رفتن به محتوای اصلی

شبیخون در هنگ کنگ
10.09.2019 - 13:12

شبیخون در هنگ کنگ

مقدمه:

نزدیک به دو ماه میباشد که دهها هزار نفر از مردم هنگ کنگ، که عمدتا جوانان میباشند، با تظاهرات موضعی سازمان یافته نظم خیابان ها، مراکز تجاری، فرودگاه و خطوط حمل و نقل را به میزان زیادی بر هم زده اند. نظام سازمان یافتگی آنها نه تنها دست کمی از نظم پلیس هنگ کنگ ندارد، بلکه امکانات حفاظی، دفاعی و تدارکاتی آنها نیز بسیار مجهز میباشد.

خواسته اولیه این تظاهرات بر پایه پس گرفتن لایحه ای از طرف دولت هنگ کنگ بود که در آن اهالی هنگ کنگ را میشد در دادگاه های چین نیز مورد مواخذه قرار داد. در ادامه تظاهرات، فرماندار هنگ کنگ، نه تنها این لایحه را پس گرفت، بلکه اعلام کرد حاضر است با نمایندگان تظاهر کنندگان و گروهبندی های دیگر اجتماعی در این موارد وارد مذاکره گردد. این موضع گیری از طرف تظاهرکنندگان نشانه ای از ضعف حکومت هنگ کنگ و فرماندار تلقی شده و خواسته آنها به پنج خواسته افزایش یافته و تظاهرات موضعی همچنان ادامه یافت. پلیس ضد شورش هنگ کنگ، در مقابل شکستن درهای ادارات دولتی و فلج کردن فرودگاه و بست راهها از طریق ایجاد سدهای مصنوعی و آتش افروزی ها، طوری عکس العمل نشان داده است که با وجود دستگیری صدها نفر، طی دو ماه گذشته کسی کشته نشده  و تعداد حد اقلی زخمی شده باشند. تظاهر کنندگان فریاد میزنند که تا گرفتن " دموکراسی و ازادی" از پای نخواهند نشست. تلاش میکنیم دریابیم که این شعار مقدس " دموکراسی و ازادی" در هنگ کنگ چه مفهومی میتواند داشته باشد.

 مقایسه اقتصادی:

جمعیت هنگ کنگ در حدود هفت و نیم میلیون میباشد. تولید ناخالص ملی آن در حدود سیصد و سی میلیارد دلار در سال با نرخ رشد اقتصادی حدود سه درصد. اگر در سال هزار و نه صد و نود، تولید ناخالص ملی هنگ کنگ با میزان نزدیک به هشتاد میلیارد دلار، و حدود بیست و دو درصد چین بود، این درصد الان به کمی بیشتر از دو درصد تولید ناخالص ملی چین میرسد. این در شرایطی میباشد که نرخ رشد اقتصادی چین با وجود نزول قابل توجه، هنوز شش و نیم درصد میباشد. در شرایطی که نرخ بیکاری در هنگ کنگ و چین به همدیگر نزدیک بوده و بین سه تا چهار درصد میباشند؛ بیش از نصف درآمد مردم هنگ کنگ صرف کرایه خانه میگردد. این در شرایطی میباشد که میزان درآمد افراد برای مشاغل مختلف نسبت به کشورهای صنعتی پیشرفته، حدود پانزده تا بیست در صد میباشد.

در نظری کوتاه به مقایسه اقتصاد سیاسی هنگ کنگ، در می یابیم که این شهر، یکی از مراکز اصلی بازارهای مالی انگلیس و آمریکا در منطقه شرق آسیا بوده و تردد تجار عظیمی از این منطقه به غرب صورت میگرفت. تعداد قابل توجهی از میلیاردرهای بومی، به موازات سرمایه داری بانکی و مالی غرب در این شهر پا گرفتند، که بعد از تحویل این بندر به چین، آنها نیز همراه با اربابان سرمایه مالی جهانی غربی، نه تنها کنترل خویش را از دست میدادند، بلکه   روند تامین منافع آنها به مرور زمان به شدت سیر نزولی طی میکرد.

مقایسه ژئوپولیتیک:

در این شکی نیست که غرب به خصوص آمریکا جنگ سرد اقتصادی شدیدی را با چین آغاز کرده است. سوال سر این است که آیا این جنگ سرد و عمدتا اقتصادی پتانسیل آن را دارد تا به جنگی گرم تبدیل گردد؟ در این زمینه باید که شواهد و مدارک توجه نمود. من در مقالات قبلی اقتصادی خود به این مساله پرداخته ام که تنها راهکاری که میتواند سرمایه داری کلان جهانی را از بحران مالی اقتصادی آینده نجات دهد، یک جنگ گرم دیگر میباشد. تنها یک شرایط جنگی کارخانجات نظامی آمریکا را به کار می اندازد، کنترل آنها را بر ذخایر نفتی و انرژی  دگر منابع زمینی تامین می نماید، تقاضا برای دلار آمریکا را آنقدر بالا میبرد تا سلطه دلار بر دیگر واحدهای پولی حفظ گردد، کشورهایی را که دامنگیر جنگ شده اند، تا خرخره توی قرض به بانک های غربی فرو میبرد، برای شرکت های غربی جهت بازسازی بازار می آفریند و هزاران منفعت دیگر.

آنها دریافته اند که در آن واحد چنین جنگی را نمیتوانند هم در ونزوئلا، هم در خاورمیانه و تنگه هرمز و هم در دریای چین راه بیاندازند. به همین دلیل، فعلا تمام دستگاه های امنیتی، تبلیغاتی رسانه ای، نبردهای سیاسی اقتصادی آنها چند ماه بر ونزوئلا متمرکز میشود، چندین ماه روی ایران  و چند ماه دیگر بر روی چین و روسیه هدف گیری می نماید.

به دنبال سفر یکی دو ماه پیش مایک پمپئو به شرق آسیا و اقیانوسیه، چندین حرکت جدید در رفتارهای سیاسی آمریکا و همپیمانان منطقه ای آنها مشاهده شد. تبلیغات شدید ضد چینی، به موازات بالا آمدن نقش مقامات امنیتی در سیاست ورزی این کشورها،  مانند حمله به خانه های بعضی خبرنگاران. تبلیغات ضد چینی از جمله اینکه دانشجویان چینی که در دانشگاه های تجاری کشورهای غربی  تحصیل میکنند، برای دولت کمونیستی خویش جاسوسی میکنند. مسافرت نخست وزیر استرالیا به ویتنام، جهت یافت بازار جایگزین برای مناسبات تجاری به جای چین، صحبت احتمالات افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه و داخل کردن احتمالی ویتنام به کشورهایی که میتواند در آن پایگاه نظامی داشته باشد. وقایع هنگ کنگ، تقریبا همزمان با سفر اقای پمپئو آغاز شده و هنوز ادامه دارد.

بعضی حقایق در مورد وقایع هنگ کنگ:

باید اذعان کرد که چین یک کشور دموکراتیک نمیباشد و آزادی های فردی آنطور که در جوامع پیشرفته غربی جا افتاده و به رسمیت شناخته میشود، رعایت نمیگردد. سیستم حاکمیت تک حزبی،  هنوز به موازات خویش نظام امنیتی خفقان سیاسی را اعمال می نماید. در کنار این پدیده، رشد سرمایه داری خصوصی به موازات اقتصاد مالکیت بخش های دولتی و مختلط، موجب عمیق تر شدن شکاف طبقاتی در کنار افزایش نسبی رفاه عمومی کردیده است. با توجه به سیر نزولی رشد اقتصادی در چین، فشار بیشتر آهستگی اقتصادی بر دوش کارگران و زحمتکشان سنگینی خواهد کرد.

هنگ کنگ، به خاطر اینکه بخشی از مستعمرات انگلیس بوده و تحت نظام حقوقی غربی اداره میشد، آزادی های فردی و اجتماعی آن در مقایسه با چین، به میزان بیشتری مراعات میگردید. حتی امروز هم اگر میزان رسمیت آزادی های فردی و اجتماعی چین و هنگ کنگ را با همدیگر مقایسه نماییم، این آزادیها در هنگ کنگ بیشتر مراعات میگردد تا چین. همین نقطه در پردایم پیچیده تظاهرات خیابانی بصورت یک شعار مقدس "آزادی و دموکراسی" به شعار محوری بسیج کننده تظاهرات هنگ کنگ تبدیل گردیده است. اما واقعیت ها تصویر به مراتب در هم و پیچیده تری را برای ما به نمایش میگذارند. خواسته تظاهرکنندگان مبنی بر پس گرفتن لایحه دولتی تامین شد، ادامه گسترده تظاهرات دیگر برای چیست؟

یک – جمعیت حمایت از آزادی "اوسلو" ، مستقر در نیویورک

گزارش ها نشان میدهد که بخش قابل توجهی از رهبران تظاهرات خیابانی هنگ کنگ از طریق امکانات آموزشی و تدارکاتی  جمعیت حمایت از آزادی اوسلو، که مرکز آن در نیویورک مستقر میباشد آموزش چگونگی مقابله با پلیس در تظاهرات خیابانی را  دیده اند. کافیست به شیوه های تظاهرات موضعی، شکستن درها و پنجره ها، ایجاد راهبندان ها و به آتش افروزی در خیابان ها نظری افکند. سازمان یافتگی عملیات آنها از هر نظر به موازات امکانات تدارکاتی آنها برای هر حرکتی، به تنهایی نشانگر هدایت آنها از یک مرکزیت باتجربه ای میباشد. در مورد جمعیت اوسلو باید گفت که اجتماع عمومی بعدی خویش را به طور تصادفی، یا هدفمند  در "تایوان" برگزار میکند.

دو – تایکون های بزرگ مالی نظیر "جیمی لای" و مناسبات آنها با دستگاه های امنیتی آمریکا و انگلیس

کلان سرمایه داران هنگ کنگ نه تنها از پیوستن هنگ کنگ به چین راضی نیستند و خواب شیرین دوران حضور اربابان انگلیسی آمریکائی خویش را می بینند، بلکه آنها به حفظ مناسبات اقتصادی، سیاسی، اطلاعاتی و امنیتی خویش با آن کشورها ادامه داده و پشتوانه عظیمی برای چنین حرکاتی میباشند. شبکه های تلویزیونی آقای "جیمی لای" دهها بار فیلم عملیات "میدان" در اوکراین را بعنوان "مبارزه رهائئبخش در راه آزادی و دموکراسی" پخش کرده و با کشیدن پرده بر ماهیت فاشیستی جریانات راست و افراطی، تظاهر کنندگان را با قرینه سازی حرکاتشان به وقایع میدان در اوکرائین، بر مقدس بودن شعار "ازادی و دموکراسی" تحریک مینماید. بالا نگاه داشتن هیجان روانی تظاهر کنندگان خیابانی به کمک رسانه های خبری "جیمی لای" ها در هنگ کنگ و رسانه های غربی صورت میگیرد.

سه –  رسانه های خبری هنگ کنگ و دولت های غربی

همه رسانه های غربی روایتی از وقایع هنگ کنگ را نقل میکنند که در آن جوانان ازاده با حمایت مردم عادی هنگ کنگ بصورتی صلح آمیز جان خود را به خطر انداخته و در خیابانها در مقابل سرکوب پلیس خشن و سرکوبگر دولت کمونیستی چین مقاومت کرده و خواهان دست یابی به شعار مقدس " آزادی و دموکراسی"  میباشند. آنها خواهان رهایی از دیکتاتوری کمونیستی چین و اعمال کنترل امنیتی پکن بر هنگ کنگ میباشند. تمرکز فیلم برداری های این رسانه ها عمدتا بر روی حضور پلیس بوده و کمتر اشاره ای به تحریکات خشونت آمیز تظاهر کنندگان می نمایند. در شرایطی که در تیراندازی های خیابانی در آمریکا طی هفته ها و ماههای گذشته دهها نفر جان خود را از دست داده اند، تحریکات تظاهرکنندگان و آتش سوزی ها و خرابکاری های آنها در هنگ کنگ هم موجب نشده است که تلفات جانی اتفاق افتاده باشد.

چهار -  تامین بودجه هزینه های تظاهر کنندگان

تامین هزاران هزار ماسک ضد گاز، کلاه های حفاظی، لباس های حفاظی و خیلی وسایل تدارکاتی دیگر در تظاهرات های مختلف پخش و توزیع میگردند. رهبران تظاهرکنندگان، آزادانه به استرالیا، تایوان، اروپا و آمریکا مسافرت نموده و با مقامات امنیتی آن کشورها ملاقات کرده و از حمایت کامل تبلیغی رسانه های خبری این کشورها استفاده می نمایند. هزینه همه اینها به صدها هزار، بلکه میلیون ها دلار میتواند سر بزند. این هزینه ها از چه طریقی تامین میگردد.

پنج – مناسبات رهبران تظاهرکنندگان با مقامات امنیتی سیاسی خارجی

طی همین یکی دو ماه گذشته، تعدادی از رهبران تظاهر کنندگان، به کشورهای اطراف و کشورهای غربی مسافرت کرده، با رسانه های خبری این کشورها مصاحبه های مفصل انجام داده و از شعار مقدس "آزادی و دموکراسی" در هنگ کنگ بر علیه "چین کمونیست دیکتاتوری" دفاع کرده اند. نماینده آنها در مسافرت خویش به تایوان، از مردم تایوان میخواهد که از هنگ کنگ تقلید کرده و مانند آنها به تظاهرات علیه چین بپاخیزند. تمام رسانه های غربی روایت تظاهرکنندگان را بصورتی یک جانبه و همگی بصورتی همگن با همدیگر در کرنا های تبلیغاتی خویش میدمند.  آنها حتی تظاهرات مخالفان را  در هنگ کنگ وی یا سایر کشورها، تحت عنوان " ماموران دولت چین کمونیست" نامگذاری میکنند.

خلاصه کلام

اگر چه میتوان به تظاهر کنندگان در زمینه مقاومت و مبارزه در راه حفظ آزادیهای فردی و اجتماعی شان حق داد و حتی در زمینه اینکه خواهان لغو لایحه قانونی مربوط به امکان محاکمه متهمین اهل هنگ کنگ در چین نیز حق داد؛ اما، ادامه از این بیشتر آن تظاهرات نشانگر آن میباشد که این حرکت از طرف نیروهای امنیتی خارجی با همراهی تایکون های بزرگ مالی هنگ کنگ کنترل شده و هدایت میگردند. این مساله به بخشی از پروژه بزرگ منطقه ای آمریکا و همپیمانان نزدیکش بر علیه چین تبدیل گردیده است که بطور واضح خواهان گسترش تشنج به تایوان و دریای چین میباشد. این شورش ها در ادامه خویش در خدمت اماده کردن شرایط جهت حضور نظامی بیشتر آمریکا در منطقه میباشد.  جنگ سرد آمرکائی بر علیه چین و روسیه، میتواند  در آمریکای لاتین، خاورمیانه و یا دریای چین،  با یک اتفاق جرقه ای به  جنگی گرم تبدیل گردد. ققنوس های ایرانی در چنین شرایطی چه کار خواهند کرد.

دنیز ایشچی

8 سپتامبر 2019

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

دنیز ایشچی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.