رفتن به محتوای اصلی

گزارشات دادگاه بابک زنجانی

گزارشات دادگاه بابک زنجانی

به گزارش خبرگزاری مهر، هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی با حضور هر ۳ متهم برگزار شد.

غلامرضا صادقی قهاره وکیل شرکت HK در هشتمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی گفت: آقای زنجانی در جلسات گذشته در ماهیت کیفرخواست دفاع خاصی نداشتند و بیشتر به حواشی و مسائل جانبی پرداخت که در دفاع موثر نیست و در دادگاه مسائل حاشیه‌ای بررسی نمی‌شود بلکه اصل کیفرخواست و دفاع در برابر آن مدنظر قرار دارد.

وی ادامه داد: بحث ما در این پرونده وصول بیت‌المال است و هیچ طلبکاری حاضر نیست از مالی که دهها معارض دارد، نگهداری کند.

وکیل شرکت HK افزود: کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا به بهانه واهی منع غنی‌سازی برای ساخت سلاح اتمی، ایران را مورد تحریم‌های ظالمانه قرار دادند تا اینکه سوم بهمن‌ماه سال ۹۰ با تشدید تحریم‌های شرکت نفت و شرکت‌های تابعه آن، بانک مرکزی و همچنین سایر بانک‌ها مشمول تحریم شدند، به طوری که حمل و نقل محموله‌های نفتی و مشتقات آن، بیمه حمل و نقل، فروش نفت در بازارهای جهانی، نقل و انتقالات پولی یا ارزی و همچنین عملیات بانکی با مشکل جدی مواجه شد.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر انباشت محموله‌های نفتی روی شناورها در آب‌های خلیج فارس، مقامات امنیتی را با توجه به تهدیدات نظامی آمریکا و همچنین احتمال بروز مخاطرات زیست‌محیطی نگران کرد به طوری که حتی این مسئله در جلسه شورای عالی امنیت ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بابک زنجانی خود را قهرمان نشان داده است

صادقی قهاره گفت: در این شرایط افرادی با سوءاستفاده از این فرصت به جای آنکه یار شاطر برای مردم باشند بار خاطر شدند و در این پرونده بابک زنجانی با کمک شرکای خود و همچنین ادعاهای واهی مبنی بر توانایی برای دور زدن تحریم‌ها خود را قهرمان نشان داد و مسئولان و مدیران شرکت نفت را با جعل اسناد و مدارک به امور غیرواقعی امیدوار کرد و ۲ میلیارد از بیت‌المال را در زمانی که کشورهای مدعی حقوق بشر حتی از فروش دارو خودداری می‌کردند به یغما برد.

نام دیگر بابک زنجانی، محمد بابک روغنی است

وی با بیان اینکه زنجانی در جلسات گذشته و همچنین در سال‌های قبل خود را یکی از پاک‌ترین، دلسوزترین و مخلص‌ترین خدمتگزاران به نظام جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده و همچنین خود را دارای شرایط مالی فوق‌العاده در داخل و خارج از کشور نشان داده، گفت: ر- م مدیر بازاریابی سورینت درباره بابک زنجانی می‌گوید که او را از سال ۸۳ می‌شناسد، ۲ عدد شناسنامه داشت به نام‌های بابک زنجانی و محمدبابک روغنی زنجانی و در آن زمان فقط شرکت آرایش سورینت در کیش را اداره می‌کرد.

وکیل شرکت HK افزود: همچنین ن- ش درباره بابک زنجانی می‌گوید که بابک زنجانی در کوچه روبه‌روی مغازه من یک دستگاه آپارتمان اجاره کرده بود و در مغازه طلاسازی من مشغول بود. در زمان خدمت برای آموزشی به پادگان اردکان یزد اعزام شد و پس از آن به پادگان سپاه در عشرت‌آباد منتقل شد. هر روز او را با موتور به پادگان می‌بردم و بعدازظهرها نیز با موتور به مغازه برمی‌گشتیم. در خصوص اینکه بابک زنجانی برای بانک مرکزی ارز جابه‌جا می‌کرد یا خیر، ن- ش می‌گوید از آنجایی که خودم هر روز صبح او را به پادگان می‌بردم و بعدازظهرها برمی‌گرداندم بعید به نظر می‌رسد ارزی را به صرافی‌ها داده باشد چون در این صورت مطلع می‌شدم.

بابک زنجانی ۵ شناسنامه داشت

وکیل شرکت HK در ادامه به گزارش مورخ ۱۲ مهرماه ۹۳ پلیس آگاهی در خصوص شخصیت بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: بابک زنجانی ۵ شناسنامه داشت و صدور چک بلامحل در تاریخ ۲۳ تیرماه سال ۷۷، قبول چک مسروقه در تاریخ ۲۲ فروردین سال ۸۰ و جعل و استفاده از سند مجعول به تاریخ ۱۲ دی‌ماه سال ۸۰ از جمله سوابق قبلی مجرمانه او به شمار می‌رود.

وی در ادامه به گزارش سازمان اطلاعات سپاه در خصوص شخصیت حقوقی بابک زنجانی پرداخت و گفت: طبق گزارش سازمان اطلاعات سپاه بابک زنجانی، فرد ۴۰ ساله‌ای است که شرکت واردات لوازم آرایشی در کیش را در سال ۸۸ به ثبت رسانده و دارای سابقه قاچاق ارز از مرزهای غربی است و نامبرده در حدود ۴ سال گذشته کمترین سرمایه را داشته و توانمندی‌های سال‌های اخیر وی با استفاده از رانت‌های ایجاد شده در وزارت نفت و بانک مرکزی به وجود آمده است.

بابک هرگز راننده نوربخش نبوده است

صادقی قهاره تاکید کرد: بابک زنجانی هرگز راننده مرحوم نوربخش نبوده و هرگز مسئولان بانک مرکزی چنین وجوهی را در اختیار وی قرار ندادند و اکثر شرکت‌های وی نیز با سرمایه اندک تاسیس شدند و به عنوان ابزار متقلبانه از آنها استفاده شده است.

وی در ادامه قرائت شکایت شرکت HK از متهمان پرونده نفتی گفت: بانک FIIB در مالزی طرف حساب ما نیست بلکه این بانک یک وسیله کلاهبرداری بوده و طرف حساب ما زنجانی است.

وکیل شرکت HK تاکید کرد: برخلاف ادعای متهم، مسئولان نفتی هرگز سراغ بابک زنجانی نرفتند بلکه متهم با اصرار از م- ش متهم دیگر پرونده می‌خواهد وی را به مدیران نفتی معرفی کند. م- ش به لحاظ آشنایی با الف – و – د، بابک زنجانی را به او معرفی می‌کند و می‌گوید زنجانی در خارج از کشور چند بانک دارد و می‌تواند ارز جابه‌جا کند.

وی توضیح داد: طبق توافق مدیران نفتی مقرر می‌شود ۳ محموله به قیمت ۳۰۰ میلیون یورو به شرکت ISO که متعلق به بابک زنجانی است داده شود که در این رابطه الف- و- د می‌گوید بابک زنجانی را اواسط اردیبهشت‌ماه سال ۹۱ از طریق م- ش به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت معرفی کردند. م- ش بابک زنجانی را اینگونه معرفی کرد که او شرکت‌های بسیاری دارد و در حوزه نقل و انتقالات ارزی توانمند است و اکنون نیز آمادگی خرید نفت خام و نفت کوره را دارد.

صادقی قهاره ادامه داد: بعد از واریز وجه به مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو قرارداد ۳ محموله نفتی بین بابک زنجانی و صندوق بازنشستگی امضا می‌شود و این مسئله سرآغاز فریب مدیران نفتی توسط بابک زنجانی است.

وی در ادامه با اشاره به گزارش سازمان بازرسی اضافه کرد: طبق این گزارش به رسمیت شناختن بانک FIIB از سوی ۳ وزیر و رئیس وقت بانک مرکزی بدون بررسی کامل آن کاملا غیرمنطقی بود و علی‌رغم اینکه سررسید اعتبار اسناد ۲۶ مردادماه سال ۹۱ بود و چند ماه بعد یعنی دوم دی‌ماه سال ۹۱ بابک زنجانی از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد اما او همواره با تاخیر عامدانه پول‌ها را پرداخت نمی‌کرد و بعد از تحریم نیز عنوان می‌کرد که تحریم شده است و نمی‌تواند پول‌ها را پرداخت کند.

۱۱ قرارداد با بابک زنجانی منعقد شده است

وی گفت: قراردادهای منعقد شده با بابک زنجانی به غیر از قرارداد فروش نفت خام، تعداد ۱۱ فقره بوده که بین زنجانی و HD منعقد شده است در این هنگام قاضی صلواتی از بابک زنجانی سوال کرد که آیا متهم تمایل دارد قردادها با جزئیات خوانده شود یا خیر که زنجانی پاسخ داد: قرارداد وجود ندارد که قرائت شود.

پس ازآن وکیل شرکت HK جزئیات کامل قرادادهای منعقد شده با بابک زنجانی را قرائت کرد و گفت: جمع کل نفت کوره واگذار شده به بابک زنجانی ۱۳ میلیون و ۱۵۶ هزار بشکه به ارزش یک میلیارد و ۳۲۶ میلیون و ۶۲۶ هزار و ۸۰۷ دلار بوده است البته چهار فقره محموله میعانات نفتی داشتیم که چون این محموله‌ها مسترد شده هیچ ادعایی نداریم و مطالبات ما بابت نفت خام و نفت کوره است.

وکیل شرکت HK جمع کل نفت کوره و نفت خام تحویل شده به بابک زنجانی را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون و ۷۳۷ هزار ۷۲۶ دلار عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون ۵۰۰ هزار یورو از وجوه شرکت میکو از طریق بانک مرکزی جهت پرداخت به پیمانکاران به حساب شرکت FCT متعلق به بابک زنجانی واریز شده است که از این مبلغ یک هزار ۳۵۰ میلیون یورو با درخواست شرکت میکو صورت گرفته و ۷۷ میلیون ۵۰۰ هزار یورو با دستور شرکت میکو به بانک کندون چین واریز شده است.

صادقی قهاره در ادامه به دستورهای پرداخت داده شده به زنجانی اشاره کرد و گفت: جمع کل دستور پرداخت‌ها دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو بوده که متهم بدون توجه به دستورات مکرر و شرکت نفت مبنی بر پرداخت پول به پیمانکاران وجوه دریافت کرده را صرف خرید اموال، دارایی، کشتی و هواپیما کرده است.

در ادامه دادگاه کارشناس بانک مرکزی با اشاره به ترازنامه مالی بانک FIIB گفت: ترازنامه مالی این بانک در سال ۲۰۱۲، ۹۸ میلیون دلار بوده در حالی که تنها یک فقره از مبالغ واریز شده به این بانک از سوی موسسه HK دو میلیارد و ۶۶ میلیون یورو بوده است.

وکیل شرکت HK گفت: زنجانی قسمتی از وجوهی را که از بانک مرکزی دریافت کرده بود به متقاضیان ارز در داخل کشور از جمله شرکتهای سامسونگ و ال‌جی فروخته  و پول آنها را به ریال صرف ساخت و ساز و خرید اموال و  املاک در داخل کشور کرده است.

وی  افزود: متهم همچنین ۱۹۰ میلیارد وون کره جنوبی را به بانک ملت بابت بازخرید ۶۰ درصد بانکهای FIIB پرداخت کرده است و همچنین ۵۳ میلیارد را بابت خرید سهام بانک پارسیان به ایران خودرو داده که این کار صورت نمی‌گیرد و در نهایت ۳۰۰ دستگاه خودرو سمند از ایران خودرو دریافت می‌کند.

اقدام بابک زنجانی فرصت خوبی برای عربستان و قطر بود

غلامرضا صادقی قهاره در ادامه شکایت شرکت HK از بابک زنجانی اظهار کرد: برخلاف اینکه متهم مدعی است انسان مومن، صالح پاک و مخلصی به نظام و حکم سابقه و تمکن مالی دارد، تمکن مورد اشاره این فرد همه از منابع مالی شرکت میگو و HK بوده که خرج بلندپروازی‌های خود کرده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه وقفه‌ای که در کار پیمانکاران در پاس جنوبی به واسطه پرداخت نشدن وجوه از سوی بانک زنجانی ایجاد شد ضرر بزرگی به جمهوری اسلامی ایران وارد کرد و تعطیلی کار ایران در منطقه پارس جنوبی فرصت مغتنمی برای عربستان و قطر بود در حالی که زنجانی خود را خدمتگذار به جمهوری اسلامی معرفی می‌کند.

قهاره افزود: یکی از راههای متقلبانه زنجانی تمسک به تایید اشخاص ثالث است. بابک زنجانی برای جلب اعتماد شرکت نفت به گواهی اشخاص ثالث مانند وزیر وقت صنعت، وزیر وقت اقتصاد و رئیس وقت بانک مرکزی بودند که مصوبه‌ای را برای پرداخت وجوه مربوط به شرکت میکو نزد بانک FIIB امضا کردند.

وی تاکید کرد: تایید این مقامات عالی خالی از هرگونه غرض و با حسن نیت برای کم کردن فشارها بوده اما متاسفانه بابک زنجانی از آن سوء استفاده کرده است.

وی اضافه کرد: اولین تشکیلاتی که برای شرکت ملی نفت برای جابه‌جایی پول اشاره بانک پوشالی FIIB بود. این بانک فاقد توانایی‌های لازم به استانداردهای یک بانک بود زیرا متهم سهام بانک مذکور در منطقه لابوان به مبلغ ۴ میلیون دلار خریداری می‌کند و در حالی که کل سهام این بانک ۴ میلیون دلار ارزش داشته در اولین فرصت ۲۰ میلیون یورو از شرکت HK دریافت می‌کند.

وکیل شرکت HK ادامه داد: بانک FIIB اجازه تاسیس شعبه و فعالیت در خارج از لابوان را نداشته و نمی‌توانسته ال‌سی را تایید و تضمین کند و تمام فعالیت این بانک در دفتر تهران خلاصه می‌شده است.

به گزارش خبرنگار مهر؛ پیش از شروع دادگاه، مشاجره ای بین بابک زنجانی و وکیل بانک مسکن رخ داد که زنجانی به وکیل بانک مسکن گفت پولی را که توقیف کردید، برگردانید تا پولتان را بدهم. وکیل بانک مسکن نیز پاسخ داد ما همین الان پولمان را می‌خواهیم و شما را به خیر و ما را به سلامت. در جلسه امروز دادگاه لوازم و تجهیزات پخش تصویری مستندات از طریق ویدئوپروژکشن فراهم شده بود.

 

———————–

گزارش فارس  از دادگاه بابک زنجانی

جزئیات کامل قراردادهای نفتی بابک زنجانی با شرکت HK تا اقدام غیر منطقی ۳ وزیر و رئیس وقت بانک مرکزی

در هشتمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی در خصوص قراردادهای نفتی بابک زنجانی، دریافت ۳۰۰ دستگاه خودروی سمند از ایران‌خودرو و روش‌های نوین مجرمانه از سوی متهم مطالبی را ارائه کرد.

 بابک زنجانی در اولین روز از آغاز دفاعیاتش مدعی شد که در ۲۰۰ صفحه از خود در دادگاه دفاع خواهد کرد.

تاکنون و بعد از گذشت ۸ جلسه از آغاز دادگاه و گذشت ۵ جلسه از آغاز دفاعیات متهم تنها حدود ۱۰۰ صفحه از این متن قرائت شده است.

حال امروز و از ساعت ۹ صبح هشتمین جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد اما این جلسه صرفاً به قرائت شکایت وکیل شرکت HK از بابک زنجانی گذشت.

بابک زنجانی به جای دفاع به حواشی پرداخت

غلامحسین صادقی قهاره وکیل شرکت HK در ابتدا ضمن تقدیر از دادسرای عمومی انقلاب تهران، بازپرس و معاون دادستان گفت: انصافاً زحمات زیادی متحمل شدیم تا این پرونده تکمیل شود ضمن اینکه در همین جا از ضابطین دستگاه قضایی، معاونت حقوقی سپاه، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و کارشناسان بانک مرکزی نیز تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: من در جلسات دادگاه و در هنگام دفاعیات ‌آقای زنجانی مطلبی را که بشود آن را دفاع عنوان کرد و ماهیت دفاعی داشته باشد ندیدم بلکه ایشان بیشتر به حواشی پرداختند در حالی که ما اینجا مسائل حاشیه‌ای را مطرح نمی‌کنیم. بحث ما در این پرونده از طرف شرکت نفت وصول بیت‌المال آن هم به صورت نقدی است.

وکیل شرکت HK در ادامه گفت: کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا به بهانه منع غنی‌سازی سلاح‌های اتمی ایران را تحریم کردند تا اینکه در تاریخ ۹۰/۱۱/۳ با تشدید تحریم‌ها شرکت ملی نفت و همچنین بانک مرکزی تحریم شد به نحوی که حمل‌ونقل محموله‌های نفتی و نقل و انتقال پولی و ارزی با مشکل مواجه شد.

صادقی تصریح کرد: از طرف دیگر انباشت محموله‌های نفتی روی آب‌های شناور خلیج‌فارس محصولات نفتی را با تهدید مواجه کرد و حتی این موضوع در شورای عالی امنیت ملی بررسی شد اما در این میان عد‌ه‌ای از شرایط حاصل از تحریم سوءاستفاده کردند و به جای خدمت به نظام به غارت بیت‌المال پرداختند.

وی ادامه داد: در این پرونده بابک زنجانی به کمک شرکا و با ادعای توانایی دور زدن تحریم‌ها خود را قهرمان نشان داد و مدیران و مسئولین شرکت نفت را به امور غیرواقع امیدوار کرد و با تمهیداتی، بیش از ۲ میلیارد یورو از اموال شرکت نفت را به غارت برد.

وکیل شرکت HK در ادامه با تأکید بر اینکه دادستان به خوبی و به درستی تقاضای کیفر و جزای مناسب با بزه را برای متهمان صادر کرده، گفت: معمولاً خیانت و تقلب موجب ارزانی جان آدمی می‌شود. بابک زنجانی از قبل و در خلال رابطه با سازمان‌های دولتی و غیردولتی ادعاهایی داشته و در مصاحبه‌هایی که کرده دو نکته قابل توجه است اول اینکه وی خود را یکی از پاک‌ترین، دلسوزترین و مخلص‌ترین خدمتگزاران نظام و به تعبیر خودش بسیجی اقتصادی دانسته و دوم این بوده که خود را دارای چنان شرایط فوق‌العاده و ثروت غیرقابل وصفی توصیف کرده که می‌تواند با تمکن مالی مشکلات مالی و ارزی نظام را برطرف کند.

وی با اشاره به اینکه شخصیت بابک زنجانی از بیان دوستان وی شنیدنی است، گفت: ر-م مدیر بازرگانی سورینت قشم در تعریف زنجانی گفته من از سال ۸۳ با بابک زنجانی آشنا شدم و تا آنجایی که می‌دانم او دو شناسنامه یکی به نام بابک زنجانی و دیگری به نام محمد بابک روغنی زنجانی داشته است.

همچنین ن-ش یکی از دوستان زنجانی هم گفته است او در کوچه روبروی مغازه‌ام خانه‌ای اجاره کرد بود و پدرشان در راه‌آهن کار می‌کرد زمانی که در مقطع دبیرستان بود بعدازظهرها کارهای تعمیری طلا را به لاله‌زار می‌برد پس از آن به سربازی رفت و من او را به پادگان می‌بردم و اینکه گفته شده او آن موقع ارز جابجا می‌کرده را قبول ندارم.

صادقی ادامه داد: همچنین در تعریف شخصیت متهم در گزارش پلیس آگاهی فاتب آمده بابک زنجانی فرزند مرتضی متولد ۱۳۵۲ در جهت پیشبرد اهداف خود ۵ شناسنامه جعل کرده و همچنین در سوابق خود صدور چک بلامحل در تاریخ ۷۷/۴/۲۳، قبول چک مسروقه ۸۰/۱/۲۲، استفاده از سند مجهول و صدور چک بلامحل در تاریخ ۸۴/۴/۸ را دارد.

وکیل شرکت HK تصریح کرد: از آنجا که بابک زنجانی دارای چندین چک برگشتی بوده و امکان استفاده از خدمات بانکی را ندارد از شناسنامه‌های جعلی استفاده کرده البته ایشان می‌گویند نباید نبش قبر کرد و این موضوعات مربوط به گذشته است اما من باید بگویم اینجا یک مرجع کیفری است و این حرف‌ها واجد تصدیق خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به گزارش معاونت حقوقی سازمان اطلاعات سپاه در بیان شخصیت بابک زنجانی، گفت: در این گزارش آمده زنجانی جوان ۴۰ ساله‌ای است که از سال ۸۸ با ثبت شرکت واردکننده لوازم آرایشی در کیش کار خود را آغاز کرد و با رانت‌های ایجاد شد خود را به عنوان ثروتمندترین فرد ایرانی معرفی می‌کند.

بانک FIIB وسیله کلاهبرداری زنجانی بوده/ اقدام غیر منطقی سه وزیر و رئیس وقت بانک مرکزی

صادقی قهاره وکیل بانک HK در ادامه اظهارات خود در هشتمین جلسه دادگاه گفت: ما بانک FIIB در مالزی را طرف حساب خودمان نمی‌دانیم. طرف حساب ما آقای زنجانی است و بانک ایشان تنها یک وسیله کلاهبرداری بوده است.

وی افزود: برخلاف ادعای متهم مسئولان نفتی هیچ وقت سراغ بابک زنجانی نرفتند بلکه این متهم بود که با اصرار متهم دیگر پرونده یعنی آقای م.ش با مسئولان نفتی دیدار کرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که م. ش با ا.و.د آشنایی داشته بابک زنجانی را به او معرفی کرده و می‌گوید که او می‌تواند با توجه به چند بانکی که در خارج از کشور دارد اقدام به جابه‌جایی ارز کند.

وکیل شرکت HK تصریح کرد: براساس توافقی که بین مدیران نفتی صورت می‌گیرد مقرر می‌شود تا ۳ محموله به قیمت ۳۰۰ میلیون یورو به شرکت IFO که متعلق به زنجانی بوده داده شود.

پس از واریز وجه به مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو قرارداد سه محموله نفتی به امضا رسیده و این مسئله به عنوان سرآغاز فریب مدیران نفتی از سوی بابک زنجانی شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: براساس گزارش سازمان بازرسی اینکه سه وزیر و رئیس وقت بانک مرکزی بانک FIIB را بدون شناخت کامل به رسمیت شناخته است یک کار غیر منطقی بوده و علیرغم اینکه ۲۶ مرداد ماه سال ۹۱ زمان سررسید اعتبار اسناد بوده و زنجانی دوم دی ماه سال ۹۱ از سوی اتحادیه اروپا تحریم می‌شود اما همواره به عمد در پرداخت‌ پول‌ها تاخیر می‌کرد و پس از تحریم هم گفت که چون تحریم شده نمی‌تواند پولی پرداخت کند.

جزئیات کامل قراردادهای نفتی بابک زنجانی با شرکت HK/ماجرای دریافت ۳۰۰ دستگاه خودروی سمند از ایران‌خودرو

غلامرضا صادقی قهاره در ادامه قرائت شکایت شرکت HK از بابک زنجانی گفت: قراردادهایی که با بابک زنجانی منعقد شده به غیر از فروش نفت خام ۱۱ فقره بوده که در این هنگام قاضی صلواتی خطاب به بابک زنجانی گفت که آیا تمایل دارید قراردادها با جزئیات خوانده شود که زنجانی در پاسخ گفت قراردادی وجود ندارد که قرائت شود.

پس از‌ آن صادقی جزئیات کامل قراردادهای منعقد شده را قرائت کرد و افزود: جمع کل نفت کوره واگذار شده به بابک زنجانی ۱۳ میلیون و ۱۵۶ هزار بشکه با ارزش یک میلیارد و ۳۲۶ میلیون و ۶۲۶ هزار و ۸۰۷ دلار بود. البته در این میان ۴ فقره محموله معیانات نفتی هم بود که چون مسترد شده نسبت به آن هیچ ادعایی نداریم.

وی ادامه داد: همچنین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۷۲۶ دلار نفت کوره و نفت خام تحویل بابک زنجانی شده است.

صادقی با بیان اینکه یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو از وجوه شرکت میکو از طریق بانک مرکزی جهت پرداخت پیمانکاران به حساب شرکت SCT بنکرز که متعلق به بابک زنجانی بوده واریز شده، گفت: از این مبلغ یک هزار و ۳۵۰ میلیون یورو با درخواست شرکت میکو صورت گرفته و ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو با دستور شرکت میکو به بانک کندون چین واریز شده است.

وی در ادامه به دستورهای پرداخت شده به زنجانی اشاره کرد و گفت: جمع کل این دستورها ۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو بوده که بابک زنجانی بدون توجه به دستورات مکرر شرکت نفت مبنی بر پرداخت پول به پیمانکاران این مبالغ را صرف خرید کشتی و هواپیما کرده است.

در ادامه جلسه کارشناس بانک مرکزی به ترازنامه مالی بانک FIIB اشاره کرد و گفت:‌ ترازنامه مالی این بانک ۹۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ بوده این در حالی است که یک فقره از مبالغ وارد شده به این بانک از سوی HK دو میلیارد و ۶۶ میلیون یورو بوده است.

وکیل شرکت نفت هم، گفت: متهم بخشی از وجوه دریافتی از بانک مرکزی را به شرکت‌هایی همچون سامسونگ و ال جی که متقاضی ارز در داخل کشور بودند فروخته و پول آنها را به ریال در راه ساخت و ساز و خرید اموال و املاک در داخل کشور صرف کرده است.

صادقی خاطرنشان کرد: همچنین وی با پرداخت ۱۹۰ میلیارد وون کره جنوبی به بانک ملت کار بازخرید ۶۰ درصد بانک‌های FIIB را انجام داده همچنین ۵۳ میلیارد را بابت خرید سهام بانک پارسیان به ایران خودرو داده که این کار صورت نمی‌گیرد و در نهایت ۳۰۰ دستگاه خودروی سمند از ایران خودرو دریافت می‌کند.

بابک زنجانی منابع مالی شرکت HK را خرج بلندپروازی‌های خود کرد/ سوءاستفاده بابک زنجانی از اعتماد شرکت نفت

غلامرضا صادقی قهاره در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه متهم منابع مالی HK را خرج بلندپروازی‌های خود کرده، گفت: برخلاف اینکه آقای زنجانی مدعی است انسانی مؤمن، صالح، پاک، مخلص به نظام و دارای تمکن مالی است؛ اما همه منابع مالی شرکت میکو و  HK را خرج بلندپروازی‌های خود کرده است.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که آقای زنجانی انجام داد و ضرر بزرگی را به جمهوری اسلامی ایران وارد کرد، وقفه‌ای بود که در کار پیمانکاران در پارس جنوبی به واسطه پرداخت نشدن وجوه از سوی بابک زنجانی انجام شد و تعطیلی کار ایران در این منطقه به فرصت مغتنمی برای عربستان و قطر تبدیل شد.

وی یکی از راه‌های متقلبانه زنجانی را تمسک به تأئید اشخاص ثالث عنوان کرد و گفت: بابک زنجانی برای اینکه اعتماد شرکت نفت را جلب کند به گواهی اشخاص ثالث یعنی وزیر وقت صنعت، وزیر وقت اقتصاد و رئیس وقت بانک مرکزی متوسل شد و آنها برای پرداخت وجوه مربوط به شرکت میکو نزد بانک FIIB مصوبه‌ای را امضاء کردند؛ در واقع تأئید این مقامات عالی به دور از هرگونه قرض و با حسن نیت برای کاهش فشارها بود اما بابک زنجانی از آن سوءاستفاده کرد.

وکیل شرکت HK در ادامه با اشاره به اینکه بانک پوشالی FIIB اولین تشکیلات برای جابه‌جایی پول بوده است، گفت: این بانک فاقد استانداردهای لازم و توانایی‌های یک بانک بود؛ چرا که بابک زنجانی سهام این بانک را در منطقه لابوآن به مبلغ ۴ میلیون دلار خریداری کرد، در حالی که کل سهام این بانک ۴ میلیون دلار ارزش داشته، در اولین فرصت ۲۰ میلیون یورو از شرکت HK می‌گیرد. در واقع این بانک اجازه تأسیس شعبه نداشته و تمام فعالیت‌هایش به دفتر تهران خلاصه می‌شده است.

صادقی تصریح کرد: هرچند مجرمین به دروغ ادعا می‌کنند خیرخواه بوده‌اند اما اعمالشان نشان‌دهنده سوءنیت و خبث باطنشان بوده چگونه می‌توان باور کرد با این همه اعمال بزهکارانه و خلاف قانون قصدشان سوء نبوده و به دنبال خیرخواهی بوده‌اند؟‌ واقعیت این است که انگیزه بابک زنجانی و شرکای وی رخنه در بانک‌های ایرانی و شرکت‌ها از جمله شرکت نفت در راستای تحصیل مال بوده است.

وکیل HK: بحث ما شخص آقای زنگنه نیست/ زنجانی روش‌های مجرمانه جدید را به ایران آورد

صادقی قهاره در ادامه اظهارات خود با اشاره به همراهی م.ش و ح.ف.هـ با بابک زنجانی گفت: برای این دو نفر نیز به دلیل مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی تقاضای کیفر شده تا در همین راستا از دادگاه می‌خواهیم حکم مقتضی را صادر کند چرا که اگر همراهی و مشارکت این دو نفر نبود ، زنجانی توانایی کلاهبرداری در این حد بزرگ را نداشت، در واقع این دو نفر حکم دو بال را برای متهم داشتند.

وی درخصوص ح.ف.هـ گفت: این فرد کسی است که م.ش را به عنوان عضو اصلی به گروه خودشان معرفی کرد، نامبرده در هیات مدیره بانک‌ها و شرکت‌های SCT عضویت داشته و موجب شده تا ۶۰ درصد سهام بانک‌های زنجانی به قیمت ۹۰ میلیون دلار به بانک ملت فروخته شود.

صادقی تصریح کرد: وی فردی است که در معرفی بابک زنجانی به عنوان یک بانکدار نمونه به سیستم بانکی کشور نقش موثری داشته و نکته جالب این است که ح.ف.هـ از اینکه بانک FIIB تنها ماکتی از یک بانک است و ابلاغ عنوان بانک به آن پوشالی است، آگاهی کامل داشته است.

وکیل شرکت HK درخصوص م.ش گفت: وی با توجه به سابقه و فعالیت خود در امر کشتیرانی و همچنین آشنایی با مدیرعامل صندوق بازنشستگی کارکنان نفت، امکان خرید نفت را برای زنجانی فراهم می‌کند ضمن اینکه در انتقال نفت خریداری شده و فروش آن در خارج کشور نیز نقش موثری داشته است.

وی افزود: این فرد بجای اینکه وجوه نفت را به شرکت HK بدهد آن را صرف خرید هواپیما و کشتی کرده و در همین راستا شرکت نفت نسبت به این دو فرد هم شکایت دارد.

صادقی درخصوص دفاعیات روز گذشته بابک زنجانی اظهارداشت: آقای زنجانی دفاع‌هایی را داشتند که بیشتر مطالب واهی بوده و یا اینکه مطالبی را عنوان کردند که نباید در دادگاه مطرح می‌شد، مثلاً ایشان در جلسه روز گذشته گفته که من نمی‌خواهم ساعت و انگشترم را زنگنه دست کند، بحث ما آقای زنگنه نیست بلکه بیت‌المال است. ما از خدایمان است که هرکسی چه در این دولت و چه در دولت گذشته تخلفی داشته با او برخورد شود.

وکیل شرکت HK همچنین در رابطه با منشأ و پشتوانه پول‌های بمابک زنجانی گفت: آقای زنجانی در دفاعیات می‌گوید، شما چکار به منشأ دارید؟ در حالیکه پول‌هایی که صرف خرید هواپیما کرده پول شرکت نفت بوده است.

وی ادامه داد: بابک زنجانی کسی است که سال ۸۶ برای نیاز به منابع مالی متوسل به جعل شناسنامه شد و در سال ۹۰ که بانک FIIB را خرید سرمایه اندکی داشت.

صادقی با اشاره به اظهارات زنجانی مبنی بر اینکه در این پرونده از آبدارچی و تایپیست تحقیق شده، گفت: تحقیقات صورت گرفته از افرادی بوده که کاملاً به آقای زنجانی نزدیک بودند، برای مثال خانم م.م مدیرعامل SCT بنکرز و خواهر این خانم که مسئول تمام پیام‌های سوئیفتی بوده است.

وی ادامه داد: در واقع بابک زنجانی و شرکایش جرایمی را با شیوه‌های جدید ابداع کردند که در اینجا باید از این حیث از آقای زنجانی تشکر کرد که روش‌های مجرمانه جدید را در ایران ابداع کرد چرا که ما در هیچ موردی این روش‌ها را ندیده‌ایم و ایشان می‌تواند آنها را ثبت کند.

وکیل شرکت HK خاطرنشان کرد: چنانچه دادگاه با این اعمال مقابله نکند تردیدی نیست که این جرایم با ابزارهای جدید از سوی دیگر مجرمین نیز رخ می‌دهد چرا که وسایل ارتباطی جدید امکان تخلفات را بیشتر کرده است.

—————————–

گزارش ایسنا

شتمین جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به فساد نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده حدود ساعت ۸:۳۰ مانند جلسات گذشته با تدابیر امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد.

* وکیل‌مدافع بابک زنجانی هم در دادگاه انقلاب حاضر شد.

* علی‌رغم پخش شایعه‌ای در فضای مجازی در شب گذشته مبنی بر بازداشت یکی از خواهران بابک زنجانی، خواهران وی در دادگاه انقلاب حضور داشتند.

* بابک زنجانی قبل از آغاز رسمی جلسه دادگاه دقایقی با رسول کوهپایه زاده وکیل‌مدافع‌اش صحبت کرد.

* وکلای شکات پرونده نیز قبل از شروع جلسه دادگاه، دقایقی را با هم گفت‌وگو کردند.

* پیش از شروع جلسه دادگاه، بابک زنجانی به وکیل بانک مسکن گفت من پولم را می‌گیرم و کاری به شما ندارم که وکیل مدافع بانک مسکن خطاب به وی گفت که شما را به خیر و ما را به سلامت.

* جلسه دادگاه حدود ساعت ۹ صبح با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

* در ابتدای جلسه قاضی صلواتی از غلامحسین صادقی‌قهاره وکیل‌مدافع شرکت اچ‌ کی خواست تا با حضور در جایگاه شکایت خود را مطرح کند.

* وکیل‌مدافع شرکت اچ‌ کی در ابتدای صحبت‌های خود از دادسرای عمومی و انقلاب تهران، بازپرس و معاون دادستان، وزارت‌ اطلاعات، معاونت حقوقی سپاه پاسداران و نیروی انتظامی و همچنین کارشناسان بانک مرکزی تشکر کرد.

وی بیان کرد: به نظرم بابک زنجانی تاکنون مطلبی را در ماهیت موضوع مطرح نکرده است و بیشتر به حواشی و مسائل جنبی پرداخته است. ما مسائل حاشیه‌ای را بررسی نمی‌کنیم آنچه در این جا بررسی می‌شود اصل کیفرخواست و دفاع از آن است.

وکیل شرکت اچ کی با بیان اینکه بحث ما از طرف شرکت نفت، بحث وصول بیت‌المال است، گفت: همان‌طور که می‌دانید کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا و به بهانه غنی‌سازی برای ساخت سلاح اتمی ایران را هدف تحریم‌های ظالمانه قرار دادند تا اینکه در بهمن ماه سال ۹۰ با تشدید تحریم‌ها، شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابعه آن و بانک مرکزی و سایر بانک‌ها مشمول تحریم شدند. به نحوی که حمل و نقل محموله‌های نفت و فروش آن در بازارهای جهانی با مشکل جدی مواجه شد.

صادقی قهاره ادامه داد:‌ انباشت محموله‌های نفتی روی شناورها در آب‌های خلیج فارس، مقامات را نگران کرد. استفاده از شرایط تحریم‌ فرصت مناسبی برای افراد فرصت‌طلب بود، به جای این که در این بحران یار شاکری باشند، بار خاطری شدند. متاسفانه بابک زنجانی به همراه شرکا با ادعای دور زدن تحریم‌ها خود را قهرمان نشان دادند و مسئولان و مدیران شرکت نفت را به امور غیر واقع امیدوار کرده و بیش از دو میلیارد یورو از شرکت نفت را که برای بیت المال بوده به غارت بردند.

وی با بیان اینکه دادستان به خوبی تقاضای جزا برای برای متهمان در کیفرخواست کرده است گفت: از آنجا که در کیفرخواست اتهام افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی با تشکیل شبکه‌ سازمان یافته عنوان شده، مطالب خود را ارائه می‌دهم.

وکیل‌مدافع شرکت اچ کی ادامه داد: آنچه که بابک زنجانی از قبل و در خلال مراوداتی که با سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی ادعا داشته، من را وادار می‌کند به دو نکته اساسی اشاره کنم. نخست اینکه وی خود را یکی از پاک‌ترین و دلسوزترین افراد نظام جمهوری اسلامی عنوان کرده و به تعبیر خودش بسیجی اقتصادی بوده است. دیگر اینکه خود را دارای چنان شرایط مالی فوق‌العاده و ثروت کلان و امکانات مالی در داخل و خارج از کشور عنوان کرد و گفت که به دلیل تمکن مالی وی برخی از مشکلات کشور حل شده است.

وی ادامه داد: در بیان شخصیت وی «ر. م» مدیر فروش سورینت قشم گفته که از سال ۸۳ با وی آشنا بودم. وی دارای دو شناسنامه به نام‌های بابک زنجانی و دیگری به نام محمدرضا بابک روغنی زنجانی بوده است. در آن زمان فقط در یک شرکت آرایشی فعالیت داشته. نفر دیگر به نام «ن.ح» می‌گوید پدر بابک زنجانی از کارکنان راه آهن بوده و بابک زنجانی بعد از ظهر‌ها برای من کارهای تعمیری طلا انجام می‌داد و به بازار می‌برد.

وکیل‌مدافع شرکت اچ‌کی بیان کرد: بابک زنجانی با داشتن شناسنامه‌های جعلی اقدام به صدور چک‌های بلامحل می‌کرده است. وی با این شناسنامه‌های جعلی اقدام به افتتاح حساب در بانک‌هایی همچون ملت، پاسارگاد، سپه و غیره کرده بود. وی در دوران سربازی ۲۰ میلیون دلار را در بازار می‌فروخت و خود را فردی که سال‌ها تجارت بین‌الملل انجام داده، معرفی کرده است.

وی افزود: وی خود را راننده مرحوم نوربخش رئیس وقت بانک مرکزی معرفی کرده و بعد از ظهر‌ها میلیون‌ها ارز را می‌فروخته است، در صورتی که وی هیچ زمان راننده مرحوم نور بخش نبوده است.

وی در ادامه قرائت شکایات خود اسامی متهمان ردیف دوم و سوم را آورد که قاضی صلواتی از وی پرسید شکایت شما علیه متهمان دوم و سوم است که در همین هنگام متهمان ردیف دوم و سوم وارد جلسه دادگاه شدند.

صادقی قهاره در ادامه شکایت خود تاکید کرد:‌ مطالبات ما در رابطه با نفت خام و نفت کوره است. متهم وون کره و لیر ترکیه را به جای پرداخت به پیمانکاران صرف خرید اموال و سرمایه گذاری کرده است. وی عمده لیرها را به حساب صرافی وابسته به رضا ضراب واریز کرده است.

صادقی‌قهاره گفت: متهم دو شاخص را برای خود مطرح می‌کند یکی این که آدم مومن و ساده و پاکی است و دیگری این که آدمی با تمکن بالاست. در صورتی که اتهام اول متهم با این سوابق کیفری و عملکرد بزهکارانه ای که دارد درست نیست و نتیجه آن مشخص است. همچنین وی ادعا دارد که دارای تمکن مالی است در صورتی که از منابع شرکت نیکو و شرکت نفت منابع را بدست آورده و ثروت باد آورده‌ای را کسب کرده که صرف بلند پروازی‌های خود کرده است.

وکیل مدافع شرکت اچ‌کی تاکید کرد: مهمترین فعالیت متقلبانه بابک زنجانی مثبت نشان دادن صورت‌حساب‌ها است، مانند شرکت اچ‌کی و بانک مسکن.

صادقی‌قهاره با اشاره به گزارش پلیس آگاهی در مورد شخصیت بابک زنجانی گفت: در این گزارش آمده که بابک زنجانی در سال ۹۳ فرزند مرتضی متولد ۱۳۵۲ در جهت پیشبرد اهداف خود چندین شناسنامه داشته با اسامی و شماره شناسنامه‌های مختلف؛ از جمله بابک زنجانی فرزند علی به شماره شناسنامه ۱۲۰۰،‌بابک زنجانی فرزند مرتضی به شماره شناسنامه ۵۹ و محمد بابک روغنی زنجانی فرزند مرتضی به شماره شناسنامه ۱۶۱۸ و با این شناسنامه‌های جعلی مبادرت به صدور چک‌های بلامحل و جعل اسناد کرده است، البته متهم در دفاع به بازپرس گفته که نباید نبش قبر کنید و این موضوعات مربوط به گذشته است و چرا آنها را پیگیری می‌کنید. در صورتی که ما در مرجع قضایی هستیم و سوابق متهم دارای ارزش است.

صادقی‌قهاره درباره شخصیت متهم اصلی پرونده موسوم به فساد نفتی در گزارشی دیگر گفت: در این گزارش آمده بابک زنجانی جوان ۴۰ ساله‌ای است که از سال ۸۸ فعالیت خود را آغاز کرده و واردکننده لوازم آرایشی در کیش بوده و دارای سابقه‌ قاچاق ارز بوده است. وی توانسته در سال‌های اخیر با رانت‌های ایجاد شده در وزارت نفت و بانک مرکزی به نقطه‌ای برسد که خود را ثروتمند‌ترین فرد ایرانی معرفی کند.

وی با اشاره به مصاحبه بابک زنجانی با یکی از رسانه‌ها گفت: در این مصاحبه وی عنوان کرده که ۶۴ شرکت داخلی و خارجی دارم و گفته که راننده رئیس بانک مرکزی بوده است. در صورتی که وی هرگز راننده مرحوم نوربخش نبوده است.

وی با تاکید بر این که بانک FIIB طرف حساب ما نیست و این بانک فقط یک وسیله برای کلاهبرداری بوده است گفت: بابک زنجانی در این مصاحبه گفته که من سال‌ها تجربه‌ کارهای بانکی دارم و بیشتر‌ ال‌سی‌های باز شده به رهبری من بوده است. من دنبال شرکت نفت نرفتم و آنها به دنبال من آمدند و به ۱۵ بانک داخلی کمک کردم. این ادعاها کذب محض است.

وکیل مدافع شرکت اچ کی ادامه داد: مسئولان بانکی هرگز سراغ وی نرفتند و متهم از طریق «م.ش» متهم دیگر پرونده معرفی شد و «م.ش» وی را به عنوان فردی که خواستار خرید نفت است معرفی کرد. طبق توافق مدیران صندوق بازشستگی نفت و متهم ردیف اول و متهم ردیف دوم سه محموله به ارزش ۳۰۰ میلیون یورو به شرکت ISO که وابسته به بانک زنجانی است واگذار شد و «م. ش» نیز این مطالب را نیز گفته و تایید کرده است. متهم ردیف دوم، بابک زنجانی را فردی فعال و باهوش معرفی کرده است.

وی با اشاره به گزارش سازمان بازرسی در مورد بابک زنجانی گفت: این سازمان در گزارش خود آورده که حسب تحقیقات صورت گرفته بابک زنجانی با مجموعه‌هایی در جابجایی ارز همکاری داشته و از طریق مجموعه نفت وارد خرید و فروش نفت شده است. وی قبل از این که در لیست تحریم‌ قرار گیرد فرصت داشته که وجوه را پرداخت کند ولی از انجام این کار به بهانه‌های واهی خودداری کرده است. وی به شرکت نفت گفته بود من پولها را در بانک ژاپن می‌برم و از آنجا به حساب شما واریز می‌کنم که این موضوع به هیچ وجه صحت نداشت. وی ۱۱ فقره قرارداد با شرکت اچ‌کی داشته است.

در این هنگام بابک زنجانی گفت: قراردادی وجود ندارد که قرائت شود. پس از آن صادقی قهاره جزییات این ۱۱ فقره قرارداد را بیان کرد.

* رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، ساعت ۱۰:۳۰ اعلام تنفس ۱۵ دقیقه‌ای کرد.

پس از پایان تنفس، وکیل‌مدافع شرکت اچ‌کی گفت: باید از بابک زنجانی در خصوص رو‌ش‌های جدید و مجرمانه‌ای که به کار برده تشکر کرد.

صادقی‌قهاره با اشاره به مطالبی که بابک زنجانی در رابطه با یکی از شیوخ در دبی مطرح کرده بود گفت: بابک زنجانی گفته که زمانی که در دبی شیخ محمد برای بازدید آمده بود مرا دید و به شیخ حشر معرفی کرد و او پول را به من داد، اما دیگر هیچ صحبتی از شیخ حشر مطرح نشد.

وی ادامه داد: یکی از کارمندان متهم پرینت ۱۵ صفحه‌ای را برای وی آورده و همان پرینت را وزارت اطلاعات برای بازپرس فرستاد. یعنی پس از کشف ارتباط بابک زنجانی با بیرون از زندان، اقدامات همراه کننده وی مشخص می‌شود. متهم و شرکایش روش‌های مجرمانه و نویی را با استفاده از امکانات ابداع و ایجاد کردند و از این حیث باید از بابک زنجانی تشکر کرد که صاحب روش‌های جدید در ایران است.

وکیل مدافع شرکت اچ کی ادامه داد: بابک زنجانی در بازجویی‌های اولیه گفته که مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون از مبالغ ال‌سی‌ها و محموله‌ها را به فردی در چین و فرد دیگری در امارات فروخته است و پول‌ آنها را گرفته و صرف خود کرده است. وی مدعی شده که از تایپیست شرکتش بازجویی کردند در حالی که فردی که ایشان تایپست می‌نامند سمت‌های بالایی داشته مانند خانم «م . م» به عنوان مدیرعامل یک شرکت و خانم دیگری «م.م» که مسئول تمام پیام‌های وی بوده است.

وی تصریح کرد: بابک زنجانی در دفاعیات خود گفته که شما چه کار به منشاء و منابع دارید، در حالی که وی منشاء را صرف خرید هواپیما کرده و همگی از پول‌های شرکت نفت بوده است. در سال ۹۰ که FIIB را می‌خرد، سابقه بازداشت داشته است. همچنین در سال ۸۶ وی متوسل به جعل شناسنامه می‌شود. متهم در دفاعیات خود از لفظ LC عدول کرده و به برات پرداخته است.

صادقی قهاره ادامه داد: بابک زنجانی مطرح می‌کند که ماشین و انگشتر و ساعت و … را وزیر نفت در دست نگیرد در صورتی که بحث بیت‌المال مطرح است و پرونده مربوط به دولت‌های قبلی و فعلی نیست بلکه مربوط به بیت‌المال است. ما می‌خواهیم که هر کسی که تخلف کرد با او برخورد شود.

بر اساس این گزارش، وکیل‌مدافع شرکت اچ کی ادامه داد: بابک زنجانی مدعی شده که محموله‌های نفتی به وی تحویل داده نشده است، در حالی که در نامه‌های گوناگون می‌توان متوجه شد که این محموله‌های نفتی به بابک زنجانی تحویل داده شده است، البته متهمان ردیف دوم و سوم قبول دارند که محموله‌های نفتی را فروخته است و حتی در این زمینه طلبکار هم هستند.

وی با اشاره به اینکه بابک زنجانی ۲۴ فقره سوئیفت جعل کرده است گفت: امیدوار کردن شرکت اچ‌کی به امور واهی و کاذب از جمله اقدامات زنجانی بوده و وی از مدارکش بهره برد. متهم با استفاده از قطع سوئیفت جهانی، مدعی می‌شود که نمی‌تواند پیام‌ها را جابجا کند، در حالی که این موضوع صحت ندارد. نامبرده نقش اصلی در فروش نفت و هزینه پرداخت آن را داشته است و سبب به تاراج رفتن منابع کشور شده است.

وکیل‌مدافع شرکت اچ کی تصریح کرد: متهم حساب شرکت اچ کی را نزد بانک FIIB با پیام‌های سوئیفتی جعلی توسط خانم «م» کارمند وی ساخته و پرداخته شده و بستانکار نشان داده می‌شود.

صادقی قهاره ادامه داد: متهم خود را فعال اقتصادی نشان داده و با رخنه در بانک‌های دولتی و خصوصی از موقعیت بحرانی کشور سوء استفاده کرده و مدیران آنها را فریب داده و اقدام به کلاهبرداری کرده است؛ در واقع بابک زنجانی برای جلب اعتماد مدیران شرکت نفت، به گواهی افراد و مقامات برای جلب اعتماد توسل یافته از جمله وزرایی مانند وزیر نفت، وزیر صنعت و معدن، وزیر اقتصاد و رئیس وقت بانک مرکزی.

وی ادامه داد: در واقع تایید مقامات عالی در جهت حل بحران موجود بوده و کم کردن فشارهای موجود، البته بابک زنجانی از این وضعیت هم سوء استفاده و اقدام به کلاهبرداری می‌کند. وی از وزیر نفت وقت می‌خواهد که با شرکت‌های متعلق به وی همکاری کند و مدیران این بانک را هم فریب داده و ۶۰ درصد از سهام بانک کنت و FIIB را به مبلغ ۹۰ میلیون دلار خریداری می‌کند.

وی در ادامه به ارتباط بابک زنجانی با «م.ش» پرداخت و گفت:‌ آقای ش گفته که به اصرار دوستان مجبور به همکاری با بابک زنجانی شدم. بابک زنجانی از شخصیت آقای ش برای اعتبار بین مدیران نفت برای خود بهره برده است و اگر آقای ش نبود محموله‌های نفتی تحویل بابک زنجانی نمی‌شود.

صادقی قهاره خاطرنشان کرد:‌ بابک زنجانی با همکاری فردی به نام «ع.ز» در منطقه لابوان مالزی شرکتی را تاسیس می‌کند و حسابی مربوط به این شرکت نزد بانک FIIB باز می‌کند.

وی با اشاره به شراکت بابک زنجانی با دو متهم دیگر اضافه کرد:‌ برای دو متهم دیگر عنوان مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی مطرح شده که بر همین اساس از دادگاه خواستار صدور حکم مقتضی هستم؛ زیرا مشخص است که اگر همراهی این دو نفر نبود مطمئنا بابک زنجانی توانایی انجام کلاهبرداری در این امر عظیم را نداشت. «ح. ف» فردی است که «م. ش» او را برای گروه سه نفره‌شان معرفی می‌کند، البته شروع همکاری «م. ش» ر رابطه با خرید هواپیما بوده است. بابک زنجانی از طریق فردی به نام «ش» به مدیر عامل بانک مسکن معرفی می‌شود و نقش موثری در سیستم داخلی کشور داشته است. «م.ش» با آشنایی که با صندوق بازنشستگی وزارت نفت داشته با مشارکت بابک زنجانی زمینه را برای خرید نفت فراهم می‌کند.

صادقی‌قهاره در پایان قرائت شکایت خود گفت: چنانچه دادگاه با اینگونه کلاهبرداری‌ها مقابله نکند تردیدی نیست که اینگونه اقدامات مجرمانه با استفاده از روش‌های مدرن در جامعه صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بابک زنجانی دزدی است که با چراغ آمده است. بر همین اساس موکل در خصوص ضرر و زیان وارده دادخواستی را تقدیم دادگاه می کند.

پس از پایان صحبت‌های صادقی قهاره وکیل مدافع شرکت اچ کی قاضی صلواتی گفت: ‌اعلام شکایت شما و وزارت نفت مشترک است.

غلامرضا مهدوی وکیل وزارت نفت نیز موضوع را تایید کرد و قاضی صلواتی گفت که لایحه دفاعی را زودتر ارائه دهید.

جلسه دادگاه در ساعت ۱۱:۵۰ به پایان رسید و قاضی صلواتی عنوان کرد که جلسه بعدی متعاقبا اعلام می‌شود.

انتهای پیام

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید