رفتن به محتوای اصلی

اربيل جاي دبي را خواهد گرفت؟

اربيل جاي دبي را خواهد گرفت؟

هنرمندان ايراني در کردستان عراق؛ گوگوش نيز به‌ کردستان می‌رود از خواننده گان موسيقي کلاسيک ايران گرفته تا خواننده گان پاپ. کردستان عراق مکاني براي ديدار هنرمندان ايراني با طرفدران آنها شده است. طرفداراني در کردستان عراق يا مشتاقاني که از ايران به آنجا مي روند. من آمده ام، که عشق فرياد کند، من آمده ام که ناز بنياد کند. گوگوش، خواننده ي پرآوازه، صدايي فراموش نشدني، اينبار اوست که مي خواهد خاطره اي جاودانه براي دوستدارانش در اربيل بر جايي بگذارد. بي شک طرفداران پروپاقرص او تا ۲۱ شهريور ماه لحظه شماري مي کنند.

قبل از او ديگراني هم آمده اندو با رضايت کامل رفته اند. استاد موسيقي کلاسيک ايران، محمدرضا شجريان. پيش از او هم شهرام ناظري. اما تنها در اين دو سال گذشته بود که پاپ خوانهاي مقيم خارج از کشور به اجراي کنسرت در نزديکترين مکان به مرزهاي ايران پرداخته اند. اين راه را براي اولين بار جمشيد گشود. به گفته ي خودش او بود که هنرمندان ديگر خارج از کشور را به اجراي کنسرت در کردستان عراق ترغيب نمود. خود او سال ۲۰۰۷ بود که براي اولين بار در شهر سليمانيه به اجراي کنسرت پرداخت. بعد از او هم در ماه آوريل ۲۰۰۹ شهره و شهرام، ماه سپتامبر معين و جمشيد، نوروز امسال هم ابي و ليلا فروهر در اربيل کنسرتهايي برگزار نمودند.

اما شايد کنسرت خوانندگان سبک کلاسيک ايراني با پاپ خوانهايي همچون گوگوش در کردستان عراق قدري متفاوت باشد. تفاوت از اين لحاظ هنرمندان گروه دوم نمي توانند در ايران فعاليت کنند، پس ناچاراند در کشورهاي مجاور ايران به ديدار دوستداران خود بروند. و حالا ديگه چه جائي بهتر از کردستان عراق.

نزديکيهاي زباني و فرهنگي، همراه با وجود شمار زيادي از ايرانيان مقيم کردستان عراق، عراقي هائي که در ايران متولد شده اند، در آنجا درس خوانده اند، يا مدت زماني در آنجا زندگي کرده اند و علاقه اي که همه ي اينها و کردهاي ديگر عراقي به فرهنگ ايراني دارند، بي گمان اين حرکت را تداوم و تسريع خواهد بخشيد.

کردهاي عراقي اي که در ايران زندگي کرده اند بالغ بر دهها هزار نفر تخمين زده مي شوند. آنها غالبا بر اثر آواره گيهاي متعدد به ايران پناه برده اند. خيلي ها ساليان متمادي در ايران زندگي کرده اند و خيلي ها هم در آنجا به دنيا آمده اند و بر زبان فارسي تسلط دارند. حتي خيلي از آنها بعد از بازگشت هم به زبان فارسي تکلم مي کنند.

کردستان عراق اکنون داراي امنيتي پايدار مي باشد. عامل مهمي که در جذب گردشگران، سرمايه گذاران، بازرگانان و... خارجي موثر است. در سايه ي همين عامل است که شهر اربيل بنحو قابل ملاحظه اي جامه ي شهري مدرن را پوشيده و با تمام توان در حال برانداختن پوست کهنه و ايجاد موسسات، هتلها، راهها، پارکها و مکانهاي تفريحي و سياحي، شهرکها، آپارتمانهائي به سبک دنياي امروزين است. نچيروان بارزاني، نخست وزير پيشين حکومت منطقه اي کردستان عراق، گفته بود اربيل را تبديل به دبي خواهد کرد. در واقع از ظواهر پيداست که اين شهر هم اکنون اين راه را مي پيمايد. و همين کنسرتها هم که اگر اربيل نبود شايد در دبي برگزار مي شدند.

کردهاي عراق از لحاظ فرهنگي نزديکهاي زيادي با فرهنگ ايراني دارند، آنها فرهنگ ايراني را دوست دارند و حتي از غناي فرهنگ ايراني متحير هستند. سريالهاي ايراني، با وجود همه ي محدوديتهايشان، در کردستان عراق پرطرفدار هستند و هنرمنداني همچون معين، ليلا فروهر، مهستي و... دوستداران زيادي دارند. رشته ي زبان فارسي در دانشگاه صلاح الدين واقع در اربيل، از سال ۱۹۹٨ داير شده است. در دانشگاه شهر کويسنجق نيز زبان فارسي تدريس مي شود. فلک الدين کاکه اي، وزير پيشين فرهنگ حکومت منطقه اي کردستان عراق، مهر ماه ۱٣٨۷ به سايت روز گفته بود: "ما با مردم ايران اعم از کردها، ترکهاو ... از لحاظ فرهنگي در ارتباط هستيم. گروههاي هنري ايراني مانند کامکارها، شهرام ناظري و شجريان در کردستان عراق کنسرت داشته اند. براي فستيوالهاي ادبي و هنري بارها هنرمندان و اديبان ايراني را به اينجا دعوت کرده ايم". البته اين نوع فعاليتها حالا ديگر تنها به هنرمندان داخل کشور محدود نيست.

فضاي آزادي که بر کردستان عراق حاکم است نيز مي تواند براي ايرانيهاي که به منطقه سفر مي کنند جذاب باشدو مشوقي براي آنها باشد تا اگر تنها براي چند روز محدود هم بوده باشد خود را از قيدوبندهاي شديد در ايران رها کنند و نفسي آزادانه بکشند. مردم ايران، بالاخص زنان، که از انواع پوششها، نوشيدنيهاو برپايي مجالس رقص و آواز منع شده اند، فرصتي براي رهايي از اين محدوديتها شايد بسيار کم پيش آيد.

کم هزينه بودن سفر به کردستان عراق، نرخ ارزان هتلهاو پائين بودن خرج و مخارج در عين سفر، ارزان بودن هزينه ي کنسرتها، نسبت به جاههاي ديگري مثل دبي، حتي نزديکي مسافت راه، نکات مثبتي است که سفر به آنجا را قابل توجه خواهد نمود.

همچنين ورود آسان به کردستان عراق که تاکنون از راه زميني، و تنها با يک گذرنامه و گرفتن مجوز از مرزهاي رسمي امکان پذير مي باشد. و در اين اواخر نيز که به اتومبيلهاي شخصي ايراني مجوز ورود به کردستان عراق داده مي شود، امکان سفر به آنجا را نسبت به کشورهاي ديگر، حتي کشورهاي ديگر همسايه ي ايران، سهل نموده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید