رفتن به محتوای اصلی

گزارش خیابانی تکان دهنده فیگارو و لیبراسیون از روز انتخابات مجلس در ایران
21.02.2020 - 20:44

فرستاده های ویژه دو روزنامۀ صبح پاریس به تهران، "فیگارو" و "لیبراسیون"، در مطالبی که به انتخابات امروز مجلس در ایران اختصاص داده اند نوشته اند که نتیجۀ این انتخابات پیش از حتا برگزار شدن آن روشن است و تنها داو این انتخابات برای حکومت اسلامی ایران نرخ مشارکت رأی دهندگان است.

گزارشگر لیبراسیون به سخنان عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اشاره کرده که گفته است : به دلیل نارضایتی های اقتصادی نرخ مشارکت در انتخابات دست کم به ۵٠ درصد خواهد رسید که البته از نظر کدخدایی "پاسخی است به تهدیدهای آمریکا".

خبرنگار لیبراسیون سپس از قول محمدعلی ابطحی، از نزدیکان محمد خاتمی، نوشته است که "کشته شدن قاسم سلیمانی می توانست به افزایش نرخ مشارکت در انتخابات یاری برساند. اما، مردم دروغ حکومت را دربارۀ ساقط شدن هواپیمای اوکراینی، نوعی اهانت به خود دانستند به طوری که کل ایران خود را به خانوادۀ قربانیان این واقعه تبدیل کرد."

خبرنگار لیبراسیون در ادامه افزوده است که این دروغ، کل آبرو و اعتبار حکومت و نظام اسلامی ایران را از میان برد. نیروهای میانه رو و متحدان شان که نتوانستند مانع از آثار و پی آمدهای سنگین تحریم ها بشوند رفته رفته جای خود را به نیروهای تندرو می دهند. محمدعلی ابطحی از این فرآیند ابراز خشنودی کرده و گفته است : "تا حالا جریان ها افراطی خارج از مجلس بودند و توافق اتمی را مورد انتقاد قرار داده و خواستار رویارویی با خارج و از میان بردن آزادی ها در کشور بودند. اکنون پس از راه یافتن به مجلس، اعمال این جریان ها ملاک داوری دربارۀ آنان خواهد بود."

در همین زمینه بخشی کوتاه از گزارش امروز تلویزیون فرانس۲۴:

خبرنگار لیبراسیون در تهران نوشته است : به دلیل ردصلاحیت های بی سابقه نامزدهای انتخاباتی، نتیجۀ انتخابات مجلس از قبل روشن است به طوری که تنها برندگان این انتخابات یا اصولگرایان هستند یا اصولگرایان تُندرو، هر چند رهبران جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا بیشترین شمار ۵۸ میلیون واجد شرایط رأی را به شرکت در انتخابات ترغیب کنند.

شقایق، دانشجوی ساکن تهران، به خبرنگار لیبراسیون گفته است که "٩۰ درصد دانشجویان در این انتخابات شرکت نخواهند کرد و مردمی که کوشیدند سیاست را در این کشور تغییر دهند به ضرب گلوله در خیابان ها از پای درآمدند." دختر دانشجو سپس افزوده است : "تغییر نظام ناممکن است. مشارکت در انتخابات به منزلۀ طرفداری از افزایش قیمت بنزین است. هر چند مقامات جمهوری اسلامی به مردم می گویند که آنان در کشور امنیت دارند، اما، خود مردم به ماهی ای در لیوانی آب می مانند که تنها می توانند نفس بکشند، بی آنکه امکان تکان خوردن داشته باشند."

گزارشگر لیبراسیون افزوده است که به گمان عده ای حکومت اسلامی ایران خواهد کوشید با کشاندن اجباری کارکنان دولت به پای صندوق های رأی بر تعداد شمار رأی دهندگان بافزاید.

فرستادۀ ویژه روزنامۀ فیگارو به تهران نیز همانند خبرنگار لیبراسیون نوشته است که حکومت ایران به تنها چیزی که در انتخابات جاری به آن نیاز دارد دست کم ۵٠ درصد نرخ مشارکت است تا اعتبار و حقانیت از دست رفته اش توسط مردم معترض در خیابان ها را از نو اثبات کند. فیگارو به نقل از "کلمان ترم"، پژوهشگر فرانسوی مسائل ایران، افزوده است که "حکومت ایران با یک بحران بزرگ حقانیت روبرو است"، به ویژه بعد از دروغپردازی های آن طی ماه‌های گذشته.

خبرنگار فیگارو با اشاره به سرکوب خونین اعتراض های آبان ماه در ایران، افزوده است : "اگر چه حکومت توانست [با قهر] نظم را از نو در کشور برقرار کند، اما، نارضایتی های سیاسی و اجتماعی به قوت خود باقی است و اکنون خود را از طریق عدم شرکت در انتخابات بیان می کنند." خبرنگار فیگارو نیز با اشاره به پیروزی از قبل اعلام شدۀ نیروهای محافظه کار در انتخابات امروز، افزوده است که با پیروزی این نیروها "گفتار ضدغربی در جمهوری اسلامی تقویت شده است.".ارو افزوده است که با انتخابات امروز دورۀ گشایش در ایران نیز پایان می یابد و از این انتخابات می توان به عنوان اولین مرحله انزواطلبی حکومت اسلامی ایران یاد کرد پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده. تصلب قدرت در ایران، به نوشتۀ فیگارو، فضای خفقان در مباحث درونی مجلس و همچنین فشارهای اجتماعی در جامعه را تشدید خواهد کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.