رفتن به محتوای اصلی

شش کشور همسایه مرزهای خود را بستند
کرونا در ایران
23.02.2020 - 19:43

در برخی مرزهای ایران از جمله ارمنستان، پاکستان، عراق و ترکیه تدابیر بهداشتی و کنترلی برقرار شده است. سفارت افغانستان در ایران در اطلاعیه‌ای گفته تا اطلاع ثانوی ارائه خدمات کنسولی را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

دو گذرگاه مرزی 'کاپیکوی ' در استان وان و 'اسندره ' در استان هاکاری ترکیه و همچنین گذرگاه بازرگان به روی مسافران ایرانی از امروز بسته شده است. افغانستان، پاکستان هم البته اعلام کردند مرزهای خود با ایران را می‌بندند.

مرز جمهوری اسلامی ایران با کشور ترکیه در این نقطه ظهر امروز، چهارم اسفند بسته شد و هیچ‌گونه تردد مسافری یا کامیونی وجود ندارد.حق نشر عکسIRNAImage captionمرز ایران و ترکیه در بازرگان امروز بسته شد و تردد مسافر یا کامیون از آن صورت نمی‌گیرد

وان دارای طولانی‌ترین مرز مشترک با ایران است و این اقدامات حدود کمتر از یک ماه مانده به مسافرت‌های نوروز ۱۳۹۹ به اجرا درآمده است.

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه گفته است: "در دو روز گذشته از ورود هشت ایرانی، به دلیل وجود نشانه‌های بیماری، به کشورمان جلوگیری شد."

کرونا در ایران

مرز بازرگان با ترکیه هم ظهر امروز بسته شده و تردد مسافری یا کامیونی متوقف شده است.

صادق نامدار، مدیر گمرک بازگان به ایرنا گفته: "با وجود توافق با مسوولان کشور ترکیه مبنی بر انجام کنترل‌های بهداشتی و امکان تردد مسافر و کامیون از طریق این مرز، ظهر امروز ترکیه مرز خود را در این نقطه مرزی بست."

ترکیه همواره یکی از مقاصد محبوب ایرانی‌ها برای سفر بوده است؛ بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در سال ۲۰۱۹ دو میلیون و صد هزار نفر به ترکیه سفر کردند.

ادامه ممنوعیت ورود مسافران ایرانی به ترکیه خسارت‌هایی را برای مسافران و برگزارکنندگان تورهای مسافرتی در پی خواهد داشت؛ تورهای نوروزی از ماهها قبل معمولا پیش فروش می‌شود.

اطلاعیه شرکت هواپیمایی قشمحق نشر عکسSCREENSHOTImage captionاطلاعیه شرکت هواپیمایی قشم

گرجستان هم به جمع کشورهایی پیوسته که مرز هوایی خود را به روی مسافران ایرانی بسته است؛ امروز بعدازظهر مسافران هواپیمایی قشم ایر از تهران به مقصد تفلیس، پس از سوار شدن از هواپیما پیاده شدند و از پرواز آنان جلوگیری شد و هواپیمای خالی برای بازگردندان مسافران ایرانی عازم تفلیس شد.

عراق اولین کشوری بود که اعلام کرد که پروازهای خود را به ایران لغو کرده است؛ این کشور هفته پیش اعلام کرد که دیگر هیچ مسافر ایرانی را نمی‌پذیرد و ویزا برای مسافران ایرانی صادر نمی‌کند.

شهروندان عراق بطور سنتی بالاترین مسافر خارجی به ایران را دارند که اکثرا برای زیارت (بیشتر مشهد و قم) یا درمان پزشکی به کشور همسایه می‌آیند.

بگذر از پست توییتر شماره از @hajimirzaee_m

پایان پست توییتر شماره از @hajimirzaee_m



آخرین آمار

پیشتر کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ایران آخرین آمار را اعلام کرد که نشان می‌داد در عرض ۲۴ ساعت تعداد مبتلایان ۵۴ و شمار جان باختگان ۶۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته آقای کیانپور از دیروز ۳ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ فوت شده و آزمایش ۱۵ نفر مثبت بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفت که از ۱۵ مبتلای جدید هفت نفر در قم، چهار نفر در تهران، دو نفر در استان گیلان، یک نفر در استان مرکزی و یک نفر در شهر تنکابن بوده‌اند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران یک نفر در این استان بر اثر بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ درگذشته است.

 

تهران

پیروز حناچی، شهردار تهران هم امروز تایید کرد جواب آزمایش مرتضی رحمان‌زاده، شهردار منطقه ۱۳ تهران که روز گذشته اعلام شد مشکوک به آلودگی به ویروس کرونا بوده "مثبت" بوده است.

آقای حناچی گفت که "از چهار آزمایشی که برای او انجام شده است، سه آزمایش مثبت بوده و ابتلای وی به ویروس کرونا تأیید شده است".

به گفته شهردار تهران یکی از معاونان شهردار منطقه ۱۵ نیز مشکوک به ابتلا به آنفولانزا است.

ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر تهران نیز گفت که برخی از اعضای شورای شهر تهران به دلیل در تماس بودن با شهردار منطقه ۱۳ تهران خود را "خودشان ترجیح دادند قرنطینه باشند".

روز گذشته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که بخاطر دیدار با آقای رحمان‌زاده خودش را قرنطینه کرده و امروز خبر داد که جواب تست کرونا او مثبت نبوده است.

آقای هاشمی گفته بود که "سه‌شنبه هفته گذشته جلسه شورایاران در منطقه ۱۳ تشکیل شد و علاوه بر من مسجدجامعی، میلانی از اعضای شورای شهر و برخی از همکاران روابط عمومی در این جلسه حضور یافتند".

همچنین خبرهایی مبنی بر جلسه آقای رحمان‌زاده با برخی مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و حسن خمینی منتشر شده است.

بگذر از پست توییتر شماره از @pirouzhanachi

پایان پست توییتر شماره از @pirouzhanachi

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان‌های تهران، البرز، قزوین، مرکزی، قم، همدان، اصفهان، گیلان، مازندران، مرکزی تا آخر هفته تعطیل است.

وزارت ارشاد ایران دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تمام برنامه‌های هنری و سینمایی در سراسر ایران از یکشنبه چهارم اسفند یک هفته تعطیل است.

آموزش و پرورش هم از تعطیلی مدارس شهر تهران در روزهای یکشنبه و دوشنبه خبر داده است.

خبرگزاری‌های ایران به نقل از مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران علت این تصمیم را "آماده سازی مدارس" و رعایت تمهیدات بهداشتی مانند ضدعفونی کردن آنها عنوان کرده اند.

همزمان، مدارس و مراکز آموزشی استان قم نیز که شنبه تعطیل بودند، دو روز دیگر هم تعطیل شده‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم از تعطیلی کلیه مدارس و دانشگاه‌های این استان "به منظور استریل کردن محیط ها" خبر داد، تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کرونا در این استان گزارش نشده است.

استان مرکزی که یک مورد مرگ در اثر بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ در شهر اراک داشته، کلیه مدارس را به مدت یک هفته تعطیل کرده است. چند استان دیگر نیز مدارس را تعطیل کردند.

مرز ایران و عراقحق نشر عکسGETTY IMAGESImage captionمرز ایران و عراق

مسابقات ورزشی

امروز وزارت ورزش نیز جلسه ستاد مقابله با گسترش ویروس کرونا تشکیل داد که به گزارش رسانه‌های ایران مسئولان کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در جلسه حاضر نشدند.

"ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش" نیز اعلام کرد که "از روز دوشنبه پنجم اسفندماه ۱۳۹۸ تمام مسابقات ورزشی سراسر ایران و لیگ‌های دسته اول و دوم در تمام رده های سنی به مدت ۱۰ روز لغو می‌شود."

این در حالی است که در چارچوب مسابقات لیگ فوتبال امروز بازی استقلال با ذوب‌آهن اصفهان در تهران بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد.

به جز این بازی، سپاهان-پرسپولیس در اصفهان مسابقه می‌دهند و در مشهد قرار است شهرخودرو با نفت مسجدسلیمان بازی کند اما هنوز مشخص نیست که این بازی ها بدون تماشاگر یا با تماشاگر برگزار خواهند شد.

فدراسیون کشتی ایران هم تمامی مسابقات اسفند را لغو کرده است.

'به جمع بندی برای قرنطینه قم نرسیده‌ایم'

غلامرضا جلالی، رئیس پدافند غیرعامل ایران دیروز گفت: "فعلا به جمع‌بندی برای قرنطینه قم نرسیده‌ایم" اما سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران توصیه کرده مردم "از حضور در زیارتگاه‌ها خودداری کنند."

به گفته آقای نمکی منشا ویروس کرونا در قم از چین بوده است و "طبق بررسی‌هایمان منبع ویروس را پیدا کردیم که از ناقلین چینی بوده است و موارد آن در حال مشخص شدن است. همچنین یکی از فوتی‌ها در قم بازرگانی بود که از طریق پروازهای غیرمستقیم سفرهایی به چین داشته است."

حوزه‌های علمیه و مدارس و مراکز آموزشی استان قم امروز تعطیل بوده است. به گفته معاون آموزشی حوزه های علمیه تمامی دروس حوزه علمیه قم در همه سطوح اعم از مدارس علمیه، مراکز تخصصی و دروس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم امروز تعطیل است.

پس از شناسایی اولین موارد بیماری در قم، درخواست‌هایی برای اعمال محدودیت‌ تردد از جمله در اماکن مذهبی مطرح شد اما یک مقام وزارت بهداشت ایران به خبرگزاری ایلنا گفت "تصمیم‌گیری درباره قرنطینه قم با وزرات بهداشت نیست و ارگان‌های دیگر باید این کار انجام دهند."

به گفته مینو محرز، عضو کمیته بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت این وزارتخانه فقط می‌تواند درخواست قرنطینه بدهد.

نحوه اطلاع‌رسانی مقام‌های ایران در باره ویروس کرونا هم با انتقادهای رو‌به‌رو بوده و به پنهان‌کاری درباره شیوع این ویروس در کشور متهم شده‌اند. محمود صادقی، نماینده تهران که صلاحیتش برای انتخابات مجلس تائید نشد، این پنهان‌کاری را شبیه پنهان‌کاری درباره شلیک موشک سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراین دانسته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.