رفتن به محتوای اصلی

۷ تا ۸ میلیون بیکار!تعطیلی ۶۰ درصد واحدهای تولیدی

۷ تا ۸ میلیون بیکار!تعطیلی ۶۰ درصد واحدهای تولیدی

تسنیم:

 گزارش جدید مرکز آمار از آمارگیری نیروی کار سال ۹۴ حاکی از افزایش نرخ بیکاری در تمام سنین است. میانگین نرخ بیکاری در سال ۹۳ معادل ۱۰.۶درصد بود که میزان بیکاری سال ۹۴ رشد ۰.۴درصدی نسبت به آن داشته است.

میانگین نرخ بیکاری در سال ۹۳ معادل ۱۰.۶ درصد بود که میزان بیکاری سال ۹۴ رشد ۰.۴درصدی نسبت به آن داشته است. نتایج این طرح نشان می‌دهد تعداد جمعیت فعال (شاغل و بیکار) در کشور ۲۴ میلیون و ۷۰۱ هزار و ۱۷۷ نفر است که از این تعداد ۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۹۲ نفر بیکار هستند. نرخ بیکاری برای سال ۹۴ در مناطق شهری کشور ۱۲.۲ و در نقاط روستایی ۸.۱ درصد گزارش شده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ساله معادل ۲۶.۱ درصد است که برای مردان این گروه ۲۲.۳ و زنان ۴۲.۸ درصد اعلام شده است.

اما این آمارها در حالی از سوی مرکز آمار به عنوان مرجع آمارگیری اعلام می شود که مراجع غیر رسمی خبر از بیکاری بیش از ۵میلیون نفری دارند. حتی برخی از صحبت ‌های مسئولان حکایت از این دارد که مسئولان وزارت کار در جلسات غیر رسمی بر بیکاری ۵میلیونی تأکید داشته اند.

در سراسر دنیا برای اینکه مشکلات آماری برطرف شود. نهادهای تشکیل شد است که به صورت قانونی تشکیل شده و آن موسسه نسبت به آمار خودش مسئول است. در ایران مرکز آمار و بانک مرکزی نسبت به آمار مسئولیت دارند. به طور مثال زمانی که مرکز آمار نرخ بیکاری را اعلام می‌کند باید بیان کند که شاخص تعیین نرخ بیکاری در آمارگیری چه بوده است؟فعالیت ۱ساعت در هفته شاغل تلقی می شود؟بیکاری ۲میلیونی جوانان واقعیت ندارد. در حال حاضر حدود ۷تا۸ میلیون بیکار در جامعه وجود دارد.

یکی از چالش‌های اساسی کشور وجود ۷ تا ۸ میلیون جمعیت بیکار است که قریب به اکثریت آنان تحصیلکرده هستند بنابراین باید توجه ویژه‌ای را به این امر داشته باشیم و برای آن راهکار بیندیشیم.

*تعطیلی ۶۰ درصد واحدهای تولیدی یک ضایعه بزرگ در کشور است

وی تعطیلی ۶۰ درصد از واحدهای تولیدی را ضایعه بزرگی برای کشور است.علی‌رغم آنکه تعهد کردند تحریم‌ها را بردارند اما شاهد هستیم که به روش های مختلف به کشور فشار وارد می کنند.آمار بیکاری بیشتر از این تعداد است چرا که کسانی را که هفته‌ای تنها یک ساعت کار می‌کنند شاغل محسوب می‌کنند.

*دولت روحانی متوجه بیکاری نشود خطرناک است

وی افزود: اگر دولت روحانی متوجه خطر نشود بیکاری هرروز گسترده‌تر می‌شود. حدود ۴.۵ میلیون تحصیل‌کرده ظرف دو سال دیگر با مشکل اشتغال مواجه خواهند شد. در حال حاضر هرچقدر دولت از کارکردهای مثبت مانند کاهش تورم و حل و فصل رواط بین الملل بگوید، باز هم پدر خانواده با یک درآمد باید تکفل چندین فرزند تحصیل‌کرده لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتر را به‌عهده بگیرد.

آل‌اسحاق گفت: باید نوع نگاه را به تولید و اشتغال تغییر دهیم. به‌جای اینکه هزاران میلیارد را برای واحد پتروشیمی، آن هم برای اشتغال ۵۰۰ نفر هزینه کنیم، همین پول را به واحدهایی برای اشتغال ۱۰هزار نفری تزریق کنیم. در حال حاضر توجه به بنگاه‌های کوچک باید در اولویت باشد.تورم معیشتی مردم افزایش یافته است. یعنی هزینه های خوراک، حمل و نقل مردم افزایش یافته است. شاید تورم در کل کشور کاهش یافته باشد اما تورم معیشتی مردم کاهش نیافته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
منبع:
تسنیم

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید