کلمه Pegida 'پگیدا' که کوتاه شده کلمات آلمانی "Patriotiske europæere mod islamisering af Europa است و ترجمه فارسی آن : «سرزمین میهنی اروپا علیه اسلامی ها» می باشد که جنبشی علیه مسلمانان و مهاجرین مسلمان در اروپا می باشد.این جنبش ضد اسلامی در پائیز سال گذشته، از شهر Dresden آلمان شروع شد و بسرعت مورد توجه مردم و سیاستمداران المانی قرار گرفت.تا جایی که خانم مرکل در سخنرانی سال نو میلادی خود از المانی ها خواست که دست از حمایت از پگيدا که سرشار از نفرت به خارجی هاست ؛ بردارند . او چند روز پیش هم اسلام را بخشی از المان نامید.
جنبش 'پگیدا' برا این باور است که اروپا، پذیرای بسیاری از مهاجرین مسلمان شد ه است ،در حالی که اسلام خطری جدی برای اروپا محسوب می گردد. سخنگویان این سازمان می گویند که ترورپاریس نشان داد که که حق با Pegida است .در جریان حملات تروریستی پاریس ، حداقل سه مسلمان در گروگان گیری سوپر مارکت یهودیان و مجله فرانسوی شارلی _که به حضرت محمد توهین کرده بود_ شرکت داشته اند. از این رو بعد از حملات تروریستی پاریس ؛Pegida در شهر های المان و نروژ برای قربانیان ، تظاهراتی برپا کردند.در حالی که 25000 نفر در تظاهرات شهر Dresden المان شرکت کرده بودند ؛در اسلوی نروژ، تنها 190 نفردر این تظاهرات در شرکت داشتند .
اقای Nicolai Sennels سنخگوی Pegida دانمارک می گوید :درروز دوشنه برای اولین بار تظاهراتی در دانمارک در شهر کپنهاک (Kongens Have) و آرهوس (Den Gamle By ) زیر عنوان« مقابله با اسلام گرایی افراطی» برگزار می کنیم. او اضافه می کند که ما نگران گسترش خشنونت از جانب اسلام گرایی افراطی در اورپا هستیم و ترور پاریس نشان داد که اروپا هم گرفتار حملات تروریستی می باشد. در فیس بوک این جنبش ضد اسلامی آمده است که «تظاهرات ما،آرام و عاری از خشنونت می باشد» .شرکت کنندگان در تظاهرات نبایستی لباس های ارتشی در بر داشته باشند که به سازمان Danish Defence League کمک می کند . شرکت کنندگان مجاز نیستند که با سگ ،در این تظاهرات شرکت نمایند.
شایان ذکر است ،در حالی که اکثردولت مداران اروپایی آشکارا از گسترش جنبش ضد اسلامی Pegida نگرانند و آن را راسسیم و نفرت پراکنی اشکار می نامند؛ ولی ایرانیان اسلام ستیز ، نه تنها چنین دل نگرانی ها را ندارند، و در دل شاید ،خوشحال هم باشند و بنابراین شرکت ایرانیان در چنین تظاهرات بعید نیست .
وحشت ترکهای آلمان از تجمعات 'پگیدا' در مخالفت با اسلام
بنابر نوشته بی بی سی :چهار ماه است که تجمعات گروه اروپاییهای "میهندوست علیه اسلامی شدن اروپا" (پگیدا) آلمان را فرا گرفته و باعث ایجاد نگرانی میان بزرگترین گروه مهاجر در آلمان یعنی ترکها شده. لامیا عادلگیزی، خبرنگار ترکتبار آلمانی، گزارش میدهد:
ظهور ”پگیدا“ برای شیرین مانولیا ساک، زن ترکتبار ۲۹ ساله آلمانی، مثل ”یک فیلم ترسناک“ است.
اصلیترین دلیل برای آلمانیهای ترکتباری که کشور زادگاه خود یعنی آلمان – کشوری با بیشترین تعداد مهاجران در اروپا – را ترک میکنند و به ترکیه میروند، اسلامهراسی است.
خیلی از آنها هیچگاه به ترکیه سفر نکردهاند و هر چه درباره آن میدانند از زبان والدینشان است. والدینی که خود به عنوان کارگر مهمان به آلمان آمده بودند و بهخاطر شرایط بهتر زندگی تصمیم گرفتند در آلمان بمانند.
خانم ساک میگوید آنها از تجمعات ”پگیدا“ تعجب نکردهاند چون مساله جدیدی برای آنها نیست. ترکهای آلمان سالها است که با تبعیض دست و پنجه نرم میکنند.
”داستانی کهنه“
به گفته خانم ساک ”جنبش تازه تاسیس پگیدا همیشه در جامعه آلمان حضور داشته و خارجیها – آنها ما را اینگونه خطاب میکنند – از فرهنگها و قومیتهای مختلف، مخصوصا مسلمانان، همیشه با این نوع تبعیض و نژادپرستی مواجه بودهاند.“
از دید او ”پگیدا“ اصلیترین تهدید برای جامعه چندفرهنگی آلمان است چون کسانی که این جنبش را نمایندگی میکنند به جریانهای اصلی جامعه آلمان تعلق دارند.
تجمعاتمتقابل
بنیاد بِرتِلسمان پنجشبه گذشته نتایج تحقیقی را منتشر کرد که نشان میداد ۵۷٪ آلمانیهای غیرمسلمان اسلام را یک تهدید تلقی میکنند و ۶۱٪ هم اعتقاد دارند که اسلام نمیتواند با سبک زندگی غربی وفق پیدا کند.
به ادعای صفحه فیسبوک ”پگیدا“، ترکهای سکولار در این زمینه موفقتر بودهاند: ”مصطفی کمال آتاتورک، پدر ملت ترک، توانست با جدا کردن دین و دولت ترکیه را با موفقیت رهبری کند و با این کار ثابت کرد که یک کشور اسلامی هم شاید بتواند در این امر موفق شود!“
ترکها و دیگر مهاجران مسلمان تجمعات متقابلی را در بعضی شهرها مثل برلین، کلن، درسدن، اشتوتگارت، مونیخ و هامبورگ برگزار کردهاند.
آخرین این تجمعات توسط ترکها در همان زمان و مکانی برگزار شد که تجمع ”پگیدا“ در پنجم ژانویه در برابر دروازه براندنبورگ شهر برلین در جریان بود.
ترکتباران آلمان
- جمعیت: بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۱، حدود سه میلیون نفر که حداقل یکی از والدینشان زاده ترکیه است.
- بیشتر آنها در مناطق غربی آلمان و شهرهایی چون برلین، دوسلدورف، اشتوتگارت و کلن زندگی میکنند.
- آلمان در دهههای ۱۹۶۰ و ۷۰ از این ”کارگران مهمان“ دعوت کرد تا برای مدت محدودی به آلمان بروند ولی خیلی از آنها تصمیم گرفتند در آلمان بمانند.
- ادغام در جامعه آلمان و آموختن زبان آلمانی برای آنها یک مشکل تاریخی بوده.
- تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ از طرف مؤسسه جمعیت و توسعه برلین انجام شد نشان داد که وضعیت ادغام آنها دارد بهتر میشود.
جمیل گوسوف، نماینده ترکتبار حزب حاکم دموکرات مسیحی در پارلمان، به بیبیسی گفت ”ترکها ترسیدهاند“.
حمله به مسجدها و شعارنویسی علیه ترکها بر دیوار مدرسهها در سراسر آلمان رو به افزایش است.
از نظر خانم گوسوف این تجمعات پیامهای بسیار مهمی برای ترکهای آلمان و همچنین نظام دموکراتیک آلمان دارند.
او که درباره تجمع برلین صحبت میکرد، گفت: ”ترکهای آلمان بار دیگر نشان دادند که نمیخواهند نقش قربانی را بازی کنند و میتوانند اتحاد خود را در برابر جریانهای تفرقهافکن حفظ کنند.“
تبعیض
به گفته خانم ساک سیر اخیر وقایع خیلی از ترکها را ناراحت کرده. خیلیها ترجیح میدهند به ترکیه برگردند چون چیزی از سالها مبارزه با نژادپرستی، تبعیض اجتماعی و اسلامهراسی عایدشان نشده.
”هر چقدر هم برای اثبات خودتان و موفقیت تلاش کنید و نشان دهید که دنبال یک همزیستی مسالمتآمیز میگردید، فایده نمیکند. دل آلمانیها را نمیتوان بهدست آورد.“
او به همین دلیل زندگی خود را بین برلین و استانبول تقسیم میکند.
بنابر نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ از طرف بنیاد آموزش و تحقیقات علمی ترکیه و اروپا (تواک) انجام گرفت، بیشتر آنهایی که دارند به ترکیه برمیگردند به نسل سوم و چهارم مهاجران ترک تعلق دارند که همگی در آلمان زاده و بزرگ شدهاند.
بین ۱۸ تا ۴۰ سال سن دارند و آلمان را ترک میکنند ”چون آیندهای برای خود در آلمان متصور نیستند“.
زبان آلمانی آنها در مقایسه با والدین و اجدادشان که به عنوان کارگر مهمان مهاجرت کردند بسیار خوب و روان است. با این حال، هماهنگ شدن با جامعه آلمان همچنان برای این آلمانیهای ترکتبار مشکل است و از محرومیت و تبعیض اقتصادی رنج میبرند، واقعیتی که بازگشت مجدد به ترکیه را برایشان جذاب میکند.
بنابر این تحقیق، ۶۳٫۰۰۰ ترک در سال ۲۰۱۳ از آلمان به ترکیه بازگشتند و به گفته فاروق سِن، مدیر تواک، بعید است که این عدد تغییر محسوسی در در سالهای پیشرو بکند.
آقای سِن میگوید ”نتیجه تجمعات ’پگیدا‘ خلاف چیزی که میخواهند، خواهد بود. ترکها تصمیم میگیرند بمانند و با سازماندهی بیشتر مقاومت کنند، مثل اتفاقی که در ابتدای دهه ۱۹۹۰ افتاد.“
بازتاب این صحبتها را میشد در حرفهای یک مرد جوان ترک شنید؛ مردی بیست و چند ساله که در تجمع متقابل برلین حضور داشت میگفت با وجود اینکه شرایط در آلمان برایش نامساعد است ولی هیچ برنامهای برای برگشتن به ترکیه ندارد.
او که خواهان برخورد جدی دولت با این مساله بود، میگفت: ”مساله خارجیهراسی و مخالفت با مهاجرت این یا آن گروه نیست؛ مساله اسلامهراسی است که ترسناک و مخوف است.“
دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمیکند.
افزودن دیدگاه جدید