه داعش و یک یگان این گروه شده و به یک تانک و یک نفربر این گروه آسیب زده است.

به گفته پل آدامز خبرنگار بی بی سی در آن سوی مرز در ترکیه به نظر می رسد که جنگجویان کرد مدافع شهر هم اکنون درحال هماهنگ سازی مستقیم حملات با ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا باشند. اما حملات هوایی ممکن است به تنهایی برای جلوگیری از افتادن کوبانی به دست داعش در دراز مدت کافی نباشد.

شبه نظامیان کرد می گویند که در نبرد خیابانی دست بالا را دارند اما شمار آنها و تسلیحات آنها در مقابل داعش کمتر است.

به گفته خبرنگار ما فقط عملیات زمینی یا کمک نظامی قابل توجه ترکیه می تواند موفقیت کردها را تضمین کند ولی دخالت ترکیه بعید است.

خبرنگار بی بی سی می گوید که سه شنبه بعد از ظهر حملات هوایی بیشتری شنیده شد که شمار آنها را از چهار صبح به وقت محلی به هشت عدد می رساند.

در نتیجه این حملات،‌ نبردها در شهر به طور قابل توجهی کاهش یافته و صدای تیراندازی کم و بیش خاموش شده است.

میسا عبد فرمانده ارشد زن کرد در کوبانی به برنامه نیوزآور بی بی سی گفت: "از دیشب تا حالا شاهد موثرترین حملات هوایی در اطراف کوبانی بوده ایم هرچند کمی دیر است. اگر ائتلاف با این قدرت و شدت زودتر حمله می کرد شاهد رسیدن داعش به شهر و مرگ این همه آدم نمی بودیم."

او گفت که هماهنگی هایی با ائتلاف برای زدن اهداف صورت گرفته اما حملات باید شدیدتر باشد:‌ "با کمک حملات هوایی ائتلاف می توانیم داعش را شکست دهیم."

او در مورد سخنان آقای اردوغان در مورد سقوط کوبانی گفت: "او خواب می بیند و کوبانی هرگز سقوط نخواهد کرد."

او از نبردهای شدید سخن گفت: "داعش در تلاش است وارد شهر شود اما جنگجویان ما شهامت فوق العاده ای نشان داده اند و در برابر حملات آنها با سلاح سنگین مقاومت کرده اند."

اعتراض کردها

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سه شنبه گفت که کوبانی در آستانه سقوط است و حمله هوایی آمریکا و متحدانش نمی‌تواند به تنهایی مانع از پیشروی داعش شود.

دامنه اعترا‌ض‌ کردها به عملکرد ترکیه در قبال کوبانی روز سه شنبه به شهرهای مختلف این کشور کشید.

پلیس ترکیه برای متفرق کردن معترضان به استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش متوسل شده است.

معترضان کرد در آنکارا و استانبول با پلیس درگیر شده‌اند و مسئولان استان جنوبی ماردین ترکیه در شش محله آن مقررات منع رفت‌و آمد وضع کرده‌اند.

اعتراض کردها به ترکیه محدود نشده و در شهرهای مختلف اروپا هم اعتراض‌هایی به حمایت نکردن از نیروهای کرد در کوبانی به ویژه از جانب ترکیه صورت گرفته است.

در بروکسل کردها با ورود به ساختمان پارلمان اروپا اعتراض خود را نشان داده‌اند و در پاریس هم معترضان با پلیس درگیر شده‌اند.

در تهران تجمعی در مقابل سفارت ترکیه صورت گرفته و گروهی از ساکنان شهرهای کردنشین ایران مانند سنندج و مهاباد هم به عدم حمایت ترکیه از کردهای کوبانی در برابر داعش اعتراض کرده‌اند.

تانک‌ها و نیروهای ارتش ترکیه در مرز سوریه صف‌آرایی کرده‌اند اما وارد خاک این کشور نشده‌اند.

'گفتگوی ایران با احزاب کرد'

دولت ایران در روز سه شنبه از "بی تفاوتی جامعه جهانی" در مورد محاصره شهر کوبانی انتقاد کرده و خواستار کمک به دولت و مردم سوریه برای مقابله با "تروریست ها" شده است.

مرضیه افخم گفت: "جمهوری اسلامی ایران به زودی کمک های انسانی خود را برای ساکنان و آوارگان این منطقه از طریق دولت سوریه ارسال خواهد کرد."

همزمان در این روز محمود علوی وزیر اطلاعات ایران در مجلس شورای اسلامی گفته است که این وزارت‌خانه "با هر کسی که مصالح امنیتی اقتضا کند، صحبت می‌کند".

او گفت در این راستا "حتی با شورای حزب منحله دموکرات و کومله جلساتی داریم که این اقدامات برای به حداقل رساندن آسیب آنها برای نظام بنا بر وظایف ذاتی وزارتخانه صورت گرفته و اقدامی طبیعی از طرف سرویس اطلاعاتی کشور است."

عبدالله مهتدی دبیر کل حزب کومله کردستان در گفتگو با بی بی سی فارسی هرگونه تماس چه مستقیم چه غیرمستقیم میان حزب کومله کردستان ایران و دولت ایران را رد کرد و آن را "کذب محض" خواند. او گفت "در سیاست جمهوری اسلامی در قبال کردها و حزب او هیچ تغییری دیده نمی شود."

خالد حسن پور عضو رهبری حزب دموکرات کردستان هم به بی بی سی گفت که میان حزب او و دولت ایران نشست رودرویی صورت نگرفته اما دولت ایران از طریق یک گروه ثالث نظر حزب دموکرات کردستان را در مورد مسائل سیاسی کردستان مخصوصا خواست های کردها در کردستان ایران جویا شده و آنها نظرات خود را ارائه کرده اند.

او گفت که اگر دولت ایران می خواهد نسبت به مساله ملیت کردها حسن نیت نشان دهد از جمله باید زندانیان سیاسی را آزاد کند و از همه مهم تر به اصل اوایل انقلاب دایر بر حل مساله کردستان از طریق مذاکرات سیاسی برگردد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید